The Fourth Kind (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Olatunde Osunsanmi
met Milla Jovovich, Elias Koteas en Will Patton

In het afgelegen dorpje Nome in Alaska verdwijnen al sinds de jaren zestig onwaarschijnlijk veel mensen. Een officiële verklaring hiervoor is nooit gevonden, maar bijna iedereen in het dorpje lijkt wel te weten waar het door komt: alle vermiste personen zijn ontvoerd door buitenaardse wezens. Sommige dorpelingen zijn ontvoerd en keerden hierna terug in Nome. Zij luchten hierover uitgebreid hun hart bij psychiater Abbey Tyler (Milla Jovovich).

avatar van Shinobi
Een waargebeurde film die niet waargebeurd is, juist...

Een film die me in ieder geval niet lang zal bijblijven.

Kleine 2,0 sterren.

avatar van Roger Thornhill
Metalfist schreef:
The Fourth Kind is voornamelijk een creepy film geworden, zo eentje waarvan je een kil gevoel krijgt. In dat geval is de film dan ook uitstekend geslaagd want de sfeer die de film uitstraalt is enorm kil, in de goede zin van het woord. Er wordt enorm veel gebruik gemaakt van suggestie, de eigenlijke 'aliens' krijgen we ook nooit te zien, en Osunsanmi speelt hier dan ook enorm goed op in. [...] Blijft toch een kriebelig filmpje.

avatar van The Beast
Een apparte film met een goed origineel verhaal.
Er zat spanning in, geen schrikmomenten, ben echt maar 1 of 2 keer een beetje geschrokken, maar het ging dan ook meer om een soort docu film dan een horror/sf film, toch weten ze het verhaal leuk in elkaar te zetten, voor en nadelen zaten aan de "echte en nagespeelde" beelden naast elkaar, voordeel was dat het toch wat origineel gedaan was, toch vond ik dat ze beter die "echte" fragmenten alleen hadden moeten doen ipv nagespeelde ernaast, gaf de film een beetje een neppe twist.
Toch vind ik het een originele Docu SF/Horror film, spannende scenes, maar meer omdat je benieuwd bent hoe het verhaal verdergaat, niet omdat je wacht op schrikmomenten, leuk filmpje om een keer te zien maar meer ook niet.
Ook vond ik dat je echt meteen midden in het verhaal werd gedropped, wat het begin een beetje onduidelijk maakte, de momenten waar de mensen bezeten waren vond de wazige camera beelden redelijk gedaan, zie ik liever dan slechte special effects, dus goed opgelost en toch ook leuk gedaan.
ik zat te twijfelen tussen 2,5 en 3, maar heb besloten het een 2.5 te geven.

avatar van Montorsi
Wat een belachelijke film was me dit zeg.

Het concept a la Discovery Channel zeg maar, sprak me nog best aan. Het onderwerp ook wel, zeker in combinatie met de suggestie van een oud alienras aan de basis van de mensheid enzo had het me wel moeten kunnen boeien. Maar wat ze er hier van gemaakt hebben... ongelofelijk.

Alleen al het feit dat ze de hele film door zo geforceerd roepen: "Je moet zelf maar bepalen wat je er van gelooft!" inclusief 'real footage', en verklaringen op tape en dat soort dingen. Ze hebben dan wel de namen, beroepen etc. van de betrokkenen veranderd, want je moet toch aan de privacy denken. De film maakt het dan ook niet al te moeilijk niet te geloven wat we te zijn krijgen, want welke idioot bedenkt het dan om allerlei zogenaamd 'echte' beelden te tonen van mensen waarvan je uit privacyoverwegingen de namen hebt moeten aanpassen. Dat kan dan blijkbaar wel gewoon..
Des te lachwekkender wordt het om dan elke keer te doen alsof het allemaal zo echt en schokkend is, echt niks kwam geloofwaardig over.

