Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 138 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en Ben Kingsley
IMDb beoordeling:
8,2 (1.619.863)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 18 februari 2010
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Shutter Island
"Some places never let you go."
De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.
Externe links
Acteurs en actrices
Teddy Daniels
Chuck Aule
Dr. John Cawley
Dolores Chanal
Rachel Solando
Rachel 2
Dr. Jeremiah Naehring
George Noyce
Deputy Warden McPherson
Warden
Reviews & comments
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Fijne film van Scorcese, al zie je de clou van mijlenver aankomen. Toch een flinke domper wat mij betreft. Dat de trailer die grotendeels verraadt, is trouwens onbegrijpelijk. Desalniettemin slaagt Scorcese erin om zorgvuldig de spanning en het mysterie op te bouwen. En toch, als de film nu niet zo voorspelbaar geweest was, dan had het effect vele malen groter geweest.
Uiteindelijk blijft Shutter Island flink overeind door de cinematografie, de locaties en de overtuigende vertolkingen. Vooral het camerawerk en de verschillende locaties zijn van hoogstaand niveau. Eerst en vooral het eiland en het ganse idee erachter is goed uitgedacht en uitstekend voer voor dit type film. Maar ook op het eiland zelf worden alle locaties op een passende manier in beeld gebracht. De wenteltrappen, de vuurtoren, de onderaardse gangen, cellenblok C, het kantoor van de psychiater, het kerkhof, ... allemaal dragen ze een onheilspellend sfeertje uit. Iets wat met momenten mooi benadrukt wordt door de soundtrack.
Qua beeldtaal dus geen gebrek aan mysterie, maar op inhoudelijk vlak schiet Shutter Island hierin te kort. Al zitten er toch een aantal interessante elementen in de film die doen nadenken. Zoals het hele gegeven rond de medische experimenten ten tijde van de nazi's en dr. Mengele. Hoe ethisch onverantwoord ze ook waren, ze hebben ontegensprekelijk bijgedragen tot de vooruitgang van de wetenschap. Of het ingenieuze idee om binnen de setting van een psychiatrische instelling een perfect gezonde mens voor gek te verklaren, zodat wanneer hij zich op een volstrekt normale manier probeert te verdedigen, niemand hem nog gelooft. Behoorlijk beangstigend als je erover gaat nadenken.
Conclusie: Een visueel erg mooie film die op inhoudelijk vlak wat steken laat vallen maar toch de ganse tijd boeiend blijft. En niet te vergeten de voortreffelijke prestatie van DiCaprio die bevestigt dat hij meer dan een tieneridool is. Al met al een degelijke film die te lijden heeft onder een trailer die teveel weggeeft.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
@chevy93
Openingsscene, bombastisch aanwezige muziek op momenten dat het niet hoeft, manier waarop doden in beeld verschijnen. Gewoon de gehele sfeer. Daarbij vertonen de verhalen veel gelijkenissen (globaal), wat het gevoel voor mij nog eens extra versterkte. Het verhaal laat ik dan maar even buiten beschouwing, omdat het een boekverfilming is en dus niet bedacht is door het team filmmakers van Shutter Island. Maar lettende op de manier waarop Scorcese dit boek naar het witte doek heeft vertaald, zou hij wat mij betreft best wel eens The Shining in zijn achterhoofd gehad kunnen hebben als inspiratiebron.
Ik wil niet direct zeggen dat een grootheid als Scorcese, Kubrick probeert te imiteren. Of nou ja, het lijkt er soms een klein beetje op. Puur persoonlijk.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar lettende op de manier waarop Scorcese dit boek naar het witte doek heeft vertaald, zou hij wat mij betreft best wel eens The Shining in zijn achterhoofd gehad kunnen hebben als inspiratiebron.
Fixi88
-
- 277 berichten
- 504 stemmen
Zeer mooie film. Spannend en met een opzwepend muziekje. De hele film word er met je gespeeld en je weet niet wat nou waar is en wat niet. Het einde is natuurlijk ook geweldig en moest even denken voordat ik het begreep. 4,5 ster
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
en met een opzwepend muziekje.
