2012 (2009)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige wedloop om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

doe normaal
krikkevt schreef:

Hahaha als je nog nooit zo'n bagger film hebt gezien, probeer dan eerst eens (om in het genre te blijven) 2012: supernova of 2012: Doomsday (check de ratings!).
Dan is dit een pareltje.

2012 kan je sowieso niet met de films 2012: supernova of 2012: Doomsday vergelijken. Zeker als je kijkt naar de budgets van deze films.

avatar van Rujar
Oke ik wist dat je niet veel moest verwachten, maar zelfs de special effects doen het hem ook niet...

avatar van mandy7
mensen, leer eens quoten, lol.

avatar van Martijnnn
Roland Emmerich kan het toch!

Voor het zien van deze film had ik niet echt hele hoge verwachtingen, helemaal niet na zijn vorige films 2 films. Meteen in het begin al valt Emmerich ook weer terug in de keiharde clichés. De hoofd persoon is natuurlijk gescheiden, kent zen kinderen niet goed, etc etc. Oké later blijkt dat dit toch nog enige toevoeging heeft aan het plot. Vooruit dan maar, echt hinderlijk was het toch niet.
Als er 1 ding is waar deze film is uitblinkt is het wel de gigantisch goede special effects en de waanzinnige actie scènes. Alles gaat natuurlijk allemaal net goed en zon beetje alles gaat kapot, dat is natuurlijk wat we willen zien. Spektakel. Er zijn nogal veel mensen die klagen dat alles net goed gaat, maar hoe moet het dan gebracht worden. Dat lekker met alle rustig de stad kunnen uitwandelen waarna 10 minuten later de stad eens bepaald om in te gaan storten. Neuh dat levert een leuke film op!

De film gaat natuurlijk voornamelijk om de avonturen van Jackson Curtis (50 cent?) en consorten waardoor het logisch is dat het een Amerikaanse insteek heeft, gelukkig wordt de rest van de wereld ook niet vergeten. Waaronder China waar anders zouden ze in korte tijd zonder te klagen of informatie te lekken zulke boten kunnen bouwen en een paar indrukwekkende fragmenten uit de rest van de wereld. Jammer dat bijvoorbeeld de Rio scene, die zo prominent op 1 van de posters staat nogal snel voorbij was en enkel via een nieuws berichtje getoond werd.

Gelukkig heeft de film ook nog genoeg andere dingen te bieden. Best nog veel humor, soms subtiel, soms wat platter, maar bijna altijd grappig.
John Cussack is erg op zijn plaats met zen eeuwige 'waar ben ik nou dan weer beland' look en zelfs de kindacteurtjes doen het helemaal niet onaardig. Het leukste karakter in de film is toch wel de Rus met de 2 verwende snotjochies. Woody Harrelson zet ook een leuke rol neer met als leukste gedeelte de visie van zijn personage op het einde van de wereld. Dit wordt uitgelegd in een werkelijk waar briljant grappig filmpje.

Ik had verwacht dat ik de film alleen voor de special effects zou gaan kijken, maar gelukkig blijkt dat het gewoon een erg leuke popcorn film is, één van de betere in het rampengenre en een aanrader voor liefhebbers van spektakel.

avatar van witboek
Deze film is goed om een keer te zien en daar blijft het bij. Ze hebben hun werk gehad en dat kun je zien, maar echt overtuigend vond ik het niet.

Het is wel een aanrader voor een namiddag niks te doen zoals ze in België zeggen.

avatar van Selustarius
Wat een belachelijk slechte film. Ik dacht dat ze na The Day After Tomorrow geen slechtere films konden gaan produceren, maar ze hebben het toch weer voor elkaar gekregen.

avatar van macrobody
Special effect wat mij betreft 5 sterren en het verhaal 0. Iemand zei dat je het als een komedie moet zien en daar sluit ik me bij aan. Je kan namelijk ook een verhaal te dom maken.

avatar van Verdronkenvis
2 sterren voor de fantastische special effects. Het verhaal is me niets waard en voor het tenenkrommende heroisch emo hollywood einde zou ik eigenlijk een halve ster moeten geven.
Deze onzin hebben we vaker gezien ( neem day after tomorrow ).
Next!

avatar van Martijnnn
Oh ja het einde in de boot dat er weer zon klep vast bleef zitten was inderdaad wel een beetje te veel van het goede

Don_Mat
*Zucht* Als je aan het einde maar weer je ogen dichtdoet, is de rest van de film geweldig!

avatar van RSmovie91
Martijnnn schreef:

Eens.
Bij dit soort films hoort alles net goed te gaan.