Helpt het natuurlijk ook niet dat je de halve film naar split-screens zit te kijken waarbij 9 van de 10 keer bij beide delen precies hetzelfde is te zien. Op het ene beeld het zogenaamd 'echte' beeld, en op de ander het nagespeelde beeld. Geen idee wat daar nu precies het idee achter was. En ook het verhaaltje lijkt kant nog wal te raken, met om de haverklap patienten die uilen zien ohnee het was toch geen uil het is zo eng... bwaaaaaaaah, mensen zien blijkbaar collectief uilen omdat ze door Aliens ontvoerd worden? En patienten raken op een gegeven moment zelfs gewoon bezeten door de Aliens (of het lichaam een soort van overnemen), strookt verder ook totaal niet met het hele idee van de film dat de bedoeling van de aliens is om de ontvoeringen te vergeten. Maar over dat soort dingen was ik toen allang niet meer verbaasd. Had echt de hele tijd het idee dat er krampachtig wat intense scenes in gestopt werd aangezien het voor de rest toch al een flink saaie boel was.

Angstaanjagend of wat dan ook vond ik het dan ook nergens, maar dat zal alles met het voorgenoemde te maken hebben.

avatar van Marc PB
mooi in elkaar gezet gemixed met (echt) en film. goed gespeelt door milla jovovich
mooi meeslepende film en soms wat vage momenten een 3

avatar van SiD3Sp|N
Een heerlijke film die je, als je van dit genre houdt, op het puntje van je stoel zet en meer vragen oproept als beantwoord. 4*

avatar van VforVictor
aardige film over alien abduction, der zitten best een paar freaky momenten in die je op het puntje van je stoel houden, maar helaas is er geen enkele abudction of alien te zien daarom een 3

U-77
Een waardeloze film waar je in drie seconden zo door heen prikt. Waarschijnlijk zijn de makers voorbij gegaan aan het feit dat er ook kijkers zullen zijn met een IQ hoger dan 75. Een psychiater als opgebaard lijk, het bekende zweven, ufo's en ga zo maar door. Je kunt het vergelijken met big foot. Trek een apenpak aan, loop door een donker bos en laat iemand dat schokkerig filmen. Zonde van je tijd.

avatar van rep_robert
Wat een lachwekkende film is dit geworden zeg. Het ligt er allemaal zo dik bovenop dat je de film vanaf minuut 1 al niet meer serieus kan nemen. De boodschap is alles behalve subtiel en de makers van deze prut proberen die ook erg geforceerd door je strot heen te douwen.

Die speech van Jovovich haalt je meteen uit de concentratie. Daarbij krijg je veel te vaak irritante split screens voor je neus geschoteld tussen de zogenaamde echte beelden en de "reconstructie" met Jovovich in de hoofdrol. Dit werkt ook totaal niet, omdat je door het naast elkaar leggen van de beelden continu eraan herinnerd wordt dat het allemaal nep is. Je kiest voor het één of de ander(found footage of een "gebaseerd op" film), niet voor beiden.
Dit zorgt voor een zeer ongeloofwaardige en slordige film met amper noemenswaardige scènes.

Je kijkt continu naar onder hypnose gebrachte patiënten die allemaal wel iets over een uil te mompelen hebben. Konden ze niets beters(lees: engers) verzinnen? Dit was echt driemaal niets. Richting het einde komt er eindelijk wat vaart in de film, maar worden alle in potentie leuke momenten vakkundig de das om gedaan door (uiteraard) de beelden eens flink te laten storen waardoor het zogenaamd suggestief zou moeten blijven en je dus nooit iets ziet

Dan heeft de "echte Abbey" het misschien wel over aliens, maar iemand die er zelf als een dooie spook uitziet neem ik vanaf minuut 1 al niet serieus. Net zoals deze hele grap van een film, die ondanks wat mooie panorama shots van het prachtige landschap helemaal niets te bieden heeft.

