• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.122 gebruikers
  • 9.378.888 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inception (2010)

Thriller / Sciencefiction | 148 minuten
4,00 7.605 stemmen

Genre: Thriller / Sciencefiction

Speelduur: 148 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt

IMDb beoordeling: 8,8 (2.782.715)

Gesproken taal: Engels, Japans en Frans

Releasedatum: 22 juli 2010

Plot Inception

"Your mind is the scene of the crime."

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Timba69

Timba69

  • 425 berichten
  • 674 stemmen

Ceeda7 schreef:

Dat is toch niet zo moeilijk, in je top 10 staan er toch films met evenveel sterren. Maar sommige in die top geef je meer waarde?

Of is de nr1 uit je top 10 evenwaardig met pakweg nr 7 of 9. bv in je top 10 LOTR wisselen met Alien.

Ja dat snap ik maar de genoemde films staan niet in jouw top 10, dus dat is dan toch vreemd? Als je die hoger aanslaat zouden die dus in je top 10 moeten staan.


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Ah oke, nee er komt waarschijnlijk nooit een definitieve Nolan in mijn top 10 als je dat bedoelt. Tijdje geleden stond Memento op 6, andere keer TDK nog op 7 en The Prestige op 6. Hangt natuurlijk ook af van herziening en tijd wanneer je de film ziet (Inception zie ik ook nog verdwijnen).


avatar van delvohii

delvohii

  • 54 berichten
  • 2 stemmen

Timba69 schreef:
(quote)


Sorry maar ik ben het volstrekt met je oneens.

Volgens mij vliegen mitrailleur kogels gewoon door de auto heen, dus je kunt bukken wat je wilt..
En over dat slaapdrankje. Dan heb je vast het stukje gemist waar ze via een achterover vallende stoel lieten zien dat het evenwichtsoorgaan het enige was dat niet door het slaapdrankje zou worden aangetast. Neem van mij aan dat je evenwichtsorgaan in een rondtollende bestelbus aardig op de proef wordt gesteld.


ja over dat evenwichtsorgaan moetik het met je eens zijn.

maar met dat schieten zijn er echt tientallen factoren die de kans op raken verminderen, het regende, er reden auto's langs je moest uitkijken dat je niet werd geraakt door hun, je moest ook uitkijken dat je niet door hun werd overreden, evenals andere auto's, plus je schiet niet in een keer met een (mitrailleur) kogel door een auto heen, al helemaal niet door de voor of achterkant. Dus het is niet zo heel raar dat ze niet worden geraakt.


avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

  • 592 berichten
  • 1411 stemmen

Zo erg naar uitgekeken zo erg viel de film mij tegen.

De film kon me totaal niet boeien. Ben geen SF liefhebber maar vind het ook niet verkeerd om soms zo'n film te zien.

DiCaprio vond ik trouwens wel heel goed acteren. 2* voor DiCaprio.


avatar van Spookje

Spookje

  • 131 berichten
  • 123 stemmen

Zeer aparte film met een complexe verhaalvertelling...Veel twists in droomwerelden maar ook in de realiteit..Het scenario zit erg goed in elkaar..
Een visueel hoogstandje van de bovenste plank met vooral de scene in Parijs waarin een straat helemaal dubbelklapt
Een absolute blockbuster met veel mindfuck momenten en goed acteerwerk..
De eindscene is ook briljant...
Geen film om even bij weg te lopen...Dan mis je een hoop!!!

4 sterren!!


avatar van Nooiert

Nooiert

  • 38 berichten
  • 896 stemmen

Timba69 schreef:
Bijvoorbeeld van 5 meter met 4 mitrailleurs op een taxi schieten en dan zo goed als niets raken. Of eerst uitleggen dat het evenwichtsorgaan nog werkt bij de diepe dromen en dan bij een busje dat 10x over de kop slaat niet wakker worden.

Toch nog even hier op terugkomen, om mijn denkwijze hierover te introduceren, hoewel het natuurlijk niet "de" waarheid is.

De taxi wordt beschoten in de eerste droom.

Alle personen die in een droom voorkomen, naast degene die de Inception uitvoeren, of bij wie de inbraak in de droom uitgevoerd wordt, zijn weergaves van het brein van diegene bij wie de inbraak uitgevoerd wordt. Dit is uitgelegd in "deel 1" van de film. Deze personages doen in principe niets, tot dat "de droom" onwerkelijk wordt en zij onraad ruiken. Op dat moment richten zij zich op degene die probeert binnen te dringen (of nu dus degenen die binnendringen).

