Bowling for Columbine (2002)
Genre: Documentaire / Misdaad
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Geregisseerd door: Michael Moore
Met onder meer: Michael Moore, George W. Bush en Marilyn Manson
IMDb beoordeling:
8,0 (152.037)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 december 2002
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Bowling for Columbine
"One nation under the gun"
Michael Moore zoekt naar de oorzaken van het bloedbad van 20 april 1999 in het Amerikaanse Littleton waar 2 leerlingen van de Columbine High School in de refter met halfautomatische geweren begonnen te schieten. De balans: 15 doden en 12 zwaargewonden. Ook trekt Moore door Amerika op zoek naar een verklaring voor het hoge aantal gewelddaden in het land dat ooit voor iedereen het beloofde land was. Wat is er misgelopen? Moore neemt de mentaliteit onder de loep van de Amerikaanse burger die met een geweer onder zijn kussen slaapt. Hij probeert ook acteur Charlton Heston, voorzitter van de wapenbond, te strikken voor een interview, hij bezoekt Marilyn Manson en analyseert de Amerikaanse geschiedenis.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf - NRA President
Zichzelf - President of Guatemala
Zichzelf - Mayor of Sarnia, Ontario, Canada
Zichzelf
Zichzelf - County Prosecutor: Flint, Michigan
Zichzelf - Police Detective
Zichzelf - Columbine Victim
Video's en trailers
Reviews & comments
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het volledig eens met Moore dat de regering Bush zo snel mogelijk weg moet ja, dat de democratie in dat land een illusie is. Dat de methode die Moore gebruikt kennelijk nodig is om mensen een béétje wakker te schudden, is echter bijzonder triest, laat daar geen misverstand over bestaan.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Even tussendoor, voor iedereen die zich van de wijs heeft laten brengen door de groeiende hoeveelheid teksten & bijbehorende websites die Bowling for Columbine leugenachtig noemen:
laat Moore zelf je weer op het rechte pad brengen!
.. 'propaganda' is een eng woord, absoluut. Maar als ik flyertjes over de stad uitstort met 'Heb elkaar lief en wees eerlijk, dan hebben we meer kans om allemaal gelukkig te worden!' is dat volgens mij minder verwerpelijk (en stiekem denk ik zelfs effectiever) dan 'Wij vermoorden jullie familieleden, maar het is allemaal voor een goed doel!'. Mijn favoriete aktie wat dit betreft is trouwens, en ik hoop dat het er ooit nog van komt, duizenden van die scheetkussentjes op een stad te dumpen. Als we daar niet tenminste éven samen met de vijand om moeten kunnen lachen..
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Even tussendoor, voor iedereen die zich van de wijs heeft laten brengen door de groeiende hoeveelheid teksten & bijbehorende websites die Bowling for Columbine leugenachtig noemen:
laat Moore zelf je weer op het rechte pad brengen!
Wat een VRESELIJK betoog zeg, bah! De zelfingenomenheid druipt er met liters vanaf, ongelooflijk.
Bij deze is Michael Moore een flink stuk in mijn achting gedaald.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Hij weerlegt enkel wat leugens.. In de stijl die hij in zijn films & boeken ook altijd gebruikt, dus ik snap niet hoe dit verrassend voor je kan zijn.
(gevoel voor humor is kwestie van smaak)
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Hij weerlegt enkel wat leugens.. In de stijl die hij in zijn films & boeken ook altijd gebruikt, dus ik snap niet hoe dit verrassend voor je kan zijn.
Dat zeg ik niet.
Hij citeert alleen leugens van de ultra-rechtse kant, waarvan hij van tevoren kon weten, wat hij zelf ook aangeeft notabene, dat deze met dergerlijke acties op de proppen zouden komen. Koud kunstje om die te weerleggen zeg.
Maar over tegenargumenten vanuit de andere hoeken, neutraal/links/whatever rept meneer weer geen woord. Terwijl deze veelal toch echt hout snijden en terechte kritiek is. Dat kun je als zijnde in 'the public eye' niet zomaar negeren en middels deze eenzijdige retoriek even camoufleren.
