Pontypool (2008)

Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Bruce McDonald
met Stephen McHattie, Georgina Reilly en Lisa Houle

Grant werkt bij een radiostation, dat uitzendt vanuit de kelder van de kerk in het kleine stadje Pontypool. Wat voor Grant begint als een saaie werkdag verandert in een ware nachtmerrie als Grant en zijn collega's vast komen te zitten. Ze komen erachter dat er een dodelijk virus heerst.

avatar van barcam
Met een minimum aan personages en locaties slaagt deze film er in om je 95 minuten te boeien. Intelligent origneel script en goed uitgewerkte personages in een bizar psychologisch verhaal. Top cult film.

avatar van ichi the chiller
Deze film is het bekijken waard ondanks dat er maar 1 locatie in de film is(behalve de eerste 5 minuten).de opbouw van de film is zeer goed en als het eenmaal echt op gang komt wordt deze alleen maar boeiender en wil je hem afkijken.Voor een "zombiefilm"komt er een nogal verrassende wending als ze in de gaten krijgen dat men geinfecteerd wordt door woorden in de engelse taal uit te spreken.Zo samengevat is dit een goede film ondanks het waarschijnlijk lage budget.4.0 sterren

avatar van Pazmaster
Aparte, bijzondere, interessante, psychologische horror/thriller met een origineel verhaal die blijft boeien tot het eind. Meestal hou ik niet zo van zombiefilms maar deze was de moeite van het kijken dubbel en dwars waard. Deze film zet je echt aan het denken. Ik heb ervan genoten. 3,5 ster

avatar van DMF
DMF
Heel leuk, al heeft de film twee gezichten die nogal in schril contrast met elkaar staan. Daardoor heb ik het idee dat er uit Pontypool nog wel meer te halen valt.
Het begint al leuk met het radiofragment. Een paar minuten daarna zit je als kijker ook daadwerkelijk in de studio, om er vervolgens niet of nauwelijks meer uit te komen. Daar zit direct de grootste kracht van de film: het zet je fantasie vrijwel non-stop aan het werk. Alles wordt aan de verbeelding overgelaten. Beeld is eigenlijk niet nodig. Stephen McHattie doet het uitstekend als Mazzy Grant, hij heeft echt de perfecte stem voor deze rol.
De film begint al snel te boeien als kleine beetjes informatie de studio binnendruppelen. Buiten de muren van de studio is er namelijk het een en ander gaande, om het maar zachtjes uit te drukken. Via een soort van hoorspel kom je te weten wat dat precies is. Zoals gezegd speelt je eigen invulling hierbij een belangrijke rol, waardoor de film met minimale middelen en slechts één locatie er met vlag en wimpel in slaagt om je aandacht erbij te houden.

Iets over de helft verandert dit stramien. De hele tijd zie je vrijwel niets van buiten de studio en teert de film op de kracht van de suggestie. Helaas slaat dat om naar een meer uitleggerig karakter in het laatste deel van de film. Jammer, want dat had van mij absoluut niet gehoeven. Het wordt minder suggestief en uiteindelijk volgt zelfs de verklaring van de gebeurtenissen. De verklaring zelf vond ik wel leuk gevonden en erg origineel, maar de manier waarop ze achter de verklaring komen, voelt nogal goedkoop aan. Het kan de ervaring voor mij niet verpesten, maar is wel een smet op een verder prima film.

* * * ½

avatar van umbra
Wat een saaie film was me dit sech, het was veel te lang wachten voor er iets noemenswaardig gebeurde en dan was het nog niet denderend se. De film heeft me op geen enkels moment een beklijvend gevoel gegeven, zware teleurstelling, 1.5*

avatar van Animosh
Jammer.

Het aanvankelijke concept van de film (het vertellen van horror via radioberichten) vind ik geweldig, en op haar hoogtepunten, waarin dat concept wordt uitgewerkt, is de film erg spannend, maar die momenten zijn helaas van relatief korte duur (in totaal ongeveer vijftien minuten). En de rest van de film wordt gevuld door oninteressante personages, conventionele horror en een gecompliceerd en volstrekt bizar verhaal.

