The Fourth Kind (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Olatunde Osunsanmi
met Milla Jovovich, Elias Koteas en Will Patton

In het afgelegen dorpje Nome in Alaska verdwijnen al sinds de jaren zestig onwaarschijnlijk veel mensen. Een officiële verklaring hiervoor is nooit gevonden, maar bijna iedereen in het dorpje lijkt wel te weten waar het door komt: alle vermiste personen zijn ontvoerd door buitenaardse wezens. Sommige dorpelingen zijn ontvoerd en keerden hierna terug in Nome. Zij luchten hierover uitgebreid hun hart bij psychiater Abbey Tyler (Milla Jovovich).

avatar van fivipat
Al die stoere verhalen van kijkers die het maar fake en doorzichtig vonden. Ik vond hem creepy. Juist door wat je niet ziet. Ik zat er helemaal in. Echt, niet te veel voorkennis vergroot het filmplezier.

avatar van SmuttWars
fivipat schreef:

Ik ging erheen zonder voorkennis. Ik had nog niet eens van deze film gehoord. Ik wist ook niet dat ze die fake beelden gingen gebruiken.
het is een prima film, maar de kijker wijsmaken dat het echt beelden zijn terwijl het overduidelijk (alsof ze het niet eens probeerden) geacteerde fragmenteb zijn, is gewoon een belediging.

SmuttWars schreef:

Ik ben nou eenmaal niet zo snel beledigd.

avatar van ex_uva
Ik vond het heel erg teleurstellend.

Een draak van een film. Ik had echt gehoopt een avondje te kunnen griezelen, maar wat was dit een vervelende film zeg. Het aandeel scary haalde het bij lange na niet bij het aandeel truly boring!

Houd dat tientje in je zak en bezoek liever een andere film. Over een half jaar kun je The Fourth Kind misschien wel vinden bij de BL*KK*R in de "3 voor een10-tje" bak.

T.M
Zeer teleurstellend nergens echt spannend en als er wat ging gebeuren zag je er niks van , ook het acteerwerk vond ik slecht.

RickZ schreef:
Wie dit gelooft is gek!
Soort docudramathriller over verzonnen alien ontvoering, ongeloofwaardig gebracht.

Je kan ook denken, wie niet in buitenaards leven geloofd, is dom. wij bestaan ook, dus op een andere planeet kan ook intelligent leven zijn. er zijn miljarden planeten, en als die beschaving een miljoen jaar verder is op techniek....

avatar van filmobsessie
wat een boutfilm, verhaal zo dun als papier. milla slechtste actrice ever! zelfde inenties als district 9 maar dan heeeeeeeel slecht gedaan

Voodoo schreef:
Ik vond het een goeie film, juist omdat het dus wel waargebeurd is, en wat er allemaal dat gebeurd is. Ik vind het een boodschap voor ieder.
Ik weet dat ze er zijn, ik heb ze zelf ook al gezien, en gelukkig heb ik ook getuigen! Maar ik wist niet dat ze zo slecht konden zijn.

... serieus gast.

avatar van rep_robert
Voodoo schreef:

Tuurlijk is er buitenaards leven, kan haast niet anders. Alleen wat jij allemaa lult(op pagina 1) is gewoon onzin, we zitten hier niet op een paranormaal forum. We geloven echt niet dat je "dingen" hebt gezien hoor

avatar van RickZ
Voodoo schreef:

Het gaat hier op deze site om een beoordeling/waardering van een film, dus niet of buitenaards leven bestaat of niet. De gebeurtenissen in de film worden als zogenaamd echt gebeurd gebracht, maar het komt dus totaal niet geloofwaardig over.

avatar van Psolitsa
Hm..hem gister bekeken en ik had eigenlijk toch meer van verwacht. Vooral aangezien mensen zeiden dat hij redelijk eng was..........
misschien ben ik er dus ook met het verkeerde idee aan begonnen.
Anyway : Ik vond het zelf totaal niet geloofwaardig... Volgens mij moet dat mens gewoon aan de Prozac. Neehoor grapje.
Maar verder..tsja...je 'ziet' niks.. je hoort alleen gegil.
Bleh niet mijn soort film.