Hierop kan getraind worden, wat ook uitgelegd wordt in deel 1 van de film. Hoe beter de training, hoe beter(=sneller) het brein de indringers buiten weet te werken. Doordat het brein bij wie de inbraak gepleegd wordt weet dat er een inbraak gepleegd wordt, gaat deze als afweer werken tegen de indringers. Helaas weet op dat moment het brein niet het precieze doel, maar alleen ongeveer.

Zoals Ariadne (Ellen Page) buitengewerkt wordt op het moment dat zij in deel 1, de uitleg, de wereld verandert. Het begint klein, maar vervolgens beginnen de personages bij wie zij in de droom zit steeds vijandiger te worden, tot dat zij gedood wordt in de droom en dus ontwaakt.

Hier gebeurt eigenlijk hetzelfde. Het brein weet nog niet het precieze doel en mist daardoor. Geluk voor de indringers, natuurlijk, anders was de Inception op dat moment mislukt.

En dat, stond nou net niet in het script en is het mooie aan film. Je kan er je eigen draai aan geven.


avatar van rkdev

rkdev

  • 216 berichten
  • 610 stemmen

Karl van H. schreef:

Of deze film is gewoon een hype van jewelste.

Ik heb de laatste tijd veel mensen gesproken die geregeld naar de film gaan, maar niemand had (nog) van deze film gehoord. Dus hype ... valt wel mee.


avatar van Denzz

Denzz

  • 533 berichten
  • 590 stemmen

dicaprio toont veel gelijkenissen met zijn karakter uit shutter island

Shutter Island (2010)

ook een top-film!!!!


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

rkdev schreef:

(quote)
Ik heb de laatste tijd veel mensen gesproken die geregeld naar de film gaan, maar niemand had (nog) van deze film gehoord. Dus hype ... valt wel mee.

Ik heb de laatste tijd ook heel wat mensen gesproken die niet bijzonder vaak naar de film gaan en zij wilden Inception allemaal graag zien


avatar van amsterman

amsterman

  • 4 berichten
  • 14 stemmen

Teleurstellende film. Doet denken aan de Matrix. Standaard Di Caprio acteer werk. Mooie specials maar daar blijft het bij. Een voldoende, 5.7


avatar van dit0rz

dit0rz

  • 33 berichten
  • 41 stemmen

hoge verwachtingen en niet teleurgesteld.

had wat meer twists verwacht.

leonardo speeld goed maar niet vernieuwend.

Mooie beelden vooral de droomwereld natuurlijk, de droomwereld had toch voor mij toch nog wat abstracter gemogen.,..

het einde is een beetje een teleurstellend als je hoopt op een fijne mindfuck. ook al proberen ze het wel.

leuk dat cillian murphy ook nog meedoet

één van de betere films van dit moment


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Denzz schreef:

dicaprio toont veel gelijkenissen met zijn karakter uit shutter island

Shutter Island (2010)

ook een top-film!!!!

Dan vind ik Shutter Island toch net ietsje beter uitgewerkt dan Inception.

- Minder pseudo-intellectueel gebabel.

- Veel spannender

- Mystieker

- Veel creepy'er

- Zag het plot totaal niet aan komen, en was enigzins verrast.

- Di Caprio speelt veel beter


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

Dan vind ik Shutter Island toch net ietsje beter uitgewerkt dan Inception.

- Minder pseudo-intellectueel gebabel.

- Veel spannender

- Mystieker

- Veel creepy'er

- Zag het plot totaal niet aan komen, en was enigzins verrast.

- Di Caprio speelt veel beter

-Tgoh gedeeltelijk mee eens. Beter uitgewerkt wel, pseudo intellectueel gebabbel moet wel om er iets of wat van te verstaan, kijk naar The Matrix.

-Shutter Island vond ik veel minder spannend dan Inception, ik was het eerste uur bijna in slaap gesukkeld. -Mystieker dat wel, de sfeer die Scorcese creert is wel oké, niet dat Inception dat per sé nodig had.

- Het plot van Inception is uitmuntend en verschrikkelijk origineel. Bij Shutter Island had ik zoiets van, hu is het dat dan?

- Di Caprio speelt altijd even goed. Enkel in The Departed stijgt hij boven zichzelf.


avatar van Moemsie

Moemsie

  • 71 berichten
  • 109 stemmen

Spannende film! Vooral door het verhaal, special effects , muziek en het acteerwerk. Genoten van ons avondje uit!


avatar van tommeke

tommeke

  • 40 berichten
  • 89 stemmen

Ceeda7 schreef:

- Het plot van Inception is uitmuntend en verschrikkelijk origineel.

