Phantasm: Ravager (2016)

Alternatieve titel: Phantasm V: Ravager

Horror / Fantasy

geregisseerd door David Hartman
met Reggie Bannister, A. Michael Baldwin en Angus Scrimm

Na de laatste strijd tegen de machtige en mysterieuze Tall Man (Angus Scrimm) is Reggie (Reggie Bannister) nog steeds op zoek naar een manier om hem te verslaan en zijn vrienden Mike en Jody terug te vinden. Hiervoor moet Reggie naar verschillende dimensies en realiteiten reizen om eens en voor altijd af te rekenen met deze belichaming van het kwaad. Maar elke nieuwe realiteit heeft iets nieuws voor Reggie in petto.

avatar van tattoobob
Ben benieuwd.

avatar van dutchtuga
Ik dacht dat Coscarelli weer de regie zou doen.

avatar van DiDa
dutchtuga schreef:
Ik dacht dat Coscarelli weer de regie zou doen.

Inderdaad, dat was mij ook bekend.

avatar van mikey
Geen coscarelli??

avatar van dutchtuga
Niet dat ik er om stond te springen. De Phantasm vervolgen werden alleen maar slechter.

avatar van mikey
Ja inderdaad liever een winnie the pooh cartoon regisseur. [:-D

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Kwaliteit van de eerste beelden is alles behalve geweldig, maar voor fans is het hoogstwaarschijnlijk de laatste keer dat hun geliefde karakters samen te zien zijn. Tall Man- vertolker Angus Scrimm is immers bijna 90 jaar. Dus dat heeft Phantasm: Ravager in ieder geval voor op wat ook een remake of reboot had kunnen zijn van de originele Phantasm.

avatar van dutchtuga
Is er al meer bekend over een release?

HALVE TAMME.

avatar van Filmkriebel
En hup, weer een overbodige remake

Filmkriebel schreef:
En hup, weer een overbodige remake

Nee, het ziet er tot nu toe naar uit dat dit een sequel gaat worden.
Helaas dus niet met betrokkenheid van Coscarelli voor zover het er tot nu toe voor lijkt te staan.
Al kan dat misschien ook wel iets positiefs zijn, want met name deel IV vond ik een stuk minder.
Een frisse wind die de franchise weer nieuw leven in kan blazen? Wie weet...
Ik verwacht alleen wel dat dit dan de allerlaatste met Scrimm gaat zijn. Als zijn geboortedatum op imdb klopt, dan is hij inmiddels 78. Ik denk dat niemand op een Tall Man achter een rollator aan het wachten is.

avatar van Filmkriebel
Ha, een sequel. Moet de titel dan niet Phantasm V zijn, daar ook de V in de poster voorkomt?

avatar van Alexander1900
Ik ben benieuwd. Het laatste deel (4) viel erg tegen en ook bij vele fans. Compleet van de pot gerukte vierde deel.

avatar van Richard_Voorhees
Eindelijk een release datum. Ik verwacht alleen geen NL bios release...

avatar van Wim Vink
Phantasm 1 is meer dan geweldige low budget film !! In 1980 in de Lux bios in Arnhem gezien. Verpletterende indruk nagelaten. Ben sinds die dag een big fan van de Phantasm films. En dan die soundtracks...... Super.
Heb alle films op video, sommige op Laser en alles op dvd en Phantasm 2 op Blu-ray. In december 2016 komt de geremasterde versie van deel 1 uit op Blu-ray. En als het hoogste hoogte punt dit jaar komt dan ook Phantasm 5 uit op Blu-ray. Dit jaar kan niet meer stuk.
Tip: Alle Phantasm fans moet het boek PHANTASM EXHUMED kopen. Veel, heel veel, info over alle Phantasm films met veel foto's !! O.a bij Bol.com voor twee tientjes. Doe er je voordeel mee.
Ps Ik heb geen aandelen bij Bol

avatar van Richard_Voorhees
Gisteren bekeken en wat mij betreft een erg teleurstellende afsluiter van de Phantasm reeks.
Coscarelli deed deze keer niet zelf de regie, maar bleef nog wel betrokken als schrijver en producer.
Als kijker volgen we voornamelijk Reggie die (wederom) op zoek is naar Mike en deze dan ook in verschillende settings (demensies) tegenkomt.
De verschijning van Angus Scrimm als 'The Tall Man' is helaas wel erg naar de achtergrond weggetrokken. Natuurlijk zal de leeftijd/gezondheid van de aan het begin van dit jaar overleden acteur hier ook wel wat mee te maken hebben gehad. Het zorgt er echter ook voor dat de dreiging die in eerdere delen van het personage uit ging deze keer weinig naar voren komt.
Daarnaast lukt het ook niet om de gevaarlijkheid van de Spheres naar boven te laten komen. Hierbij worden de bollen niet geholpen door de slechte CGI en ondanks dat ze menig slachtoffer maken, is de impact veel minder groot dan in de eerdere delen.
Verder gaan Reggie en Mike en nog een aantal van hun kompanen in de tweede helft van de film wel erg vaak van dimensie wisselen, waardoor het een beetje warrig word. Mensen die in de ene dimensie sterven komen in een andere dimensie weer tot leven, enz.
Aan de ene kant is het wel leuk dat ze zo veel mogelijk van de originele karakters weer terug wilden laten komen, maar de met botox volgespoten Kathy Lester hadden ze wat mij betreft wel mogen overslaan. Door haar uiterlijk is haar verschijning eerder lachwekkend en een beetje triest te noemen, i.p.v. angstaanjagend.
De financiële problemen hebben de film duidelijk niet geholpen. De sets zijn dan ook nog zeer wisselvallig, want een aantal sets komen wel erg plastisch en nep over, daar waar andere sets er wel weer degelijk uit zien.
Persoonlijk kan ik niet zoveel met deze (waarschijnlijk) laatste film uit de Phantasm franchise en kan ik dan ook bijna niet anders dan deze lage beoordeling geven.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Fans wachten al 18 jaar op een waardig slot van hun geliefde franchise. Nu is er Phantasm: Ravager, het vijfde deel in de serie. En fans wachten nog steeds op een waardig slot van hun geliefde franchise.

