• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.118 gebruikers
  • 9.378.515 stemmen
Avatar
 
banner banner

Shutter Island (2010)

Mystery / Thriller | 138 minuten
3,87 6.632 stemmen

Genre: Mystery / Thriller

Speelduur: 138 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en Ben Kingsley

IMDb beoordeling: 8,2 (1.620.160)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 18 februari 2010

Plot Shutter Island

"Some places never let you go."

De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Chuck Aule

Dr. John Cawley

Dolores Chanal

Rachel Solando

Dr. Jeremiah Naehring

Deputy Warden McPherson

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van AmazingPP

AmazingPP

  • 2524 berichten
  • 1859 stemmen

Madecineman schreef:

Hoop off-topic verwijderd.

Goddank, daar had ik Neo al voor gePMd.

En Joostus: over één ding zijn we het eens: ik vond het ook werkelijk een briljante film!!


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

AmazingPP schreef:

(quote)

Goddank, daar had ik Neo al voor gePMd.

En Joostus: over één ding zijn we het eens: ik vond het ook werkelijk een briljante film!!

Waha inderdaad! Whah laten we het dan daar bij houden .. 't ging een beetje te ver

even goede vrienden

greatz


avatar van pumpking

pumpking

  • 442 berichten
  • 0 stemmen

merijn82 schreef:

Waarschijnlijk door een bepaald verwachtingspatroon? Die mensen die weggaan, hebben zich ongetwijfeld niet in de film verdiept. Als je dan pas in de bios besluit om hierheen te gaan en de poster/filmtitel bekijkt om tot deze keuze te komen, zou je wellicht kunnen denken dat het om een goedkope horror/thriller zonder al te veel diepgang zou kunnen gaan. Als ik ook zag wat voor mensen bij mij in de zaal wegliepen...Nou laat ik deze zin maar niet afmaken.

Zo is dat meestal, en inderdaad, mensen die niet verder zien dan hun neus lang is, kan ik begrijpen dat ze in die poster een horror/thriller zien.

En hun dan een mystery voorgeschoteld krijgen.

En dan natuurlijk nadien verkondigen wat voor een bucht het is terwijl ze er niets van snappen, gebeurt meer dan je denkt...


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

http://www.youtube.com/watc...

Mijn mond viel open....


avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

  • 506 berichten
  • 412 stemmen

Geestneuk deze film. Wel erg goed en intrigerend. Je moet geen last van epilepsie hebben, want dan wordt het bibberen, maar behalve die felle lichtflitsen een erg aangename film voor het oog. Einde kan twee kanten op, alhoewel het uiteindelijk wel redelijk duidelijk lijkt, als je de laatste tien seconden goed bekijkt. Hoe dan ook, een 4*


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Zijn er mensen die Memento (2000) hebben gezien en ook één ontzettende overeenkomst hebben gemerkt?


avatar van henkie79

henkie79

  • 11 berichten
  • 96 stemmen

Interessante film.

Niet bepaald omdat het je zo meesleurt in het verhaal (alhoewel ik hier ook veel berichten lees dat dat juist wel gebeurd), maar wel door de manier waarop het verteld is.

Voor mij was het veel te vroeg duidelijk wat er daadwerkelijk aan de hand was, waarschijnlijk zat ik er daarom wat minder in. Voor het einde ben ik het trouwens roerend met Joostus eens, die allerlaatste zin en de blik die hij op de doktoren werpt zeggen alles.

Waarom het zo snel duidelijk was was de hele surrealistische sfeer die er neergezet werd. Teveel kleine dingen klopten niet. Dingen als continuiteit (dat glas water), vreemde cuts, belichting (zoals met dat onweer), de manier waarop die storm werd weergegeven, de blikken van de bewakers, de "dagdromen", het klopte allemaal net niet met wat er in een normale film wordt gedaan. Dit is precies wat ik erg interessant vond, hoe er met de normale cinema-technieken/beeldtaal gespeeld werd om de chaos in het hoofd van leonardo aan te geven.


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

henkie79 schreef:
Voor het einde ben ik het trouwens roerend met Joostus eens, die allerlaatste zin en de blik die hij op de doktoren werpt zeggen alles.


Dankjewel.. Hoe meer mensen het bevestigen hoe meer mensen onze theorie nog eens een kans geven en de film misschien nog eens bekijken en de argumenten vergelijken


avatar van Roel Bogers

Roel Bogers

  • 365 berichten
  • 191 stemmen

Shutter Island is een goede, onheilspellende, spannende en bovenal een erg beklemmende film.

