• 15.820 nieuwsartikelen
  • 178.403 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.110 gebruikers
  • 9.378.126 stemmen
Avatar
 
banner banner

Shutter Island (2010)

Mystery / Thriller | 138 minuten
3,87 6.632 stemmen

Genre: Mystery / Thriller

Speelduur: 138 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en Ben Kingsley

IMDb beoordeling: 8,2 (1.619.863)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 18 februari 2010

Plot Shutter Island

"Some places never let you go."

De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Chuck Aule

Dr. John Cawley

Dolores Chanal

Rachel Solando

Dr. Jeremiah Naehring

Deputy Warden McPherson

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van royalfox

royalfox

  • 18 berichten
  • 98 stemmen

Een film die ik kan waarderen. De hele film komt mysterieus over alleen het werd maar niet echt spannend (altans dat vond ik). Ik kreeg niet het kippenvel gevoel die ik wel kreeg met the Shining bijv. Gelukkig is het wel een film waarbij je goed moet opletten en dat de clue van het verhaal later pas duidelijk word. Een slimme film alleen somige dingen vind ik nogal vaag. Maar maak er toch een 4* van wegens de juiste sfeer en een goeie Leonardo.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Dat van die brand in de flat heeft ie allemaal bij elkaar verzonnen, toch?


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

planet_of_death schreef:
Dat van die brand in de flat heeft ie allemaal bij elkaar verzonnen, toch?


Helemaal juist.. dat heeft hij (onbewsut) door schizofreenheid verzonnen.. Zodat zijn verhaal voor hem kloppend werd. Zodat hij niet accepteerde dat zijn vrouw zijn kinderen heeft vermoord


avatar van click66

click66

  • 25 berichten
  • 37 stemmen

Zeer fijne film. Zoals het al aangaf op de meeste sites, het is een zeer degelijke film. Als elke film dit niveau haalde, kon je elke dag naar de bioscoop.

Wat de film betreft, het einde is voorspelbaar voor mij dan toch allesinds, er waren mensen die het heel concept niet snapte maar ik vond het duidelijk worden en ik vond het een mooie wending.

4*


avatar van Nagini

Nagini

  • 65 berichten
  • 319 stemmen

Geweldige film, heb geen enkel moment gehad van 'oh dit gaat er gebeuren' behalve met zijn partner, dat daar ff iets niet goed zou zitten. ik vind het leuk dat je nog steeds een vraag in je hoofd hebt wie zegt dat het nu echt zo is? Dat eind.. of dat hij het uiteindelijk toch goed had?


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

chevy93 schreef:

(quote)
Probeer het maar niet

Whaha mooie opmerking.. Naja tot nu toe hebben wij nadat wakeman dat gezegd heeft denk ik goede uitleg gegeven waarom dat zo is


avatar van Smooth Criminal

Smooth Criminal

  • 22 berichten
  • 245 stemmen

Deze film kijk je niet, die beleef je.

Het verhaal kan volgens mij op twee manieren worden uitgelegd. Verder zal ik er niks over zeggen voor de mensen die hem nog niet gezien hebben.

Ik zag trouwens wel veel mensen tijdens de film weggaan. Daaruit maak ik op dat niet iedereen deze film kan waarderen, maar daar kan men eigenlijk pas over oordelen nadat de film helemaal bekeken is, niet halverwege weggaan, dat vind ik zo zwak. En dan achteraf zeggen dat het een slechte film is. Triest.


avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Smooth Criminal schreef:

Ik zag trouwens wel veel mensen tijdens de film weggaan.

Bij mij gelukkig niet, en het was muisstil wel af en toe gelach van iemand op momenten dat je denkt wat is daar grappig aan


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Smooth Criminal schreef:

Ik zag trouwens wel veel mensen tijdens de film weggaan.

