Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 138 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en Ben Kingsley
IMDb beoordeling:
8,2 (1.620.999)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 18 februari 2010
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Shutter Island
"Some places never let you go."
De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.
Externe links
Acteurs en actrices
Teddy Daniels
Chuck Aule
Dr. John Cawley
Dolores Chanal
Rachel Solando
Rachel 2
Dr. Jeremiah Naehring
George Noyce
Deputy Warden McPherson
Warden
Reviews & comments
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Daar slaagt hij wel deels in, al is Hitchcock natuurlijk wel van een totaal andere orde. Al ben ik het met je eens dat de pretenties van Scorsese wel duidelijk zijn, gelukkig verdrinkt hij er niet in.
Oh maar dat ben ik met je eens, qua sfeer en stijl valt er eigenlijk niks op aan te merken.
.
Thanks but no thanks..
Denk dat het vooral komt door het verhaal waarin er juist zoveel nadruk op een plot wordt gelegd, maar het gros vind het allemaal iets te doorzichtig. Scorsese gaat eigenlijk nergens de mist in, maar zo'n slot moet wel werken.
edit: dat moet ik nuanceren, ik vind dat hij wel degelijk de mist in gaat door het hele verhaaltje uit te gaan leggen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
edit: dat moet ik nuanceren, ik vind dat hij wel degelijk de mist in gaat door het hele verhaaltje uit te gaan leggen.
Eens. Ik heb er ook een hekel aan dat er op het eind toe het geheel wordt uitgelegd, laat het lekker vrij voor interpretatie.
ekennah
-
- 3 berichten
- 2 stemmen
En ik vind dat jij even wat spoilertags moet plaatsen
Ja sorry, net nieuw, maar logisch. Het zal niet weer gebeuren 
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Ik ben het overigens wel deels eens met Jawadde. De "lobotomie" theorie is gewoon niet sluitend. De terugval theorie is vele malen sluitender.
Met die theorie van jou kan je op geen enkele manier redelijk de laatste zin van de film verklaren, de laaste woorden die di caprio zegt. En juist door die laatste zin kan je heel goed de lobotomie theorie beargumenteren. Of wil jij soms de laatste paar woorden van een mystery negeren en doen alsof die er neit bij horen? Een regiseur doet toch zeker wel voor een reden een laatste zin in een mystery film?
En wat je zegt 'Ook al zijn er dan wat nerds die proberen één waarheid aan te dragen maar dat wuif ik al snel genoeg weg. '.. dat is jouw mening. En ik geloof van niet. En bij mij is het ook nog geen 1 keer gelukt om het 'snel genoeg weg te wuifen'
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Dat is gewoon niet logisch! Dat is ook gewoon niet realistisch en dat is gewoon ook niet voor de handliggend!
Ik heb het een beetje gevolgd die discussie tussen julie over de scene met de boot.. Maar het enige wat jij kan zeggen is dit wat hierboven staat.. Voor zover ik weet is dat GEEN onderbouwend argument.. Je zou dan een argument moeten WAAROM je het niet logisch vind en realistisch vind enz.
Mensen willen dat de scene met de boot duidelijker moet zijn..? zoveel in de film was niet duidelijk, je kan ook moeilijk gelijk bij de openingsscne helemaal gaan uitleggen hoe hij op die boot komt.. want dan verpest je de hele clou! Daarbij komt wat men ook al eerder zei: je denkt toch zeker niet dat een regiseur als scoresse die geniale films maakt en al zolang mee gaat zo dom is om bij de opningsscene al zo'n fout te maken? Dát is niet logisch
Queennie
-
- 29 berichten
- 131 stemmen
shutter island,,
woow
wat een film,, in t begin denk je, dat je de einde in de gaten hebt, en dat het daarom ook geen goede film is,, maar nee hoor, t blijft je verrassen en dat vond ik juist zo goed.
het is steeds zo van''huh,huh,huh'' maar dat zorgt er voor dat het 2e keer kijken van deze film nog steeds interessant blijft.....
eerlijk gezegd had ik wel meer verwacht, van deze thriller mystery maar ja....geen afloop dat je zou verwachten, dat kan ik jullie zo verzekeren.
wel koppie erbij houden zeg ik jullie....