Hoezo, verschrikkelijk origineel? Al bij al sterft er niemand en is het een redelijk verwacht slot, een happy end zelfs bijna. Ben ik niet gewoon van Nolan =) mss voor nolan zijn doen origineel, dat wel


avatar van Hectometersnor

Hectometersnor

  • 299 berichten
  • 168 stemmen

Een bijzonder intelligente film die mede door een sterk script enorm sterk in elkaar zit. De film begint een beetje rommelig met te veel korte en verschillende scenes die voor de kijker nog niet echt logisch overkomen. Het concept is zeer origineel en ook goed uitgewerkt door een goede cast. Di Caprio speelt zoals verwacht erg sterk en ik ben al tijden een fan van Gordon-Levitt en het doet mij dan ook deugd hem in deze film te zien, hij doet het ook erg goed en hij speelt in een van de beste vechtscenes die ik in de afgelopen jaren heb gezien subliem gedaan. Echt heel spannend is de film niet naar mijn mening, al doet de muziek anders vermoeden, deze klink in de bioscoop in elk geval geweldig. Er zit wel een bepaalde spanningsopbouw in maar dit word duidelijk zo erg naar een climax toegewerkt dat je eigenlijk meer aan het wachten bent op de climax zelf dan de daadwerkelijk opbouw, hierdoor valt een bepaald spanningsgedeelte weg. Ellen Page deed het ook behoorlijk maar ze verbaasd mij niet echt meer na haar twee prachtrollen in Juno en Hard Candy, het effect lijkt een beetje voorbij en het is echt tijd voor wat anders en dat heeft ze in Inception redelijk kunnen laten zien.

Het einde van de film is misschien ineens wat aan de vlotte kant maar daarintegen is het laatste beeld van de film echt subliem en genoeg stof om over na te praten.

Voor mij veruit de beste film van 2010, vooral omdat dit een film is waarover nagedacht is en het is haast geest verrijkend om weer eens iets te zien waarbij je echt moet opletten.


avatar van 88Fabian

88Fabian

  • 1527 berichten
  • 0 stemmen

Na 117,000votes nog steeds op plek 3 bij imdb


avatar van Nand

Nand

  • 350 berichten
  • 279 stemmen

Impressive. Now wait a year and see. Ik denk niet dat hij er lang zal blijven...


avatar van Blarown

Blarown

  • 312 berichten
  • 0 stemmen

wel goeie film,

ik verwachtte er eerst niet heel veel van omdat het niet helemaal mijn genre is, maar ik vond hem wel leuk, beetje ingewikkeld en je moet goed je kop erbij houden, maar als je dat doet, is hij goed te doen..


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4648 berichten
  • 2102 stemmen

Intelligente film, goed geacteerd, gave special effects, alles dik in orde.

4,5 sterren


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3865 stemmen

AGE-411 schreef:

Dan vind ik Shutter Island toch net ietsje beter uitgewerkt dan Inception.

- Minder pseudo-intellectueel gebabel.

- Veel spannender

- Mystieker

- Veel creepy'er

- Zag het plot totaal niet aan komen, en was enigzins verrast.

- Di Caprio speelt veel beter

Vooral eens met die laatste opmerking. Vind zijn liefdesaffaire in deze film echt heel matig geacteerd. Vind sowieso dat hij over het algemeen weinig chemie heeft met tegenspeelsters.

Bovendien moet die gaan opletten dat hij niet te veel van het zelfde gaat doen. Nu kwam die er wat mij betreft nog mee weg maar vond de overeenkomsten tussen dit personage en dat uit Shutter Island wel enorm groot.


avatar van Respekked

Respekked

  • 6286 berichten
  • 1229 stemmen

timbo_ schreef:

(quote)

Vind sowieso dat hij over het algemeen weinig chemie heeft met tegenspeelsters.

Jack en Rose *zwijmel*


avatar van Spookje

Spookje

  • 131 berichten
  • 123 stemmen

Waarom vergelijken met Shutter Island??? Dat is een totaal andere film die in de verste verte niet op Inception lijkt...


avatar van stanvh

stanvh

  • 44 berichten
  • 70 stemmen

jezus wat een hoog punt, laten we niet overdrijven he. Het was een goede film maar nou ook weer geen meesterwerk


avatar van ace leader

ace leader

  • 3343 berichten
  • 0 stemmen

Spookje schreef:

Waarom vergelijken met Shutter Island??? Dat is een totaal andere film die in de verste verte niet op Inception lijkt...

In Shutter Island speelt DiCaprio ook de hoofdrol en het is ook een erg goede film, net als deze Inception.