Was bij mij ook het geval. Ik begrijp echt niet waarom eerlijk gezegd.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Waarschijnlijk door een bepaald verwachtingspatroon? Die mensen die weggaan, hebben zich ongetwijfeld niet in de film verdiept. Als je dan pas in de bios besluit om hierheen te gaan en de poster/filmtitel bekijkt om tot deze keuze te komen, zou je wellicht kunnen denken dat het om een goedkope horror/thriller zonder al te veel diepgang zou kunnen gaan. Als ik ook zag wat voor mensen bij mij in de zaal wegliepen...Nou laat ik deze zin maar niet afmaken.


avatar van Hakunamatafaka

Hakunamatafaka

  • 629 berichten
  • 1734 stemmen

Weglopen bij een film is sowieso geld verspilling, bij ons stond trouwens dat de film 180minuten duurde bij de plaatselijke bios, dus ik dacht dat ik daar al 3 uur zat,en de tijd ging me aardig snel, later bleek dus dat het maar ruim 2 uur was XD.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9970 berichten
  • 4657 stemmen

joostus schreef:
Want dat is de mindfuck van scorsesse.


Van mindfuck gesproken... knap hoe de regisseur je hier tot het uiterste dwingt om dat scenario met die medische experimenten te geloven waar iedereen zogezegd bij betrokken is. En dat had zijn volle effect wanneer Di Caprio die deur in de vuurtoren open gooide. Ik dacht één of ander medische rariteit te zien, maar nee, daar zat Ben Kingsley gewoon aan een tafeltje om hem de waarheid te vertellen. Total confusion ...geniaal vond ik dat.


avatar van Bla

Bla

  • 769 berichten
  • 2146 stemmen

Halcyon schreef:

Conclusie: Een visueel erg mooie film die op inhoudelijk vlak wat steken laat vallen maar toch de ganse tijd boeiend blijft. En niet te vergeten de voortreffelijke prestatie van DiCaprio die bevestigt dat hij meer dan een tieneridool is. Al met al een degelijke film die te lijden heeft onder een trailer die teveel weggeeft.

Leonardo DiCaprio is inderdaad toch wel één van de, zoniet de beste acteur van zijn generatie.


avatar van gandalf4

gandalf4

  • 62 berichten
  • 1163 stemmen

planet_of_death schreef:
Dat van die brand in de flat heeft ie allemaal bij elkaar verzonnen, toch?







Ik denk juist van niet, ik denk dat dat het echte verhaal is. En de doktoren hem proberen te overtuigen dat hij moet gaan geloven dat hij zijn vrouw heeft vermoord en hij daarom in de inrichting zit.


avatar van sahgod

sahgod

  • 21 berichten
  • 1468 stemmen

De laatste scene, de pin in de handen van de dokter, gebonden in het witte doek, verklaart volgens mij een hele hoop.

Heerlijke mindfucker-film. Di Caprio, thumbs up!


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

gandalf4 schreef:
(quote)







Ik denk juist van niet, ik denk dat dat het echte verhaal is. En de doktoren hem proberen te overtuigen dat hij moet gaan geloven dat hij zijn vrouw heeft vermoord en hij daarom in de inrichting zit.


Oeii, laat joostus dat niet horen! Dat wordt weer lachen morgen!


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

Filmkriebel schreef:
(quote)


Van mindfuck gesproken... knap hoe de regisseur je hier tot het uiterste dwingt om dat scenario met die medische experimenten te geloven waar iedereen zogezegd bij betrokken is. En dat had zijn volle effect wanneer Di Caprio die deur in de vuurtoren open gooide. Ik dacht één of ander medische rariteit te zien, maar nee, daar zat Ben Kingsley gewoon aan een tafeltje om hem de waarheid te vertellen. Total confusion ...geniaal vond ik dat.


Jaa zoo geniale film dit inderdaad heh. Jammer dat een heleboel mensen dat niet doorhebben.. Zeker meer dan de helft als ik zo lees.. Weet je waarom het dan dus ook zo'n ontzettende mindfuck is!:.. Meer dan de helft begrijpt/ gelooft zelfs na de uitleg en de twist en de laatste flashback enzovoort nog steeds niet hoe het verhaal in elkaar zit .. Moet je nagaan hoe die gemindfucked zijn:P.. Meer dan de helft blijft hangen in het verhaal waarvan hij wil dat je dat gelooft waarmee hij je helemaal in de war brengt.. En dat is ook waardoor deze film zo geniaal is.. Omdat hij dus blijkbaar best nog ingewikkeld is.. Dan krijg je nog meer waardering voor dit verhaal en vind je de film nog genialer als je hebt uitgezocht en door hebt wat de enige waarheid is


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

gandalf4 schreef:
(quote)







Ik denk juist van niet, ik denk dat dat het echte verhaal is. En de doktoren hem proberen te overtuigen dat hij moet gaan geloven dat hij zijn vrouw heeft vermoord en hij daarom in de inrichting zit.


