Genre: Oorlog / Komedie
Speelduur: 153 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Quentin Tarantino
Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent
IMDb beoordeling:
8,4 (1.757.432)
Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans
Releasedatum: 27 augustus 2009
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inglourious Basterds
"Once upon a time in Nazi occupied France..."
In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 1757432)
- Trailer (YouTube)
- Quentin Tarantino's Inglourious Basterds (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
LT. Aldo Raine
Shosanna
COL. Hans Landa
SGT. Donny Donowitz
LT. Archie Hicox
Bridget von Hammersmark
Fredrick Zoller
SGT. Hugo Stiglitz
CPL. Wilhelm Wicki
Marcel
Reviews & comments
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
De conclusie kan niet anders zijn dan dat we hier te maken hebben met een historische farce.
Jhaa..net zoals Apocalypto...maar dan anders ...vindt het wel top dat Cristoph Waltz een Oscar won...
Elminius
-
- 101 berichten
- 61 stemmen
Een overweldigende, vlammende messup van de geschiedenis. In geen jaren heb ik een bioscoopzaal zo overtuigend horen applaudisseren. Christoph Waltz is grandioos! Dit is niet zomaar een film, dit is een kunstwerk!
Bij ons applaudisseerde er niemand. Wat moet ik hier nu van maken?
Elminius
-
- 101 berichten
- 61 stemmen
Ik geloof trouwens absoluut niet dat Tarantino opzettelijk plotfouten in zijn film gestopt heeft met het oog op 'een komisch effect' omdat Tarantino in bijna elke interview mbt de film heeft beweerd dat zijn IB een historische alternative werkelijkheid laat zien. Oftewel: hadden the Basterds geleefd, dan had WOII zo kunnen verlopen.
"Een historisch alternatieve werkelijkheid"? Ja, want Hitler zou zeker ergens in een Frans boerengat naar een film gaan kijken zonder significante beveiliging. Kom nou, dit is een parodie.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Volgens Tarantino niet. Wat moet ik dan nog meer aandragen?
Tuurlijk zit er humor in, tuurlijk zijn bepaalde personages over-the-top, maar dat is enkel een gedeelte van de film. Het andere gedeelte moet de kijker serieus meevoeren. Dat is trouwens ook een zwak punt van de film. Tarantino kan qua toon niet kiezen in IB....
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ik heb totaal geen moment gedacht naar een oorlogsfilm gekeken te hebben. Bovendien lijkt het alsof jij niet meer subjectief naar een film kan kijken.
Ga gewoon genieten van de film en niet zeiken over dit soort onderwerpen. Verwerp die realiteit nou eens bij een Tarantinofilm! Het klopt niet met de geschiedenis? Nou en?!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Eens. Hij wil het publiek met de plot laten meevoeren. Helaas zitten er grote gaten in de plot en de positieve reviewer wil die gaten dichten met de tongue-in-cheek 'troef' uit de film. Blij dat ie geen Oscar voor scenario heeft gekregen. Was zwaar onterecht geweest.
Tarantino heeft het exploitationgedeelte niet door durven voeren en blijft op twee gedachten hinken. Daardoor is IB een soort crowdpleaser geworden die zelfs vele anti-Tarantino lui voor zich gewonnen heeft. Ik noemde IB dan ook al paginas terug een mainstream-Tarantino. En daar valt wat voor te zeggen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Niet zwetsen maar on topic blijven graag.
Maar daar heb ik het helemaal niet over. Ik heb geen enkele klacht gelegd bij het feit dat Tarantino de uitkomst van WOII herschrijft. Ik heb enkel beweerd dat als Tarantino WOII wil herschrijven, dat ie dan wel enigszins trouw moeten blijven aan de eigen logica en toon van de film. Open je met een scene waarin duidelijk de dreiging van het naziregime tot uiting komt, dan is het een doodsteek om later Hitler en de hele Nazi-top door slechts twee soldaten te laten bewaken. Dan wordt het doden van Hitler een walk in the park en niet het briljante wraakoffensief dat de film had kunnen zijn..
