Hellraiser III: Hell on Earth (1992)

Horror

geregisseerd door Anthony Hickox
met Terry Farrell, Kevin Bernhardt en Doug Bradley

Cenobite Pinhead zit gevangen in een demonisch beeld. Als J.P. Monroe, de jonge eigenaar van een populaire nachtclub, het beeld koopt en per ongeluk bloed morst over het beeld, komt hij echter weer tot leven. Pinhead sluit een deal met J.P., die hem zoveel mogelijk slachtoffers moet brengen, zodat hij zich weer vrijuit kan bewegen. Journaliste Joey Summerskill is vervolgens aangewezen om, samen met Elliot Spencer (de man die Pinhead vroeger was), Pinhead en z'n nieuwe groep van Cenobites te stoppen.

Waku schreef:
De laatste Hellraiser die nog een beetje weg heeft van de
de eerste 2 voorgaande delen....
De opvolgende delen zijn allemaal een stuk minder te genieten en missen de typische Hellraiser sfeer..

de eerste 4 waren zowiezo goed

FreakyGurrl schreef:
De eerste 3 delen zijn voor mij de Hellraiser films.
De rest is shit.
Dit is mijn favo en staat in mijn top 5 van horror.

Ik ben er al zeker 10 jaar zoet mee geweest.
Heb zelfs de box en het boek

whaha ik heb nog steeds die pinhead model bij men horror dvd's liggen

avatar van sabsabsab
wat wel zo is dat het bij deze hellraiser wat kleuriger is en dat vind ik nog wel mooi. deel 4 was meer een dark light sfeertje en dat vind ik wat minder.

avatar van Richard_Voorhees
De sfeer en de spanning is wel iets minder in dit deel, maar de gore en de Cenobites zijn er in dit deel zeker weten op vooruit gegaan: 3,0*

avatar van FunkStar
Goeie film! Het laatste boeiende deel uit de Hellraiser reeks! Alleen had voor mij die sex scene niet gehoeven!

avatar van hellblazer93
Redelijk vervolg, maar het is te merken dat de klasse daalt hier. Het is gelukkig nog altijd goed te doen en ik weet bijna zeker dat de komende delen ook niet zullen vervelen. Ik vond de sfeer wat minder hier, maar na een half uur werd het weer beter en kwamen de leukere scenes naar voren. Het viel me overigens wel op dat in de eindscene, wanneer Pinhead en z'n menselijke kant worden samengesmolten, Pinhead aan de linkerkant van z'n hoofd (De kant die voor de kijker links is) de pinnen mist en 2 seconden later heeft hij ze wel weer in z'n hoofd. Maargoed, verder niet zo belangrijk.

3 ***

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwak vervolg van een in mijn ogen (tot nu toe?) zwakke reeks. Ik vond Hellraiser 1 echt slecht, deel 2 was iets beter maar ook geen hoogstaande film en dit 3e deel voegt ook niks toe. Hellraiser 3 is groter en smeriger maar niet boeiender. Het enige wat ik nog kon waarderen aan de 1e film was de lugubere sfeer. Deel 3 heeft daar niks meer van. Ik miste een verhaal dat wat voorstelde en ik miste al helemaal een stel acteurs die daadwerkelijk kan acteren. Zelden een film gezien waarin bijna iedereen slecht acteerde. De film had nogal zijn rare momenten. Zo vond ik het nogal gek dat JP probeerde om Terri aan Pinhead in beeldvorm op te offeren maar nadat mislukte ging ze wel doodserieus de dialoog aan met hem. Das dezelfde die je net probeerde dood te maken domme muts! Verder sloeg ook dat geleuter met de dromen over de Vietnam oorlog met de pa van journaliste Joey niet erg aan. Sloeg nergens op en boeide niet. Wat wel boeide waren enkele ranzige scene's. Zo vond ik de massale slachting in de disco best gaaf, lekker ranzig en hard. En de scene in de kerk met Pinhead aan het altaar was ook best goed. Over Pinhead gesproken, die was wel oke in deze film maar verder sloeg het nergens op. Zwak plot, zwakke uitwerking. Veel extra gore maakt nog geen goede film. Ik weet niet of ik nog eens aan Hellraiser 4 ga beginnen aangezien ik de 1e 3 al niet al te best vond....

avatar van namingway24
Vanaf hier daalde het niveau van de films behoorlijk. Redelijke gore-momenten zorgen ervoor dat ik niet helemaal in slaap val, maar het is niets bijzonders.

