MENU

3,92

Mystery / Thriller

geregisseerd door Christopher Nolan
met Guy Pearce, Carrie-Anne Moss en Joe Pantoliano

Leonard is een onderzoeker voor een verzekeringsmaatschappij. Zijn geheugen is ernstig beschadigd na een poging in te grijpen bij de moord van z'n vrouw. Leonard is uit op wraak, maar door z'n slechte geheugen kan hij alleen behoorlijk functioneren door het constant maken van aantekeningen, tatoeages en het maken van polaroid foto's.

nummer 70 in de top 250

1779 BERICHTEN62 MENINGEN

geplaatst op 30 december 2014, 11:34 uur, permalink
0.5 ? Ga je schamen.

Ja hoor, zal ik doen. Nog meer wensen voor het nieuwe jaar ?

avatar van de grunt
geplaatst op 30 december 2014, 11:53 uur, permalink
justforuse schreef:
Ja hoor, zal ik doen. Nog meer wensen voor het nieuwe jaar ?
Haha
Topreactie.

geplaatst op 30 december 2014, 12:01 uur, permalink
Haha
Topreactie.

Ik had ook kunnen schrijven dat ik het een strontvervelende film vond, die bovendien volstrekt ongeloofwaardig is. Iemand die een geheugen van 10 minuten heeft kan niet om de haverklap zijn bezigheden reconstrueren aan de hand van wat tekstjes en foto's. Volslagen kolder.

avatar van de grunt
geplaatst op 30 december 2014, 12:29 uur, permalink
justforuse schreef:
Het onrealisme is dan ook het enige argument wat je zou kunnen aanvoeren waarom de film je tegenstaat. In mijn ogen is dit aspect irrelevant.

Memento is een vondst. Hooguit eens in de 5 tot 10 jaar word je van je sokken geblazen door een film. Zoals bijv. Fight Club dit ook bij mij deed (vind je die wel realistisch?)

Nolan's fascinerende vertelstijl (achteruit vertellen gelinkt aan het geweldig geportretteerde geheugenverlies) zorgt ervoor dat je je als kijker voortdurend gemanipuleerd voelt. Voor mij is Memento een briljante thriller, die eigenlijk je hele leven kan blijven naspoken. De juiste snaar moet dan echter wel geraakt zijn..

Ik ga naar 4.5

geplaatst op 30 december 2014, 13:15 uur, permalink
de grunt schreef:

Nee hoor, ik vind de film ook erg lelijk en strontvervelend. Zo, nu kun je doorstijgen naar 5 sterren.
Edit: overigens niet "onrealisme" maar "ongeloofwaardigheid".

avatar van leatherhead
geplaatst op 10 januari 2015, 21:56 uur, permalink
Beter dan verwacht.

Grootste kracht aan de film is duidelijk de manier waarop de kijker eigenlijk op dezelfde manier het hele verhaal beleeft al Leonard; onwetende wat er voorafging aan de gebeurtenis die zich op het moment afspeelt, wat wel een geinig effect heeft af en toe.

Echter, om daar nou een film van twee uur mee te vullen... Op het gegeven moment kende ik het kunstje wel. Niet dat ik per se iets tegen wat complexere verhaaltjes heb, zeker niet, Nolan deed zoiets namelijk wel erg goed in een film als Following, een film die kort (maar krachtig) is, en bovendien veel efficiënter, maar deze film wil wel erg geforceerd ingewikkeld overkomen. Over de geloofwaardigheid van het hele gebeuren zal ik verder maar geen woorden vuil maken, al is dat nou niet noodzakelijk het meest negatieve aan de film wat mij betreft.

Behalve de zwart-wit scenes, die best aardig waren, stelt de film visueel niet zo veel voor. Ook dit deed Nolan al beter in z'n eerste film, al is het uiteindelijk wel een stuk beter verzorgd dan die epische spektakelnonsens die Nolan later zou regisseren.

Een film die tot op zekere hoogte best vermaakt, een gegeven heeft dat best leuk is en af en toe ook leuk in de film tot uiting komt, maar uiteindelijk té nodig slim over wil komen en te langdradig is. Nipte voldoende, 2,5*.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 28 maart 2015, 20:02 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
leatherhead schreef:
Nipte voldoende, 2,5*.

Nipte onvoldoende, dus. Een voldoende is een 5,5/10, wat afgerond 3 uit 5 sterren is.

On-topic: Ik doe er een halve ster af. Vind het nog steeds een knappe, intelligente film, maar hij haalt het niet bij Nolans latere, meer epische werk. En als je de clou eenmaal weet, kan hij inderdaad hier en daar wat langdradig aandoen; sommige zaken liggen er dan wel wat dik bovenop en zou je het liefst doorspoelen. Ik vraag me na deze herziening alleen af hoe ik de eerste keer dat veranderende hoofd in die inrichting gemist kan hebben, erg gave scène.

Ondanks de kritiekpunten krijgt Memento van mij nog steeds een dikke 8. Zoals gezegd steekt het knap in elkaar en voor wie hem voor het eerst ziet is het een erg gave brainfuck. De replaywaarde van films die om een WTF-omslagpunt/-ontknoping draaien is nu eenmaal wat lager, daar kun je de film moeilijk op afrekenen.

avatar van leatherhead
geplaatst op 28 maart 2015, 20:10 uur, permalink
Zwolle84 schreef:

Ehm, dat kan ik zelf wel bepalen volgens mij. Prima dat jij met schoolcijfers werkt, maar voor mij is een 2,5* al sinds ik op de site zit nog altijd een krappe voldoende. Iedereen zo zijn eigen maatstaven.

avatar van De wind
geplaatst op 9 april 2015, 22:36 uur, permalink
Een film die, wat blijkt, niet te evenaren valt. Wat een slimme, krachtige verfilming van een sterk verhaal. Acteerprestaties zijn buiten gewoon maar met name de gedachte van de film houdt je na afloop nog even in zijn greep..