Hah! merijn82 kondigt het al goed aan .. Maar ik raad jou echt aan de laatste heel veel berichten pagina's te gaan doorlezen. Want we hebben al een hele discussie gevoerd erover.. Daar heb ik in een heleboel post ana verschillende mensen uitgelegd dat wat jij denkt niet kan kloppen Wat jij denkt dat is precies wat scorssese wil dat je denkt ! Dat is wat je bijna niet anders kan denken tijdens de film.. Maar dan komt de laatste flashback en de twist en de twist en de uitleg hoe het allemaal zit.. en sommige mensen zijn blijkbaar zo gemindfucked dat ze het daarna nog niet geloven.. Heel goed werk dus van Scorsesse.. Maar alsvolgt: Leonardo denkt dus dat die dokters hem gek aan het maken zijn en dat er op dat eiland allemaal foute dingen gebeuren.. En in de vuurtoren.. dat is waar alles zich zou plaats vinden.. Hij kwam bij de vuurtoren en wat zag hij: HELEMAAL LEEG. Dus wat hij dacht heeft hij nog helemala niet kunnen onderbouwen.. Daarna gaat die psychiater en chuck uitleggen hoe het verhaal in elkaar zit.. En daar zie je dus dat bijvoorbeeld dat de namen die leonardo gebruikte anagrammen waren voor de naam van zijn vrouw.. Dus had hij die namen door zijn schizofrenie zelf verzonnen om zijn verhaal kloppend te maken.. En dan komt later ook de laatste flashback.. Waarin hij ziet dat zijn vrouw zijn kinderen heeft vermoord.. En van die flashback zou je moeten weten en zou je eruit moeten kunnen halen dat hij bij volledige kennis is.. Waarom? Bijvoorbeeld door zijn reactie die hij erop heeft.. Maar als echt argument:.. ik heb het al meerdere keren genoemd: Hij verteld over een herinnering van zijn vrouw.. Waarin hij verteld dat zijn vrouw zelfmoord probeerde te plegen en dat zijn vrouw zei dat er een insect ofzoiets in haar hoofd zat. Met wat hij daar zegt kan je er dus uit leiden dat zijn vrouw gek in haar hoofd was, en daarom zijn kinderen heeft vermoord. Maar waarom is die herinnering de waarheid vraag je je mischien af?.. Die herinnering is helemaal nergens in de film voor gekomen. Dus dat is een herinnering die echt gebeurt is en is hij daar dus bij kennis waneer hij dat verteld. Want een regiseur doet niet zomaar iets in een film.. Als je zegt 'die herinnering dat hoeft niet echt gebeurt te zijn.. dat kan hij ook dromen of zoiets.. DAN MOET MEN DAT UIT DE FILM KUNNEN HALEN dan moet je dat kunnen onderbouwen met argumente uit de film.. En dat kan niet want die herinnering is nooit in de film voor gekomen. Dus dan kan de enige reden van de regiseur zijn om die zin, om die herinnering te laten zeggen in de film.. Dat hij ermee verklaart dat zijn vrouw gek in der hoofd was, waardoor je een verklaring hebt waarom zij de kinderen heeft vermoord..

Daarbij komt? waarom zouden de dokters hem gek willen maken? de uitleg die je uit de film kan halen vóór het einde met de flashback enz.. is als volgt: Die marshall krijgt te veel in de gaten dus moeten ze ervoor zorgen dat hij hun niet door krijgt en in de gaten krijgt wat er op het eiland gaande is..Want als hij dat door krijgt en door verteld kunnen ze nog wel is problemen krijgen.. Dat is wat je tijdens de film moet denken en dat is wat leonardo's personage denkt tijdens de film .. En dat moet je denken tijden s de film zodat je daarna door heb dat je gemindfucked bent .. dus dat de regiseur geniaal werk verricht heeft.. En hoe je dat door moet hebben dat er een groet twist is (waar elke film site ook van praatdat er een grote twist is) Daar heb ik een KLEINE uitleg van gegeven hierboven.. En ik zeg express zo duidelijjk 'kleine' Want het is onmogelijk om alle suit te leggen zo via tekst en in een bericht wat geen boekwerk meot worden als dat het al niet is.. Om het echt volledig uit te leggen zou ik de film met je moete kijken ;p.. Dus ik raad je aan die op ze minst nog een keer te kijken..