Geweldig intro zo in de bioscoopzaal. Met fantastisch onheilspellende muziek dat ik graag vergelijk met het Jaws-theme maar dan nog duisterder. De soundtrack is een hele belangrijke factor dat deze film zo beklemmend spannend maakt.

Ik zat het eerste uur heel ongemakkelijk in mijn bioscoopstoel, omdat ik geen benul had wat voor een soort film het was. Ik heb het kaartje gekocht na aanleiding van het hoge punt hier, ik wist het genre niet eens.

Vrij begrijpelijk dat ik het eerste uur een psychologische horror verwachtte. De spanningsopbouw is geweldig, de film ging steeds dichter op de huid zitten.

De claustrofobische sfeer zit er goed in en het verhaal draagt daaraan bij. (alhoewel het verhaal natuurlijk niets nieuws is, zag ik het niet aankomen)

Normaal ben ik geen fan van Di-Caprio. Redelijke acteur, maar vaak dezelfde rol zonder al te bijzondere acteerprestaties. In Shutter Island vond ik hem toch wel een van zijn beste rollen spelen. Niets mis mee.

Filmtechnisch gezien laat de film wel wat steken vallen. Regelmatig slechte cuts, meer oog voor detail was zeer welkom geweest.

Maar dit afwegend tegen de bovenste punten, kom ik toch tot de conclusie dat dit een zeer solide duistere film is met een uitstekende spelende Di Caprio.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Inderdaad, de soundtrack was echt geniaal. Zoveel emotie en spanning in verwerkt.


avatar van henkie79

henkie79

  • 11 berichten
  • 96 stemmen

Roel Bogers schreef:
Filmtechnisch gezien laat de film wel wat steken vallen. Regelmatig slechte cuts, meer oog voor detail was zeer welkom geweest.


Dit was juist het uitstekende oog voor detail van Scorsese, al die slechte cuts waren bewust. Omdat het geheel vanuit het standpunt van Leonardo is gespeeld en zijn hoofd is verknipt, dus zijn ook de dingen die je ziet verknipt en niet consistent, het is namelijk niet echt, tenminste, niet alles.


avatar van Zidaan

Zidaan

  • 127 berichten
  • 225 stemmen

Gister gezien in de bios en zoals ik eigenlijk al een beetje verwachtte, een geweldige film! Ga hem zeker nog een keer kijken maar nu vanuit een geheel ander perspectief Klopt het overigens dat de theme van deze film hetzelfde is al die uit de trailer van Inception? Dat boot-achtige "ondergrondse" geluid aan het begint lijkt in ieder geval echt op elkaar..


avatar van Roel Bogers

Roel Bogers

  • 365 berichten
  • 191 stemmen

henkie79 schreef:
(quote)


Dit was juist het uitstekende oog voor detail van Scorsese, al die slechte cuts waren bewust. Omdat het geheel vanuit het standpunt van Leonardo is gespeeld en zijn hoofd is verknipt, dus zijn ook de dingen die je ziet verknipt en niet consistent, het is namelijk niet echt, tenminste, niet alles.


Ik weet over welke scenes je het hebt, en ik snap dat dat bewust was. Maar ik heb toch echt voldoende (kleinere) fouten ontdekt.
Zoals het aan de lippen zetten van een sigaret en na een cut een
'weggeploepte' hand. Zo ook met een hand op de rug die ineens weg was in het volgende shot. Gewoon slordig.
Zoiets blijf je natuurlijk altijd houden maar het viel me in het bijzonder op indeze film.


avatar van AmazingPP

AmazingPP

  • 2524 berichten
  • 1859 stemmen

chevy93 schreef:

Zijn er mensen die Memento (2000) hebben gezien en ook één ontzettende overeenkomst hebben gemerkt?

Heb ik wel gezien, maar ik zie geen overeenkomst. Vertel...


avatar van cosp

cosp

  • 85 berichten
  • 201 stemmen

Opvallend dat er zulke hoge scores zijn. Zelf geef ik niet meer dan 3*. De film is te lang(zaam) en ik vond het op geen enkel moment écht eng. Wat me daarnaast opviel was het nepbloed (leek niet op echt) en de neptranen die verschillende keren uit een flesje kwamen. Jammer, ik had er meer van verwacht. Geen slechte film, maar het had zeker beter gekund.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

cosp schreef:

en de neptranen die verschillende keren uit een flesje kwamen

Hoe bedoel je dit?