Botervlieg
-
- 8 berichten
- 11 stemmen
Gister gezien, wat een heerlijke sfeer. De twist had ik redelijk snel door maar dat maakte de film niet minder leuk. Ik heb wel een vraag:
Hoe zit het met die storm? Ik kreeg de indruk dat Teddy het in elke loop het ook over een storm had. Dat vertelt Dr. Cawley hem volgens mij, maar dat kan ik me niet goed herinneren. In ieder geval, zit die storm nou in Teddy's hoofd? Want het lijkt me wel erg onwaarschijnlijk dat Dr. Cawley en alle andere mensen op een storm wachten alvorens ze dat rollenspel gaan spelen.
Weet iemand hoe het zit? Danku.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Met die theorie van jou kan je op geen enkele manier redelijk de laatste zin van de film verklaren, de laaste woorden die di caprio zegt. En juist door die laatste zin kan je heel goed de lobotomie theorie beargumenteren. Of wil jij soms de laatste paar woorden van een mystery negeren en doen alsof die er neit bij horen? Een regiseur doet toch zeker wel voor een reden een laatste zin in een mystery film?
Tuurlijk, hinten zijn laatste woorden dat hij kiest voor die lobotomie. Maar wie zegt dat het lobotomie lab bestaat? Gaf Teddy niet aan dat hij bij zijn eerste bezoek aan de vuurtoren daar niets gevonden had? Dus ook geen lab?
Tuurlijk klinkt het erg plausibel allemaal (dat hij weet dat hij Andrew is en doet alsof hij Teddy is), maar wat ik al aangeef zijn er genoeg segmenten aan te halen waardoor die theorie niet geheel of deels overeind blijft staan.
Film Fan
-
- 940 berichten
- 2187 stemmen
Ik denk dat het feitelijk niet zo interessant is of hij wel of niet met de boot is gekomen. Voor de film is het wel belangrijk er worden nl. op de boot een aantal dingen verteld. B.v. Hij gaat naar een eiland, er komt een storm aan, hij kan niet tegen die gigantische plas water (zee) enz.
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Tuurlijk, hinten zijn laatste woorden dat hij kiest voor die lobotomie. Maar wie zegt dat het lobotomie lab bestaat? Gaf Teddy niet aan dat hij bij zijn eerste bezoek aan de vuurtoren daar niets gevonden had? Dus ook geen lab?
Tuurlijk klinkt het erg plausibel, maar wat ik al aangeef zijn er genoeg segmenten aan te halen waardoor die theorie niet geheel of deels overeind blijft staan.
Dat is jouw mening dat die theorie niet geheel of deels overeind blijft staan maar zoals ik al zei.. het is bij mij nog niet 1 keer gelukt dat iemand hem weerlegt...
En over lobotomie.. Je ziet bijvoorbeeld aan het eind de dokters in witte jassen ook al staan met gereedschap in hun hand (voor lobotomie).. niet voor de sier denk ik
, en je hebt dan trouwens nog steeds geen verklaring gegeven hoe die laatste woorden dan op te vatten..
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
In zijn laatste zin geeft hij ook niet zijn voorkeur aan. Het wordt niet geheel duidelijk of hij nou juist Teddy of Andrew accepteert als identiteit, of dat hij juist weet dat hij Andrew is maar doet alsof hij Teddy is om een lobotomie te ondergaan. dat hij het bewust zijn heeft is duidelijk, wat zijn keuze is niet.
Maar daar sla je de spijker op zijn kop. Het is erg moeilijk die theorie te weerleggen, net zo moeilijk dat het is om die theorie juist als 'only possible truth' vast te leggen. Sterk
.
