2012 (2009)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige wedloop om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

GuyB
2012 laat zien waar Amerika goed in is, het maken van plastieken films.

Geen enkele vorm van ernst, emotie of wat dan ook. Natuurlijk hebben ze het geprobeerd, maar zijn daar heel erg hard in gefaald. De specialeffects lieten het dan ook nog eens afweten, beter dan een 10:5 Apocalypse maar om het 'thema 2012' te representeren mochten ze de lat hoger gelegd hebben. Wat wel goed was is (toevallig) de scène die op de cover staat. Een licht kippenvelmomentje.
Ook een hele resem belachelijkheden en personages die er niet moeten inzitten zoals de Russische miljardair.

Bij het herzien kan ik er echt geen sterren meer aan kwijt.

avatar van eltorro
kb-zfc schreef:

Er is iets goeds mis met jou, mooi verhaal en vermakelijke film.

Al dat gezeik...
Het probleem is gewoon dat er geen verhaal in zit. 2012 is niets meer dan een samenraapsel van de grootste spektakel scènes uit de rampen films van de afgelopen zoveel jaren. En die scènes komen er meestal op neer dat één of meer personen achtervolgt worden door vuur, water of lava en dat ze het tegen beter weten in net overleven. Als dat één of twee keer in een film gebeurt kan ik het nog wel hebben, maar 10 keer achter elkaar door wordt nogal irritant.

Eigenlijk is 2012 net zoals een youtube filmpje van bv, de 10 grootste actie scènes uit een Micheal Bay film. Alleen duurt zo'n filmpje nooit langer dan 10 minuten en duurt deze film 158 minuten.

avatar van 606
bas758 schreef:
Goede Film
niks er over te zegen
ik geef hem een

Wel stemmen he

avatar van Ajax&Litmanen1
Gister herzien en als ik hem eens rustig thuis kijk ipv in de bioscoop dan valt het toch op dat de film een stuk minder goed is dan de 1e keer. Ik heb me bij het herkijken veel meer gestoort aan het vreselijke clichematige familieplotje met weer de gescheiden ouders, het rebelse zoontje en het schattige meisje. Alle cliche's kwamen bovendrijven.
Maar ik vind dit nog steeds wel een onderhoudende film. De weergave van ons einde ziet er gewoon absoluut fantastisch uit en de spanningsopbouw bij bepaalde scene's is echt goed gedaan. Die vloedgolf is echt adembenemend als je het in de Himalaya ziet bij de monnik.

Dit was ook echt de beste rampenfilm die er zou kunnen zijn geworden als het persoonlijke plot gewoon eens goed uitgewerkt was. Nu stoorde ik me toch aan veel personages, met als grootste irritatie die Russische miljardair.

4* worden er nu 3,5*. Die sterren geef ik compleet aan de schitterende effecten.

avatar van m1701
Mooie film.
Special effects waren echt heel erg mooi gedaan!
Had eigenlijk niet echt een idee waar de film over zou
gaan, maar vondt het verhaal erg duidelijk en goed bedacht.
Moeite waard om te kijken.
Cusack zette zijn rol ook zeer overtuigend neer

avatar van mrmojorisin123
eltorro schreef:

Iedereen focust zich op deze aspecten maar ik vind 2012 toch nog een geweldig psychologisch kantje hebben. En jouw uitleg snap ik helemaal niet als dit jouw top-3 is :

1. Jurassic Park (1993)
2. Spider-Man 2 (2004)
3. District 9 (2009)

avatar van eltorro
Totaal andere films dan deze.
Maar leg eens dat ''geweldig psychologisch kantje'' uit.

Schitterende rampenfilm met dito special effects en de nodige humor.
Alle natuurelementen passeren mooi de revue en tevens probeert de film ons nog een paar levenslessen mee te geven.
Voor mij de beste rampenfilm sinds lang en heb er echt van genoten.

avatar van Xander
Zwakke film met belabberde acteerprestaties en enkele gigantische plotholes.
De fysische kant van de zaak (het neutrino concept) is dan ook volledig bij het haar gegrepen.

Om hier eventjes over uit te wijden: De kans dat een neutrino op een deeltje inslaat is bijzonder klein (er vliegen elke seconde al miljarden neutrino's door het topje van je duim en dit levert nooit een interactie...). Dat dit op zich als verklaring wordt gebruikt vind ik nog niet zo'n ramp, maar toch zit er een gigantisch gat in de plot van de film. Om de een of andere reden stoppen de deeltjes-neutrino interacties plots en komt er een einde aan enkele dagen/weken van natuurrampen.
Indien je een deels pseudowetenschappelijke film wil maken, zou je je toch iets beter moeten informeren en iets harder werken aan de plot.