En waarom zouden die dokters zo duidelijk balen aan het eind van de film? Als jouw verhaal klopt.. dan balen ze dus omdat het hun niet gelukt zou zijn hem gek te maken..? Als je beetje mensen kennis hebt en filmkennis en je inplaats in die situatie..Dan zou je echt niet op zo'n manier balen als dat die dokters deden.... Wat wel een logische evrklaring is en wat past bij de manier van balen.. dat is geloof ik mijn theorie.. Ze balen omdat ze denken dat het hun weer niet is gelukt om tot hun patient door te dringen(dat denken ze fout en de uitleg daarvan kan je in andere post terug vinden).. Waardoor ze nu de lobotomie uit gaan voeren Omdat zijn tijd voorbij is.. En dat is iets wat de dokters in eerste instantie niet willen is in de film uitgelegd.. Daarom hebben ze bijvoorbeeld ook zoveel moeite gedaan om leonardo die rol te laten spelen.. Zodat ze tot hem door kunnen dringen..]


Dit en nog veeeeel meer kleinde details en andere argumenten verklaart dat mijn theorie klopt .. En dat bedoel ik helemala niet arrogant.. Maar ik weet zeker dat er maar 1 theorie mogelijk is.. En JA het is zeker niet gke als je denkt dat er 2 theorien mogelijk zijn.. dat laat de film ook toe.. Maar uiteindelijk zou duidelijkmoeten zijn dat er maar 1 theorie de waarheid is.. En ik weet zeker dat ik dat kan blijven onderbouwen door ook die andere theorie te kunnen blijven weerleggen met argumenten uit de film. En dat bedoel ik opnieuw niet arrogant, maar daarmee maak ik wle me punt dat het mijn mening is dat men uit de film meot kunnen halen dat e ruiteindelijk maar 1 waarheid is..


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

Zo ik heb er echt bijna een boek van gemaakt zie ik nu


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

Smooth Criminal schreef:

Deze film kijk je niet, die beleef je.

Het verhaal kan volgens mij op twee manieren worden uitgelegd. Verder zal ik er niks over zeggen voor de mensen die hem nog niet gezien hebben.

Ik zag trouwens wel veel mensen tijdens de film weggaan. Daaruit maak ik op dat niet iedereen deze film kan waarderen, maar daar kan men eigenlijk pas over oordelen nadat de film helemaal bekeken is, niet halverwege weggaan, dat vind ik zo zwak. En dan achteraf zeggen dat het een slechte film is. Triest.

Wat je zegt over 'het kan op 2 manieren uitgelgd worden'.. Dat ben ik niet met je eens.. Als je wil weten waarom ik dat denk, dan kun je dat lezen in grote bericht hierboven en nog 10 tallen eerdere berichten op vorige pagina's


avatar van mcm

mcm

  • 10 berichten
  • 0 stemmen

joostus schreef:
(quote)


Wat je zegt over 'het kan op 2 manieren uitgelgd worden'.. Dat ben ik niet met je eens.. Als je wil weten waarom ik dat denk, dan kun je dat lezen in grote bericht hierboven en nog 10 tallen eerdere berichten op vorige pagina's


Ja jij hebt het over ''gemindfucked'' worden, maar dit wordt op een ''neppe'' manier gedaan. Denk aan het gesprek met die vrouw die dr man had vermoord nadat hij haar sloeg etc. Daar schreef ze op: ''RUN'' (waarom zou ze dit doen als ze wist dat hij er al 2 jaar zat?) Daarnaast dat gesprek met de vrouw in de grotten (oke, dat is dan waarschijnlijk nooit gebeurd maar die dingen die zij zegt laat je (terecht) denken dat hij gelijk heeft.)
Kortom, ik snap wel dat hij daar gewoon al zat, en dat het klopt wat die doktoren enz. zeggen maar ik vind het dan soms wel vergezocht en op een verkeerde manier over laten komen...