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
@ Naomi Watts hierboven.. Wat je in eerste alinea zegt klopt niet ??.. Je zegt namelijk dat hij wél bij bewust zijn is.. Maar je vraagt je ook nog af waar zijn voorkeur heen gaat.. Door te doen alsof hij nog steeds denkt dat hij een marshall is, bevestigd hij dan toch dat hij niet de indentiteit wil accepteren van andrew... Maar juist dus die van teddy omdat hij weet wat er dan gaat gebeuren namelijk lobotomie en daarna dus niet meer weet dat hij dat monster is waar hij het in de laatste zin over heeft.. Dat klinkt dan dus nog steeds als meest logsihe uitleg die onderbouwt kan worden met andere dingen van de film/het einde..
Zoniet ik hoor het graag? ;p
Film Fan
-
- 940 berichten
- 2187 stemmen
Ik denk dat het zo zit: Zijn laatste zin was "...leven als een monster of sterven als een goed mens". Hierna zie je zijn psychiater verbaasd zijn naam (Teddy) zeggen. Het laatste shot is tenslotte van de vuurtoren.
Deze zaken zijn voor mij het bewijs dat hij genezen is en bewust, als Teddy voor de lobotomie kiest. Monsters worden levenslang opgesloten en hij kan dat niet verdragen. Dit is dus het tragische van het verhaal: genezen maar toch de strijd verloren.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Andrew associeert ie met "het monster", hij is er ook van bewust dat Andrew zijn vrouw vermoord heeft maar dan weten we nog niet of Leo zich nou Andrew of Teddy waant.
Tuurlijk klinkt dat als de meest logische maar zijn mogelijke insanity zorgt ervoor dat logica een erg rekbaar begrip is.
Als ik iets mis moet je het zeggen
.
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Ik denk dat het zo zit: Zijn laatste zin was "...leven als een monster of sterven als een goed mens". Hierna zie je zijn psychiater verbaasd zijn naam (Teddy) zeggen. Het laatste shot is tenslotte van de vuurtoren.
Deze zaken zijn voor mij het bewijs dat hij genezen is en bewust, als Teddy voor de lobotomie kiest. Monsters worden levenslang opgesloten en hij kan dat niet verdragen. Dit is dus het tragische van het verhaal: genezen maar toch de strijd verloren.
Die theorie kan niet kloppen denk ik.. ik zal onderbouwen: Als hij inderdaad volgens jou bewust kiest om als tedyy lobotomie onder tegaan (wat ik ook denk) Dan kiest hij er toch juist voor om gevangen te blijven? Omdat hij de dokters laat lijken alsof hij nog steeds gek is. Dus dan kiest hij er voor om een monster te zijn. Want de keuze voor lobotomie betekent niet zijn dood.. Na lobotomie leef je als een soort zombie die niet meer weet wat er allemaal gebeurt is.. Oftewel hij weet dan niet meer dat zijn vrouw zijn kinderen vermood heeft waarvan hij zichzelf de schuld geeft en dan weet hij niet meer dat hij zijn vrouw heeft vermoord. Dat is mijn theorie
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Andrew associeert ie met "het monster", hij is er ook van bewust dat Andrew zijn vrouw vermoord heeft maar dan weten we nog niet of Leo zich nou Andrew of Teddy waant.
Tuurlijk klinkt dat als de meest logische maar zijn mogelijke insanity zorgt ervoor dat logica een erg rekbaar begrip is.
Als ik iets mis moet je het zeggen
. Wat bedoel je met 'maar dan weten we nog niet of Leo zich nou Andrew of Teddy waant. ? Dat leg ik toch uit in bericht van 23:32?
Maar voor de rest.. iderdaad Andrew is dus dat monster waar hij het in laatste zin over heeft
Film Fan
-
- 940 berichten
- 2187 stemmen
Volgens mij is er nooit sprake van geweest dat hij, na zijn genezing vrij zou komen. Hij heeft natuurlijk zijn vrouw vermoord. Het ging hier volgens mij alleen maar of de "nieuwe" aanpak psychisch gestoorde mensen zou genezen. Als je het zo bekijkt dan is zijn keuze makkelijker te begrijpen.
