One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)

4,19

geregisseerd door Milos Forman
met Jack Nicholson, Louise Fletcher en Danny DeVito

McMurphy denkt dat hij onder het werken in de gevangenis uit kan komen door te doen alsof hij gek is. Zijn plan keert zich echter tegen hem wanneer hij naar een inrichting wordt gestuurd. Hij probeert de plek wat levendiger te maken door het spelen van kaarten en basketbal, maar de hoofdzuster zit hem telkens op de huid.

nummer 14 in de top 250

1393 BERICHTEN81 MENINGEN

avatar van n1d0
geplaatst op 24 mei 2015, 20:28 uur, permalink
De hele film is geweldig omdat elke scene zowel tragisch als komisch is, perfect in balans. Het einde maakt het des interessanter; de ultieme tragedie. Enkele kleine anekdotes maken het niet tot een perfecte film. Maar wat is perfectie? Een must-see.

geplaatst op 22 juni 2015, 11:02 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eliandjiee schreef:
Toch is het plot wat mager en was het einde voorspelbaar en ook ietwat uit de toon. Het einde kon mij niet zo bekoren. Dat Nicholson lobotomie ontgaat is vrij ernstig en moet schokkend en dramatisch zijn, maar staat totaal in tegenstelling met de toon die wordt gezet in de rest van de film. Het kwam op mij niet heel erg indrukwekkend of dramatisch over. Dat Chief hem dan vermoord deed me ook niet heel veel. Dit omdat ik de relatie tussen de twee niet heel erg goed uitgewerkt vond. Dat Chief dan uiteindelijk ontsnapt deed me ook vrij weinig, omdat het personage Chief voor mij maar vreemd en onwennig aanvoelde en ik helemaal niks van hem af wist of met hem had.
Deze "klassieker" heb ik ervaren als een oprecht zeer vermakelijke komedie, waarbij het drama gedeelte mij vrij weinig doet en in mijn ogen zeer matig is uitgewerkt.
Ik kan me heel goed vinden in dit commentaar van Eliandjiee. Misschien sluit het wel aan bij de reactie van Lv92 van 16/10/2013, die met verwijzing naar de roman van Ken Kesey, de mogelijkheid suggereert om het verhaal vanuit het standpunt van de "chief" te vertellen, hetgeen mij erg aanspreekt als idee, en voor mij een extra aanzet vormt om het boek te lezen. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat dit de film nog (ver) overtreft. Ook zonder het geweldige acteerwerk van Nicholson.

geplaatst op 22 juni 2015, 15:41 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
flipsen schreef:
Uitleg titel dat moet lukken: One flew over the cuckoo's nest vrij vertaald: Er vloog iemand over het nest met koekoeken (cockoo's = in het engels ook gekken/mafkezen) heen. Die iemand, dat is Jack Nickolson, een buitenstaander, hij komt op een andere manier dan gebruikelijk in dit nest met gekken (de psychiatrische inrichting).
En laat nu net de koekoek de vogel zijn die gewoonlijk haar te groot ei laat uitbroeden in het nest van andere vogeltjes! "The cuckoo's nest" kun je dus misschien op twee manieren begrijpen: zoals hierboven door flipsen uitgelegd, maar ook als het nest waarin een (te groot) koekoekjong zit, met name de "chief", die er niet in past, en eruit breekt door... degene die erover vloog (McMurphy)!
Deze bedenking sluit trouwens weer aan bij wat ik in mijn vorige post zei i.v.m. de reactie van Lv92...

NB.
Met de bijkomende opmerking van flipsen,
Hij vloog eroverheen zie ik dan als: Hij heeft zijn sporen er niet echt kunnen nalaten, de levenslust die McMurphy heeft, heeft hij er niet echt kunnen nalaten
ben ik het dus niet helemaal eens.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 19 november 2015, 20:47 uur, permalink
Goede film, destijds goed ontvangen (met een hele lading Oscars) en vandaag nog altijd ontzettend gewaardeerd en een echte klassieker. Terecht lijkt me. Typisch Amerikaans aanvoelende film die weinig verkeerd kan doen over het onderwerp: gekken met een jonge goed spelende Jack Nicholson, Louise Fletcher, een goede steunende cast, en een Tsjechische regisseur die ik niet verder ga bestuderen en laat voor wat het is.

avatar van limelight73
geplaatst op 23 november 2015, 18:55 uur, permalink
mijn favoriet. prachtige film. kan dus niet anders dan 5*.

geplaatst op 13 december 2015, 22:02 uur, permalink
Wat mij betreft een van de beste films ooit.

Jack Nicholson is zoals gewoonlijk weer fenomenaal.