Lijkt me een degelijk argument. Zeker niet te bestrijden met enkel argumenten mbt mijn stem- of beoordelingsgedrag. Te flauw en ook te dom.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Dan snap ik niet waar je dit op baseert: Het andere gedeelte moet de kijker serieus meevoeren. Op welk punt is er iets serieus naar voren gekomen?
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Dat Christoph Waltz de oscar heeft gewonnen voor beste mannelijke bijrol mogen duidelijk zijn en is ook meer dan verdiend. Hij speelde gewoon geweldig en tilde deze film naar een hoger niveau. Zonder hem zou ik de film waarschijnlijk wat minder hebben gevonden (niet veel overigens
).
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Er moet serieus dreiging zijn in de openingsscene, in de kelderscene, de caféscene etc. En je kunt je daar als kijker enkel mee laten voeren als je de nazi-dreiging serieus neemt.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
In de openingsscène is er wel dreiging, dat kan je eigenlijk moeilijk ontkennen. In het caféscène vond ik ook wel dreiging zitten. Zeker vanaf het moment dat die Duitser erbij komt zitten.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wel lezen he? Ik vind juist dat daar de dreiging zeker aanwezig is. Dat is juist de serieuze ondertoon in de film waar je naar vroeg. IB is geen pure farce.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
En de slagroomscene heeft voelbare spanning, scenes die allemaal in een raar contrast staan met de rest.
Dat Christoph Waltz de oscar heeft gewonnen voor beste mannelijke bijrol mogen duidelijk zijn en is ook meer dan verdiend. Hij speelde gewoon geweldig en tilde deze film naar een hoger niveau. Zonder hem zou ik de film waarschijnlijk wat minder hebben gevonden (niet veel overigens
). Helemaal mee eens, zonder Waltz had ik het een stuk minder gevonden.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Wel lezen he? Ik vind juist dat daar de dreiging zeker aanwezig is. Dat is juist de serieuze ondertoon in de film waar je naar vroeg. IB is geen pure farce.
Serieuze dreiging past makkelijk in een fictiefilm. Een serieuze film is iets heel anders.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wat moet ik hier nu mee? Nogmaals: de film hinkt juist op twee gedachten (serieuze toon en exploitation/parodie toon) en slaagt daarom niet. Voor een exploitationfilm is IB te tam, en voor een serieuze film is oa de plot te slecht. Resultaat: een onevenwichtige film. Had ie er maar een serieuze spannende oorlogsfilm van gemaakt of juist een doorgedraaide exploitationfilm, dan had ik hier wellicht wederom met 5,0* liggen wapperen.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Zeg het mij maar. Ik hoor jou alleen maar zeggen: 'de film hinkt op twee gedachten: Fictie en serieus'. Vraag ik wat er serieus aan is, zeg je: Serieuze dreiging. Bij een serieuze film denk ik aan een film die serieus probeert de realiteit weer te geven.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Zeg het mij maar. Ik hoor jou alleen maar zeggen: 'de film hinkt op twee gedachten: Fictie en serieus'. Vraag ik wat er serieus aan is, zeg je: Serieuze dreiging.
Dreiging van het nazisme die centraal staat in flinke porties van de film. Een duidelijke serieuze insteek dus, die onderstreept wordt door de woorden van Tarantino zelf in interviews over de film. Wat snap je dan niet?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik ook! 
Dat is het punt toch niet? De klacht van mij ligt toch in het grijze gebied?
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ik snap niet wat het probleem is dat soms de oorlog op de hak genomen wordt en tegelijkertijd er een spannende film ontstaat. Twee vliegen in één klap? Krijg je een spannende komedie. Is daar wat mis mee?
Hoe dan ook, ik weet dat ik me 2,5 uur meer dan vermaakt heb en jij blijkbaar niet. En daar draait het uiteindelijk wel om 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Helemaal niets mis mee per sé maar het werkt hier niet. Oa door een slecht plot, domme missies, ridicule bewaking, slecht uitgevoerd wraakmotief etc. Alles wat ik al uitgebreid beschreven heb in andere posts.
En als er dan ook nog een Monty Python vergelijking aangesleept wordt.....

chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Monty Python-komedie is van een veel hoger kaliber dan deze komedie. Bovendien zijn die films puur komedie. Niet boeiend..
Ik ben het met je eens dat het plot wat matigjes is uitgwerkt. Vandaar ook mijn 4,5. Missies vond ik wel leuk en echt zo'n 'dit slaat zo nergens op, dat het leuk is'-moment. Ridicule bewaking heb ik maar even met een korrel zout genomen. Zeker bij niet-serieuze oorlogsfilms is dat niet al te moeilijk: 'iets met een korrel zout nemen'. Het is maar net hoe je het beleefd. Bovendien geef ik toe dat het een tijdje geleden is dat ik deze film zie en misschien dat mijn cijfer bij herziening anders uit zal pakken.
Als je eenmaal de eerste ergernis tijdens de film hebt, zullen er vast wel meer volgen. Als er ook nog eens naar gaat zoeken, vind je ze zeker bij deze film.
Daar laat ik het maar bij, want ik vind het best zo 
Filmfreaker
-
- 536 berichten
- 328 stemmen
Helaas maar één oscar gewonnen en die is gegaan naar Christoph Waltz! Helemaal terecht!
Maar goed, voor mij blijft dit toch een van de betere films van 2009. Ik moet alleen nog even The Hurt Locker kijken. Je moet zo'n verhaallijn toch maar kunnen verzinnen!
JTV-kijker
-
- 1066 berichten
- 2017 stemmen
Als er één film was die de oscars voor beste regie en origineel script had moeten krijgen is het toch wel Inglourious Basterds. Deze film overtreft toch wel Hurt Locker en zeker Avatar. Maarja, ik vind ook wel dat Kathryn Bigelow het verdiend. Ik ben in ieder geval heel erg blij voor Waltz.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Daar ben ik het volledig mee eens
. Tarantino had de prijs voor de beste regie mogen krijgen. Maar ik heb er wel vrede mee
. The Hurt Locker is ook een goede film. Het was trouwens vreemd dat de Nederlandse presentatoren en recensenten deze film niet goed vonden.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Ik snap niet wat het probleem is dat soms de oorlog op de hak genomen wordt en tegelijkertijd er een spannende film ontstaat. Twee vliegen in één klap? Krijg je een spannende komedie. Is daar wat mis mee?
Hoe dan ook, ik weet dat ik me 2,5 uur meer dan vermaakt heb en jij blijkbaar niet. En daar draait het uiteindelijk wel om
Amen. Ik vond dit in principe de beste mainstream film die ik dit jaar heb gezien, The Hurt Locker was ook goed maar dat die nou 6 Oscars verdiende, nee dat zie ik ook niet helemaal.
Nou komt RamonK vast weer 100x langs om ons te proberen te overtuigen waarom deze film niet goed was en er 1000 dingen op aan te merken zijn; ja vast wel maar ik ben geen die-hard Tarantino fan ik heb deze film vooral beoordeeld om de amusementswaarde en die is groot. Ik vond 'm veel vermakelijker dan de 2 Kill Bill's en ook dan Reservoir Dogs (laatst herzien). Pulp Fiction kan ie zeker niet tegenop maar het is ook moeilijk om zo'n meesterwerk te overtreffen. Voor de wat meer ruimdenkende filmkijker die niet constant bezig is met de carrière van een filmmaker en wat die allemaal beter had kunnen doen is dit een niet te versmaden lekkernij. Nou ja 't houdt RamonK in ieder geval van de straat (wel prettig bij -5) 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nogal raar discussiebeleid voeren ze hier ooit. Wat heeft dit alles nu met ruimdenkend te maken?
Ik heb de film ook beoordeeld op amusementswaarde en die was slechts redelijk. En verder kom ik enkel om de hoek kijken als er dingen beweerd worden waar ik het simpelweg niet mee eens ben.
Dat mag namelijk op een discussiesite....
what is truth
-
- 468 berichten
- 969 stemmen
1 schamele oscar voor IB, echt een shame
.
eens, hurtlocker zelfde categorie veel slechter dan deze.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Nogal raar discussiebeleid voeren ze hier ooit. Wat heeft dit alles nu met ruimdenkend te maken?
Ik heb de film ook beoordeeld op amusementswaarde en die was slechts redelijk. En verder kom ik enkel om de hoek kijken als er dingen beweerd worden waar ik het simpelweg niet mee eens ben.
Dat mag namelijk op een discussiesite....
Natuurlijk ben ik met je eens dat iedereen hier z'n mening mag geven maar als je zegt dat je "enkel om de hoek komt kijken als er dingen worden gezegd waar je 't niet mee eens bent" dan weet ik 't nog net zo niet. Ik heb meer het idee heb dat je vóór de hoek een tentje hebt opgezet en daar bivakkeert, de koffie pruttelt en je zit daar als een oude grijsaard commentaar te leveren op alles wat langskomt. Bijna als de Ouwe Zemelaar van Familie Knots (en dat is best wel een compliment want de ouwe zemelaar is echt über cool
Maar goed aals 't je missie is om deze film van kritiek te blijven voorzien dan is dat je goed recht, ik vraag me alleen af of je af en toe niet in slaap valt bij je eigen kritiek die je al 100x hebt geleverd.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Bij ons applaudisseerde er niemand. Wat moet ik hier nu van maken?
Dat je laat/later naar IB bent gegaan 
Gerelateerd nieuws

Populaire WOII-film 'Inglourious Basterds' van Quentin Tarantino komt weer naar Netflix

Populaire WOII-film 'Inglourious Basterds' verdwijnt binnenkort van Netflix

Tarantino-klassieker 'Inglourious Basterds' komt zeer binnenkort naar Netflix

Netflix voegt komende maand deze ijzersterke films toe aan het aanbod
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Gladiator
Drama / Historisch, 2000
2.500 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