Na het goede 2e deel begint met dit deel de ondergang van de Hellraiser reeks. De effecten zijn best goed (vooral in de nachtclub) maar de film is niet meer boeiend of spannend.

avatar van Legan
Tja, deel drie en het lijkt erop dat de serie nu echt in een neerwaartse spiraal is gekomen. De sfeer, de spanning, het acteren, het verhaal, de settings, de dialogen, de stemvervormingen, … allemaal stukken minder. En dan nog de Cenobites… Dramatisch. Wat wel is toegekomen zijn het bombastische geweld, aantal clichés en de grote hoeveelheid hersenloosheid. Blijkbaar dacht men 'big, bigger, biggest'. Het probleem is echter dat een toename in kwantiteit nog geen toename in kwaliteit betekent.

Pinhead komt hier echt als een sterk persoon over en dat hebben ze goed gedaan.

de lelijke effecten zijn er ook uit.

avatar van Metalfist
He'll offer you the heights of ecstasy, but you'll spend eternity in the depths of hell

De eerste 2 Hellraisers waren wel vermakelijk dus vandaag maar eens deel 3 opgezet. Ik was vooral benieuwd of de film hetzelfde niveau als zijn voorgangers zou kunnen houden. Uiteindelijk komt het in de buurt maar mist het toch net iets.

Waar Hell on Earth vooral op mist is dat er een aantal compleet misplaatste scènes zijn. Zo vind ik die nachtmerries waar Joey haar vader terugziet echt niet passen. Voor de rest duurt het allemaal veel te lang eer Pinhead echt op de proppen komt en werden er naar het eind toe gewoon veel te veel Cenobite hulpjes geïntroduceerd, drie waren er echt wel genoeg voor mij.

De sfeer zat wel weer goed en ook de effecten zagen er wel goed uit maar het acteerwerk is meer van het niveau dat je in een B-film zou verwachten. Het is niet verschrikkelijk storend maar vanbinnen erger je er toch wat aan.

Tenslotte ook nog een klein minpuntje en dat is dat het wel spijtig is dat Pinhead zogezegd een andere lichaam heeft (dat van Munroe) maar dat zijn stem en uiterlijk nog wel hetzelfde is.

Al bij al komt deze sequel op een mooie 3* vooral door een aantal geweldige scènes waaronder Pinhead aan het altaar als Jezus!

Vanaf dit deel gaat het al duidelijk bergaf...

Wat ik jammer vind is dat pinhead zijn originele trio niet meer heeft. Enkel een paar gemuuteerde cenobites..

Dit vervolg heeft de gruwelijkheden die in hellraiser I en II had niet meer en dat vind ik zelf telleurstellend.

Toch nog een 3

dit vind ik het leuste deel van de reeks hij is spannend en je komt wat meer over wie pinhead vroeger was te weten dat vind ik leuk aan deze film

avatar van jeroentjuhhhhh
In ieder geval waar ik op gehoopt had, geen verzwakking t.a.v deel 2.
Maar bij lange na nog niet dichtbij het niveau van het eerste deel.

Het valt ook lastig te vergelijken, het verhaal word hier vooral uitgemolken, al zie ik dat gemakkelijk door de vingers, het zorgt alleen nogmaals voor een geheel andere aanpak. Het duurde daarnaast lang voordat het interessant werd.
Ongeveer vanaf het moment dat Pinhead met z'n luie reet uit dat standbeeld kwam werd het toch zeker vermakelijk, met name die scene in die club, overvloed aan gore, dat is nooit mis!