Wanneer de wereld tot een einde komt, staat de mens inderdaad voor enkele fundamentele keuzes. (Wie 'mag' overleven, wie niet?) Deze film probeert hier wat rond te werken, maar verliest zichzelf in special effects, zwakke oneliners, ondermaatse acteerprestaties en veel te uitgemolken scenes (denk maar aan de vreselijk lange, saaie onderwater scene).

Visueel was dit de twee uur wel waard en daarom geef ik het nog 1,5*.
Verder vind ik absoluut niets aan deze film en het was dan ook € 3 die ik evengoed in de vuilbak kon gooien in plaats van de lokale videotheek te sponsoren.

avatar van Erwinner
Toffe vette knipoog film. Film neemt zichzelf niet helemaal serieus, mag ik wel. De tijd vloog voorbij, was zelf een beetje bang voor oeverloos drama in de film. Maar nee, dit was continue sensatie met enkele leuke grapjes: Deze auto heeft spraakherkenning (in supersloom dialect ) , ook wel paar foute gezien zoals de slotzin: Ik draag geen luiers meer .

Ik ga een 4 uitwerpen voor dit dol dwaze ritje. Waren het niet ook 4 ankers?

avatar van M.C.H.S.
Al een tijd stond de film wel in goede kwaliteit op mijn pc.

Al maanden.

Ik keek er tegenop om het te kijken, door de zovelen negatieve kritieken.
Doordat mijn verwachtingen zéér laag waren, is de film veel beter dan ik dacht.

Het is wat slordig, maar vermakelijk. Er zijn werkelijke momenten geweest dat ik met mijn handen voor mijn mond en grote ogen naar mijn laptopscherm keek.

Het heeft indruk op mij gemaakt en maakte mijn verwachtingen (gelukkig) niet waar. Daarom een 3,5.

Film Pegasus (moderator)
Een typisch filmpje van Emmerich dat zelfs naar die normen licht teleurstelt. De film is een blauwdruk van The day after tomorrow met opnieuw Amerika die alles gaat oplossen, 1 man die alles ontdekt en dan een hoop special effects met tussendoor geinige oneliners. Alleen duurt het hier een pak langer voor de actie echt begint. Bij The day after tomorrow had je nog af en toe een teaser en werd deels de spanning wat opgebouwd. Eens alles begint is het wel leuk om zien. Al had ik nergens een gevoel van geloofwaardigheid. Bij The day after tomorrow (om nog maar eens het vergelijk te maken) zat je met het element van opwarming van de aarde en een mogelijke ijstijd. Theorieën waar de wetenschap ook mee bezig is. Bij 2012 gaat het louter om een bijgelovig standpunt van de Maya's en een hoop freaken met een bordje die het einde van de wereld aankondigen.

Na een tijdje krijgen we toch nog wat humor. Ik denk aan verdoken verwijzingen als 'We gonna need a bigger plane' (Jaws) of de premier van Italië die er voor kiest om bij z'n landgenoten te blijven (hmm... Berlusconi). De staatshoofden zijn ook gekozen op basis van het handjevol landen dat de VS kent. Canada? Europese Unie? Scandinavië? ...

Een blockbuster die uiteindelijk niet slecht is, maar waar al betere films van bestaan. En zeker niet de beste film van Emmerich.

avatar van nakada
Film Pegasus schreef:
Bij 2012 gaat het louter om een bijgelovig standpunt van de Maya's en een ...

Nou laten we niet meteen de Maya's de schuld geven. Zij waren waarschijnlijk van plan om na het einde van hun kalender gewoon opnieuw te beginnen. Net als wij na elke 31e december.

Welke film geeft dan een nog spectaculairdere ( is dat een bestaand woord ? ) voorstelling van het vergaan van de aarde ?
Die wil ik ook graag zien

avatar van JacoBaco
Terminator 2 ofzo.. En ik zou zeggen een film die nog spectaculaider is.