SanderSander88
Ik zocht de regisseur op op IMDB. Die man lijkt verdacht veel op de doctor die Tyler aan het interviewen was gedurende de hele film. Lopen ze ons nou echt zo duidelijk te belazeren met deze "real footage"?
Hier een foto van de beste man: Photos of Olatunde Osunsanmi - imdb.com Zelfs ze naam heeft er wat van weg.
Daarnaast, als dit echt "real footage" was, zouden deze beelden (een man die uit ze bed gelift wordt, een vrouw waarvan haar mond toch verder opengaat dan gemiddeld) dan niet al lang uitgelekt zijn en de wereld in schok hebben gebracht? Toch leuk dat er uiteindelijk toch special effecten in deze film zitten.

Edit: De regisseur heeft dus zelf Tyler geïnterviewd. Op IMDB staat hij wel als "actor" omschreven en niet als "self". Ik dacht ook dat Tyler niet mee wou werken aan de film?

avatar van Macmanus
Te opzichtig.

Zoals wel vaker hebben de makers een vreemde keus gemaakt om de kijker te laten geloven dat we naar iets Echts kijken. Zo ook hier, het naspelen van de camcorder beelden is vreemd en maakt de film veel te gelikt om ons een echt unheimisch gevoel te geven. Paranormal A. is dat ook niet geslaagd maar toch werkt het daar beter om je zgn. te laten geloven dat je naar iets Echts kijkt. Hier word je door het naspelen er steeds weer uitgehaald. Vreemde keus. Verhaal vermaakt desondanks nog zo nu en dan, maar helaas is de finale een sof.

Jammer ook want ik vond sommige shots en dingen nog best te doen, maar nergens krijg ik een beklijvend gevoel. Zo weer vergeten.

2 sterren.

avatar van ernstkrijger
wel een creepy film hoor.uitstekend bedacht om je te laten denken dat dit echt gebeurd was.(dit is niet de enige film die dit heeft dus waarom niet).Wel een aanrader dus 2 sterren

avatar van mcdaktari
Had hier toch veel meer van verwacht, jammer had zo veel beter gekund lijkt mij.

avatar van Mai*
Dat deze film opgezet is/was en dus niet echt gebeurd is wist ik toevallig van tevoren. Had wat beelden gezien en resencie gelezen in de spits.

Ik vond het een geweldige film! Heb in tijden weer niet zo vol spanning en vermakelijkheid gekeken. Ik kan niet anders zeggen dat er ontzettend goed is geacteerd en dat het verhaal gewoon boeiend blijft. Het loopt mooi in elkaar over.

Het enige min puntje:
Is dat wanneer de psygologe door de politie wordt wakker gebeld om naar de meneer zijn huis te gaan om hem rustig te krijge, zij zo in 1x weg kan terwijl de kinderen op dat moment gewoon boven liggen te slapen, welke moeder loopt nou zo weg van de kinderen?

Verder, heerlijke film!

Ben je een koele kikker die films met niet alledaagse verschijnselen maar onzin vind blijf dan thuis, maar degenen die zich wel in dit soort films kunnen inleven is the fourth kind een film die je vanaf het eerste moment pakt. Prima film die op een aparte manier gefilmd is en daardoor uniek genoemd mag worden. Zeker de moeite van het bezoeken waard dus, vooral omdat er een aantal heerlijke schrikmomenten inzitten. De zaal waarin ik zat schrok zich een aantal keer het lazarus haha.

avatar van mcdaktari
Nee dat ben ik niet met je eens, normaal hou ik juist enorm van dit genre maar vond deze film toch net niet goed genoeg. Ik vind het te vergelijken met the X-Files film de 2de dan he. Dat is ook zo'n soort genre maar kwam toch behoorlijk te kort naar mijn bescheiden mening.

avatar van boozebelly
Gisteren dan eindelijk in de bioscoop gezien en deze film voldeed grotendeels aan mijn verwachtingen.
Eindelijk weer eens een ander soort spanning dan die talloze "slaughter" films van de laatste jaren.
De gehele film heb ik dan ook op het puntje van mijn stoel gezeten, wat een heerlijk creapy sfeertje. En of het nou echt gebeurd is of niet, dat zal mij aan mijn reet roesten.
Het is juist wel leuk dat mensen na afloop allemaal smoezen van: "is dit nou echt gebeurd dan....?"
Dat was toentertijd met de Blair Witch Project hetzelfde verhaal.

Ik had in ieder geval een paar glazen Vodka nodig om in slaap te komen. (Alhoewel ik vrijwel alles aangrijp als excuus om te kunnen zuipen )

The Fourth kind is gewoon een heerlijke, paranormale sf thriller die geen moment verveeld. Als je een bloederige film wilt dan moet je deze overslaan.
En wat betreft de vergelijkingen met The X-files, deze film kent heel wat meer spanning dan ik ooit heb gevoeld bij X-files.