Of Ravager de laatste film in de franchise is, weten we natuurlijk nooit zeker. Maar het is sowieso de laatste film met de originele, iconische Tall Man - gezien Angus Scrimm begin dit jaar overleed. Het is fijn om de sympathieke acteur in zijn onsympathieke rol terug te zien, ook al is het kort. Maar zijn duistere toespraken en opgetrokken wenkbrauw zijn zonder meer het hoogtepunt van Phantasm: Ravager. Andere positieve elementen zijn de terugkeer van Reggie en nog een reeks andere personages en bijbehorende acteurs uit de vorige films. Sommige waren zelfs een verrassing. Maar niet alleen personages keren terug, ook elementen als het voortdurend hoppen van en naar verschillende realiteiten, dimensies en droomsequenties. Een rechtlijnige vertelling hoef je bij Phantasm in ieder geval niet te verwachten. En natuurlijk zijn die kleine Jawas, de vliegende zilveren bollen en de onmiskenbare theme.

Toch stelt deze reünie teleur. Toffe ideeën waren er wel voor een vijfde film (Bruce Campbell zou ooit meedoen), maar er was simpelweg geen geld voor een mooie, epische afsluiter. Ravager werd gemaakt met een enorm klein budget en is puur voor de fans. Was men maar wat kleingeld gaan vragen bij J.J. Abrams, een groot fan van het origineel. Want duidelijk willen Hartman en Coscarelli hier heel veel, maar ze hebben simpelweg de middelen niet om iets op grote schaal neer te zetten. Met als gevolg dat de film enorm goedkoop aanvoelt, zelden overtuigd qua special effects en vooral soms barlelijke en enorm knullige CGI laat zien. Elk spatje bloed lijkt van het internet geplukt. Coscarelli zette zelf in 1979 met minimale middelen nog betere effecten neer. Je vraagt je sterk af waar die creativiteit is gebleven.

Maar het is vooral jammer dat de film niet de afsluiter is die de franchise was gegund. Geheel in stijl van Phantasm worden er meer vragen gesteld dan antwoorden gegeven, maar een beetje uitleg of nieuwe informatie was wel prettig geweest. Ravager eindigt net als alle andere delen met een cliffhanger en opening voor een nieuw deel en dat laat je als kijker toch met een ontevreden gevoel achter. We zochten een stijlvolle climax tussen Reggie en The Tall Man, maar we kregen een uiterst irritante dwerg, die hem laat ontploffen met handgranaten. Over teleurstelling gesproken.

Al met al is Phantasm: Ravager dus niet de afsluiter waar we 18 jaar op hebben gewacht. Een belabberde film is het ook weer niet, daarvoor zit er genoeg vermaak en aardige vondsten in. En laten we eerlijk zijn, zo hoogstaand was de rest van de franchise ook niet. We kregen ditmaal in ieder geval geen Home Alone- taferelen, zoals in Phantasm III. Phantasm: Ravager is pure fan service, elke mainstream filmganger die nog nooit van Phantasm heeft gehoord, gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet waarderen. En die hard fans van de Phantasm franchise zullen er ook niet verliefd op worden. Wat dat betreft is Phantasm: Ravager vooral een middel voor Don Coscarelli om verlost te zijn van al die fans die hem al jaren aan de kop zeuren over een nieuwe Phantasm. Die fans kunnen zich nu weer gaan richten op Bubba Nosferatu.

2,5 sterren.

avatar van erik1977
Ik heb de gehele phantasm boxc thuis en ze behoren zeker tot 1 van mn favoriete horrorserie's.
Maar ik weet eigenlijk nog niet goed wat ik van dit deel moet vinden.
Sommige dingen zijn heel mooi retro gemaakt , maar sommige scene's zijn ook gewoon cheap ass bagger.
Wel mooi dat The Tall Man deze film nog net gehaald heeft, anders was het helemaal niks meer geweest.

Wat een onzin film zeg. Warrig verhaal, matige special effects en totaal niet spannend.
Met dit laatste deel uit de Phantasm reeks wordt de hele franchise vakkundig de nek omgedraaid.

avatar van keimpeS
Dit slot is de Phantasm reeks niet waardig, na deel 2 ging het al neerwaarts met de films. Dit 5e deel is wat mij betreft een flop en zal voor mij nooit toebehoren aan de reeks 1 t/m 4. Ik vraag me trouwens af of dit wel het slot wordt, gezien de nieuwe personages en toch wel open einde...