Wil het eerder deprimerend noemen.
Maar dat is juist een pluspunt in deze film.
074
-
- 147 berichten
- 0 stemmen
ik hou niet van films waar tegen het eind van de film, het verhaal een enorme twist krijgt. hij deed me ook erg denken aan de film ''The Wickerman''. De acteerprestaties waren wel goed, maar zo'n twist kan mij vreselijk irriteren.
2/5
Fixi88
-
- 277 berichten
- 504 stemmen
Wil het eerder deprimerend noemen.
Maar dat is juist een pluspunt in deze film.
Ja, bedoel ik ook 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Heeft iedereen wel met films. Dan doet een film je op de een of andere manier denken aan een andere film, maar als je er goed over nadenkt weet je niet waarom 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Eerlijk gezegd was ik bang dat dit een van die zwaar overhypete films van de laatste tijd zou zijn, maar ik zou bij Scorsese toch beter moeten weten. Een gemiddelde van 4,04 (op moment van schrijven) is wellicht wat overdreven, maar persoonlijk vond ik het een interessantere, leukere en ook gewoon betere film dan wat deze regisseur de afgelopen 10 jaar heeft gedaan. Gangs of New York, The Aviator en The Departed zijn allemaal prima, maar Shutter Island leeft meer. Ondanks dat het een serieuze film is, lijkt Scorsese het allemaal niet zo serieus te nemen als bij voorgaande films. Hij lijkt plezier te hebben gehad in het maken van Shutter Island, iets wat ik misschien niet meer zo goed voelde sinds Casino. Dat het tegelijkertijd toch wat minder aanvoelt als een persoonlijke film neem ik voor lief.
Shutter Island is gewoon een genre-oefening en nauwelijks meer dan dat. Het gaat om sfeerscheppen, om het brengen van een boeiend mysterie en om spanning oproepen. Op die vlakken slaagt het allemaal. Kennelijk moet ik me schamen dat ik het einde niet zag aankomen, want iedereen hier doet dat schijnbaar wel, maar het had een leuk effect. Ik zat net zo lang als DiCaprio's personage in ontkenning over dat hij werkelijk gek was. Ik voelde de innerlijke spanning met hem groeien en dat werkte lekker. Het is een erg goed opgebouwde film, die informatie geeft op de juiste momenten. Het plot is ook gewoon erg goed. Meestal vermoed ik bij dit soort films, met een obsessie in twists, dat hij minder wordt bij herziening. Bij deze werkt het wellicht andersom.
Verder is het een film van beelden. Of die holocaust hier iets te zoeken heeft is twijfelachtig, maar het is wel op een ijzersterke manier verbeeld. Daarnaast is het een triomf van belichting en art-direction. Dat eiland met zijn cellen, forten, rotsen, vuurtorens en donkere bossen is een prachtlocatie voor de film en alles straalt een lugubure sfeer uit. De bombastische muziek is aanvankelijk iets te nadrukkelijk aanwezig op momenten waar het niet thuis hoort, maar later werkt het wel. En wie houdt niet van die typische long takes van Scorsese die zo nu en dan op de juiste momenten opduiken?
Is dit een van Scorsese's grote meesterwerken? Nee, verre van. Bij Taxi Driver komt dit nog lang niet in de buurt. Maar binnen de mans complete oeuvre slaat Shutter Island absoluut geen slecht figuur. Scorsese blijft voor mij de meest consistente regisseur.