Een gemiste kans dus. De spanningsopbouw is geweldig, maar de conclusie is slecht. 2.5*

Edit: dat personage van de dokter was trouwens ook érg slecht.

avatar van Pestiis
aparte film... en ergens ook best creepy in zekere zin!
alleen snap ik 't einde niet!

iemand? :O

avatar van wendyvortex
En met slechts 4 acteurs in beeld een complete apocalyps afdraaien .. en dan ook nog eens overtuigend vanuit een regionaal ochtendprogramma....prima gedaan deze plotselinge uitbraak van geweldadige "zombies" in Pontypool.
Het eind geeft de film nog een anarchistische en dadaïstische zwaai. De hele wereld is zwaar fake met het omgooien van enkele basisprincipes kun je de wereld compleet anders keren, mits je niet net van tevoren door de overheid weggebombardeerd wordt en slechts als complottheorie rond blijft zweven....dat is ongeveer de meest verklarende omschrijving van het eind, maar dada is ook net een beetje de bedoeling...ontregelen!!!

avatar van Corcicus
Gisteren nog eens bekeken en die 4.5 blijft pal overeind staan.

Deze horrorfilm raakt een aantal heel interessante filosofische thema's en is daarin eigenlijk al een unicum. De suspense, het mysterieuze sfeertje, de fijne karakterkoppen en het filosofische karakter maken deze horror echt exceptioneel. Jammer dat de gore mager is en dat er niet nog meer mee wordt gedaan, met dat taalconcept. Heb tijdens mijn studie geschiedenis veel vakken uit de filosofie gekozen en altijd veel interesse gehad in Wittgenstein en soortgelijken die eindelijk wat met taal als drager van concepten hebben gedaan.

Saaie film. Altijd binnen in een radiostudio.
Daarbij gewoon slecht verhaal.

avatar van Fryce
Heeft zijn mooie kanten deze film, prima spel en een aantal mooie scenes en dialogen. Vond alleen het concept/verhaal niet zo denderend.

avatar van DutchTakeshiro
Mrs. French's cat is missing

Pontypool is een van mijn favoriete films (ruim 5x gezien) in het horrorgenre. Pontypool is anders dan een hoop films uit het genre: het is vrij uniek. De voornaamste reden hiervan is dat het concept van de film nog niet eerder in films gebruikt is. Het zorgt voor zeer interessante cinema. Reken hierbij op sterke dialogen, fijn acteerwerk, passende humor, een bijzondere sfeer en een toplocatie en je krijgt een film die je niet snel zal vergeten. De film kan omschreven worden als minimalistisch maar slaagt in alle aspecten. De film kent maar één locatie (afgezien van een paar minuten) maar weet toch met zijn post-apocalyptische insteek te slagen.

Stephen McHattie speelt geweldig. McHattie speelt de cynische radio dj Mazzy Grant die er een aparte manier van radio maken aan over houdt in het conservatieve stadje Pontypool. Mazzy Grant is een oude rot in het vak en met zijn cowboyhoed en ruige baard is het plaatje helemaal compleet. McHattie heeft een fijne stem, een ideale stem voor de radio. Lisa Houle en Georgina Reilly hebben een leuk samenspel met Stephen McHattie en nergens worden ze vervelend.

Pontypool is gewoon genieten. De sfeer van de film is geweldig en de spanning die het weet te creëren is om te snijden. Het mysterieuze is sterk aanwezig en dat maakt de film alleen maar spannender. Het enige waar ik de film op kan betrappen is dat het soms iets te ver doorgaat in wat het doet, daardoor voelen sommige stukken te druk aan. Audiovisueel is de film goed, zeer belangrijk voor het geheel. Pontypool is de topper in het cv van regisseur Bruce McDonald. Aanrader voor mensen die een horror willen zien met een originele insteek en die het niet erg vinden dat een film zich op een enkele locatie afspeelt.

avatar van Antonev
De score hier op Moviemeter doet het misschien niet vermoeden, maar dit is echt een prima horror-film. Het speelt zich hoofdzakelijk op één locatie af en je ziet bijna niets van de gebeurtenissen zelf, maar de makers weten een heerlijk sfeertje en goede spanning te creëren. Vooral het feit dat er van alles gebeurt en dat je niet kan 'meekijken', maakt het extra spannend. De acteurs zetten hun rol solide en vooral erg geloofwaardig neer, McHattie zit echt lekker in zijn rol als radiomaker.

