The Fourth Kind (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Olatunde Osunsanmi
met Milla Jovovich, Elias Koteas en Will Patton

In het afgelegen dorpje Nome in Alaska verdwijnen al sinds de jaren zestig onwaarschijnlijk veel mensen. Een officiële verklaring hiervoor is nooit gevonden, maar bijna iedereen in het dorpje lijkt wel te weten waar het door komt: alle vermiste personen zijn ontvoerd door buitenaardse wezens. Sommige dorpelingen zijn ontvoerd en keerden hierna terug in Nome. Zij luchten hierover uitgebreid hun hart bij psychiater Abbey Tyler (Milla Jovovich).

boozebelly schreef:

Jouw mening zal mij aan m'n reet roesten.
Een ieder beleeft een film weer anders, dus andere meningen zijn niet relevant.
Mensen zorgen voor meningen, meningen vormen groepjes, groepjes vliegen elkaar in de haren omdat ieder groepje meent dat hun mening de juiste is.
Dat is mijn mening.

Mensen zoals JIJ kunnen mij aan mijnm reet roesten met die domme opmerkingen. Het is pure intresse van mijn kant uit om te laten weten dat ik hem ga kijken en MIJN mening geef over hoe ik de film heb ervaren.
Als JIJ daar niet tegen kunt beschouw je mijn bericht toch als niet gelezen......

Voodoo schreef:
Ik vond het een goeie film, juist omdat het dus wel waargebeurd is, en wat er allemaal dat gebeurd is. Ik vind het een boodschap voor ieder.
Ik weet dat ze er zijn, ik heb ze zelf ook al gezien, en gelukkig heb ik ook getuigen! Maar ik wist niet dat ze zo slecht konden zijn.

Forgiven schreef:

Laat me je uit je droom helpen; deze film is pure fictie,de regisseur probeert uit alle macht het er als een waar gebeurd verhaal uit te laten zien, maar dat lukt naar mijn mening in het geheel niet, daar zelfs het interview met de zogenaamde betrokkene slecht geacteerd is.

Het leek allemaal wel een hele slechte aflevering van de X-files.

avatar van rep_robert
Keane1983 schreef:

Helemaal mee eens, als andersmans meningen je niet kan interesseren vraag ik me af wat je op MovieMeter doet, een site waar iedereen zijn/haar mening geeft over films.
Het kan juist heel handig zijn als je andermans meningen volgt, na een verloop van tijd krijg je een beeld van bepaalde users die ongeveer dezelfde smaak hebben. Waar je dus wel belang aan die user de mening kan hechten.

avatar van boozebelly
Keane1983 schreef:

Ok, no offense Ieder zijn mening.
Maar de mensen die wel belang bij jouw ervaring hebben moet je nog wel vertellen wat je van de film vond, die kijken ernaar uit.

Voor de mensen die ook interesse hebben in mijn mening, volgend weekend ga ik deze film bekijken en daarna volgt mijn review.
Dus houd zaterdagavond de 23e vrij om niks te missen van mijn ervaring!!! Beleef het, voel het, maakt het mee....BE PART OF IT!!!

Booze

Ik heb het in mijn agenda gezet.

Booze

Hihihi ik zal het ook in mijn agenda zetten en ben benieuwd wat jij van deze film vond
So...i will me a part of it

leuk geprobeerd, niet helemaal gelukt. jammer..

avatar van 606
Brrrr ik kreeg hier kriebels van die stemmen.
Ik vond dit erg creepy.
Erg goed gedaan met de orginele beelden.
Goed geacteerd.

4 sterren

avatar van lau12345
Waardeloos sry kan niet anders zeggen .
Begin leek het nog wat maar inderdaar de film zakt als een kaartenhuis in elkaar.
En klopt ook , dat wanneer er al iets creepy achtigs gebeurt je er totaal niets van ziet.
Heb lang gewacht en was dol enthousiast dat ik hem eindelijk kijken kon , maar wat een waardelose film .
1 * kan er echt niet meer van maken .

avatar van Soedek
Spannend.

