MENU

3,91

Mystery / Thriller

geregisseerd door Christopher Nolan
met Guy Pearce, Carrie-Anne Moss en Joe Pantoliano

Leonard is een onderzoeker voor een verzekeringsmaatschappij. Zijn geheugen is ernstig beschadigd na een poging in te grijpen bij de moord van z'n vrouw. Leonard is uit op wraak, maar door z'n slechte geheugen kan hij alleen behoorlijk functioneren door het constant maken van aantekeningen, tatoeages en het maken van polaroid foto's.

nummer 75 in de top 250

1785 BERICHTEN64 MENINGEN

geplaatst op 30 december 2014, 11:34 uur, permalink
0.5 ? Ga je schamen.

Ja hoor, zal ik doen. Nog meer wensen voor het nieuwe jaar ?

avatar van de grunt
geplaatst op 30 december 2014, 11:53 uur, permalink
justforuse schreef:
Ja hoor, zal ik doen. Nog meer wensen voor het nieuwe jaar ?
Haha
Topreactie.

geplaatst op 30 december 2014, 12:01 uur, permalink
Haha
Topreactie.

Ik had ook kunnen schrijven dat ik het een strontvervelende film vond, die bovendien volstrekt ongeloofwaardig is. Iemand die een geheugen van 10 minuten heeft kan niet om de haverklap zijn bezigheden reconstrueren aan de hand van wat tekstjes en foto's. Volslagen kolder.

avatar van de grunt
geplaatst op 30 december 2014, 12:29 uur, permalink
justforuse schreef:
Het onrealisme is dan ook het enige argument wat je zou kunnen aanvoeren waarom de film je tegenstaat. In mijn ogen is dit aspect irrelevant.

Memento is een vondst. Hooguit eens in de 5 tot 10 jaar word je van je sokken geblazen door een film. Zoals bijv. Fight Club dit ook bij mij deed (vind je die wel realistisch?)

Nolan's fascinerende vertelstijl (achteruit vertellen gelinkt aan het geweldig geportretteerde geheugenverlies) zorgt ervoor dat je je als kijker voortdurend gemanipuleerd voelt. Voor mij is Memento een briljante thriller, die eigenlijk je hele leven kan blijven naspoken. De juiste snaar moet dan echter wel geraakt zijn..

Ik ga naar 4.5

geplaatst op 30 december 2014, 13:15 uur, permalink
de grunt schreef:

Nee hoor, ik vind de film ook erg lelijk en strontvervelend. Zo, nu kun je doorstijgen naar 5 sterren.
Edit: overigens niet "onrealisme" maar "ongeloofwaardigheid".

avatar van leatherhead
geplaatst op 10 januari 2015, 21:56 uur, permalink
Beter dan verwacht.

Grootste kracht aan de film is duidelijk de manier waarop de kijker eigenlijk op dezelfde manier het hele verhaal beleeft al Leonard; onwetende wat er voorafging aan de gebeurtenis die zich op het moment afspeelt, wat wel een geinig effect heeft af en toe.

Echter, om daar nou een film van twee uur mee te vullen... Op het gegeven moment kende ik het kunstje wel. Niet dat ik per se iets tegen wat complexere verhaaltjes heb, zeker niet, Nolan deed zoiets namelijk wel erg goed in een film als Following, een film die kort (maar krachtig) is, en bovendien veel efficiënter, maar deze film wil wel erg geforceerd ingewikkeld overkomen. Over de geloofwaardigheid van het hele gebeuren zal ik verder maar geen woorden vuil maken, al is dat nou niet noodzakelijk het meest negatieve aan de film wat mij betreft.

Behalve de zwart-wit scenes, die best aardig waren, stelt de film visueel niet zo veel voor. Ook dit deed Nolan al beter in z'n eerste film, al is het uiteindelijk wel een stuk beter verzorgd dan die epische spektakelnonsens die Nolan later zou regisseren.

Een film die tot op zekere hoogte best vermaakt, een gegeven heeft dat best leuk is en af en toe ook leuk in de film tot uiting komt, maar uiteindelijk té nodig slim over wil komen en te langdradig is. Nipte voldoende, 2,5*.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 28 maart 2015, 20:02 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
leatherhead schreef:
Nipte voldoende, 2,5*.

Nipte onvoldoende, dus. Een voldoende is een 5,5/10, wat afgerond 3 uit 5 sterren is.