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Volgens mij is er nooit sprake van geweest dat hij, na zijn genezing vrij zou komen. Hij heeft natuurlijk zijn vrouw vermoord. Het ging hier volgens mij alleen maar of de 'nieuwe" aanpak psychisch gestoorde mensen zou genezen. Als je zo bekijkt dan is zijn keuze makkelijker te begrijpen.
Vrij komen is inderdaad een ander verhaal. Maar hij stelt chuck de vraag eerst 'what is next?'. waarop chuck zegt 'you tell me'.. En als dus blijkt dat hij niet meer gek is hoeft hij dus in ieder geval niet meer in een PSYCHOPATISCHE gevangenis te zitten neem ik aan.
En dan zeg ik nog.. lobotomie betekent niet zijn dood. Dus dan nog zal hij gevangen zitten.. maar dus naar mijn thoeorie niet meer wetende dat hij dat monster is waar hij doelt op Andrew
bombaaga
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
hallo, my first post ;p
Ontopic:
Ik denk dat veel mensen het voor zichzelf te moeilijk maken om de laatste scene volledig te begrijpen ( I know; its Scorsese, niet zomaar iemand.. maar dat is juist de mooie aan hem: hij weet dat mensen verder gaan brainstormen als hij zo een twist brengt aan het einde van de film, dus daarom doet hij het dus. Maar het is in tegendeel veel makkelijker dan je eigelijk denkt..
reden waarom hij de scene heeft gemaakt waarbij de dokter zegt: ja vorige keer was je ook bewust van wat je deed, maar 9 maanden later begon je weer met je fantasie etc.. )
Spoiler:
dat Leonardo aan het eind het bewust zijn heeft is zeer duidelijk. Waarom?
CHUCK: How we doing this morning
LEO: Good.. and you? ( hij is hier niet gek or anthing like that,.. hier was hij nog eerlijk tegen hem )
CHUCK: Can't complain
vervolgens een lange interval, sigarretje opsteken.. Leo: so, whats our next move. ( acteert alsof hij nog steeds " gek " is.. )
CHUCK: you tell me ( je ziet hem kijken van; begint ie weer met een fantasie of.. dokter had vertrouwen in hem dat het goed zou komen )
LEO: hier zie je Leo erg, ERG lang nadenken wat hij moet zeggen: simpel gezegd, hij zit dus ter plekke te verzinnen om " gek " over te komen. ( de hele vibe bij de laatste scene is te " kalm ".. normaal zou het meer hysterisch zijn. "
LEO: Gonna get off this rock, CHUCK.. ( Leo wilt hiermee NOG EEN KEER duidelijk maken that hij nog steeds " gek ", hij spreekt CHUCK uit met een bepaalde toon. Alsof hij nog steeds denkt dat het zijn parnter is ) LEO: go back to the mainland etc...
EN WAT IK NU GA ZEGGEN was duidelijk genoeg om te zien dat alles werd gespeeld:
Nadat " Chuck " hoort, dat hij naar de vaste land wil gaan omdat het hier slecht is.. HIER ZIE JE CHUCK kijken van; het heeft niet geholpen, kijkt naar beneden met spijt en vervolgens: kijkt hij direct naar de " kale dokter " , knikt NEE ( kijk goed naar Leonardo: moment dat CHUCK naar de " kale dokter " kijkt, zie je Leo meekijken om te weten wat zijn respons gaat zijn. Leo verzint alles ter plekke.. )
LEO: don't worry about us, they'll never catch us ( hij zei dit omdat CHUCK naar hun keek en speelt zijn rol verder alsof hij nog steeds " gek " is)
CHUCK: That's right, we're to smart for them. ( dit was eigelijk ironisch, omdat op dat moment; Leonardo eigelijk de enige is wie te slim was. Chuck for example trapte erin dat hij nog " gek " was )
LEO: yea.. we're, aren't we? ( kijkt direct naar de gasten die hem komen ophalen. Nogmaals, hij weet wat er gaat gebeuren, alles was gepland.)