avatar van gandalf4

gandalf4

  • 62 berichten
  • 1163 stemmen

joostus schreef:
(quote)


Jaa zoo geniale film dit inderdaad heh. Jammer dat een heleboel mensen dat niet doorhebben.. Zeker meer dan de helft als ik zo lees.. Weet je waarom het dan dus ook zo'n ontzettende mindfuck is!:.. Meer dan de helft begrijpt/ gelooft zelfs na de uitleg en de twist en de laatste flashback enzovoort nog steeds niet hoe het verhaal in elkaar zit .. Moet je nagaan hoe die gemindfucked zijn:P.. Meer dan de helft blijft hangen in het verhaal waarvan hij wil dat je dat gelooft waarmee hij je helemaal in de war brengt.. En dat is ook waardoor deze film zo geniaal is.. Omdat hij dus blijkbaar best nog ingewikkeld is.. Dan krijg je nog meer waardering voor dit verhaal en vind je de film nog genialer als je hebt uitgezocht en door hebt wat de enige waarheid is








ok, nogsteeds denk ik dat ik gelijk heb. Omdat: bij de laaste sene ziet je dat hij met zijn (maat) gaat roken, je ziet ook dat er vederop doktoren met elkaar aant praten zijn. en dan begind leonadro weer over het verhaal dat hij hier onderzoek doet, je ziet dan zijn maat nee knikken naar de doktoren, je ziet dan dat ze naar hun toe komen lopen, en een van die doktoren heeft een handoek in zijn hand met een pin er in: als jij hier dan een goed agument voor hebt wil ik dat graag van je horen. Maar eve terug naar het gesprek op de trap waar hij nee knikt, Je kan ook denken dat hij nee zecht omdat het niet is gelukt om hem te overtuigen day hij hier al 2 jaar zit wegens de zogenaamde moord of zijn vrouw.


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

mcm schreef:
(quote)


Ja jij hebt het over ''gemindfucked'' worden, maar dit wordt op een ''neppe'' manier gedaan. Denk aan het gesprek met die vrouw die dr man had vermoord nadat hij haar sloeg etc. Daar schreef ze op: ''RUN'' (waarom zou ze dit doen als ze wist dat hij er al 2 jaar zat?) Daarnaast dat gesprek met de vrouw in de grotten (oke, dat is dan waarschijnlijk nooit gebeurd maar die dingen die zij zegt laat je (terecht) denken dat hij gelijk heeft.)
Kortom, ik snap wel dat hij daar gewoon al zat, en dat het klopt wat die doktoren enz. zeggen maar ik vind het dan soms wel vergezocht en op een verkeerde manier over laten komen...


Ik zie dat je zo je twijfels hebt.. Maar je haalt nu een paar argumenten naar voren die gebeurt zijn vóór het einde met de twist en de laatste flashback enzovoort. En ik heb dus een heel verhaal geschreven waarom hij bij die laatste flashback bij kennis is.. Dus wat daar word het hele verhaal uitgelegd .

En je kan inderdaad een heleboel argumenten bedenken waarom die andere theorie zou kloppen.. want daar zit de film vol mee tot aan het einde.. Het is ook de bedoeling dat je dat allemaal denkt.. Ook ik dacht tijdens de film dat leonardo's verhaal klopte en dat ze hem gek probeerde te maken.. Dat kan je ook bijna niet anders denken.. Prachtig gedaan dus door de regiseur en dan hoor je door de scene in de vuurtoren door te hebben dat je helemaal gemindfucked bent..Wat ik in die lange post onderandere heb uitgelegd (wat nog maar een kleine uitleg is) geniale film dus..