De acteerprestaties vond ik ook prima. Wat is die Jovovich toch een overheerlijke MILF

Ik vind het gemiddelde tot nu toe wat te laag, wat mij betreft verdiend deze film een dikke 4*

boozebelly schreef:

Gelukkig, na al die extreem lage beoordelingen ben ik blij dat ik niet de enige halve zool ben die deze film te gek vond... proost!

avatar van Amercianpie
Kon een paar nachten niet slapen...

avatar van voskat
Prima docu-horror. Ik hou er wel van dat er weinig in beeld komt, geheel volgens het principe van wijlen H.P. Lovecraft. Wat de mens zich in kan beelden is meestal veel enger dan wat er daadwerkelijk getoond kan worden.

avatar van loess
had totaal geen verwachting of recenties gelezen over deze film,ging er dus '''blind in'' en mijn ervaring is dat ik in lange tijd niet zo'n enge film heb gezien.
ik was er van van onder de indruk! goeie film! wat mij betreft een 4

avatar van daslekker
niet slecht, maar er had wel meer ingezeten...

vooral de beelden met de "orginele" videobeelden ernaast waren irri en halen de spanning er teveel uit vind ik..

Hele fijne verrassing.

De genialiteit ligt het in het gebruik van split screens, waarbij "archive footage" en "nagespeelde footage" in één shot getoond worden. Creert een raar gevoel van echtheid, vooral omdat het idee dat beiden fake zijn nogal vreemd en onnatuurlijk overkomt. Erg slim trucje.

Zorgt er ook voor dat de nagespeelde scenes nog steeds filmisch mogen zijn. Veel interessanter dan 90 minuten lelijkheid zoals in PA te zien was.

Acteerwerk sterk, sfeertje uitmuntend en het trucje, hoewel ook wel doorzichtig, gewoon slim en functioneel.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van bhuijer
Ik had er veel meer van verwacht.

De manier van weergave zorgt voor veel te veel afleiding van het verhaal. Ik had niet het idee dat dit een waargebeurd - verhaal zou kunnen zijn/is.

Jammer

avatar van Minority_Check
bhuijer schreef:
Ik had er veel meer van verwacht.

Jammer

ik had juist wel het idee dat het echt gebeurd is
zeker ook in het begin toen milla jovovich in beeld komt en vertelt waar over het gaat en dat je zelf mag bepalen of het echt is of niet
dat vond ik echt vet gedaan
en de film blijft ook de hele tijd zeggen dat het echt gebeurd is
ook bij de aftiteling
ik vond dit zoiezo beter dan blair witch of paranormal activity
of andere soort achtige films

ik had juist wel het idee dat het echt gebeurd is
dat vond ik echt vet gedaan

Oh, ik vond dat juist heel lelijk gedaan, zeer slechte montage. Het leek net of mevrouw Jovovich het niet in 1 x kon zeggen. Ik zou d'r ook moeite mee hebben als ik zo'n film aan elkaar moest liegen.

avatar van Mon
Mon
Vond m wel goed. Had er vooraf niks van gezien qua trailer of zo dus wist alleen via horen zeggen wat ik een beetje kon verwachten. Sommige scenes waren behoorlijk creepy. Alleen ik had bij de zogenaamd 'echte' beelden gewoon erg sterk het idee dat dat ook geacteerd was. Hoe er ook aan het begin en eind wordt verteld dat je maar moet geloven wat je wil geloven. Ja ik geloof dat dus nie

Verder gewoon goed te genieten.

avatar van De Knip
Deze film komt mij erg naturel over. Sterker nog: ik geloofde erin tijdens de film en ging er naief als ik ben behoorlijk in op. Ik geloofde de beelden, dat ze echt waren.
Als de makers dat bereiken, prima gedaan!

Maar eh....het is dus niet echt gebeurd? (ik zal wel ff wat zoeken), maar dat zou erg jammer zijn.

Die Amerikaanse lul met zijn review (pagina 1 staat een link) kan voor mijn part opzouten....al had hij wel gelijk over 'Cabin Fever'......

Deze film kwam geloofwaardig genoeg over op mij. Paranormal Activitiy...daar moest ik pas om lachen. Bij deze had ik dat totaal NIET!

****