4*
Filmfreaker
-
- 536 berichten
- 328 stemmen
Ik vind niet dat deze film vergeleken moet worden met Taxi Driver, want dat is een totaal andere film als deze. En de mensen die zeggen dat ze de clou van de film al van mijlenver hadden zien aankomen, dat is belachelijk, kan me niet voorstellen. Ja dat je weet dat er een plottwist komt, maar dat het zo'n plottwist is kun je niet hebben voorspeld. Ik heb het boek gelezen en daar zag je ook al van mijlenver aankomen dat er een twist zou komen. Dus ik vind dat we daar niet Scorcese de schuld van moeten geven.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
En de mensen die zeggen dat ze de clou van de film al van mijlenver hadden zien aankomen, dat is belachelijk, kan me niet voorstellen.
gukker
-
- 343 berichten
- 819 stemmen
Waanzinnige film, in het begin dacht ik naar een gewone (maar wel buitengewoon goede) detective te kijken. Langzaam maar zeker leken de puzzelstukjes in elkaar te vallen, maar dan ineens, met een paar plottwists, was niets meer wat het leek. Daar houdt ik van.
Dicaprio speelde zijn rol erg goed, hij wist precies de balans te houden tussen gekte en een held zijn, Daarnaast weet Scorcese hier en daar heel erg creatief om te gaan met sfeer en visuele effecten. Het script steekt briljant in elkaar en doet denken aan films als The Prestige en Memento. De manier waarop de plottwists in elkaar staken was briljant, al had het van mij allemaal nog wel wat mysterieuzer gemogen. Door al deze plottwists vergeet je namelijk waar het om draait: het mysterie. Dit had voor mijn part nog wel wat meer mogen drukken op de film.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Deze draait niet in mijn plaats
, dus ik zal moeten afwijken naar een andere bios. Nog steeds verbaasd over de hoge waardering 
Filmkriebel
-
- 9970 berichten
- 4657 stemmen
Vandaag gezien in de bios.
Scorsese is toch wel een kanjer van een regisseur. Het was een genot om gemanipuleerd te worden, en dat is ook wat de film is... pure manipulatie van begin tot eind.
Scorsese kan er in ieder geval wat van als het erop aankomt om sfeer te scheppen. Een verontrustend eiland, een storm die aan komt zetten, niemand die vertrouwd kan worden... de gepaste mysterieuze sfeer wordt gezet voor een vreemd verhaal waarin mondjesmaat de antwoorden op vele vragen vorm krijgen. Het is dan ook een echt genietbare film, en die muziek deed me ergens denken aan Jaws.
Alle acteurs deden het goed, en het zijn niet de minste : Patricia Clarkson, Max von Sydow, Ben Kingsley. Wel met uitzondering van Ruffalo, toch een miscast voor mij, wat heeft die kerel een saaie uitstraling. Er zijn ook enkele gaten in het plot, die voorkomen dat dit een meesterwerk wordt ( Die boot in het begin. Van waar komt die dan? ). Maar al met al heeft Shutter Island een erg origineel verhaal met een einde waarover nog vaak gesproken zal worden, en boven alles een sfeer om je tegen te zeggen...
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Joostus, Ondanks dat je op een vrij vervelende manier je mening er doorheen probeert te drukken ben ik het toch wel eens met jouw interpretatie van Shutter Island. Heb even door de pagina's heen gebladerd namelijk. Wat Reinbo is voor Avatar, ben jij voor Shutter Island! 
Shutter Island is mij uitstekend bevallen. Echt alles klopt in deze film. Het acteerwerk is van de bovenste plank, de sfeer is zeer onheilspellend, het verhaal zit goed in elkaar en je loopt al nadenkend de bioscoopzaal uit om alles nog eens even op een rijtje te zetten. Inderdaad zijn het voor mij ook de details die tijdens de film voorbijkomen, die bepalen hoe je het einde moet zien.
Ik hou het op 4,5*. Net geen 5, omdat ik zo hier en daar toch het idee had dat de film originaliteit miste. Had bijvoorbeeld soms het idee naar een hedendaagse versie van The Shining te kijken. Opzich ook weer geen belediging, deze titel, maar toch...!
Hah okey
dank je wel voor het compliment dan maar denk ik heh!
..