Nee, Moore is hier makkelijk, schijnheilig en pedant.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Hij citeert alleen leugens van de ultra-rechtse kant
Het is dan ook een artikel over leugens.
Nee, Moore is hier makkelijk, schijnheilig en pedant.
Zal niet verrassend zijn dat ik daar de termen inventief, eerlijk en oprecht tegenover zet?
rolsnol
-
- 78 berichten
- 73 stemmen
Gewoon interessante documentaire waarbij je zelf je conclusies kunt trekken ,veel beter dan de slaapverwekkende film elephant.
Daarom voor mij 4 sterren
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Omdat Elephant de uren toewerkend naar het bloedbad van Colombine laat zien in een film.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Een bloedbad geïnspireerd op Columbine. Maar over dat "zelf conclusies trekken" ben ik het toch niet eens. Bowling for Columbine is een enorm leidende, en soms ook manipulerende film. Geef mij toch maar Elephant.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Erg amusant deze film. Maar mindere kant is nu juist dat Moore geen ruimte laat om je conclusies te trekken.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Maar mindere kant is nu juist dat Moore geen ruimte laat om je conclusies te trekken.
Dat heb ik nou juist wél gedaan.. Als je niet je eigen conclusies trekt, kun je je ook afvragen of je je niet te veel láát manipuleren. Precies wat Moore aan de kaak stelt..
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Dat heb ik nou juist wél gedaan.. Als je niet je eigen conclusies trekt, kun je je ook afvragen of je je niet te veel láát manipuleren. Precies wat Moore aan de kaak stelt..
Ik moet zeggen dat daar wel wat in zit.
The Flying Duck
-
- 28 berichten
- 55 stemmen
Coole film, wel wat langdradig, soms gewoon superlangdradig, gaf wel een boodschap mee, maar toch zal het nooit nen top film worden voor mij.
Belachelijk dat Michael Moore zich kandidaat heeft gesteld voor de verkiezingen.
Sorry michael, maar kga u hier zeker geen vijf sterren geven. 2.5 is genoeg denk ik.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Belachelijk dat Michael Moore zich kandidaat heeft gesteld voor de verkiezingen.
Dat heeft ie helemaal niet.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dat heeft ie helemaal niet.
En al was het zo, alsof de kandidatuur van al die andere kandidaten een goed idee is...
lukske00
-
- 93 berichten
- 1542 stemmen
heb deze film(docu) gezien op een filmavond van mijn school
en iedreen vond hem geweldig.(grappig en ontroerend tegelijk)
Ik wist al lang dat de Amerikanen een raar volkje waren
,maar dit bevestigt nog eens wat voor een cowboys het wel zijn (niet allemaal natuurlijk)
*****
oja en nog iets:
MICHAEL MOORE FOR PRESIDENT!!!!!
morpheus
-
- 1034 berichten
- 675 stemmen
Sterke Docu! Enige minpunt is dat we hier slechts ook weer 1 kant van het verhaal zien is mijn idee.
Aanrader
***1/2
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Waarom zou het de kant die we toch altijd al zien nog weer eens belichten ?
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
Het is al weer enkele maanden geleden dat ik deze docu zag, maar volgens mij was wel het geval dat Moorde erg weinig (in sommige gevallen geen) ruimte liet voor tegenargumenten in deze (ernistige) zaak. Niet dat dat gemoeten had, maar dit is volgens mij toch het punt waar de meeste tegenstanders van deze docu over vallen.
Ik zal hem binnenkort nog weer eens huren zodat ik weer 'echt' kan meepraten...
Keezz
-
- 389 berichten
- 257 stemmen
Lang geleden schreef Yak o.a.
Miste de uitwerking bij mij persoonlijk niet. Juist het achterwege laten van sentimentele stemmingmakerij-muziek (en het opvoeren van 'gezellige' muziek), gaven de feiten juist nog meer impact.