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Cosp, het is ook niet heel erg de bedoeling van de film om eng te zijn. Het is geen horrorfilm, het is een thriller met nadruk op het mystery aspect.


avatar van Roel Bogers

Roel Bogers

  • 365 berichten
  • 191 stemmen

Ik vond hem bijzonder eng. Terwijl ik goed tegen horror kan en niet snel bang ben.

Dat beangstigende gevoel dat er elk moment een verminkte gestoorde crimineel tevoorschijn kan springen was het eerste uur constant aanwezig.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Ligt er net aan wat je eng vind uiteraard.


avatar van Mark86

Mark86

  • 268 berichten
  • 521 stemmen

Zelden zo'n mindfuck in de bioscoop ervaren. Het is nu dik twee uur geleden en zit nog steeds met een behoorlijk ongemakkelijk gevoel. Ik moet het eigenlijk een beetje verwerken en zeker nog een keer bekijken Deze film zal nog een tijdje in m'n hoofd blijven spoken denk ik...


avatar van Miron

Miron

  • 744 berichten
  • 74 stemmen

Ik kan zeer slecht tegen horror maar hier voelde ik helemaal geen angst.

Angst is natuurlijk een zeer persoonlijke emotie.


avatar van Justice4All

Justice4All

  • 2152 berichten
  • 457 stemmen

Miron schreef:

Ik kan zeer slecht tegen horror maar hier voelde ik helemaal geen angst.

Angst is natuurlijk een zeer persoonlijke emotie.

Maar, volgens mij is het geen HORROR, maar meer een thriller.


avatar van Miron

Miron

  • 744 berichten
  • 74 stemmen

Er zitten genoeg horror elementen in om een horror n00b bang te maken.


avatar van Justice4All

Justice4All

  • 2152 berichten
  • 457 stemmen

joostus schreef:

(quote)

Mee eens.. heb je gelijk in.. ik zal der op letten

HEB je groot gelijk in. Ik zal voortaan GEEN lapjes tekst meenemen tijdens typen


avatar van pjutter

pjutter

  • 598 berichten
  • 3314 stemmen

Zijn hier geen mensen te vinden die deze film net als mij een grote tegenvaller vinden?

De film begon erg sterk, maar blijft vervolgens maar heen en weer jojo-en.. Het einde was absoluut geen verrassing en gaf weinig voldoening.

Heb het gevoel dat Scorsese weer eens iets nieuws wilde proberen toen hij dit project koos. Horror / psycho's; weer eens wat anders dan de misdaad films, waar hij zo groot mee is geworden.

De hele discussie hieronder is vermakelijk om te lezen, maar heeft voor mij weinig meerwaarde meer. Wel leuk om alle verschillende mogelijkheden en meningen te lezen;)

Ooo, Als Alice in Wonderland ook maar niet zo'n tegenvaller wordt..

3*, Niet slecht, maar gewoon niet goed


avatar van Zidaan

Zidaan

  • 127 berichten
  • 225 stemmen

Het is absoluut geen horror, gisteren na het zien van de film nog met wat vrienden erover gepraat. En bij mij is er altijd een standaard groepje dat Horror en Thriller maar steeds door elkaar weet te halen.. Heel irritant. Maarja naar mijn mening dus GEEN horror


avatar van jakke36

jakke36

  • 32 berichten
  • 62 stemmen

Goede film van Scorsese, fantastisch in beeld gebracht zo'n lekker donkere film vind ik altijd wel leuk, spijtig dat je de clou van de film van mijlenver ziet aankomen, ook aan de flashback's heb ik me weleens aan geêrgerd, maar deze film moet je zeker eens gezien hebben

Conclusie: goeie film van Scorsese, maar zeker en vast niet één van zijn betere


avatar van Rabbitto

Rabbitto

  • 140 berichten
  • 0 stemmen

1 grote mindgame die film zeg. Daar ben ik altijd wel gek op

Dikke 4.0* voor het verhaal en de acteurs dat gewoon tot in de puntjes klopte.


avatar van DeReveo

DeReveo

  • 5 berichten
  • 25 stemmen

Mooie verassende "old school" film. Heeft me continue geboeid.