avatar van Rickyman
Had deze al een tijdje liggen, maar omdat ik een dag ervoor Skinwalker Ranch 2013 had gezien heb ik 'm toch maar gekeken.
Bijna hetzelfde verhaaltje, maar deze werdt soms wel spannend en bleef me boeien tot het eind. Het kwam geloofwaardiger over en liet meer aan suggestie over (wat ik ook niet erg vind), met goed acteerwerk en er zat zelfs één simpel schrikmoment in.
Echt eng wordt het allemaal niet en zie je eigenlijk nooit iets of weinig in dit Sf/ufo gerne. Daarom is er maar één goeie, Alien's ('79,'86) ...

De film verdient geen hoge score om een aantal redenen. De belangrijkste is de pretentie dat er gewerkt wordt met feiten en bestaand beeldmateriaal, terwijl het louter een opgezet commercieel plan is. Gebrek aan integriteit mag laag gewaardeerd worden. Daarnaast vind ik Milla erg vlak en zijn de gefabriceerde 'echte beelden' teleurstellend. Tot slot wordt er links en rechts uitgegaan van onlogische aannames, ook voor de open minded zoals ik, bijvoorbeeld tav de gesproken taal.

Overigens vind ik het jammer dat buitenaardse bezoekers vaak als slecht in films worden afgebeeld. Als je technologisch zo ver bent dat je interstellair kunt reizen, mag je aannemen dat deze figuren ook op psychologisch vlak verder zijn ontwikkeld. Dat laatste zou moeten leiden tot goedaardigheid.

avatar van Roger Thornhill
Inderdaad is het jammer dat aliens zo vaak per definitie als bedreigend worden gezien, hoewel verhaaltechnisch misschien begrijpelijk omdat de scriptschrijver in zijn (actie)plot toch een conflict nodig heeft. Maar over de laatste gevolgtrekking in je bericht zou je nog een aardige boom kunnen opzetten.

Wat een slappe k*tfilm was dit zeg,walgelijk!
Een actrice die ik al eerder heb moeten afkappen in de slechtste film ooit "ultraviolet"
Kortom vond ik dit maar een matige film categorie F!
Om dan nog nieteens over de scenes te praten die alsmaar in herhaling vielen
Een vrouw die telkens blijft herhalen dat er op mysterieuze alienachtige wijze mensen verdwenen waren
Terwijl deze hele film gewoon gaat over een vrouw die nog niet in een gesticht geplaatst is

Deze afgrijselijke F film heb ik met een groep vrienden bekeken
Een waargebeurd verhaal die niet waar geneurd is? Dit vormt zich echt naar een -5*
En dan moet je je bedenken dat er 1 sukkel bij zat die om de scene bleef herhalen dat dit waargebeurd was
Na een lange disussie zat hij nogsteeds met dezelfde vragen in zijn hoofd en zag die idioot nogsteeds niet in dat dit gewoon allemaal
1 grote commerciele mislukking was
Dit betreurd me zeer!

Ik heb gesproken.

avatar van RuudC
Mijn huidige filmdip is nog niet bepaald over. Dat wil niet zeggen dat ik niet soms alsnog een film in de speler gooi. Misschien ben ik wel op zoek naar die ene prent die er voor zorgt dat ik alles in mijn collectie eindelijk eens binnen afzienbare tijd kan bekijken. The Fourth Kind is geen eyeopener gebleken wat dat betreft.

Het thema spreekt erg aan en de trailer doet vermoeden dat ontvoeringen door aliens tot een soort kunstvorm verheven wordt. Ik werd er helemaal warm van! Je raadt het al: dvd gekocht, gekeken en teleurgesteld. Hier had echt meer ingezeten. The Fourth Kind slaagt er namelijk niet in om een goed verhaal te vertellen. Milla Jovovich en consorten zijn vooral bezig met het uitleggen van de situatie. Daar waar ik doodsbenauwde mensen zag, hoopte ik op meer: echte ontvoeringen en dergelijke. Het is alsof je naar een found footagefilm en een bijgeleverde remake zit te loeren, die beide halverwege ophouden. En dan komt weer dat flauwe gejammer dat het waargebeurd is. Hier en daar wordt het wel interessant, maar eigenlijk is het allemaal erg oppervlakkig. Wat een gemiste kans!

avatar van jippie2010
Shinobi schreef:
Een waargebeurde film die niet waargebeurd is, juist...