Natuurlijk zal men deze documentaire eenzijdig noemen; het is dan ook zoals eerder gezegd meer een betoog, dan een objectieve verslaggeving waarin alle 'partijen' uitgebreid hun zegje kunnen doen. Wel bevat dat betoog simpelweg feiten en worden er geen onwaarheden in verteld. Wat er dus allemaal ook tegen in te brengen is; het maakt deze documentaire voor mij in ieder geval niet minder schokkend..
gazaworld
-
- 6 berichten
- 35 stemmen
Mmmm... lastig.
Gisteren gezien en hij twee gevoelens werken mekaar tegen. Ja, het is een aardige docu die vreselijke dingen aan de kaak stelt, maar...
Kijk, het feit dat BfC de oscar voor beste docu won, zegt voor mij al veel. Als het écht een controversiële prent was geweest, dan was dat gewoon nooit gebeurd.
BfC is een aanklacht tegen het Amerikaanse systeem, maar Moore klaagt net aan op een volledig Amerikaanse manier. Nu weet ik niet of ik dat moet toejuichen dan wel lullig vinden. Vooralsnog overheerste dat laatste gevoel. Nu had de impact van BfC allicht niet zo groot geweest wanneer Moore het op een andere manier had aangepakt. Daar staat dan wel tegenover, vind ik, dat Moore zo zijn ware bedoeling verloochent. Als hij écht een serieuze aanklacht had willen maken, dan had hij het niet op deze manier gedaan en dan had hij er allicht geen oscar mee gewonnen... maar dan was mijn waardering wel hoger geweest.
Want laat ons eerlijk zijn: Moore is en blijft een echte Amerikaan. Getuige daarvan het recente optreden van Moore als aanhanger van Wesley Clark, (ondertussen ex-)presidentskandidaat in Amerika. Wesley Clark was in een vorig leven nog opperbevelhebber bij de NAVO en in die tijd verzorgde die Clark de bombardementen op Kosovo. Jawel, diezelfde bombardementen die meermaals aan de kaak worden gesteld in BfC... Op zijn minst een lichte vorm van hypocrisie van Moore, lijkt me...
Moore komt mij over als een iemand die graag zichzelf in de spotlights zet door gedurfde filmpjes te maken. De boodschap is er wel, maar die wordt voor een stuk verdrongen door het optreden van Moore. Een docu als deze had ook gekund zonder een bepaald persoon zo nadrukkelijk aanwezig. En zonder een aantal irritante 'stunts' (b.v. het moment wanneer hij met die twee jongens een verbod op het verkoop van kogels in de K-Marts gaat eisen). Maar weer: dan had BfC allicht niet zo'n succes gekend.
Wij (de meeste Europeanen) zien de film als: mooi, eindelijk een Amerikaan die de handelingen van zijn eigen land aan de kaak stelt. Maar aangezien het beginstandpunt van de Amerikanen al anders is dan het onze, is hun interpretatie van de film ook anders geweest, lijkt me. Ik geloof dan ook nooit dat deze film vele Amerikanen heeft doen inzien dat ze verkeerd bezig zijn. In dat geval heeft het zijn doel voorbijgeschoten en kan het zeker niet beschouwd worden als 'beste documentaire aller tijden'. Hooguit als 'meest verdienstelijke poging om jezelf in de schijnwerpers te plaatsen door een pseudo-controversiële prent te draaien'. Bah.
Tenslotte. Eerder werd ook al eens gezegd dat de scene over de zwarten die (te) vaak beschuldigd werden van criminele praktijken, schandalig was. Volledig mee eens. Ik werd er kotsmisselijk van...
lukske00
-
- 93 berichten
- 1542 stemmen
Michael moore is geen hypocriet . Wesley Clarck is volgens wat ik nu zojuist gelezen heb een van de meest vooruitstrevende,milieuvriendelijke,vredelievende...ex-presidentskandidaten.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
het feit dat BfC de oscar voor beste docu won, zegt voor mij al veel. Als het écht een controversiële prent was geweest, dan was dat gewoon nooit gebeurd
Elke film die een Oscar wint, moet daarom ergens wel niet kloppen? En wie zegt dat BfC controversieel moet zijn?
Welles, hij staat zelf voor 100% heel erg serieus achter zijn film.
Ik geloof dan ook nooit dat deze film vele Amerikanen heeft doen inzien dat ze verkeerd bezig zijn.
En elke film die geen miljoenen mensen wezenlijk verandert, is daarom niet goed genoeg? *zucht*
gazaworld
-
- 6 berichten