Het acteerwerk blijft wel in dezelfde dalende lijn, wat een aanfluiting is dat.
Het einde was weer matig, daar ontkwamen de vorige twee ook niet aan, die flut effecten zitten me vaak tegen en hier valt echt te spreken over een anti-climax.

Naar mijn grote spijt zijn ook de Cenobites onder handen genomen, vond ze altijd het grootste pluspunt, al zijn de ''vervangers'' ook niet belabberd, daar niet van. Enkele scenes (Zoals eerder genoemde club-scene, of in de kerk) zijn zeer geslaagd en andere wat minder (Haar poging te vluchten over straat)

Al met al zeker niet minder dan het tweede deel, helaas weer een verschuiving van setting e.d en daarnaast zorgt het eerste uur ervoor dat ik hem ook niet hoger zal geven dan deel 2.
3* dus, op naar deel 4

avatar van moviemafketel
Leuk om te zien dat je elke avond een deel bekijkt jeroentjuh.
Heb ze allemaal op mijn computer staan en kijk ze ook nog geregeld.
Maar ben nu wel erg benieuwd wat je van de overige delen gaat vinden, maar goed dat ga ik wel lezen de komende week denk ik?

avatar van jeroentjuhhhhh
Toevalig heb ik ook alle delen binnengesleept
Wel makkelijk zo, denk dat ik deel 4 er maar meteen achteraan kijk, heb er wel zin in

avatar van Mac Hammer Fan
Mijn derde en laatste ontmoeting met Hellraiser. Deel vier en vijf laat ik links liggen. Ik hou het voor bekeken. Net als zijn voorganger een overvloed aan effecten maar geen sfeer. Geen enkel moment was het eng, en de spanning was ook al ver te zoeken. Ook de vertolking van sommige personages viel tegen. Helemaal niet mijn smaak, ik ben nochtans een griezelfan.

Je vergeet 6, 7 en 8

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb ze ook allemaal maar kon het ook niet opbrengen om na de 1e 3 delen nog een 4e te bekijken. Vond alleen de 2e redelijk, maar ook verre van top. De rest is bedroevend.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik ben blijven haken op deel 5, toen ik de reacties las bij de latere delen heb ik de hoop opgegeven ken nog zat goede films die ik nog niet heb gezien.

avatar van Thomas83
Het eerste deel uit de serie was erg goed en mag met recht een horrorklassieker worden genoemd. Het vervolg was alleen een grote teleurstelling. De film begon nog redelijk goed maar stortte helemaal in elkaar. Helaas gaat deze film op dezelfde voet verder. Waar de eerste twee films een aardige openingsscène hadden is deze hier weliswaar origineler dan de herhalingsoefening uit deel 2, maar rommelig en net wat teveel op de lachspieren werkend (met dat exploderende hoofd. Een aardige voorbode van wat nog komen zou.

De meest centrale plek van de film is ditmaal een nachtclub. Helaas geen creepy of broeierige nachtclub maar een wat suffe en niet al te mooi gedecoreerde tent. Het subplotje van de ambitieuze en gefrustreerde beginnend journaliste is weinig interessant. Ditmaal is zij de hoofdpersoon die op onderzoek uitgaat. Zij heeft al net zo’n overbodig jeudtrauma als het puzzelmeisje uit deel twee.

De scène met de rat was enorm voorspelbaar en weer zo’n scène die me alleen maar aan het lachen maakte. De geluidseffecten zijn hier ook weer veel te overdreven. Die nachtclubeigenaar is ook een vervelend en charismaloos personage. De getuige is best een leuk meisje, maar ze wordt wel erg snel vrienden met de journaliste, en er staat nog net geen slachtvee op haar voorhoofd getatoeëerd. Vervelend kwetsbaar en beïnvloedbaar gansje ook.

De special-effects zijn beter geworden maar nog steeds beroerd, met wederom wat overdreven gore, zoals geintjes als iemand die soepel in een beweging van al zijn huid wordt ontdaan en meer van dat soort geintjes. Ik vond het idee van een moordend beeld ook nogal lachwekkend. Het leek wel een soort van kitscherige totempaal, en onbedoeld is het noga grappig hoe je het beeld steeds langzaam dichterbij ziet schuiven richting nietsvermoedend slachtoffer. De film heeft ook net wat meer grappige (of zo bedoelde) oneliners, wat ook al niet de beste keuze is.