Maar ik snap je punt als je zegt 'Ondanks dat je op een vrij vervelende manier je mening er doorheen probeert te drukken...'.. Daar moet ik inderdaad wel een beetje teogeven dat ik af en toe zo over kom
Als ik ergens van denk dit is 100 procent de waarheid en ik zie dat andere mensen dat niet zien, dan wil ik dat tog graag duidelijk maken hoe het zit. En omdat het voor mij soms zo duidelijk is laat ik me af en toe nog wel eens gaan inderdaad. Maar daarna weet ik zelf ook dat dat niet helemaal de manier is waardoor diegene je zal begrijpen..Dus ik zal er beter op letten 
2,20
-
- 59 berichten
- 430 stemmen
Hele goede film met een spannend sfeertje (en schrikmomenten) die je tot nadenken zet. Prima acteerwerk van DiCaprio
Dit is me nog niet helemaal duidelijk: Hij valt dus in het zelfde ritme na 9 maanden, aan het einde van de film denkt hij weer dat hij een US Marshal is en dan wordt hij klaarblijkelijk vermoord. Maar what explains de boot, toen de film begon, ik snap dat dit puur was om de kijker te misleiden, of is dit de eerste keer als hij naar Shutter Island gaat ?!
En een tweede puntje is waarom hun naar die begraafplaats gingen met z'n tweeen als hij zo gevaarlijk is en het nut daarvan.
Verder was het een uitstekende film, zoals we van Scorsese gewend zijn
wakeman
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Heel mooie film, met een erg meeslepend plot. Op een gegeven moment weet je niet meer wat je moet geloven. Wie spreekt er nou de waarheid, en wat is er nu echt aan de hand?
Lijkt op het einde alles op zn plek te vallen, komt leonardo in de laatste scene met de uitspraak : "soms vraag ik me af, is het beter om te leven als een monster, of te sterven als een goed mens?" Wat voor mij betekent dat hij in de gaten heeft dat hij nooit het eiland af kan komen, en liever doodgaat als goed mens, dan gaat leven als het monster wat ze van hem maken...,
Filmkriebel
-
- 9970 berichten
- 4657 stemmen
Heel mooie film, met een erg meeslepend plot. Op een gegeven moment weet je niet meer wat je moet geloven. Wie spreekt er nou de waarheid, en wat is er nu echt aan de hand?
Lijkt op het einde alles op zn plek te vallen, komt leonardo in de laatste scene met de uitspraak : "soms vraag ik me af, is het beter om te leven als een monster, of te sterven als een goed mens?" Wat voor mij betekent dat hij in de gaten heeft dat hij nooit het eiland af kan komen, en liever doodgaat als goed mens, dan gaat leven als het monster wat ze van hem maken...,
@2,20 en wakeman :
Ik denk dat jullie het niet zo goed begrepen hebben. Dat zinnetje op het einde wijst erop dat hij genezen is. Maar hij kan niet verderleven met de pijn die de dood van zijn kinderen teweegbracht en wil dus een lobotomie ondergaan (dus het wegnemen van al zijn herinneringen aan dat moment). Vandaar dat hij tegenover de dokters fakete dat hij nog niet was genezen, net voor hij die laatste zin zei... Het is niet dat de anderen van hem een monster maakten. Hij vindt zichzelf een monster omdat hij zich indirect verantwoordelijk voelde voor de dood van zijn kinderen.
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
@2,20 en wakeman :
Ik denk dat jullie het niet zo goed begrepen hebben. Dat zinnetje op het einde wijst erop dat hij genezen is. Maar hij kan niet verderleven met de pijn die de dood van zijn kinderen teweegbracht en wil dus een lobotomie ondergaan (dus het wegnemen van al zijn herinneringen aan dat moment). Vandaar dat hij tegenover de dokters fakete dat hij nog niet was genezen, net voor hij die laatste zin zei... Het is niet dat de anderen van hem een monster maakten. Hij vindt zichzelf een monster omdat hij zich indirect verantwoordelijk voelde voor de dood van zijn kinderen.