avatar van Mister_Movie
Triestig, zeer triestig, deze volstrekt ongeInspireerde rampenfilm. Het verloop is zelfs vergeleken met soortgenoten zwak. Alles zit erin: de meligheid van de goeden tegen het karikaturale van de slechten, de geweldige toevalligheden (ééntje ok, maar hier om de 5 minuten), de moraalridder, de zon offcours, de gek en het debiel gebrachte drama.
De special effects, bwah, niet slecht en niet fameus. Waar ik me geweldig aan stoorde was het Mario Bros-gehalte van de rampen, zoals wanneer het vliegtuig ontsnapt uit Californië. Hierdoor ontsnapte mij elk gevoel van drama.
Met een beetje goede wil kom ik aan 2*, maar zeker niet meer.

avatar van Xstriem
Oké, vol met cliches... maar waarom zijn er cliches? Omdat ze werken. Ik heb, in tegenstelling tot veel anderen op Moviemeter, wel genoten van deze film. Het verhaal denderde maar door, CGI was verbluffend... vroeg me op een gegeven moment af waar het zou eindigen.

Heb genoten van de Rus met zijn 2 zonen. Moest erg lachen toen ze in de Bentley de auto niet gestart kregen. Voice activate: geweldig!!.

Het eind was te voorspellen, maar bedenk zelf maar eens een beter eind!

Was voor mij een lekker filmavondje

avatar van jadolino
Nee viel tegen , jammer de trailer zag er veelbelovend uit.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off-topic berichten over elkaars persoonlijke top10 verwijderd.

gebruiker_56935
2.5 ster voor de special effects..

avatar van legian
RSmovie91 schreef:

Eens.
Bij dit soort films hoort alles net goed te gaan.

ze richten zich teveel op 't happy family gedeelte en dat vind ik nou jammer. als ze bij deze film eens niet zo standaard te werk waren gegaan en 't ook echt om de vernietiging van de aarde hadden laten gaan dan had ik em in iedergeval beter gevonden, en ik ben niet de enige.

avatar van schram101
Spoiler..

avatar van TomaskeX
ZEER SLECHTE,SAAIE FILM..... ECHT ROTSLECHT
aangezien 0,5 het laagste is een half.

Nancy1980
Was van plan deze film niet te gaan kijken omdat ik het genre gewoon zat ben. Maar mijn man wilde hem perse zien.
Ik vondt het wel een lange zit, de special effects zijn mooi, en op zich vindt ik het acteerwerk ook goed, echter stoorde ik me gewoon aan het elke keer net halen van.... alles lukte net op het nippertje, tuurlijk!
Nu maar hopen dat de mayas ernaast zaten.

avatar van alec
legian schreef:
... en dat is meteen het probleem, dat maakt het ook zo voorspelbaar dat het gewoon niet leuk meer is. nou reken ik de film er niet op af ofzo, maar ze mogen van mij best 't eens een keertje anders doen, laat het eens net fout gaan met de hoofdpersonen of iets dergelijks, en dat ze 't gewoon niet overleven.

Interessant, want wat maakt deze film zo voorspelbaar? Er gaat heel veel mis met sommige hoofdpersonages, dat is in dit geval niet enkel Cusack. Zo vond ik de held in de film Sasha, die overigens een fantastische coole stoere heldenrol had maar toch gruwelijk aan z'n eind kwam, niet te voorspellen.
Verder, de grafics waren spectaculair, bijna superieur. De beruchte achtervolgingsscènes waarbij de grond onder je voeten wegzakt zijn werkelijk fantastisch, waarbij een totaal uitvergroot beeld niet wordt geschuwd.
Om deze film in z'n volledigheid te beoordelen is het verhaal nogal slap wat het net niet de favoriete film van het jaar maakt.
Een *4.5

avatar van Martijnnn
Inderdaad, de vliegtuig scene van Sasha ging bijna goed, net op het laatst kwam hij toch aan zen einde. Daar hoor je dan weer niemand over.

avatar van Karl van H.
Wellicht omdat 'ie geen onderdeel vormde van Cusacks gezin, dat toch wel het belangrijkst is in de film. De screentime van Sasha is behoorlijk beperkt. Dat Russische vrouwmens ging ook dood, maar daar hoor je ook niemand over, omdat ze nu eenmaal minder belangrijk is.

avatar van rotem
Tja.....ach....wat moet je hier mee aan? In de laatste 30 minuten was ik blij met mijn dvd speler die 32x vooruit kan spoelen.

Verder gaat zo'n beetje alles fout wat fout kan gaan en natuurlijk overleven de hoofdpersonen alles, maar werkelijk alles.

Het deed me ook erg vaak denken aan Titanic met al die water scenes.

