Hellraiser III: Hell on Earth (1992)

Horror

geregisseerd door Anthony Hickox
met Terry Farrell, Kevin Bernhardt en Doug Bradley

Cenobite Pinhead zit gevangen in een demonisch beeld. Als J.P. Monroe, de jonge eigenaar van een populaire nachtclub, het beeld koopt en per ongeluk bloed morst over het beeld, komt hij echter weer tot leven. Pinhead sluit een deal met J.P., die hem zoveel mogelijk slachtoffers moet brengen, zodat hij zich weer vrijuit kan bewegen. Journaliste Joey Summerskill is vervolgens aangewezen om, samen met Elliot Spencer (de man die Pinhead vroeger was), Pinhead en z'n nieuwe groep van Cenobites te stoppen.

verreweg de slechtste die er bij zit

allen Bradley redt het nog enigszins door zijn ijzingwekkende stem

"There is no good, there is no evil, there is only flesh"

1* voor bradley

avatar van Hemdale
Dit was een goede film. Goeie Cenobites en genoeg bloed en actie. Dus zeker het bekijken waard !!!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na het uitstekende Hellraiser en het ook prima vervolg Hellbound gaat het bij Hell on Earth een tikkeltje achteruit met de reeks. Met de nadruk op een tikkeltje, want ook dit derde deel is nog best te genieten en (net als Bloodline) zeker nog niet rampzalig slecht. Vergelijk deze met bijvoorbeeld de delen 5 of 6 en het verschil wordt behoorlijk snel duidelijk.

Verder is de film nergens briljant; het acteerwerk is matig, de introductie wat aan de saaie kant en bepaalde scènes lijken wat misplaatst. Toch weet Hellraiser III prima te amuseren. Er is meer ruimte voor Pinhead (zeker in vergelijking met latere delen, op Bloodline na dan) en ook de nieuwe Cenobites zijn leuk. Misschien niet zo leuk als het originele trio dat Pinhead bij zich had, maar toch zorgen ze voor een paar prima momenten.

3 sterren.

Het feit dat de hardrockgroep 'Armored Saint' in deze film zit, is al zeker een groot pluspunt. Voor de rest vond ik hem wel goed.

Derkje
Veel beter dan 2, maar 1 wordt niet gehaald. Goede effecten, een echte Hickox film. (zie ook Ticks!) 3

Diesel
Voorspelbaar en te veel van hetzelfde. Ook dit keer wordt er een 'hevige' strijd gevoerd tussen goed en kwaad om de duivelse kubus en weer worden de bloeddorstige cenobites naar huis gestuurd. Een paar aardige scènes hier en daar en een geweldige Doug Bradley maar meer ook niet.. 2*

Ash Krueger
Deze vond ik af en toe gewoon té grof. Ik zat echt met open mond te kijken. Ik vind deze gewoon te expliciet. 2.5*

Dat is net de reden waarom ik deze nog de moeite vond. Na deel 3 is het meteen steil bergafwaarts gegaan met de Hellraiser-reeks.

Diesel
Niet mee eens. Bloodline en Inferno zijn tenminste origineel en spannend. Hellbound heeft een ongelofelijk dom verhaal en verder weinig bijzondere momenten. Hetzelfde geldt voor Hell on Earth.

avatar van pjotr
Vanaf Hellbound gaat het in moordend tempo bergafwaarts met de Hellraiserreeks hoor - het verhaal van Bloodline alleen al is te stompzinnig voor woorden en doet het origineel geen eer aan....

pjotr schreef:

Vind het verhaal van Bloodline best goed moet ik zeggen. Het wordt allemaal in ieder geval erg leuk gebracht. Je moet de originele Hellraiser natuurlijk wel buiten beschouwing laten wil je genieten van Bloodline en Inferno want beide films hebben niet zo heel veel te maken met het origineel. Dat is maar goed ook want het verhaal van Pinhead en de cenobites is al verteld en het steeds maar verder uitmelken heeft natuurlijk ook geen zin. Daarom vind ik Bloodline en Inferno geslaagd. Sfeervolle films met een originele stijl. Dat bevalt me wel.

avatar van BoordAppel
Bloodline is dat die Hellraiser in space? Die was, net als deze film, tamelijk belachelijk. Het eerste deek vind ik een ijzersterke horrorfilm en het tweede deel kon ermee door maar hier ging het toch bergafwaarts. Dat is trouwens een eufemisme, het is meer een vrije val.

Na Bloodlines heb ik me ook maar niet meer aan Hellraiser films gewaagd.

BoordAppel schreef:

Na Bloodlines heb ik me ook maar niet meer aan Hellraiser films gewaagd.
Ik raad je hierbij Hellraiser: Inferno aan.

Inferno was dan weer behoorlijk onsamenhangend. Ik werd depressief toen ik ernaar keek, alsof ik echt even in de hel zat.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Diesel schreef:
Ik raad je hierbij Hellraiser: Inferno aan.

Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld is, Diesel?

In ieder geval raad ik Inferno zeker niet aan, en deel zes (Hellseeker) zeker ook niet. Beide films zijn wat mij betreft toch vele malen slechter dan Bloodline en deze, toch nog redelijk vermakelijke, derde Hellraiser.

avatar van BoordAppel
Waarschijnlijk zal ik ze wel weer gaan kijken als ze op tv komen. Zo masochistisch ben ik dan weer wel en soms is het ook gewoon leuk om je even lekker aan iets te ergeren.