LEO: this place makes me wonder
CHUCK: yea.. what's that boss? ( met heel veel spijt spreekt hij het uit )
LEO: which would be worse: to live as a monster or to die as a good man... ( hij staat al op voordat zij bij hem waren en CHUCK begreep toen pas van: Is hij nou bij bewust zijn of niet? Leonardo kijkt met een blik naar " kale dokter " van: Ik weet wat gaat gebeuren, is mijn keuze. )
TOT SLOT: als hij bij bewust zijn is, voelt hij zich dus als " een monster " leven.. waarom? de gedachte, de pijn, de herinnering dat zijn vrouw zijn kinderen heeft vermoord en dat hij vervolgens haar zelf doodschiet, geeft hem het gevoel dat hij leeft als een een monster. Leonardo maakt zichzelf GEK met zijn eigen gedachte..
Door lobotomie aan te gaan, zorgt hij ervoor dat hij niet MEER BEWUST IS, niet meer herrinert van wat er is gebeurd ( vrouw vermoord kinderen, hij vermoord vrouw )... dus in principe " reinigt " hij zichzelf van zijn eigen " gekte " en hierdoor kan hij dus doodgaan als een goed mens voor zijn gevoel.( or die as a good man )
Ik hoop dat ik niemand heb geirriteerd met mijn lange spoiler, alleen als je de film twee keer kijkt, zie je exact wat ik bedoel. Martin Scorsese films moet je eigelijk altijd meer dan 1 keer kijken, omdat hij wilt dat je het meer dan 1 keer kijkt, zodat de details die je niet had gezien duidelijker wordt... the same with Casino, Goodfellas, Raging Bull and The Departed.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
zodat de details die je niet had gezien duidelijker wordt... the same with Casino, Goodfellas, Raging Bull and The Departed.
Die films zijn gewoon straight forward hoor..
leeu7851
-
- 33 berichten
- 449 stemmen
De film Shutter Island is goede film maar beslist geen 5
Wat mijn opvalt op moviemeter dat mensen zo snel een 5 geven voor
een film dat wil zeggen dat dit beste film is die ooit hebt gezien.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat loop je nou te lullen man. Bemoei je met je eigen stemcriteria.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
De film Shutter Island is goede film maar beslist geen 5
Wat mijn opvalt op moviemeter dat mensen zo snel een 5 geven voor
een film dat wil zeggen dat dit beste film is die ooit hebt gezien.
Onzin. Ik zie 5 sterren niet als de perfecte score, meer als de hoogste waardering die ik geef. Je kan een film helemaal fantastisch vinden en hem 5 sterren geven terwijl ie niet perfect is.
Lovely Boy
-
- 128 berichten
- 103 stemmen
Shutter Island, een film die boeit en blijft intrigeren. Zelfs na afloop blijf je er mee bezig om dat het verhaal en de ontknoping me een ontzettend dubbel gevoel gaf. Want wat Teddy probeert aan de kaak te stellen blijkt toch nog uitgevoerd te worden, tot op zekere hoogte natuurlijk en met minder complot als hij beweerde.
Voorspelbaar is het tot op zeker hoogte wel want ik had toch al vrij snel de afloop als mogelijkheid bedacht.
Verder uiterst sfeervol, goed geacteerd, de dingen mooi in beeld gebracht en een uiterste ijzingwekkend en creepy sfeertje. Het enige waar ik me aanstoorde was de muziek in het begin. Teddy zit op de boot, komt aan op het eiland en vervolgens rijden ze met een auto over het eiland. Dit geheel wordt bij tijd en wijlen al begeleid met hele zware muziek die al spanning moet brengen terwijl er eigenlijk nog niets gebeurt. Dat vond ik jammer, maar dat herstelt zich goed later.