Goed uit gelegd
.. Ik wou hetzelfde zeggen.. Ik voeg er nog aan toe:.. Aan ie laatste flashback zou je eruit moeten halen dat dat een flashback is waarin en waarna hij bij kennis is.. Dus daar heeft hij door dat zijn kinderen vermoord zijn door zijn vrouw, waar hij zichzelf de schuld voor geeft omdat hij geen hulp heeft gezocht voor zijn vrouw die gek in der hoofd werd. En daar heeft hij dus door dat hij zijn vrouw ook vermoord heeft. En daarmee legt filmriebel goed uit wat hji dan bedoeld met de laatste zin.
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Hele goede film met een spannend sfeertje (en schrikmomenten) die je tot nadenken zet. Prima acteerwerk van DiCaprio
Dit is me nog niet helemaal duidelijk: Hij valt dus in het zelfde ritme na 9 maanden, aan het einde van de film denkt hij weer dat hij een US Marshal is en dan wordt hij klaarblijkelijk vermoord. Maar what explains de boot, toen de film begon, ik snap dat dit puur was om de kijker te misleiden, of is dit de eerste keer als hij naar Shutter Island gaat ?!
En een tweede puntje is waarom hun naar die begraafplaats gingen met z'n tweeen als hij zo gevaarlijk is en het nut daarvan.
Verder was het een uitstekende film, zoals we van Scorsese gewend zijn
Je eerste vraag is uitgelegd hierboven
.. Dat het dus niet zo is dat hij weer denkt dat hij een marshall is. Wat je zegt over de boot.. Dat was inderdaad soort van om de kijker te misleiden.. Waardoor de kijker dacht dat hij inderdaad nog steeds een marshall is... Maar die boot hoorde dus bij het plan van de dokters om hem die rol te laten spelen als marshall waardoor ze tot hem door konden dringen. Dus nee hij komt daardan ook niet voor het eerst op het eiland
. Want later hoor je ook in de film dat hij er al 2 jaar zit.Over je 2e punt: waarom ze hem op die bergaaf plaats lieten als hij zo gevaarlijk is.. Hij is helemala niet zo gevaarlijk waar blijkt dat uit??
Nand
-
- 350 berichten
- 279 stemmen
Heel goede film! Acteerwerk is fantastisch; Leonardo Di Caprio wist me helemaal te overtuigen. Maar de rest van de cast was ook goed uitgekozen. Het plot was zeer meeslepend en de muziek was vanaf de eerste 5 minuten al een groot deel van de film.
Zij het wat een grimmige film bij momenten, deze film zou ik toch aan iedereen aanraden. Tegen het einde laat hij je niet meer los en zit je op het puntje van je stoel.
4.5*
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Heel mooie film, met een erg meeslepend plot. Op een gegeven moment weet je niet meer wat je moet geloven. Wie spreekt er nou de waarheid, en wat is er nu echt aan de hand?
Lijkt op het einde alles op zn plek te vallen, komt leonardo in de laatste scene met de uitspraak : "soms vraag ik me af, is het beter om te leven als een monster, of te sterven als een goed mens?" Wat voor mij betekent dat hij in de gaten heeft dat hij nooit het eiland af kan komen, en liever doodgaat als goed mens, dan gaat leven als het monster wat ze van hem maken...,
Hierboven is al uitgelegd wat er met die laatste zin bedoeld word.. Ik voeg daar nog even aan toe waarom jouw iterpretatie niet logisch is. En dat doe ik niet om je af te wijzen ofzo.. maar gewoon zodat je die zin beter begrijpt
.Als je zegt: 'Wat voor mij betekent dat hij in de gaten heeft dat hij nooit het eiland af kan komen, en liever doodgaat als goed mens, dan gaat leven als het monster wat ze van hem maken..'..