Waar ik nog niet helemaal uit ben is of ik de oorzaak van de 'uitbraak' nu wel of niet goed vind. Vond het aan de ene kant erg origineel, aan de andere kant weer net iets te vaag.

avatar van joolstein
Bijzonder vreemde film die zich bijna afspeelt op een locatie. Toch blijf je gebiologeerd kijken! En dit terwijl er vaak niets te zien is. Je krijg veel informatie vanuit derde persoon. Je verbeeldingskracht moet daarom flink werken! Ook de reden van het transformeren naar een zombie is redelijk uniek. Toch overtuigd de film voor mij niet helemaal! Er zitten nogal wat slapstick momenten in! Op die momenten faalt de film! Deze beginnen naar dat de dokter zijn intrede doet. En ook ik sluit me aan bij degene hieronder dat die dokter erg irritant is! Om af te sluiten in de stijl van de film: Taal = Virus Virus= Taal Een must- see (ook al vind je het naar afloop niets)

Ik zag eigenlijk ook een beetje op tegen deze film. Met name door de opmerkingen als saai en teleurstellend. Ik heb me er toch aan gewaagd en ik ben het gedeeltelijk eens. Het begon saai, werd toch wel spannend maar eindigden in een grote teleurstelling. Echt zo´n film waar in je denkt, ja,ja..nee toch niet. 2.5 ster, origineel maar slecht uitgewerkt.

avatar van flaphead
Ik ben bij deze film terechtgekomen vanwege het concept van filmen in één locatie, wat vaak een beklemmende sfeer oplevert. Ik had een thriller verwacht, maar het voelde meer als een alternatieve b-horror. Nu zeg ik meteen dat ik niet van de horror/zombies ben, dus was voor mij geen positief punt.
De spanning rondom de telefoongesprekken zijn het interessantste. Je hoort het, je voelt het bijna, maar ziet niks. Het acteerwerk laat nogal wat te wensen over en dat is toch wel belangrijk is zo'n kleine setting met weinig karakters. Eigenlijk wordt je daarom nergens echt meegetrokken, wat toch zeker de bedoeling zal zijn.
De oorzaak van het virus is erg vergezocht in een poging origineel te zijn.
Saai wordt het niet, maar boeiend helaas ook niet.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en toch wel een opmerkelijke, maar toch wel originele zombiefilm. De film speelt zich grotendeels in en radiostudio af, maar weet toch redelijk te boeien.
De cast deed het niet slecht.
De film moet het zeker niet hebben van grootse taferelen, want die zijn er niet echt, het is dus zeker geen standaard zombiefilmpje geworden.
'k vond het niet mis, maar vind toch wel één kijkbeurt voldoende, daarvoor gebeurde er toch iets te weinig. Blijf zeker hangen tot na de aftiteling, want er volgt nog iets, maar het was wel iets speciaals

avatar van danuz
McDonald doet een duit in het post-apocalyptische zakje. Je moet heel wat in huis hebben wil je daar nog iets unieks aan toevoegen. Missie geslaagd! Pontypool kijkt als een koortsdroom, met z'n simpele en doeltreffende setting en zijn licht komische maar donkere sfeer. Toegegeven, de tweede helft van de film haalt wat van het geweldig opgebouwde mysterie weg, maar de vindingen van de hoofdpersonen en de dokter brengen ook juist dat extra absurdisme met zich mee.

Indrukwekkend, ondergewaardeerd filmpje!

avatar van dzjo-dzjo
Deze film heeft me positief verrast! Origineel idee, en ook wel goed uitgewerkt.
Zeker het feit dat je weinig ziet, maakt dat je als kijker creatief kunt zijn.
3 sterren! dik verdiend.

avatar van Warp
Bijzonder vermakelijk filmpje. In tegenstelling tot andere kon ik de afwisseling in het laatste half uur wél waarderen. Er zit ook een lekker creepy sfeertje in de film, vooral de ontwetendheid en het gevoel van denken ergens 'veilig' in een bunker te zitten totdat je naar buiten komt. De 'twist' met hoe het virus zich verspreid is ook origineel, vooral met de symptonen zoals het stotteren. Al met al erg vermakelijk, nog maar een halfje erbij voor de droge verborgen humor die erin zit.

avatar van alexspyforever
Een film die het zo een 90 minuten lang vooral van suggestie moet hebben over een of ander virus dat zich kennelijk verspreidt via woorden uit de Engelse taal vind ik toch iets teveel van het goede. Dus ja was nog wel leuk het eerste 3 kwartier maar dan zie je gewoon dat de inspiratie begint op te geraken. Op het einde moet er natuurlijk nog een statement komen. Als hoorspel krijgt dit hoge punten maar een film is geen radioprogramma. Als is het hoorspel gedeelte uiteindelijk nog het leukst want de actie daarna en de oplossingen die men probeert te zoeken met de gesproken woorden is behoorlijk vergezocht en niet echt leuk.