Het is een film die vele memorabele scenes bevat, een film die je als kijker aan het denken zet, die emoties oproept, en die waarschijnlijk grote indruk zal maken, en je zeker bij zal blijven. Vooral het indrukwekkende slot zal je je lang blijven herinneren. Het is een echte klassieker die iedere filmliefhebber gewoon een keer gezien moet hebben.

avatar van dinhus
geplaatst op 11 februari 2016, 11:20 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een prima film, die op den duur toch wat langdradig werd. De context en de setting begonnen mij na verloop van tijd enigszins te vervelen, omdat er geen gang in zat. ''Oh, zijn we alweer hier, met alwéér dezelfde mensen aanbeland?'', heb ik wel twee keer hardop tegen mijzelf gezegd.

Desalniettemin vond ik het acteerwerk van iedereen ge-wel-dig. Niet alleen Nicholson, maar ook de verplegers, evenals alle andere crazies deden 't werkelijk waar briljant. Op den duur zat ik mij oprecht af te vragen of bepaalde mensen niet gewoon écht gek waren. Dus wat dat betreft: qua acteerwerk is dit mogelijk één van de beste films aller tijden.

Ik vond het einde wat aan de magere kant. Ik vond de relatie tussen Chief en McMurphy erg ondermaats uitgewerkt om tot zo'n einde te komen. Ja, er waren een aantal momenten van loyaliteit, maar meer dan dat was 't ook niet. Ineens was er zo'n emotionele, ongefundeerde band, die ik niet helemaal kon plaatsen.

Cinematografisch gezien zie ik niet hoogstandjes. Ik zie vooral een prima, coherent collectief, maar helaas geen signalen van gewaagdheid. Qua thematiek dan weer wel: aankaarten van diverse controversiële onderwerpen, zoals de onderdrukking van indianen en de kritiek op de gebruikte methoden in de geestelijke gezondheidszorg. Maar dat neem ik dan niet mee in mijn ervaring tijdens mijn eerste kijkbeurt.

Voorlopig een 3,5. *

avatar van Khan
geplaatst op 6 maart 2016, 14:25 uur, permalink
Een krankzinnig goed gecast meesterwerk.

De uiterst aangrijpende klassieker One Flew over the Cuckoo's Nest is met name bijzonder door de onnoemelijk goede cast en de markante personages die zij vertolken. Daar de perfecte Nickolson al menigmaal geloofd is, ben ik van mening dat Louise Fletcher soms tekort wordt gedaan. Zij was namelijk danig overtuigend, dat ze bij mij het bloed onder de nagels vandaan haalde bij enkele scènes.

De cinematografische kwaliteit is degelijk, in de zin dat het wel duidelijk te zien is dat de film 40 jaar oud is. Daarnaast moet gezegd worden dat de 133 minuten tamelijk lang aanvoelden, zeker in het midden. Het laatste halfuur wekt daarentegen een diepe indruk.

De vakkundigheid van de cast en het realisme van het verloop maakt de klassiekerstatus van deze film in mijn ogen terecht, al is het middenstuk aan de langdradige kant.

avatar van SmackItUp
geplaatst op 21 maart 2016, 22:04 uur, permalink
Een op safe spelend geheel.

Meer van verwacht. In niks blinkt deze film echt uit en nergens is het briljant. Bovengemiddeld amusant, dat wel. Maar 14e stek in de top 250? Dat idee kreeg ik niet echt.

Dat stuk met het "Opperhoofd" die aan het basketballen was is trouwens echt geweldig 😄.

avatar van IH88
geplaatst op 22 april 2016, 19:05 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“I must be crazy to be in a loony bin like this.”

Eindelijk One Flew Over the Cuckoo's Nest gezien en wat een geweldige kijkervaring. Het sterkste punt van de film is de geweldige casting. Alle personages worden gespeeld door acteurs die lijken te zijn geboren voor het spelen van deze rollen. Jack Nicholson natuurlijk voorop maar ook Danny DeVito, Christopher Lloyd, Will Sampson en natuurlijk Louise Fletcher waren geweldig. Het leven in een psychiatrische inrichting wordt perfect weergegeven en alhoewel ik in het begin even moeite had om in het verhaal te komen, was ik na twintig minuten verkocht en zat ik echt gebiologeerd te kijken naar de avonturen van McMurphy en de andere patiënten.