De acteerprestaties zijn weer erg knullig. Wel is de film weer redelijk spannend en sfeervol sinds deel 1 (al wordt dat niveau bij lange na niet gehaald). De goedkope schrikeffecten vergezeld van een schrikgeluidje zijn wel flauw. De eerste film had ze ook, maar een stuk subtieler gebracht. De Pinhead heeft ditmaal een wat meer beschaafd Engels accent, en geeft gevraagd en ongevraagd levensadviezen. Hij brult soms ook nog eens raar. Die komen soms ook binnen van een good guy (de oude Pinhead) via de tv of radio. Maf.

Ook maf zijn de kills. Te vaak op de humor gericht maar nooit echt heel grof, alleen overdreven op een foute manier. Moorden met CD’s, een ijsblok/sculptuur of biljartballen, het slaan nergens op. Als je het inventief uitwerkt kun je daar gerust een enkele keer een geintje mee uithalen, maar dit gaat een paar stappen te ver. Daarnaast moeten er ook zonodig suffe explosies, wapens en andere actie in de film.

De Cenobites laten nog best lang op zich wachten en hebben ook allemaal van dat soort rare gimmicks. De overleden cameraman van de journaliste heeft bijvoorbeeld een camera-oog waarmee hij mensen doodt. De filmmakers gaan op een gegeven moment echt los met dit soort flauw grapjes steeds. De film is dan allang geen horror meer te noemen, hooguit een flauwe actiekomedie met veel gore en een hele berg aan oneliners. Pinhead ziet er ook bijna schattig uit met zijn grote donkere ogen.

Het einde van de film wist me ook niet te boeien. Slecht uitgewerkt en oninteressant. Al die flashback- en droomscènes wisten me sowieso al niet te pakken. Alsof de hoofdpersoon ook maar een moment echt je sympathie weet te winnen. Daar is meer voor nodig dan een best leuk koppie. Het “gevecht” tussen Pinhead en zijn voorganger is ook van de grootste sufheid. Nee, dit is weer een teleurstellende film en ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het niks meer wordt met de serie. 1.0* voor de moeite. Weliswaar is deze een stuk onderhoudender dan deel 2, maar die heeft dan nog een goed begin en blijft nog redelijk dicht bij de originele Hellraiser-sfeer. Dat kan hier niet meer gezegd worden.

avatar van JustMike
wel redelijk

avatar van Thorak
Tot nu toe het 'beste' deel uit de serie. Hoewel Terry Farrell best een lekker ding is in deze film, kan ze niet erg overtuigend acteren. Maar de hele serie blinkt dan ook net erg uit qua acteer talent....
De cenobytes in dit deel zijn wel ietwat teleurstellend. Pinhead zegt in de film dan gelukkig ook dat deze cenobytes niets zijn vergeleken zijn eerdere "strijders"...

avatar van Lennert
Oei, deze was toch een stuk minder dan ik me herinnerde. Dat Terry Farrel een knappe dame was klopte nog met mijn herinneringen, maar dat ze zo'n rampzalig actrice was wist ik echt niet meer. Sterker nog, alleen Doug Bradley zelf leek enig talent te hebben als het op acteren aankwam, de rest van de cast excelleerde alleen maar in het rampzalig over-dramatisch overbrengen van hun zinnen.

Qua regie was de film ook veel minder sterk dan de voorgangers, enige positieve verschil was het feit dat men nu buiten de grauwe kleurfilters ook soms wat warmere kleuren gebruikte voor de droomscenes van Vietnam, waarvan ik overigens niet geloof dat men zulke loopgraven daar hanteerde, en daardoor qua visuele effecten best mooie contrasten maakte.

Maar verder was de uitwerking van de film heel jammer: weg is het subtiele gruwel-karakter van de eerste delen, welkom zijn de overdreven en soms lachwekkende slachtpartijen die naast slechte effecten ook bijzonder matig geschoten waren. Veel doden, weinig gore zullen we maar zeggen.