On-topic: Ik doe er een halve ster af. Vind het nog steeds een knappe, intelligente film, maar hij haalt het niet bij Nolans latere, meer epische werk. En als je de clou eenmaal weet, kan hij inderdaad hier en daar wat langdradig aandoen; sommige zaken liggen er dan wel wat dik bovenop en zou je het liefst doorspoelen. Ik vraag me na deze herziening alleen af hoe ik de eerste keer dat veranderende hoofd in die inrichting gemist kan hebben, erg gave scène.

Ondanks de kritiekpunten krijgt Memento van mij nog steeds een dikke 8. Zoals gezegd steekt het knap in elkaar en voor wie hem voor het eerst ziet is het een erg gave brainfuck. De replaywaarde van films die om een WTF-omslagpunt/-ontknoping draaien is nu eenmaal wat lager, daar kun je de film moeilijk op afrekenen.

avatar van leatherhead
geplaatst op 28 maart 2015, 20:10 uur, permalink
Zwolle84 schreef:

Ehm, dat kan ik zelf wel bepalen volgens mij. Prima dat jij met schoolcijfers werkt, maar voor mij is een 2,5* al sinds ik op de site zit nog altijd een krappe voldoende. Iedereen zo zijn eigen maatstaven.

avatar van De wind
geplaatst op 9 april 2015, 22:36 uur, permalink
Een film die, wat blijkt, niet te evenaren valt. Wat een slimme, krachtige verfilming van een sterk verhaal. Acteerprestaties zijn buiten gewoon maar met name de gedachte van de film houdt je na afloop nog even in zijn greep..

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 29 mei 2015, 18:01 uur, permalink
Zeer goed geschreven en fantastisch geacteerd (Guy Pearce had duidelijk een Oscarnominatie verdiend). Het enige bezwaar zou kunnen zijn dat het (lage) gewicht van het verhaal (dus de plotlijn van de whodunit die Leonard probeert te reconstrueren) in een te groot contrast staat tot de gecompliceerde vertelstijl : is deze sophisticated manier van vertellen wel besteed aan zoiets basaals als een moordmysterie? Daar ben ik zelf nog niet uit, maar de vorm verdient sowieso al vier sterren (hoewel mijn langetermijngeheugen nog niet zó slecht is dat ik me Harold Pinters Betrayal (1983) niet herinner).

avatar van Decec
geplaatst op 13 juli 2015, 22:13 uur, permalink
Herhaling gezien
Een matige mysterie/thriller film...
Saai verhaal...
Matige acteerwerk...
Bekende acteur Guy Pearce...
Redelijk kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Redelijk achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Niet te moeite waard...

geplaatst op 19 juli 2015, 19:16 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind het een prachtige film.
Door geen chronologie in de film te gebruiken kan je je inleven in het personage. Jij kan immers ook niet weten wat er daarvoor was gebeurd. Dit is een sterk punt. Prachtig gedaan van Christopher Nolan. Hij heeft ervoor gekozen om de kijker op het verkeerde spoor te zetten. Ik dacht direct dat Teddy de schuldige was en dat hij tijdens het verhaal zat te liegen. Uiteindelijk bleek Teddy een gewone politieman en vriend te zijn. Natalie bleek eerst een eerlijk en vertrouwd personage. Maar zij maakte misbruik van de aandoening van Leonard door te liegen en te pesten (denk maar aan dat biertje waarin gespuwd werd).

Ik heb mij geen moment verveeld tijdens de film. Zeer goed verhaal en formidabele acteerprestaties.

Het einde vond ik onvoorspelbaar, maar tegelijk ook voorspelbaar. Voorspelbaar, omdat je wist dat er iets speciaals ging gebeuren. Als je de moordenaar wist in het begin van de film, waarom ga je dan nog verder het verhaal in? Alles is dan toch al opgelost.

Een 4.5 vind ik een terechte score.

avatar van I_extol_1994
geplaatst op 8 augustus 2015, 13:09 uur, permalink
Zullen er mensen zijn die deze film na 1 kijkbeurt begrijpen?

avatar van Iron Maiden
geplaatst op 8 augustus 2015, 13:45 uur, permalink
I_extol_1994 schreef:
Zullen er mensen zijn die deze film na 1 kijkbeurt begrijpen?

Wat is er zo ingewikkeld aan dan?

avatar van I_extol_1994
geplaatst op 9 augustus 2015, 11:40 uur, permalink
Iron Maiden schreef:

Wat is er zo ingewikkeld aan dan?

Alles is ingewikkeld de hele structuur, ik begreep de film uiteindelijk niet zozeer door hem te kijken - ik heb hem wel een stuk of 4 keer gezien dat wel - maar toen iemand anders tegen me zei hoe hij in elkaar zat.