• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.471 stemmen
Avatar
 
banner banner

Bowling for Columbine (2002)

Documentaire / Misdaad | 120 minuten
3,63 2.083 stemmen

Genre: Documentaire / Misdaad

Speelduur: 120 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada / Duitsland

Geregisseerd door: Michael Moore

Met onder meer: Michael Moore, George W. Bush en Marilyn Manson

IMDb beoordeling: 8,0 (152.037)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 december 2002

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Bowling for Columbine

"One nation under the gun"

Michael Moore zoekt naar de oorzaken van het bloedbad van 20 april 1999 in het Amerikaanse Littleton waar 2 leerlingen van de Columbine High School in de refter met halfautomatische geweren begonnen te schieten. De balans: 15 doden en 12 zwaargewonden. Ook trekt Moore door Amerika op zoek naar een verklaring voor het hoge aantal gewelddaden in het land dat ooit voor iedereen het beloofde land was. Wat is er misgelopen? Moore neemt de mentaliteit onder de loep van de Amerikaanse burger die met een geweer onder zijn kussen slaapt. Hij probeert ook acteur Charlton Heston, voorzitter van de wapenbond, te strikken voor een interview, hij bezoekt Marilyn Manson en analyseert de Amerikaanse geschiedenis.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Zichzelf - NRA President

Zichzelf - President of Guatemala

Zichzelf - Mayor of Sarnia, Ontario, Canada

Zichzelf - County Prosecutor: Flint, Michigan

Zichzelf - Police Detective

Zichzelf - Columbine Victim

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

kappeuter schreef:

Niet helemaal 'afstrepen'. De oorzaken gelden nog wel degelijk, alleen wil hij er mee aangeven wat de afwijkende omstandigheden zijn in Amerika ten op zichte van de rest van de wereld.

Mee eens.


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Ik heb de film nogmaals bekeken en uhhh, ik moet toegeven: het is wel degelijk een evenwichtige documentaire. Het onnodig paniek zaaien wordt genoemd als belangrijke oorzaak van het uitzonderlijk hoog aantal schietincidenten met dodelijke afloop in de VS, maar daarmee doet Michael Moore niets af aan het belang van de andere gebruikelijke verklaringen (vooral armoede en vrij wapenbezit). Bowling for Columbine is dus géén allesverklarend oppervlakkig beeldverhaal, zoals ik mij ten onrechte meende te kunnen herinneren. Pardon daarom voor mijn eerder commentaar hierover: I was wrong.

Een puntje van kritiek houd ik echter, héél voorzichtig, wel overeind: ik had graag meer wat onderbouwing gezien van de theorie over de 'culture of fear'.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Ik wil rehabilitatie!


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

kappeuter schreef:

Ik wil rehabilitatie!

Bij deze!


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

Nou RolfWolf, je bent na mij de tweede die beschaamd op zijn schreden heeft moeten terugkeren vwb. Bowling For Columbine.


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Yak schreef:

Nou RolfWolf, je bent na mij de tweede die beschaamd op zijn schreden heeft moeten terugkeren vwb. Bowling For Columbine.

Aha, dan zal ik jouw commentaar en schuldbekentenis ook eens nalezen.


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

RolfWolf schreef:

Aha, dan zal ik jouw commentaar en schuldbekentenis ook eens nalezen.

Schuldbekentenis: pag. 12.

Eerdere opinie: pag. 2 t/m 4 ongeveer.


avatar van kos

kos

  • 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Jongens toch, let voortaan beter op, dan hoeven wij ons niet telkens zo druk te maken


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Precies, let eens op mijn bloeddruk!


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Het vlammend betoog van Yak (pg. 2) tegen de documentaire heeft me weer tot bezinning gebracht: 2 sterren eraf! WOEHA! Grapje natuurlijk.


avatar van Muldertje

Muldertje

  • 83 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond het belerende en linkse rakker toontje juist mega irritant.....


avatar van Blzz

Blzz

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

pfff, ik heb taak gekregen over die film en ik snap er niks van die film

1. Iilustreer met 4 voorbeelden uit de film dat wapenbezit in de VS als doodnormaal beschouwd wordt.

Soms leidt dat zelfs tot absuerde en surrealistische situaties. Geef een 2-tal voorbeelden uit de film.

2.Volgens Matt en Trey Parker, de bedenkers van de animatieserie "Southpark" en oudleerlingen van Comumbine Highschool, liggen het schoolsysteem en de leerkrachten mee aan de basis van het drama.

Wat bedoelen ze daarmee? Hoe zijn zij "ontsnapt"?

Plz help mij. ik zal je veel dankbaar zijn


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

heb de film nog niet gezien, maar op wat voor school zit jij dat je zulke leuke opdrachten krijgt?


avatar van Ralfke

Ralfke

  • 764 berichten
  • 2075 stemmen

Een erg sterk begin, maar toch niet het meesterwerk waar velen voor mij op doelde. Leuk en interessant om eens te zien, maar helaas niet meer dan dat. ***


avatar van (matthijs)

(matthijs)

  • 95 berichten
  • 261 stemmen

pfff, ik heb taak gekregen over die film en ik snap er niks van die film

1. Iilustreer met 4 voorbeelden uit de film dat wapenbezit in de VS als doodnormaal beschouwd wordt.

Soms leidt dat zelfs tot absuerde en surrealistische situaties. Geef een 2-tal voorbeelden uit de film.

2.Volgens Matt en Trey Parker, de bedenkers van de animatieserie "Southpark" en oudleerlingen van Comumbine Highschool, liggen het schoolsysteem en de leerkrachten mee aan de basis van het drama.

Wat bedoelen ze daarmee? Hoe zijn zij "ontsnapt"?

Plz help mij. ik zal je veel dankbaar zijn

Hee, kom op! Kijk de film nog maar eens een keer. Zet 'm af en toe op pauze om even iets op te schrijven en kijk dan weer verder. De antwoorden zitten namelijk vrij letterlijk in de film. Voor vraag 2 hoef je zelf alleen maar even dat interview met Matt Parker te bekijken. Zij zijn ontsnapt, omdat zij hun verveling niet omzetten in geweld, maar in creativiteit door de serie Southpark te ontwikkelen. Zo. Dat was wel duidelijk toch?

Succes ermee Blzz!


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

(matthijs) schreef:

Voor vraag 2 hoef je zelf alleen maar even dat interview met Matt Parker te bekijken. Zij zijn ontsnapt, omdat zij hun verveling niet omzetten in geweld, maar in creativiteit door de serie Southpark te ontwikkelen.

Niet alleen verveling maar vermoedelijk meer nog frustratie en woede over de competitieve sfeer en prestatiegerichtheid op school.


avatar van Zombie McGruder

Zombie McGruder

  • 353 berichten
  • 64 stemmen

En het is Matt Stone en Trey Parker!


avatar van (matthijs)

(matthijs)

  • 95 berichten
  • 261 stemmen

Excuses,

Ik nam slechts over wat Blzz schreef. Het is alweer even geleden dat ik deze zag.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Als hij constateert dat er in een land als Canda evenveel wapens zijn maar er minder wordt gemoord, ligt het dus niet aan het wapenbezit zelf.

Waarom grijpt iemand in land A wel snel naar een wapen en in land B niet?
Moore gaat daarom imho veel te ver als K-Mart en Heston persoonlijk tot verantwoording worden geroepen. Interessant en fnuikend, maar uiteindelijk manipulatief. 2,5*


avatar van wackyboy

wackyboy

  • 547 berichten
  • 468 stemmen

In een land waar multinationals aan de macht zijn vind ik het wel logisch om bedrijven als K-Mart verantwoordelijk te stellen.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Wat hebben multinationals met het schietdrama te maken?

Als multinationals al schuldig zijn...dan zijn alle multinationals verantwoordelijk en niet alleen K-Mart.


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

Redlop schreef:

Wat hebben multinationals met het schietdrama te maken?

Als multinationals al schuldig zijn...dan zijn alle multinationals verantwoordelijk en niet alleen K-Mart.

klopt iedereen is schuldig

en daar zit meer waarheid in dan je denkt.


avatar van wackyboy

wackyboy

  • 547 berichten
  • 468 stemmen

Redlop schreef:

Wat hebben multinationals met het schietdrama te maken?

Als multinationals al schuldig zijn...dan zijn alle multinationals verantwoordelijk en niet alleen K-Mart.

Het gaat uiteindelijk alleen maar om the profit. K-Markt verdient aan het verkopen van wapens en kogels en heeft er belang bij om die te blijven verkopen. Dus is K-Markt direct verantwoordelijk.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Redlop schreef:

Moore gaat daarom imho veel te ver als K-Mart en Heston persoonlijk tot verantwoording worden geroepen. Interessant en fnuikend, maar uiteindelijk manipulatief.

Hoezo, ze verkopen toch kogels in de supermarkt ?!
Ik zou ook in protest komen als dat hier zou gebeuren!
Als je de drempel om wapens en kogels te kopen even laag maakt als het kopen van een brood ben je te ver doorgeschoten en medeverantwoordelijk.
Is het ineens mode om deze film af te kraken ?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

De verantwoordelijkheid bij de dader leggen is te makkelijk of zo ... blame the K-Mart.

Plus, krijg je die hele discussie weer hoe het dan zit met keukenmessen, zakmessen ed. Het feit dat een leverancier aangeduid wordt als schuldige vind ik verkeerd. Diegene die de trekker overhaalt, die is verantwoordelijk.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Het feit dat een leverancier aangeduid wordt als schuldige vind ik verkeerd.

We praten niet over brood. Het gehele systeem is natuurlijk verkeerd, waaronder K-Mart dus.

Geef iedereen gemakkelijk verkrijgbaar zuivere cocaine en heroine en ze zullen het gebruiken.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Als je de kwestie zo eng ziet, ben je gauw uitgepraat.

Het moet allemaal maar kunnen he. Ja laat iedereen maar makkelijk wapens kopen en praat mensen angst aan via de media.

Als je niet inziet dat het verhogen van de drempel uiteindelijk tot minder doden leidt en dat er ongelukken gebeuren met kleine kinderen die met het pistool van papa spelen, tja.....


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Komt het er dan uiteindelijk gewoon niet op neer dat veel mensen hun verstand niet gebruiken en ZELF niet nadenken. Ik bedoel... als je als ouder zo onverantwoordelijk bent dat je kind in huis aan een wapen kan komen.... dan ben je toch gewoon "te dom om te poepen".

Keer op keer bewijzen mensen dat men behoefte heeft aan bepaalde regelgeving, omdat men zelf niet kan bedenken waar de grens ligt. En dat is het hele probleem (en al zeker bij amerikanen...)


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Wat nu eng ... ik ijver voor meer verantwoordelijkheid bij het individu. Blame K-Mart leidt tot Blame McDonalds because I spilled my coffee, en dat hele gekke rechtzakensysteem daar in America.

Sigaretten ook maar verbannen, want daar dood je jezelf ook mee ? 't is een eindeloos straatje dat enkel vrijheid belemmert.

Sluit me bij Agony aan.


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

Onderhond schreef:

Wat nu eng ... ik ijver voor meer verantwoordelijkheid bij het individu. Blame K-Mart leidt tot Blame McDonalds because I spilled my coffee, en dat hele gekke rechtzakensysteem daar in America.

Om me er ook maar even tegenaan te bemoeien: natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij het individu en misschien de 'opvoedende instantie' (be it ouders, be it detentie, enz.) van dit individu, maar ik vind toch ook wel dat de K-Mart veel mag worden aangerekend. Kogels voor handgeweren zijn bedoeld om mensen om zeep te helpen, ze dienen geen enkel ander doel. Als je die gewoon in de schappen van je winkel legt, weet je dat je een product verkoopt dat met grote waarschijnlijkheid bij mensen door hoofden en/of vitale organen wordt gejaagd. En dat vind ik behoorlijk stuitend, en reden om K-Mart erop aan te spreken.