Prima film voor mensen die van de wat zwaardere en spookachtigere thrillers houden.
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Bombaaga.. geeft een paar posts hier boven een goede uitgebreide uitleg van de laatste scene. Dat zou je ook tijdens de 1e keer kijken er uit moeten halen denk ik.
Ik voeg er nog aan toe: Nadat andrew de laatste zin heeft gezegd en op staat en weg loopt, dan kijkt chuck verbaast en zegt: 'teddy?'.. Alsof hij denkt 'ben je nu bij bewust zijn of niet?' Maar andrew reageert niet op 'teddy' Omdat hij teddy niet is maar weet dat hij andrew is.
Jesse93
-
- 439 berichten
- 412 stemmen
De film Shutter Island is goede film maar beslist geen 5
Wat mijn opvalt op moviemeter dat mensen zo snel een 5 geven voor
een film dat wil zeggen dat dit beste film is die ooit hebt gezien.
Een 5 betekent dat jij, het persoonlijk, een erg goede film vindt. Dit hoeft niet te zeggen dat het de allerbeste film is die er is. En elke film is weer anders dus krijgt weer een 5 voor andere redenen.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Hopelijk heeft nu iedereen het door en is er geen twijfel meer mogelijk! Toch maar vreemd dat enkelen het hier niet doorhadden (en vervolgens de film een hoge score toedienen). Ik zeg het nogmaals, een film dat je goed vind moet je volgens mij wel deftig kunnen analyseren en juist kunnen opvatten. Het is trouwens een grote meerwaarde aan de film...! Diegene die hier volhouden ivm dat hij het op het einde niet doorhad doen dit volgens mij gewoon omdat ze niet willen toegeven dat ze het niet doorhadden. Er is werkelijk geen enkele andere verklaring voor die laatste zin en de blik op Ruffalo zijn gezicht!
@Filmfan: ivm de boot, het maakt inderdaad niet uit maar je kan toch wel niet ontkennen dat ik het als een fout kan zien!
Ik heb mijn best gedaan en heb hem dan nog een kans gegeven. Nu, na herziening verander ik mijn stem naar 2.5*. Niemand kan natuurlijk ontkennen dat de film van een hoogstaande kwaliteit is wat betreft cameravoering, muziek en cast. Je kan volgens mij ook niet ontkennen dat dit voorspelbaar was, het einde eigenlijk te simpel was voor onze meester Scorsese en de boot als een fout kan gezien worden. Nuja, zo denk ik er over!
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Geweldige sfeer in deze film. DiCaprio speelt weer fantastisch en die Levine... wat een engerd... geweldig.
Waanzinnige gestileerde cinematografie en de editing... wauw. Het geluid is ook angstaanjagend goed.
Uiteraard 'speelt' hij aan het einde gek en forceert zo zijn lobotomie. Hij ziet dit als zijn 'way out' om tot rust te komen. Die ingreep zal vast op het vaste land gebeuren en niet in de vuurtoren. Die is namelijk 'leeg'.
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Onzin. Ik zie 5 sterren niet als de perfecte score, meer als de hoogste waardering die ik geef. Je kan een film helemaal fantastisch vinden en hem 5 sterren geven terwijl ie niet perfect is.
daar ben ik niet mee eens.een 5 geef je aan films die voor jezelf de beste films zijn.
als ik een film erg goed vind ga ik hem 4 geven.een schiterende film die je een 5 heeft moet volgens mij gewoon in je top 10.
ik heb al op meer dan 1000 films gestemd maar heb nog maar 6 keer een 5 gegeven.
maar goed de 1ne stemt anders dan de andere.
Gerelateerd nieuws

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio vrijdag op televisie

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio komt binnenkort weer naar Netflix

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio wordt vanavond uitgezonden op televisie

De langverwachte 'Shutter Island'-prequelserie 'Ashecliffe': hoe staat het daar eigenlijk mee?
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