Je ziet dat de energie en gekte van McMurphy ook iets ontbrand bij de andere patiënten en vooral de "honkbal nep-commentaar" scene is hier een goed voorbeeld van. De eerste praatsessie is ook een pareltje en natuurlijk de boottocht en het feest op het laatst. Waarom de film alleen als drama wordt gekenmerkt is mij een raadsel want ik heb het grootste gedeelte van de film met een glimlach naar het beeldscherm zitten staren. Op het laatst wordt het dramatisch maar dat is bijna misplaatst als je de rest van de film ziet. Wat voor mij ook een raadsel is, is het feit dat Nurse Ratched één van de grootste filmmonsters uit de filmgeschiedenis wordt genoemd. Ja, ze is kil en afstandelijk maar handhaaft terecht regels en stelt grenzen. Sommige patiënten willen dat ook (zie de stem scene in het begin omtrent honkbal op televisie). Op sommige momenten kon ze bij mij op meer sympathie rekenen dan McMurphy die vaak de grenzen opzoekt en onbeheersbaar en irrationeel gedrag vertoont. Mijn favoriete karakter is dan ook de zwijgzame Chief Bromden die naarmate de film vordert een steeds grotere rol speelt. De basketbalscene wordt er alleen maar leuker op met de twist in het achterhoofd. Zijn relatie met McMurphy vond ik wat mager uitgewerkt en de laatste scene was dan ook eerder vreemd dan emotioneel. Maar een indrukwekkende film is One Flew Over the Cuckoo’s Nest zeker en een echte klassieker.

avatar van arno74
geplaatst op 14 juni 2016, 18:06 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige oscarfilm met de gebruikelijke lange duur en vrij overtuigende acteerprestaties, maar op een of andere manier leverde het bij mij ondanks de enorm hoge score geen wowgevoel op. Wellicht omdat het verhaal, op een enkele uitzondering na, te rechtlijnig en eenvoudig is. Meeleven met de personage van Jack Nicholson lukte me ook niet echt, daarvoor bevatten zijn gedragingen te weinig realisme. De grote indiaan deed me overigens denken aan de grote man met de muis uit The Green Mile. Jammer vond ik dat zodra ze de suïcidale bewoner introduceren je meteen kunt aanvoelen dat het met hem niet goed gaat komen.

Mooie film met veel degelijkheid waarbij ik mijn waardering wel op 3,5* hou.

avatar van Dievegge
geplaatst op 22 juni 2016, 16:42 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ken Kesey baseerde z'n boek op z'n observaties als lid van de nachtploeg in een instelling. Het was een aanklacht tegen praktijken die toen gangbaar waren in de psychiatrie: gedwongen medicatie, elektroshocks en lobotomie. Bij dat laatste sneden ze op goed geluk in iemands hersenen.

Afwijkend van het boek heeft Forman gekozen om het grootste deel vanuit het standpunt van Randle McMurphy (Jack Nicholson) te vertellen, wellicht omdat met Chief (Will Sampson) als zwijgende protagonist een voice-over nodig was geweest en omdat het dan niet als een verrassing was gekomen dat Chief deed alsof. Enkel de slotscène, tragisch en bevrijdend tegelijk, wordt vanuit zijn standpunt getoond.

De twee hoofdpersonages maken een evolutie door. McMurphy komt binnen als de grote kabaalmaker en provocerende revolteleider, maar gaat later inzien dat het toch niet zo'n goed idee was om zich ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren. Hoofdverpleegster Ratched (de in werkelijkheid minzame Louise Fletcher) stelt zich aanvankelijk op als een strenge directrice op een school vol onhandelbare pubers, maar later gaat ze dokters de les lezen, start ze een persoonlijke wraakactie tegen McMurphy en is ze deels verantwoordelijk voor de zelfmoord van Billy (Brad Dourif).

Als locatie hebben ze een echte instelling in Oregon gebruikt, waar de acteurs de kans kregen om patiënten te observeren en de gekte in zichzelf naar boven te halen. Het gebouw heeft veel weg van een gevangenis en is even kleurloos als de kleren van de patiënten. Hoe willen ze dat mensen hun levensvreugde terugvinden in zo'n grauwe omgeving? In dat opzicht hadden de escapade naar de vissersboot en de nachtelijke fuif wellicht een betere therapeutische werking dan de behandeling in het hospitaal.

Een nevenpersonage dat zelden besproken wordt, is hulpverpleegster Pilbow (de Armeens-Amerikaanse Mimi Sarkisian). Ze komt veel in beeld, maar heeft slechts een paar zinnetjes tekst. Op twee cruciale momenten gilt ze: wanneer McMurphy het territorium van het personeel betreedt en wanneer ze Billy's lijk vindt. Waarschijnlijk is ze bang dat de geesteszieken haar zullen besmetten en dat ze als een van hen zal eindigen.

Net als in Tsjechovs kortverhaal Zaal No. 6 vervaagt de grens tussen psychisch ziek en gezond. Op de vraag wie nu eigenlijk gek is, valt geen definitief antwoord te geven.

geplaatst op 6 juli 2016, 11:48 uur, permalink
Dit is voor mij de beste film aller tijden.
Met een geweldige Nicholson maar ook nurse Ratched is fantastisch.

Elke acteur in deze film speelt subliem.

Voor diegene die deze film nog nooit hebben gezien ( als die er zijn). Bekijk hem je zal er geen spijt van krijgen