De film doet teveel zijn best om 'echt' over te komen, terwijl dat juist averechts werkt. Plus het gebruik van de stotterende en statische beelden bij gebrek aan (betere) special effects helpt ook niet echt mee..

Mee eens! De licht occulte inslag beviel me ook niet. Maar dat is een kwestie van smaak/voorkeur.
Al met al onvoldoende *2,5

avatar van knusse stoel
Een redelijke sciencefiction film waarin vooral in het begin voor sommigen onder ons te veel gebabbeld wordt. Dit is wel nodig om een indruk van de mensen in de film te krijgen en de problemen waarmee ze leven in Nome. Persoonlijk vond ik het wel een boeiende film waarin je erg benieuwd raakt wat er nu precies aan de hand is en hoe men uiteindelijk hiermee zal omgaan.
Voor ons een ruime 7!

Nog even over de kwestie of het waargebeurd is, het volgende komt van http://www.film1.nl/recensies/32758-The-Fourth-Kind.html: "Het uitgangspunt om fictieve beelden af te wisselen met echt beeldmateriaal, zorgt ervoor dat de kijker meer bij het verhaal betrokken raakt. Soms gaat de film over in splitscreen, waarbij we zowel Milla Jovovich als de 'echte' Abigail zien. Helaas gaat het hier slechts om een marketing truc, want Abigail Tyler bestaat niet echt, en er zijn geen aliens gespot in Nome. Om de hoax meer kracht bij te zetten, liet de studio zelfs vermissings- en overlijdingsberichten online plaatsen. De stad Nome klaagde Universal aan, en ontving 20.000 dollar voor het ongemak. Dat werkte in eerste instantie: de eerste hordes mensen die in Amerika de film bezochten, dachten dat het inderdaad gebaseerd was op echte feiten."

avatar van Jokkie
Deze film gaat diep. Wij zitten gevangen in een reincarnatie systeem. De annunaki/reptilians beheersen de astrale wereld.

avatar van Kondoro0614
The Fourth Kind

Dit ‘waargebeurde’ verhaal was aantrekkelijk. Ik ben nooit echt van het waargebeurde uit zo’n film, vaak geloof ik hier gewoon totaal niks van, kijk maar naar de meeste horror films.. Alles wat daarin waargebeurd aan mij voorgeschoteld word keur ik ten eerste al af, vooral het geesten verhaal ik weet het niet, maar zoals The Haunting in Connecticut (2009) is gewoon afschuwelijk! Toch is ‘The Fourth Kind’ voor mij een vernieuwing, ik kijk echt bijna nooit films waar het over aliens gaat en dit is eentje in de zoveel tijd, dus dan slaat mijn hart sneller dan met de hedendaagse horror films over geesten die zo voorspelbaar als wat zijn.

The Fourth Kind werd mij aangeraden door een collega van mij. Hij is zelf helemaal bezeten door de aliens en gelooft alles wat er over gezegd word, daarom is dit ook zijn lieveling film. Hij raadde mij The Fourth Kind als eerste aan, ik had deze nog niet gezien en ik MOEST hem echt kijken, net deze avond direct even opgezocht, gevonden en meteen gekeken. Een andere collega durfde hem niet aftekijken na een uur en enigszins kan ik dat nu ook wel begrijpen. De film ‘The Fourth Kind’ bevat een heel duister concept waarvan ik zelf persoonlijk nog steeds niet weet wat ik er van moet vinden of van moet geloven.