- 35 stemmen
Elke film die een Oscar wint, moet daarom ergens wel niet kloppen? En wie zegt dat BfC controversieel moet zijn?
Mijn woorden niet verdraaien, Menni. Ik heb niet gezegd dat BfC controversieel moe(s)t zijn, ik zeg alleen dat de film blijkbaar niet zo controversieel is/was. Het gebeurt immers niet zo vaak dat men een oscar geeft aan een controversiële film, en zeker in het Amerika van nu is men met zoiets heel voorzichtig.
Welles, hij staat zelf voor 100% heel erg serieus achter zijn film.
Excuseer mijn Belgisch-Nederlands gebruik van 'serieuze' hier. Met 'serieuze aanklacht' bedoelde ik hier niet een 'ernstige aanklacht', maar wel een 'grootsopgevatte aanklacht'.
En elke film die geen miljoenen mensen wezenlijk verandert, is daarom niet goed genoeg? *zucht*
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik zeg alleen dat de invloed van BfC in Amerika te verwaarlozen is. En dat is jammer. Een film die wel veel invloed zou kunnen uitoefenen, verdient volgens mij die titel van 'beste docu aller tijden' veel meer.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik zeg alleen dat de invloed van BfC in Amerika te verwaarlozen is. En dat is jammer. Een film die wel veel invloed zou kunnen uitoefenen, verdient volgens mij die titel van 'beste docu aller tijden' veel meer.
nonsens. De (ontbrekende) invloed van een film/documentaire is niet te wijten aan de documentaire zelf, maar aan de apathie van het volk.
gazaworld
-
- 6 berichten
- 35 stemmen
nonsens. De (ontbrekende) invloed van een film/documentaire is niet te wijten aan de documentaire zelf, maar aan de apathie van het volk.
Slechts voor een deel. Want het is juist een kunst om met je documentaire het publiek op een bepaalde manier aan te spreken. Een soort shock-effect creëren is niet elke documentaire gegeven.
Wanneer je met een documentaire mensen helemaal anders naar een bepaald gegeven kunt laten kijken, dan pas heb je een fantastische documentaire. En daarvoor had BfC te weinig effect in de VS. Nogmaals, jammer.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Slechts voor een deel. Want het is juist een kunst om met je documentaire het publiek op een bepaalde manier aan te spreken. Een soort shock-effect creëren is niet elke documentaire gegeven.
Wanneer je met een documentaire mensen helemaal anders naar een bepaald gegeven kunt laten kijken, dan pas heb je een fantastische documentaire. En daarvoor had BfC te weinig effect in de VS. Nogmaals, jammer.
Nu geef je het publiek echt veel en veel te veel krediet en vraag je van de filmmaker veel te veel. Nogmaals, de gemiddelde mens (helemaal in grotere groeperingen) is zo stom als een afgestroopte binnenband. Dat Moore niet heel Amerika rellend in de straat heeft gekregen zegt alles over de Amerikanen en nagenoeg niets over de kwaliteit van BfC.
braambes
-
- 559 berichten
- 1356 stemmen
knappe docu waarin michael moore er zich niet voor schaamt om zen eigen natie in zen blootje te zetten ! enkele pakkende momenten en ook wat humor -> 4.5*
Het laatste nieuws

Horrorfilm 'Together' met Alison Brie en Dave Franco is vanaf nu te zien op Prime Video

Waargebeurde avonturenfilm 'Everest' met Josh Brolin wordt donderdagavond uitgezonden op televisie

Vierde seizoen van 'Bridgerton' wordt goed bekeken op Netflix: 'Werkelijk schitterend'

Binnenkort in de bioscoop: horrorfilm 'Scream 7' te zien in IMAX
Bekijk ook

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Samsara
Documentaire, 2011
45 reacties

No End in Sight
Documentaire, 2007
19 reacties

Senna
Documentaire / Biografie, 2010
158 reacties

Searching for Sugar Man
Documentaire / Biografie, 2012
74 reacties

Earthlings
Documentaire, 2005
102 reacties
Gerelateerde tags
vscanadapistoolmass murderhomicideto shoot deadchecks and balancescolumbineoklahoma city bombingamerican culture gun violenceperson running amokmass shooting
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