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Nand schreef:

Impressive. Now wait a year and see. Ik denk niet dat hij er lang zal blijven...

Idd, deze zal logischerwijs snel zakken. Tot de hype over is. TDK is al op plek 12 en Avatar uit top 100.


avatar van Awake78

Awake78

  • 1022 berichten
  • 496 stemmen

TDK was geen hype, maar gewoon een erg goede film.


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Laten we het bij hype en goede film houden


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

Heeft iemand dit al gepost? Een opvallende gelijkenis tussen het plot van Inception en een Donald Duck-verhaal. De hele strip is te lezen!

Inception plot gestolen van Donald Duck - FilmTotaal filmnieuws

Het verschil is dat Donald Duck wel humor heeft


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Ceeda7 schreef:

-Tgoh gedeeltelijk mee eens. Beter uitgewerkt wel, pseudo intellectueel gebabbel moet wel om er iets of wat van te verstaan, kijk naar The Matrix.


You must be kidding?
Een trieste tendens is om in bepaalde films iets simpel te gaan uitleggen met een uitleg die klinkt alsof het heel wat is. Een uitleg waar geen mens iets van verstaat en doet over komen alsof de film gemaakt is door mensen die een hoger IQ hebben dan de kijker.

Wat moeilijke woorden willekeurig in zinnen zetten kan iedereen. "Kijk, wat ben ik slim".


Ceeda7 schreef:

-Shutter Island vond ik veel minder spannend dan Inception, ik was het eerste uur bijna in slaap gesukkeld.


Dat is misschien eerder persoonlijk, aan hoe je de film ervaren hebt. Ik vraag me af hoe dat kan. Er gebeurde namelijk veel meer dan in deze film, zonder dat er ook maar ergens een kogel gelost werd.


Ceeda7 schreef:

-Mystieker dat wel, de sfeer die Scorcese creert is wel oké, niet dat Inception dat per sé nodig had.


Het kon wel een meerwaarde zijn, en de mystiek zat er in het begin wel in. Men kon zeer gemakkelijk na een half uur film nog de mystieke tour op gaan.


Ceeda7 schreef:

- Het plot van Inception is uitmuntend en verschrikkelijk origineel. Bij Shutter Island had ik zoiets van, hu is het dat dan?


Ik dacht bij 'Shutter Island' eigenlijk heel de tijd een actiefilm te zien met een ontknoping waarbij een of andere slechte dokter een geheimzinnig hersen-experiment opgezet heeft dat hij test op zijn patiënten. Naarmate de film vordert wordt het allemaal psychotischer en lijkt iedereen wel in het complot te zitten rond Di Caprio, op een eiland waar hij niet af kan.

Bleek dat op het einde het hele plot 'omgegooid' werd en de film er direct een pak anders uit zag. Weg actiefilm, weg mystiek, weg Di Caprio.

Aan die plotwending alleen al kan Inception niet tippen. Want Inception kabbelt de hele film gewoon voort zonder dat echt de hele film op zijn kopt gezet wordt. Alsof je de afvaart van de Lesse doet met een kayak en je een kabbelend beekje krijgt zonder stroomversnelingen. Ik bleef in dat opzicht op mijn honger zitten tijdens inception: Ik had er veel meer van verwacht.

Wellicht ben ik niet de enige met dit gevoel. De reden hier voor is Shutter Island. Vanaf het begin van de film krijg je het gevoel dat je dit al eerder hebt gezien en wordt direct de link gelegd met Shutter Island. En eenmaal dat die link daar ligt is het nog moeilijk om Shutter Island te overtreffen, die pakken mysterieuzer is en een grotere plotwending.

Inception lijkt hier tegenover een simpele actiefilm met een liefdesverhaal dat eigenlijk weinig toegevoegde waarde heeft. Op het einde van de film blijft het allemaal een dode muis gebaard te hebben.
In tegenstelling tot Shutter Island, waar Di caprio's geliefde ook dood is, maar een veel grotere rol gaat spelen in het hoofd van Di Caprio. (En dan ook tot zijn ondergang geleid heeft)




Ceeda7 schreef:

- Di Caprio speelt altijd even goed. Enkel in The Departed stijgt hij boven zichzelf.


Ik vind hem eigenlijk een overgewaardeerde acteur. Zijn prestatie in Titanic is bedroevend slecht. The Aviator was al helemaal niet goed. Blood Diamond is ook al niet om naar huis over te schrijven, en in Inception is het maar een middenmoter. Zijn beste rol tot nu toe is Shutter Island. (The Departed ligt hier thuis, klaar om te bekijken)