Vond de (ahum..) actual footage (en daarmee bedoel ik de hypnose filmpjes) heel creepy en leuk gedaan, alleen dat wijf vertelde het zooo verschrikkelijk irritant.
Ook irritant was de manier waarop de regisseur wanhopig probeerde de film zo waargebeurd mogelijk te maken, zoals aan het begin en dat interview tussendoor, het was wel essentieel voor het verhaal natuurlijk maar had het dan anders gedaan..

Maar verder vond ik de bijna de hele film spannend, en dat komt mede dat het aannemelijk is.

3 sterretjes

Avlater schreef:

Kijk hier dan even naar voordat je iemand uit lacht!

Verhaal 1

Dit staat daar in de krant!

Veelbelovend, ik hou altijd wel vaan een goede buitenaardse thriller dus mijn verwachtingen waren hoog. Ik moet zeggen ik vond het een zeer goede buitenaardse thriller die niet zou misstaan als X-Files aflevering. Alles met buitenaardsen/alien vind ik behoorlijk creepy stuff en dat is hier goed uitgewerkt. Met die 'echte' beelden tussendoor vond ik echter niet zo heel veel toevoegen maar draagt wel iets bij aan de manier waarop je naar de film kijkt aan het einde. Ik hield m'n hart vast dat er weer special effects aliens in beeld zouden komen aan het eind en het hele gebeuren weer zouden verpesten, gelukkig bleef dat uit!. Omdat je bijna niks ziet en je overal je eigen beeld bij moet scheppen blijf je met een mysterieus gevoel achter wat wat mij betreft helemaal top is. Heeft me niet teleurgesteld! 4*

avatar van Kuwiel
Film blijft wel boeien, maar echt creepy zoals in Paranormal Activity wordt het niet. Vraag blijft wel zijn de "echte" beelden ook werkelijk echt??
Heb Nome gegoogeld en daar zijn inderdaad vreemde dingen gebeurt. www.rlnn.com/ArtNov05/UnsolvedCasesNomeAttractFBI.html

avatar van ralfsjam
naast het feit dat de poster slecht is, vond ik het een lekkere film om naar te kijken. het goede aan deze film vond ik dat hij kwa verhaal bleef boeien, en de manier van filmen en monteren was ook erg leuk gedaan. en het knappe was ook dat het verhaal mij (een zeer nuchter mens) deed boeien. ben niet zo van dit soor verhaaltjes, maar het monteren van de oude orriginele beelden op deze manier vond ik erg leuk om naar te kijken.
jammer dat er weer vergeleken gaat worden met Paranormal activity, een film met een hele andere opzet en verhaal. maar het staat natuurlijk wel interressant, vergelijkingen trekken...

deze film was 1 van de meest verrassende films die ik de laatste tijd gezien heb, ook Milla zette haar rol goed neer.
4****

Kijk die film gewoon zonder vragen eromheen, ze verpest je alleen maar de gedachte om de film heen.

Het wordt pas echt creepy als je er gewoon voor open staat, en niet overvol zit van de pessimistische gedachtes en door niet te vragen of het nou wel of niet echt is.

Maar ik zie wel weer hoe stom sommige mensen kunnen zijn, jammer dat het zo moet;)

Toch nog verrast hoe dit in elkaar gezet is.
Heb me goed kunnen vermaken.

Voodoo schreef:

Kijk hier dan even naar voordat je iemand uit lacht!

Verhaal 1

Dit staat daar in de krant!

wat ik daar voornamelijk uit opmaak is dat het door de fbi wordt afgedaan als alcoholmisbruik...

Lekkere film om te kijken of je er nou in gelooft of niet!
zet je toch ook wel aan het denken, dus is de film geslaagd!
Gewoon een leuk in mekaar gezet geheel !!
Krijgt van mij dus 3 UFO-tjes

Vaste schreef:

Ben het met je eens. Ikzelf lees vaak niet eens waar een film over gaat, ik zie het wel allemaal. Dan zit je er ook meer in.

avatar van RickZ
Wie dit gelooft is gek!
Soort docudramathriller over verzonnen alien ontvoering, ongeloofwaardig gebracht.