En wat je zegt over die vrouw die schijft: RUN..Die andere patienten daar zijn ook gek in hun hoofd heh..Ik denk niet dat zij normaal helder kan denken.. Anders zit ze daar niet


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

gandalf4 schreef:
(quote)








ok, nogsteeds denk ik dat ik gelijk heb. Omdat: bij de laaste sene ziet je dat hij met zijn (maat) gaat roken, je ziet ook dat er vederop doktoren met elkaar aant praten zijn. en dan begind leonadro weer over het verhaal dat hij hier onderzoek doet, je ziet dan zijn maat nee knikken naar de doktoren, je ziet dan dat ze naar hun toe komen lopen, en een van die doktoren heeft een handoek in zijn hand met een pin er in: als jij hier dan een goed agument voor hebt wil ik dat graag van je horen. Maar eve terug naar het gesprek op de trap waar hij nee knikt, Je kan ook denken dat hij nee zecht omdat het niet is gelukt om hem te overtuigen day hij hier al 2 jaar zit wegens de zogenaamde moord of zijn vrouw.



Okey het stukje waar je zegt: 'Ik denk juist van niet, ik denk dat dat het echte verhaal is. En de doktoren hem proberen te overtuigen dat hij moet gaan geloven dat hij zijn vrouw heeft vermoord en hij daarom in de inrichting zit... Daar heb ik met dat hele verhaal dus al een beetje uitleg over gegeven.. Ik zal dan nu argument geven voor wat je nu afvraagt

Als jij dus gelijk hebt.. en het verhaal is dat de dokters hem gek hebben gemaakt.. Waarom zou leonardo dan nog normaal met chuck prasten en zeggen 'we moeten van dit eiland af'.. Waarom zou hij dat doen als hij in de scene met de vuurtoren er achter is gekomen dat chuck helemaal zijn maat niet is en helemaal niet zijn collega is. Dus dan zou hij in de ogen van leonardo di caprio niet te vertrouwe zijn als klopt wat jij denkt Dus dat klinkt niet heel logisch. Dan daar naast wat ik ook a eerder noemde is dat je in ene film ook naar gezichten kijkt en naar reacties.. Dat hoort ook bij het verhaal.. Ik noem maar wat: als iemand met een boos gezicht zegt 'ja hoor ik vond het hartstikke leuk'.. Dan kan je dus uit dat gezicht leiden dat hij niet de waarheid spreekt.. Dus als je je even bij het einde in die situatie plaatst in jouw theorie.. dat die dokter dus eigenlijk 'evil' zijn en hem gek proberen te maken..Als jij nu even je in die dokters plaatst.. En je hoort dus dta het niet is gelukt om hem gek te maken..Dan zou je echt niet op zo'n manier balen zoals zij deden... Als je dat je niet goed kan herinneren zou ik het even opzoeken op internet ofzo...;)

Wat andere mensen denken van het laatste eind van de film is dat mijn theorie wel klopt en dat leonardo dan aan het eind blijkbaar weer is teruggevallen in de gedachte dat hij een marshal is.. (in de film werd ook gezegd dat ze al een keer zijn door gedrongen tot hem en dat hij toen is terug gevallen... Dus doordat hij aan het einde weer zegt 'chuck we moeten van dit eiland af'.. Dat doet de kijker denken dat hij inderdaad dus wéér is teruggevalen... Maar dan vergeten een heleboel mensen die aller laatste zin die gezegd word.. Dat is zoo'n geniale zin..

Nu mijn uitleg van dat stukje: Mijn theorie heeft hij dus door die laatste flashback door wat er gebeurt is en dat zijn vrouw zijn kinderen heeft vermoord waar hij zich zelf de schuld voor geeft omdat hij geen hulp heeft gezocht voor zijn vrouw.. En hij heeft dus door dat hij zijn vrouw heeft vermoord.. Dan komt dus het einde dat hij weer met 'chuck' op dat trapje zit en de dokters staan klaar om lobotomie uit te gaan voeren.. Dan zie je chuck dus nee schudden nadat blijkt dat hij weer is terug gevallen en dat het dus weer niet goed gelukt is om tot hem door te dringen.. En daaroop zie je de dokters erover balen omdat zij ook het beste voor hebben voor de patieten.. dat kun je uit de film halen ook.. En dus balen ze dat ze lobotomie moeten uit gaan voeren.. En waarom ze dan lobotomie uitvoren?? Bij de scene in de vuurtoren legt de dokter ook uit dat zijn tijd bijna voorbij is en dus hopen dat ze goed tot hem door dringen.. Dus blijkbaar hebben ze een bepaalde tijd om tot een patient door te dringen voor dat ze echt door hebben dat het geen zin heeft en dus lobotomie uit gaan voeren..