2012 vind ik maar een grote opgeblazen ballon en een ballon heeft meestal erg weinig inhoud. Tja.. lucht.

avatar van nakada
Ja, die heb ik ook gezien. Inderdaad een prachtige film, moet ik ook eens op stemmen. Maar dat is niet echt een rampenfilm, dat gaat vooral om het einde van de mensheid.
Ik ben het met je eens over die opgeblazen ballon, maar deze klapt wel erg mooi uit elkaar.

nakada schreef:
Die wil ik ook graag zien

Day after tomorrow is geloofwaardiger gezien de opwarming van de aarde. Terminator 3 is ook niet slecht. Wall-E en 9 bij de animatie. Independence day, War of the worlds, Land of the dead, Mad Max, The Stand, Waterworld, ... Zeker geen toppers, maar toch een pak vermakelijker.

avatar van Ajax&Litmanen1
Qua vergaan van de aarde lijkt 2012 me wel de beste hoor...
Maar er zijn wel films op dat gebied die een stuk beter uitgewerkt zijn. Dan kom je een beetje bij het lijstje van Film Pegasus. Al horen films als Land of the Dead en Wall E daar niet bij. In die films is het al fout gegaan. 2012 toont het moment van fout gaan.

Film Pegasus (moderator)
Als je echt het vergaan op zich wil zien is 2012 daarvoor zeker geen slechte film. Maar als film zelf en genre apocalypse films zijn er toch leukere.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dat ben ik met je eens. Maar puur om het einde van de planeet te bekijken...dan is 2012 toch wel het beste wat je kan zien.

avatar van JacoBaco
Qua digitale poppenkast is dit wel de grote winnaar ja.

avatar van Trippy
rampenfilm pur sang geen verhaal realisme heel ver zoek en het enige pluspunt de special effects worden gekelderd door het onrealisme ervan.. zwak verwonderd dat ik deze film uitgekeken heb

vond days of tomorrow zeker geen hoogvlieger maar vond die film wel beter als deze bucht

Nomak
Ik had al erg lage verwachtingen, en die zijn helemaal ingelost. Het begin van de film is nog best goed als men merkt dat er iets mis is.
Vanaf het moment dat John Cusack in beeld komt weet je al dat de film de verkeerde kant op zal gaan. Centraal komt dan het het vervelende gezinnetje van John Cusack te staan. Als hij beseft wat er aan de hand is regelt hij meteen een vliegtuig, kruipt in zijn blitse limo, belt zijn ex-vrouw en zegt dat ze zo snel mogelijk met de kinderen moet klaarstaan. De nieuwe vriend van zijn ex pakken ze ook maar mee want hij is een piloot en die kan nog van pas komen. Vanaf dan wordt de film vreselijk eentonig. Net op het moment dat ze in de limo stappen begint de Aarde achter hen open te scheuren, niet alleen achter hen, maar overal om hun heen stort alles in en scheurt alles open. Enkel de grond waar de wagen zich bevindt blijft nog net even intact, maar meer heeft John Cusack niet nodig om zijn gezin door deze apocalyps heen te loodsen. Daarna nemen ze net op tijd het vliegtuig (hier komt die vriend van pas want de piloot is dood), want net wanneer ze opstijgen scheurt ook daar de grond open. En even daarna maken ze ook even een tussenstop om wat stunten uit te halen met een camper. Die camper wordt zelfs geraakt door een gigantisch rotsblok dat werd uitgespuugd door een vulkaan. Maar ook dat kan John Cusack niet deren, hij is onverwoestbaar en springt wat later zelfs met een Bentley uit een vliegtuig.
Het klinkt allemaal spectaculair en als ik niet beter wist zou ik haast gaan denken dat de het hoofdpersonage één of andere superheld was, maar neen hoor. Het is een gewone huisvader. En als Cusack er op een bepaald moment toch bijna in lijkt te falen om China te bereiken, dan komt China wel naar hem toe. Want dat is natuurlijk de theorie van de aardkorstverschuiving. De regisseur verzint werkelijk al het onmogelijke om Cusack en zijn gezin het einde van de film te laten halen.
Die kinderen van John Cusack zijn ook vreselijk irritant. Als zijn dochtertje voor de 50ste keer het woord "daddy" schreeuwt heb ik echt zin om een baksteen door mijn beeldscherm te gooien, zo irritant was dat kind. Al was de rest van dat gezin ook niet veel beter.
In elk geval gaat de hele film op deze manier verder. Het komt erop neer dat John Cusack en zijn gelukkige gezinnetje een speciaal schip ergens in China kunnen bereiken waar eigenlijk alleen maar het rijke volk op mag. Ook op dat schip kruipt Cusack nog even in de rol van superheld. Oh ja, die nieuwe vriend sterft, wat een geluk, nu kan meneer Cusack in het beloofde land terug iets beginnen met zijn ex-vrouwtje.
Tussendoor komen we nog een hoop vervelende personages tegen zoals een vervelende vetklep en anorexiapatiënt Thandie Newton en ....... het zijn er gewoon teveel om op te noemen.
Pluspunt was wel Danny Glover als president van de Verenigde Staten.
Is 2012 een aanrader? Neen, zeker niet! De special effects zijn niet slecht, maar op enkele momenten na zijn ze ook zeker niet geweldig of revolutionair. Voor de rest is het een zwaar overdreven en totaal ongeloofwaardig filmpje met een hoop vervelende personages. Zowat al diegenen die het overleven had ik graag ten onder zien gaan. En de film duurt ook nog eens minstens een uur te lang.