Dan zegt hij dus eigenlijk: 'ik blijf op het eiland want ik weet dat ik er niet af kan .. dus ik blijf op het eiland en dna gaan julie een monster van mij maken'.. Want ze kunnen pas een monster van hem maken als hij op dat eiland blijft... Dus kan hij niet dood gaan als goed mens.. Dan is het dus eigenlijk niet logisch als dat hij die zin zegt.. als hij weet wat er gaat gebeuren..
..Hoe die laatste zin dan bedoeld is dat lees je in posts hierboven..
En daar voeg ik aan toe dat ze dus geen monster van hem gaan maken.. Maar lobotomie gaan uitvoeren.. en dat weet hij. En met lobotomie word je eigenlijk een soort zombie gemaakt waar je geheugen zo'n beetje volledig word uitgewist.. Dus na die lobotomie kan hij niet meer weten dat hij juist dat monster is omdat hij zijn vrouw heeft vermoord en zijn vrouw zijn kinderen waar hij zichzelf de schuld voor geeft. Daarom zegt hij ik sterf liever als goed mens dan dat ik sterf als een monster.
En die dokters willen niet direct die lobotomie uitvoeren... Zij hebben ook het beste voor voor hun patienten. Daarom proberen ze eerst tot leonardo dicaprio door te dringen.. Wat aan het eind gelukt is.
wakeman
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Misschien vind ik deze discussie nog wel het mooiste aan deze film! Doordat er in het verhaal zoveel waarheden en onwaarheden door elkaar lopen kan iedereen zijn eigen waarheid uit de film halen. Mijn eerste gedachten na de film waren ook volgens de uitleg van Filmkriebel, maar toch heeft dat laatste zinnetje mij aan het denken gezet.
Door dat laatste zinnetje blijft het een open eind, en zal niemand precies weten hoe het nou echt in elkaar zit (behalve de betrokkenen bij de film natuurlijk). Wie zegt dat mijn uitleg de juiste is, en wie zegt die van Joostus en filmkriebel?
Er zijn voor beide verhalen dingen in de film terug te vinden , die ervoor zorgen dat beide verhalen waar kunnen zijn. En dan is het net in welk verhaal je geloofd?
Vind het gewoon nogal makkelijk om te zeggen dat wij de film niet snappen, want het zijn slechts meningen waar iedereen mee komt. Maargoed over een ding kunnen we het over eens "Fantastische film"
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Misschien vind ik deze discussie nog wel het mooiste aan deze film! Doordat er in het verhaal zoveel waarheden en onwaarheden door elkaar lopen kan iedereen zijn eigen waarheid uit de film halen. Mijn eerste gedachten na de film waren ook volgens de uitleg van Filmkriebel, maar toch heeft dat laatste zinnetje mij aan het denken gezet.
Door dat laatste zinnetje blijft het een open eind, en zal niemand precies weten hoe het nou echt in elkaar zit (behalve de betrokkenen bij de film natuurlijk). Wie zegt dat mijn uitleg de juiste is, en wie zegt die van Joostus en filmkriebel?
Er zijn voor beide verhalen dingen in de film terug te vinden , die ervoor zorgen dat beide verhalen waar kunnen zijn. En dan is het net in welk verhaal je geloofd?
Vind het gewoon nogal makkelijk om te zeggen dat wij de film niet snappen, want het zijn slechts meningen waar iedereen mee komt. Maargoed over een ding kunnen we het over eens "Fantastische film"
Ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt.. Het is inderdad een fantastische film waar het eigenlijk niet anders kan dat je verschillende theorien uit de film kan halen.. Want je kan inderdaad jouw theorie onderbouwen met dingen uit de film.. Maar dat kan pas totdat de 'twist' komt.. Scorsesse heeft een ongelooflijke mind fuck gemaakt met deze film.. En wat jij denk is precies wat hij wil dat je denkt tijdens deze film.. Maar dan komt de twist en de uitleg met de laatste flashback.. En daar word uitgelegd hoe het verhal in elkaar zit.. En daar hoor je dan te zien dat je ongelooflijk gemindfucked bent... Dat is het geniale aan deze film.. Maar zo te zien blijf jij een beetje hangen op de gedachte waarvan scorsesse wil dat je die gedachte hebt tijdens de film zodat je na de tiwst na de uitleg versteld zal staan..