avatar van Flex-74
Zeer intrigerende film. Leuk gemonteerd met de 'echte' footage om de zogenaamde echtheid aan te dikken. Maar de oplettende kijker kan zien dat ook dat geacteerd is. Desalnietteplus zet Milla een overtuigende rol neer en de creepy sfeer komt goed naar voren. Jammer dat op 'crusiale' momenten de 'echte' beelden verstoord zijn waardoor je als kijker nog meer twijfel krijgt over de authenticiteit. Maar dat is natuurlijk ook bewust gedaan. De regressie scenes maken alles goed!

darkcity schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Toch vond ik de "echte" beelden en de "geacteerde" beelden samen een rommelig geheel vormen. Bijvoorbeeld de scene waarin het hele gezin wordt doodgeschotenvond ik het zeer rommelig geheel. In mijn ogen haden deze scenes geen meerwaarde voor de film (want je ziet alles precies hetzelfde alleen in een ander perspectief). Het heeft wel een meer waarde aan de extra dementie die het toevoegd aan de scene (hij wordt enger, omdat je verondersteld dat je de echte beelden erbij ziet.

Zoals Milla Jovovich ons in het begin van de film doet beloven, dat je echte beelden krijgt te zien en dat deze in combinatie met fictie aan de kijker worden gepresenterd.....
Ik weet ook niet in hoevere we te maken hebben met het het blairwitch syndroom. Ook hier zijn toen voledige websites, boeken, tv-uitzendingen van gemaakt om het allemaal maar zo echt mogelijk te laten lijken. Het heeft wel degelijk geholpen, er was toen ook echt spraken van een hype rond de film.
Ik weet zeker dat er vreemde dingen in de wereld gebeuren die onverklaarbaar zijn, maar als dit een van die verhalen zijn weet ik niet...

Al met al vind ik de film wel geslaagd en heb ik me goed geamuseerd. Van mij krijgt de film 3.0*

OMG, dit is, by far, de slechtste film die ik ooit gezien heb. Een hoop stront heeft meer diepgang dan dit excuus voor een horror film. Steeds als ze je de indruk geven dat er iets in beeld komt dat enigsinds de moeite waard zou zijn, valt het beeld weg. Lekker makkelijk.. Ben blij dat ik hem gedownload heb en er geen geld voor heb betaald. Zonde van mijn tijd.

Mwoaaaa
Best wel ok..
Ben 2 keer geschrokken.
En dat wijf is eng en ze ziet lijkbleek. (die verteller)
Maar toch een 3,0*

Goede film, echter heb ik soms aardig gespannen in de bioscoopstoel gezeten. Mooi verhaal, en zeker omdat het fictie is. Zeker de moeite waard om tussendoor te pakken. een 4.0!

Geweldig verhaal en zet je zeker aan het denken over de "bron" van waaruit godsdiensten eventueel kunnen zijn voortgekomen.

Mij ging het niet om of het echt gebeurd was, of de footage die gebruikt was authentiek is of niet etc.. maar om een scenario/verhaal/gedachtengang die neergezet was over wat 70-90% van de mensheid bezighoudt en zelfs oorlogen om voert (ideologieen/godsdiensten).

Stel even voor dat het echt waar was... nou dan kunnen er nogal wat instituten (Vaticaan, kerken etc..) opgedoekt worden! en velen zullen echt geestelijke(Psychologische) bijstand nodig gaan hebben!

Geweldige film vandaar mijn 5 sterren!

Hmmmm gisteren gekeken en vanmorgen om 3:33 wakker geworden......... spooky .
btw geen uil gezien.

avatar van andrehoek
Even voor twelyrt "Het was toch geen uil...??"
Vond 'm als film goed gelukt, alleen kon de film mij niet overtuigen. Misschien wat te veel X-Files afleveringen gezien.
Milla vertolkte haar rol best goed...

avatar van SmuttWars
De film begint met een notice door hoofdrol speelster Jovovich, ze zegt o.a. dat de film actual footage bevat die verontrustend kunnen zijn.
Nou, ze begonnen met echte beelden van een Interview met dr. Abbey, Gewoon een actrice die niet eens haar best doet om echt over te komen. Al die echte footage was gewoon geacteerd en dan niet op zo`n manier dat het echt moet lijken, maar gewoon het normale theatrale acteerwerk. .

Maar het is natuurlijk een belediging te zeggen dat het echte beelden zijn. Dit is de slechtste hoax OOIT!! zo doorzichtig nep.