Het is allemaal zeer over de top geschoten, maar voor een eenzame zaterdagavond een prima tijdsvulling.

avatar van Al DeNiro
De ultieme rampenfilm.

De verschillende rampen waarbij alles in elkaar stort of in vlammen opgaat en mensen gruwelijk aan hun einde komen is zeer spectaculair in beeld gebracht.

Dat het gezin van John Cusack steeds op het nippertje de rampen weet te overleven is wat ongeloofwaardig, maar zorgt voor veel spanning.

De scene met de arken mocht wel ingekort worden, omdat het te lang duurt.

avatar van jeroentjuhhhhh
TomaskeX schreef:
ZEER SLECHTE,SAAIE FILM..... ECHT ROTSLECHT
aangezien 0,5 het laagste is een half.

Echt sterker word je onderbouwing niet, van al die hoofdletters

Ik heb hier aardig wat negatieve dingen gelezen over 2012 en een hoop van de kritiek die hier geuit is begrijp ik niet.
Er word hier gesproken over een hoop cliche's, wat had je dan verwacht er zijn zoveel films gemaakt dat alles wat je bedenkt of doet al een keer gedaan is.

Ik vond dat de acteurs het leuk gedaan hebben. En de special effects> er is hier iemand op moviemeter die beweerd dat ze slecht waren, ik zou zeggen ga snel naar een opticien ,ik vond ze verbluffend goed!!!!

Dan de kwestie over het verhaal, wat mis je hier in het verhaal wat hadden ze er in godsnaam nog erbij moeten verzinnen dan,dit is een rampenfilm geen shawshank redemption. Dan wil ik ook nog kwijt dat het verhaal GEEN RAMP is het is zelfs prima zo "cliche of niet" het verhaal mag dan geen meesterwerk zijn maar is toch voldoende en het totaalplaatje een dikke voldoende.

Deze film moest een spektakel zijn hoe kun je dat ontkennen na zulke special effects en goeie acteurs etc etc te hebben gezien.
Ik zeg niet dat je meteen 5 sterren moet geven maar 2vd5* dus een 4 is een zware onderwaardering voor het werk wat is neergezet en sommigen gaan zelfs nog lager onbegrijpelijk.

Mischien word het tijd dat er meer open minded naar een film gekeken gaat worden ipv altijd maar een sudoku puzzel film te willen hebben.

Net terug van een avondje bios van deze film.
Had me totaal niet verdiept in het verhaal, maar ging met mijn ma en zus mee omdat zij 'm graag in de bios wilden zien.
Na de 'day after tomorrow', 'armageddon' en andere rampenfilms had ik er vooral niet te veel van verwacht.
Maar wat een spectakel!
Heb de volle 2,5 uur genoten van een fantastische film!
Had echt het idee dat het allemaal real was.
Ook het verhaal klopte, alsmede de acteurs.
Vond dat Cusack zijn rol geweldig deed.
Ok, misschien is het zo dat het verhaal zelf al vaker is voorgekomen in andere films (gescheiden vader die geen super contact heeft met zijn kinderen en later weer samen is met zijn ex-vrouw). Maar dan nog is het een heel indrukwekkende film.
Sowieso zijn de special effects echt geweldig gemaakt.
De immens grote Antanov (nondeju wan apparaat!) en ook de schepen zelf zijn prachtig neergezet.
Lang geleden dat ik zo'n fantasische film heb gezien!
Een echte aanrader! En wat mij betreft een dikke 5 waard!

Goed gedaan, mooi verhaal, kan werkelijkheid worden. laten we hopen niet zo snel als het in de film gebeurd maargoed...

Het stuk dat hij door een instortende flat rijd had van mij achterwege gelaten mogen worden, maar goed het is en blijft een amerikaanse film natuurlijk.... hoopte dat het gedeelte vanuit Canada wat meer down to earth zou zijn maar daar heb ik weinig van gemerkt.

geef het toch echt een 4,5 omdat de hele film mij geboeid heeft.

avatar van 1976Ben
Echt een gruwelijk slechte film. Ik heb helemaal niks tegen popcorn vermaak, maar doordat de ontsnappingen van de natuurrampen zo over the top zijn is het allemaal totaal niet spannend. Verder wel gelachen om alle clichés. Niet te geloven hoe weinig orgineel de karakters zijn en hoe weinig het daardoor boeit wat ze overkomt. Eigenlijk een ontzettend gemiste kans, en de film had makkelijk gewoon 90 minuten kunnen duren. De waardering die overblijft is alleen voor de behoorlijk goede special fx. Emmerich moet in de leer bij James Cameron, die in Titanic geweldige effecten in ieder geval combineert met een boeiend drama en invoelbare karakters.