Ik ben er van overtuigd.. en dat bedoel ik niet arrogant en ik wil jou niet afkappen.. Maar ik geloof dat inderdaar bijde interpretaties onderbouwd kunnen worden met stukjes uit de film.. Maar uiteindelijk na de twist en de uitleg kan ik mijn intepretatie blijven onderbouwen.. Als jij argumente geeft voor jouw interpretatie zullen die vooral komen uit de film vóór de twist.. Ik weet zeker dat ik die kan weerleggen met argumenten vanaf de twist.. En door die twist krijg je inde gaten dat ook een heleboel kleinde details in de film zitten die ook mijn intepretatie onderbouwen..En die vallen je op als je een 2e keer kijkt of als je over de film teruig denkt.
Dus ja je kan de film op 2 manieren zien of misschien zelfs meerdere manieren..Zo mind fucked is de film wel gemaakt.. Maar uiteindelijk ben ik van mening dat er uiteindelijk maar 1 waarheid is.. En ik geloof dat scorsesse het zo ook bedoelt heeft.. dat je gaat uitzoeken wat nou de waarheid is.. En dat kan je uitzoeken als je alle details en stukjes uit de film en worden en gebeurtenissen naast elkaar legt met de uitleg van de twist erbij van de laatste flasback..
En daar hebben we met aantal mensen al een hele discussie over gehad van ene apar dagen lang
.. Anders moet je die maar even terug lezen..
En nogmaals ik bedoel eht helemaal niet arrogant dat jij maar dom bent en het niet snapt enz.. Voordta we daar weer een discussie over krijgen 
wakeman
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Op het moment dat ik uit de bioscoopzaal stapte was ik ook helemaal overtuigd van jullie uitleg, wat er ook voor zorgt dat het verhaal allemaal wat duidelijker word. Maar dat laatste zinnetje heeft me ook gewoon aan het denken gezet. Het kan door dat zinnetje gewoon twee kanten op, en en het is maar net hoe je het ziet.
Met dat zinnetje kan hij duidelijk maken dat jullie kant van het verhaal klopt (wat ik niet ontken), maar het kan het verhaal ook opnieuw een twist geven. Wat ervoor zorgt dat ook mijn uitleg weer onderbouwt kan worden. Dat juist de details waar jullie op doelen weerlegt worden. Maar het is maar net hoe je het ziet, en dan geloof ik maar in het spannende onlogische kant van het verhaal. Hoe dan ook een mooie mindfuck, en daar houd ik wel van.
Maar verder maakt het mij helemaal niks uit, ga me ook niet mengen in deze discussie. Ik zie het gewoon zo, en als andere het anders zien is dat voor mij ook goed. Ook al heb ik het niet goed, ik zal er niet om wakker liggen.
En hoe scorsesse het heeft bedoeld mag ie mij zelf komen vertellen 
SweetSuus
-
- 13 berichten
- 483 stemmen
Vond het op veel films lijken zoals bv. the sixth sense, the wickerman......De clou zag ik bij het briefje in de cel van de vermiste vrouw al aankomen. Vond het tegenvallen, misschien ook wel omdat ik van te voren niet had gelezen waar de film over ging. Dacht dat het meer een film was met bovennatuurlijke zaken.........
Best onderhoudend, maar voor mij geen topfilm. Daarom een 2,5
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Heel mooie film, met een erg meeslepend plot. Op een gegeven moment weet je niet meer wat je moet geloven. Wie spreekt er nou de waarheid, en wat is er nu echt aan de hand?