Deze film vond ik trouwens zo slecht door het belachelijke verhaaltje, de slechte acteurs en het oertrage tempo. Een vervelende en saaie film was het. Zo jammer is dat he, er moet toch veel meer uit de hele Hellraiser mythe te halen zijn? Het is fascinerende materie zodat het dubbel zo jammer is dat er van die flutfilms gemaakt worden.

Het word hoog tijd dat Barker 'himself' er nog eens eentje regisseert.
De man achter de mythe.

deze Vond ik nog iets beter dan deel 1 & 2 bij mekaar kwa verhaal & kwa special effects zeker.
is een dikke 10 waard.

Deel 3 is verreweg het beste!

Supersterke dialogen van pinhead. Ken ze zo'n beetje uit mijn hoofd.

Heb de VHS box met deel 1,2,3 al jaren.

Tja toen had je nog geen DVD

Was er helemaal gek van. Heb zelfs een BOX op mn kamer staan. Jaren geleden bestelt vanuit the USA.

De delen erna vallen helaas zwaar tegen.

Te weinig Pinhead.

avatar van voomzap
ik vind deze de beste van de hele serie.

Net als bij nighmare on elmstreet "Freddy's Dead" is er bij Hellraiser één deel (deze dus) gemaakt door een andere regisseur, wat op de één of andere manier alweer aantoont dat er ook andere invalshoeken denkbaar zijn bij meerdelige horror-films.

beste quote: "did you have your close-up joei?"

djelle
Ik vind het niet de beste, maar wel het beste vervolg uit de reeks. Weliswaar inderdaad met een (goeie) eigen touch van een andere regisseur. Erg knappe beginscene! De haken, het mysterieuze blokje, het speciale sfeertje, de imponerende figuren etc... ze waren weer allemaal van de partij. En man, wat was dit een spannende film! 4* Helaas gingen de andere sequels flink bergaf...

avatar van 606
Lekkere Horror film echte vieze scenes
gewoon wat hoort te zijn bij horror genre.

5 sterren

De laatste goede hellraiser in mijn ogen.
Hellraiser 4 was al een pak slechter.
Dit is een echte hellraiser, met mijn antiheld pinhead, het gruwelijkste in hellraiser 3.
met deze film heeft pinhead zijn plaatsje bij de andere horrorkillers verdiend.
Doug op zijn best als Eliot en pinhead.

Deze film kun je van twee verschillende kanten zien.

Aan de ene kant zijn het de mensen die pinhead niet graag zien als een melkkoe zoals freddy.

Maar aan de andere kant en daar hoor ik bij zijn er ook mensen die het toch nog een geslaagde film vinden.

De cover en de soundtrack zijn van hellraiser:original gepikt maar voor de rest is het een zeer leuk en geslaagd vervolg.

4.5 sterren

avatar van Ravenstein
Het regiedebuut van Clive Barker, Hellraiser, was een schot in de roos. Een kleine film die evenveel liefdesverhaal als horrorfilm was.
De speciale effecten waren in orde, net als de acteerprestaties.
De bombastische, maar tevens gevoelige muziek van Christopher Young gaf de film nog nét dat tikkeltje extra. Een cultfilm bij uitstek, we kunnen misschien zelfs spreken van een bescheiden klassieker.

Deel 2 kon in de pers al op heel wat minder bijval rekenen, maar werd door de fans beschouwd als geslaagd. In opzet totaal verschillend van deel 1, maar zeker de moeite om zien. Maar bij deze eerste 2 delen hadden ze het ook beter gehouden.

Deel 3, Hell on Earth, voegt niets toe aan wat we reeds zagen in de eerste 2 delen en mag dan ook als overbodig beschouwd worden. Naar het einde toe probeert men met als spectaculair bedoelde explosies de boel nog wat leven in te blazen, maar indruk maken of het verhaal redden doen ze er zeker niet mee.

Het tegenvallende vierde deel ben ik nog gaan kijken in de bioscoop, maar daarna heb ik afgehaakt.

avatar van metaledje
ik vind deze de beste uit de reeks.gewoon meer actie met de cenobites en ik vind deze cenobites echt super gemaakt,vooral die met de camera en die cd dude , jah ik vind deze het minst saaiste..vind de dinge die erin zitte gewoon veel leuker om naar te kijken(voor een horrorfan)ik kijk niet naar acteren,overbodigheid en dat soort gezeik..cenobites blijven gewoon altijd leuk,hoe dan ook van 4* naar 4 en een half

Als je een ECHTE liefhebber bent van HORROR, dan is dit een film voor jou.
Met dit deel, besluit de hellraiser serie, om het psygologisch aan de pakken, dus is dit het laatste deel van een PRACHT- thrillogy.

avatar van as
as
pompoen schreef:

Met dit deel, besluit de hellraiser serie, om het psygologisch aan de pakken
Dat is natuurlijk onzin. Kijk de eerste er maar weer eens op na.

avatar van 606
echt lekkere HORROR zeker als je liefhebber van bent en de HELLRAISER reeks volgt
4,5 ster van mij.

Ik ben begonnen te kijken naar de hellraiser serie met deel 3 en kon het perfect volgen.
Deel 4 bloodline is zo saai, en voor deel 5 inferno zijn geen woorden meer.
Dit deel is gewoon een zuivere slacher.