Gelukkig zaten er ook positieve punten in deze film en daar is het Pinhead personage 1 van. Zijn stem klinkt dan wat minder overweldigend en hij mist toch de aanwezigheid van de eerste Cenobites, zijn teksten en het overdragen hiervan zijn erg gaaf. De scene in de kerk is meteen een van de hoogtepunten van de film.

Op naar deel 4, de laatste uit de reeks waar ik nog positieve herinneringen aan had.

avatar van killer13
veel minder dan deel 1 en 2! maar toch nog redelijk vermakelijk. alleen het acteerwerk (op dat van doug bradley na dan) is gewoonweg vreselijk. dat over-acting is nergens goed voor en draagt niks bij tot een film als deze!

erik1677
persoonlijk vind ik dit een klasse deel, deel 4 hierna was ook nog wel vermakelijk maar daarna ging het toch wel hard bergafwaarts met deze film serie vind ik.
Maar in deze horrorklasieker zitten wel een paar memorabele scenes.
Vooral het eindstuk is een must voor elke horrorliefhebber.
Moet wel zeggen dat hickox wel meer humor in dit deel stopt dan zn voorgangers, wat wel verfrissend werkt eigenlijk, maar gelukkig nergens te ver doordraaft zoals soms het geval is zoals in zijn waxworkfilms.

avatar van IcU
IcU
Ik heb zo'n 5/ 6 jaar geleden deel 2 eens gezien, en vorig jaar deel 1. Ik ben dus niet zo'n liefhebber van de serie, maar het interesseert mij wel.

Ik heb zo ongeveer elke bekende horror reeks gezien, behalve de Hellraiser reeks. Daarom heb ik hem opgepakt bij dit derde deel. Doordat ik geen sterke zicht meer op de eerste twee delen had is deze film mij onwijs goed bevallen. Want ik vond het verhaal nog prima te doen. En de gore vond ik erg sterk, evenals de kostuums. Wat deze film siert is dat de makers, zelfs bij het derde deel, alles nog redelijk serieus nemen. En Pinhead en kornuiten vind ik erg fascinerende en sterke horror personages.

Als de reeks op dit niveau voort gaat, dan heb ik nog een aantal goede films voor de boeg. Maar ik ben bang dat dit niet het geval is.

avatar van PEN15
Ik vind dit toch wel een aardig vervolg die prima verder gaat op het einde in Hellbound. Wel een beetje merkwaardig ingevuld, het komt meer over als een aktie film met veel urban scenery ipv van plekken in de HEL. Maar okay, dat maken ze dan met de tagline Hell on Earth weer helemaal waar. het bouwt goed op met de pilaar der zielen. Je wilt als kijker niet dat Pinhead vrij komt, want de gevolgen zijn letterlijk ALL HELL BREAKS LOSE. En die slachtpartij in the boiler room. Ik had daar graag meer van willen zien. Waar zie je dat eigenlijk nog dat er een flinke bodycount is waar normaliter de Freddies en de Michael Myers hun slachtoffers een voor een afmaken. Ik vind het eigenlijk wel een fout om er zoveel instant-deaths van te maken. Was het niet het uitgangspunt en het gruwelijke aspect van de hellraiser films om elk levend wezen eerst heel lang en veel pijn te doen? Een van die goedkope momenten in dit deel vind ik bv dat JP speelt alsof hij is gebeten is door een rat. Wat amateuristisch en qua schrikmoment is het lachwekkend. Hadden ze niet kunnen doen alsof hij per ongeluk op een spijker valt of wat dan ook? Het idee dat virtueel iedereen nu een cenobite kon worden vond ik gaaf maar ook tegenvallend. Het gaf uit superioriteitsgevoel voor mij geen medelijden met de doden. Wie zou als kijker zelf geen cenobite willen worden? Wat ups en downs, maar vooral ook een afgeraffeld goedkoop einde. En een vreemde eindconclusie die nergens op slaat..

avatar van 606
PEN15 schreef: