• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.382 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.104 gebruikers
  • 9.377.963 stemmen
Avatar
 
banner banner

Bowling for Columbine (2002)

Documentaire / Misdaad | 120 minuten
3,63 2.083 stemmen

Genre: Documentaire / Misdaad

Speelduur: 120 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada / Duitsland

Geregisseerd door: Michael Moore

Met onder meer: Michael Moore, George W. Bush en Marilyn Manson

IMDb beoordeling: 8,0 (151.979)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 december 2002

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Bowling for Columbine

"One nation under the gun"

Michael Moore zoekt naar de oorzaken van het bloedbad van 20 april 1999 in het Amerikaanse Littleton waar 2 leerlingen van de Columbine High School in de refter met halfautomatische geweren begonnen te schieten. De balans: 15 doden en 12 zwaargewonden. Ook trekt Moore door Amerika op zoek naar een verklaring voor het hoge aantal gewelddaden in het land dat ooit voor iedereen het beloofde land was. Wat is er misgelopen? Moore neemt de mentaliteit onder de loep van de Amerikaanse burger die met een geweer onder zijn kussen slaapt. Hij probeert ook acteur Charlton Heston, voorzitter van de wapenbond, te strikken voor een interview, hij bezoekt Marilyn Manson en analyseert de Amerikaanse geschiedenis.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Zichzelf - NRA President

Zichzelf - President of Guatemala

Zichzelf - Mayor of Sarnia, Ontario, Canada

Zichzelf - County Prosecutor: Flint, Michigan

Zichzelf - Police Detective

Zichzelf - Columbine Victim

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

Ik kan me wel vinden in jouw mening, Agony. Morgenavond is Bowling For Columbine trouwens te zien in de Pleinbios Rotterdam.


avatar van Nannel

Nannel

  • 9 berichten
  • 1 stemmen

Zag hem tijdens mijn introductieweek van de UvA en ik was diep onder de indruk... wat is er in godsnaam mis met Amerika?! Terechte Oscar en geweldig dat Michael Moore ook daar nog ff zijn zegje doet!


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Kreeg er slechte zin van. 1,5*


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

FisherKing schreef:

Kreeg er slechte zin van. 1,5*

vertel?!

Als ik je een beetje goed inschat kun je je wel in mijn mening vinden (een paar berichtjes hierboven).


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

Ik kreeg er ook slechte zin van, daarom was hij juist zo treffend en goed.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Kreeg slechte zin van die Moore !!

Een drammerige Moore, te veel erbij slepend, te wijdloperig, te weinig recht op doel afgaand, begon me op een gegeven moment te ergeren aan die stijl.

(bovendien vertelde de docu niks nieuws voor mij, en dat vind ik altijd wel belangrijk)


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Je hoeft niet verliefd te worden op Moore om dit een goede film te vinden. Als je je al stoort aan zijn manier van lopen wordt het nooit wat.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

das overdreven, de docu irriteerde me.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Wij overdrijft hier nou....?!


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

FisherKing schreef:

(bovendien vertelde de docu niks nieuws voor mij, en dat vind ik altijd wel belangrijk)

Mij ook niet, maar bevestiging kan geen kwaad


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Exactement. Het is voor de verandering fijn dat zulke geluiden ook uit Amerika komen.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

kappeuter schreef:

Wij overdrijft hier nou....?!

Michael Moore


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

kappeuter schreef:

Exactement. Het is voor de verandering fijn dat zulke geluiden ook uit Amerika komen.

Mee eens, maar iedereen schijnt te denken dat ie daarin alleen staat. Dat er zulke geluiden uit Amerika komen wil nog niet zeggen dat daarom dit een goede docu is. Wellicht toch een politieke oscar gekregen dan ...


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

FisherKing schreef:

Mee eens, maar iedereen schijnt te denken dat ie daarin alleen staat. Dat er zulke geluiden uit Amerika komen wil nog niet zeggen dat daarom dit een goede docu is. Wellicht toch een politieke oscar gekregen dan ...

Deze docu heeft voor heel veel mensen de ogen geopend (vooral in de VS). Dat is toch wel wat waard.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Uiteraard ben ik het met je eens. ! Dat is ook zo.

(Maar helaas werkte de docu niet voor mij)


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Ik vind Moore als film/programmamaker niet integer. En zo probeert hij wel over te komen en dat stoort mij zo aan die man.


avatar van lindastuurman

lindastuurman

  • 1006 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind je beargumentatie een beetje (heel erg)zwak, FK. En raar bovendien.


avatar van PartyMarty

PartyMarty

  • 3165 berichten
  • 1311 stemmen

Vreemd, ik kon me er wel in vinden.


avatar van jOERI

jOERI

  • 168 berichten
  • 852 stemmen

Donderdag 11 december wordt deze film gratis vertoont in de Hogeschool West-Vlaanderen departement Hiepso te Kortrijk (R de Rudderlaan 6) Dus iedereen die hem niet gezien heeft daarheen!!!

Start om 14 uur en iedereen is welkom (ook niet-studenten)


avatar van John Doe

John Doe

  • 916 berichten
  • 2122 stemmen

Deze documentaire heet wel een goede waarde door de boodschap, maar je kan zien hoe erg de shots die je ziet naar de hand zijn gezet van de mening van Michael Moore. Het probleem is daardoor uitvergroot, en dit is samen met het soms Willibrord-achtige gedrag van Moore, te sensatiezoekerig. 3 sterren voor een goede documentaire.


avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

Kreupele documentaire, inderdaad.

Zijn redenatie over de zaak vind ik wel errug krom, en als kijker word je welhaast gedwongen zijn visie over te nemen. Dit is eigenlijk gewoon propaganda bestrijden met propaganda, als je het mij vraagt.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Dionysos schreef:

Dit is eigenlijk gewoon propaganda bestrijden met propaganda, als je het mij vraagt.

Mooi gesproken, bij mij overheerste dat gevoel ook.


avatar van fr33

fr33

  • 14 berichten
  • 8 stemmen

Was 'Bowling for Columbine' een spannende en verassend eerlijke documentaire ? Wacht maar eens tot de verfilming van 'Dude, Where's My Country'? op het witte doek zal verschijnen.

Met het oog op de verkiezingen in 2004 zou het een uitgelezen kans zijn de USA een flink wakker te schudden.

Bowling is zeker erg knap gemaakt, met een zeer respectvolle en intelligente mix van humor en tragische, werkelijke beelden en een mooie opvolger voor zijn voorgaande docu.


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

Na herziening moet ik toch eens ernstig gas terugnemen in mijn slechte beoordeling van Bowling For Columbine. Ik blijf erbij dat Michael Moore het onderwerp wel erg eenzijdig belicht en de feiten hier en daar wat naar zijn hand zet - maar de zaken die hij aanboort zijn het toch wel waard om nu eens smack in the face van de conservatieve Amerikanen zelf te blaffen. De manier waarop is misschien wel de enige die werkt: met humor, met confrontatie, en vooral door zelf kalm te blijven en je op de feiten te concentreren (zoals in de laatste scene met Heston, waarbij Heston het op een lopen zet na het horen van feiten waarvan hij allang op de hoogte was, en die hij niet toe kon lichten). Twee volle sterren erbij, nu op 3,5*.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

lekker standvastig Yak . Ik blijf het abnormaal drammerig vinden.


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

Het is drammerig, maar niet abnormaal drammerig zoals ik in eerste instantie ook vond. Het is verteld in een manier waarop (bij mijn weinige kennis, één keer in Amerika geweest) het misschién, óóit, ééns zou kunnen doordringen bij de vastgeroeste gemiddelde Amerikaanse burger. Want hoe je het ook wendt of keert, de zaken die Moore hier behandelt, hoe eenzijdig of 'drammerig' ook, zijn gewoon dingen waarbij je je achter je oor moet krabben of het eigenlijk nog wel normaal is.

Grappig genoeg heb ik ook vandaag 'Journeys With George' toegevoegd, een docu die eigenlijk nogal wrang is in de wetenschap dat zo'n rare yankee, hoe geinig hij ook uit de hoek kan komen, eigenlijk alles verbeeldt wat slecht is aan Amerika. Zoals veel mensen die in Bowling For Columbine aan het woord kwamen. En hij heeft het intussen geschopt tot president.


avatar van Menni

Menni

  • 1762 berichten
  • 0 stemmen

Yak schreef:

De manier waarop is misschien wel de enige die werkt

Amen. Doel heiligt in dat opzicht de middelen. Moore had nooit zoveel naïeve, hypocriete of simpele Amerikanen (lees: westerlingen) bereikt en/of wakker geschud met een documentaire in 'traditionele' vorm. Propaganda bestrijden met propaganda, schreef Dionysos. Inderdaad. En daar is niks mis mee, als doel is het omverwerpen van een walgelijke dictatuur die zijn weerga niet kent. Niet zo gecharméérd zijn van de stijl van Moore, prima, twijfelen aan zijn oprechtheid (als in: hij doet dit alles uit eigenbelang) kan ik me echter ab-so-luut niet voorstellen.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Aan zijn oprechtheid twijfel ik geen seconde, vooruit, een ster erbij dan.


avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

Nou, voor oprechtheid geef ik geen hoger oordeel.

Wel voor goede argumentatie en jammer genoeg schiet meneer Moore hierin te kort.

Propaganda bestrijden met propaganda, schreef Dionysos. Inderdaad. En daar is niks mis mee, als doel is het omverwerpen van een walgelijke dictatuur die zijn weerga niet kent.

:O


avatar van SilverGun

SilverGun

  • 1151 berichten
  • 818 stemmen

Propaganda bestrijden met propaganda, schreef Dionysos. Inderdaad. En daar is niks mis mee, als doel is het omverwerpen van een walgelijke dictatuur die zijn weerga niet kent.
Een verontrustende uitspraak vind ik. Wie ben jij om te bepalen dat het in eerste instantie al om een 'goed doel' gaat?