Maar dan komt dus die laatste zin waar leonardo zoiets zegt van 'ik sterf liever als een goed mens dan dat ik leef als een monster'.. Dat is zo'n belangrijke zin die bijna iedereen vergeet.. Die zin kan je helemala niet matchen met een theorie van julie.. Die zin past helemala niet bij die theorie.. En een regiseur doet niet zomaar een paar woorden uit de duim zuigen als laatste zin van een film.. Dus heeft hij er een bedoeling mee. En wat ik geloof dat waarheid is is het volgende:.. Leonardo SPEELT alsof hij weer is terug gevallen omdat hij dus weer zegt 'chuck we meoten van dit eiland af....' En dat speelt hij omdat ze dus tot hem zijn door gedrongen en dat hij dus door heeft dat hij zijn vrouw heeft vermoord en zijn voruw heeft zijn kinderen vermoord waar hij zichzelf de schuld van geeft.. Dus met die laatste zin bedoelt hij dat hij dus weet dat hij vrij gelaten zal worden in die inrichting omdat hij dus nu niet meer gek in ze hoofd is.. Dus bedoelt hij.. als hij vrijgelaten word dan leef je de rest van je leven wetende dat je een monster bent vanwege de moord op je vruw en je vrouw je kinderen vermoord waar hij zichzelf de schuld voor geeft.. Dus hij vind zichzelf een monster en als hij vrij gelaten zal worden leeft hij dus met die gedachte de rest van zijn leven.. Dus met 'sterf liever asl een goed mens' bedoelt hij dus dat hij weet dat ze lobotomie gaan uitvoeren als hij doet alsof hij nog steeds gek in zijn hoofd is.. En na die lobotomie zal hij sterven als een goed mens.. Want na zo'n operatie weet je helemala neit meer dat je een monster bent (wat zijn mening is dat hij monster is).. Na die lobotomie ben je een soort zombie een soort 'ghost' noemde ze he tin de film


Dus dit is uitleg van dat stukje.. het einde.. En in de andere groote lap tekst ;p stata dus de uitleg waarom je tijdens de film moet denken dat leonardo gelijk heeft zodat je na de twist de uitleg versteld zal staan.. En waarom dat stukje waar is en hij bij kennis is dat heb ik dus in andere lap tekst al uit gelegd


avatar van yacoub

yacoub

  • 124 berichten
  • 871 stemmen

Geweldige film, fucked echt met je hoofd. Je weet niet wat echt is en wat nep is en de meeste snappen het einde niet. GEWELDIGE FILM!!!


avatar van Nubis

Nubis

  • 287 berichten
  • 1489 stemmen

Wat een belachelijk hoog gemiddelde voor deze film. Ten eerste vond ik 'm in het begin redelijk saai, hoewel ik de opening juist goed vond. Verder vond ik het concept niet interessant genoeg meer, na al meerdere van dit soort films te hebben gezien. Ook vond ik bepaalde dingen ongeloofwaardig en er dan uiteindelijk bij de ontknoping er te dik bovenop liggen. Zag het plot mede daardoor helaas wel aankomen, na zo'n uurtje.

Wel weer een redelijk goed einde. En natuurlijk wel goede acteurs en goede sfeer.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Mensen, als jullie nou even zouden stoppen met het quoten van die lappen tekst. Scheelt bergen scrollwerk..

Ook zijn die lappen vol met tekst ook niet echt uitnodigend.

Meer kwaliteit, minder kwantiteit


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

chevy93 schreef:

Mensen, als jullie nou even zouden stoppen met het quoten van die lappen tekst. Scheelt bergen scrollwerk..

Ook zijn die lappen vol met tekst ook niet echt uitnodigend.

Meer kwaliteit, minder kwantiteit

Mee eens.. heb je gelijk in.. ik zal der op letten


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Hoop off-topic verwijderd.


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

Okey mooi dat dat gebeurt is.. Ging nergens over..nu kunnen we een schone lei tegemoet en kunnen de bezoekers over 'de film' praten.. Veel plezier julie met praten over deze geniale film