Bélon
Ik had dit nog in m'n update-lijst staan maar ik me echt helemaal niets maar dan ook niets meer herinneren van deze film. Ik schop 'm er dus uit.

avatar van rokkenjager
Haha, ik zit even door de meningen-pagina's heen te gaan, opmerkelijk hoeveel mensen van die ellenlange recensies hebben geschreven. En dat ze ook denken dat iemand ze daadwerkelijk gaat lezen.

83Utreg!
Jammer dat er maar zelde iets goeds word gedaan met een concept als dit. Zo ook deze film. Het blijft beperkt tot wat aardige aktie en special effects, vrij middelmatige acteurs, en weer een grote productie zonder het gewenste resultaat, jammer

GuyB
rokkenjager schreef:

Waarom niet? Je kunt toch enkel maar bijleren over hoe ze films beoordelen en tegenover deze film staan?

avatar van rokkenjager
GuyB schreef:

Als het een onbekende film of een nieuwe release betrof waar niet veel recensies en pagina's stonden, hadden dergelijke lange recensies wel een meerwaarde. Maar bij een mainstream-film met meer dan 70 pagina's en weet ik veel hoeveel recensies ga je toch niet de zoveelste ellenlange recensie schrijven? Wat kun je nou werkelijk van al die meningen leren? De meerwaarde ontgaat mij dan ook volkomen.

avatar van Waackx
Een beter onderwerp als dit, al rampenfim-regisseur kun je niet krijgen denk ik.
Maar Emmerich doet er weining mee.

Tuurlijk de special-effects zien er mooi uit maar
die duren veel te kort, plus je ziet erg weinig van de rest van de wereld hoe die in elkaar stort.

2/3 van de film bestaat uit As The World Turns-taferelen.
Ok, ik weet dat dat erbij hoort maar als zelfs tijdens de actiescenes constant weer naar John Cusack en zijn metgezellen over wordt geschakeld begin het behoorlijk irriteren.Amanda Peet is ontzettend miscast, onnodig veel (foute) personages in de film, te veel toevalligheden en sowieso had ik liever gehad dat ze wat minder bekende acteurs hadden gestrikt voor de film.Cusack in de hoofdrol wordt het gelijk al minder.

Voor zo'n serieuze film als dit zit er veels te humor in, waardoor je bijna vergeet dat de wereld vergaat ! Je zou bijna denken dat Emmerich een soort familiefilm van wilde maken met rating van 12+ want je ziet ook nauwelijks echt schokkerende dingen voorkomen in de film.

Door die vele zoetsappige momenten in de film zit je echt tegen het einde aan te hikken, na 7 kwartier dacht ik,

"jeetje mina ik moet deze meuk nog 3 kwartier uitzitten: , om vervolgens zo'n sprookjes-einde als dit te zien.
Had deze film maar het einde zolas in Knowing dan had heel misschien 2012, een 6 kunnen krijgen maar nu echt niet

avatar van Pierre1965
Ik moet toegeven ik heb hem niet helemaal gezien.
Moet ook niet zo lang duren dit soort films.
Je kunt ook te ver gaan met special effects.
Ziet er uiteraard goed uit.
Maar opeens werkte het op mijn lachspieren.
Ook boeiden de verhaaltjes erom heen me niet genoeg om een klik met de film te krijgen.
Om bij Emmerich te blijven, bij The Day After Tomorrow had ik die klik wel.
Independence Day vind ik het best geslaagd.

avatar van Punky
In een woord een waardeloze film, zeer ongeloofwaardig en gekunsteld met een belachelijk eind. Een film die op je lachspieren gaat werken. Absoluut geen aanrader!!!