Lijkt op het einde alles op zn plek te vallen, komt leonardo in de laatste scene met de uitspraak : "soms vraag ik me af, is het beter om te leven als een monster, of te sterven als een goed mens?" Wat voor mij betekent dat hij in de gaten heeft dat hij nooit het eiland af kan komen, en liever doodgaat als goed mens, dan gaat leven als het monster wat ze van hem maken...,
Dan kom ik tog nog even terug op wat je hier zegt...
Uit de laatste flashback kan je halen dat hij daar bij kennis is. Omdat hij daarna bijvoorbeeld ook verteld over een herinnering die helemaal niet in de film voor kwam.. namelijk dat zijn vrouw een keer zelfmord poging had gedaan en dat zij vertelde dat ze een insect inder hoofd had.. Dus daaruit kan je leiden dat zijn vrouw gek in der hoofd was en zijn kinderen daarom heeft vermoord.. En men kan niet zeggen 'jaa die herinnering die heeft hij ook door die dokters ingeprent gekregen..' Want dan zou je dat uit de film moeten kunnen halenen odnerbouwen.. En dat is niet het geval bij deze herinenring want die komt helemala niet in de film voor.. Dus verklaart eht dat hij bij kennis is en een herinnering verteld die echt gebeurt is waarin verklaart waarom zijn vrouw zijn kinderen eheft vermoord.. omdat hij gek in zijn hoofd was..
Dus daarmee geloof ik dat mijn theorie en uitleg van die laatste zin klopt en klopt het niet als je zegt 'met die zin heeft hij in de gaten dat hij nooit van het eiland af komt' .. Want dat betekente dat hij en dat jij nog steeds denkt dat hij nog steeds een echte marshall is en dat hij en dat jij nog steeds denkt dat die dokters hem gek gemaakt hebben.. En dat is wat je meot denken voor de twist en laatste flashback zodat je daarna weet dat je ongelooflijkbent gemindfucked..En sowieso is het een beetje een tegenstrijdige uitleg van die zin.. Want als je zegt 'dat hij dan dus liever dood gaat als goed mens dan dat ze monster van hem maken'.. Hij kan dan dus niet doodgaan als goed mens want ze gaan dan juist dat monster van hem maken wat jij denkt omdat hij op dat eiland blijft..
Maargoed als jij zegt 'het maakt me niet uit en ik denk gewoon dit'.. tja.. dat moet jij weten
Filmkriebel
-
- 9970 berichten
- 4657 stemmen
Ik ben het niet mee eens dat er verschillende theorieën zouden zijn op het einde. En het einde is ook geen open einde. De dokters zullen hem opereren, en hij zal de rest van zijn dagen op Shutter Island slijten als een "ghost" zoals ze dat in de film noemden
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Ik ben het niet mee eens dat er verschillende theorieën zouden zijn op het einde. En het einde is ook geen open einde. De dokters zullen hem opereren, en hij zal de rest van zijn dagen op Shutter Island slijten als een "ghost" zoals ze dat in de film noemden
Precies.. wij zitten op zelfde niveau .. Dit is wat ik de andere uit probeer te leggen dat er niet meerdere theorien mogelijk zijjn.. Ja die kan je wel ebdenken tijdens de film en met argumenten onderbouwen voor de flashback en het einde.. Maar er is na de flashback en uitleg en het einde nog maar 1 theorie over.. In plaats van de theorie die er is vóór de twist.. Want dat is de mindfuck van scorsesse.
schwarz
-
- 4 berichten
- 3 stemmen
matige film!
De setting en tijdsbeeld is goed en mooi neergezet. In het begin weet de film je nog te pakken, maar al gouw verliest de film vaart. Halverwege de film kan een doorgewinterde filmkijker het plot wel voorspellen en is het einde weinig verassend.
Gerelateerd nieuws

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio vrijdag op televisie

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio komt binnenkort weer naar Netflix

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio wordt vanavond uitgezonden op televisie

De langverwachte 'Shutter Island'-prequelserie 'Ashecliffe': hoe staat het daar eigenlijk mee?
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