Zoals ik al zei ‘The Fourth Kind’ brengt een heel apart sfeertje met zich mee. Het is dan wel niet duitster maar ik zit niet in deze verhalen dus spannend werd deze film heel vaak gewoon wel en dat vond ik wel kicken. ‘The Fourth Kind’ bouwt rustig op, we volgen Abby Tyler in haar tijd dat ze nog onder zoek deed als psycholoog. Ze krijgt een aantal mensen op bezoek met dezelfde verschijnselen, nu weet ik door mijn collega dat als je om 1:11 , 2:22, 3:33, 4:44 etc. etc. wakker word je hoogstwaarschijnlijk door aliens ontvoerd bent geweest of nog gaat worden, ook dit komen we weer te zien in ‘The Fourth Kind’ doormiddel van het tijdsklok 3:33, wat het meest voorkomende was, als ik het goed hoorde. Alle patiënten van Abby kwamen met de klachten s’ nachts wakker te worden waarna ze een bepaalde uil zien.

‘The Fourth Kind’ begint pas echt wanneer ze haar eerste hypnose gaat uitvoeren. Dit is dan op de patient Tommy Fisher (als ik het goed heb). Tijdens deze hypnose gaat ze heel diep in de gedachtes zoveel mogelijk informatie te kunnen verschaffen wat hij ziet s’ nachts. Tommy draait helemaal door omdat hij in plaats van een uil griezelige wezens ziet en draait hysterisch door. Abby stopt hierbij de dag en gaat s’ avonds research verder doen wat er aan de hand is. Ze word opgebeld door de sheriff omdat Tommy zijn familie als gijzelaars gebruikt. Hij verteld Abby dat hij er niet meer tegen kan wat er gebeurd is en besluit hierdoor zijn familie en zichzelf dood te schieten. Hier na komt Scott aan de beurt (volgens mij) , die precies de zelfde verschijnsels vertoond. Scott werkt vrijwillig mee aan de hypnose en ook hij komt deze wezens aan, Scott pleegt geen zelfmoord maar Abby word wel gebeld omdat Scott iets angstigs heeft meegemaakt. Wanneer Scott onder hypnose word gebracht komen de aliens inbeeld en dat is het moment dat ik de film niet meer serieus neem.

Ook Abby moet eraan geloven. Haar opname apparaat geeft aan dat dezelfde aliens bij haar naar binnen zijn gekomen en ook haar mee nemen. Het gene wat bij scott gebeurde, gebeurde ook bij Abby en zij weet te zien dat de Aliens experimenten met de mensheid plegen. Ook komt Abby erachter dat haar man zelfmoord heeft gepleegd, die waarschijnlijk ook door aliens mee genomen is, het zelfde als Tommy

Het verhaal was erg leuk, en uitstekend om te volgen. De spannende scenes waren ook heerlijk erbij toegevoegd waardoor ik toch wel vaak met een te hoge hartslag deze film zat te kijken, helaas is het geen topper dat komt puur omdat ik niet geloof in films wat ‘waargebeurd’ is met dit soort concepten (aliens/geesten) maar ik wil ook niet zeggen dat er geen aliens bestaan. ‘The Fourth kind’ brengt de film heerlijk met wat echt geschoten beelden waardoor de film wel kijk baar bleef en, heb ik mijzelf zo nog op de maandag avond weten te vermaken.

avatar van dzjo-dzjo
Goede film met een constant beklemmend gevoel. Ook interessant dat je het meeste zelf moet bedenken, doordat je nooit wat ziet (dat idee werkt overigens in de film Pontypool (2008) ook prima vind ik!).
Het enige nadeel vond ik toch wel dat switchen tussen 'nep' en 'echt' ... zeker omdat het echte gedeelte ook volledig voor de film gemaakt is.. maar goed, verder een dikke 3,5 ster!

avatar van schenkowiets
Zeer interessant onderwerp en goed uitgewerkt,dus een aanrader !