The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

4,21

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
178 minuten / 208 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.

3551 BERICHTEN 91 MENINGEN
avatar van eRCee
geplaatst: 30 december 2016, 19:07 uur [permalink]
horizons schreef:
Actiescenes van Tolkien? Joh, in het boek is de scene met de trol een paragraaf en de Balrog ook nog geen halve pagina.

Tuurlijk, dat is ook een beetje mijn punt. Het zit wel in de boeken maar doordat Jackson juist al deze gebeurtenissen heeft geselecteerd, achter elkaar heeft gezet en uitvergroot, raakt het uit balans.

avatar van mjk87
geplaatst: 6 januari, 19:08 uur [permalink]
Het zal een jaar of zes terug zijn geweest dat ik deze trilogie voor het laatst zag. Drie Hobbit-misbaksels en wat andere fantasytroep later begon ik steeds meer te verlangen hieraan weer eens te beginnen. Gewoon puur omdat deze films een echte, levende en geloofwaardige wereld wisten te creëren en toentertijd je nog uit je stoel bliezen. Nu is dat laatste wat minder het geval met al het cgi-geweld dat we inmiddels kennen (en deze Fellowship blijft nog vrij klein van schaal) maar het is nog steeds een blij weerzien.

Wat me vooral opviel was het enorme tempo. Die dik 200 minuten van de extended edition vliegen voorbij zonder je ook maar een seconde te vervelen - als popcornvermaak werkt dit uitstekend. Dat maakt wel dat de film soms ook erg gladjes verliep. Dit deel is de road movie, maar behoudens enkele goede stukken met mooi samenspel van beeld en geluid (The Ring Goes South!) is er van de reis weinig te zien. Na een goed uur met nog enigszins normale opbouw is dit vooral een film die racet van set piece naar set piece. Indrukwekkend, goed geschoten ook, maar soms ook erg lichtjes. Je merkt ook goed dat Jackson steeds beter begreep hoe hij actie moet schieten, vooral aan het eind weet hij ondanks zwierig camerawerk toch overzicht te houden met vaak wide shots als afwisseling.

Maar het is vooral de wereld die gaat leven, die echt aanvoelt. Met veel liefde gemaakt, dat merk je aan alles. De volgende films zouden daar nog verder in gaan - de natuur van Nieuw Zeeland moet hier het meeste werk doen- maar Hobbiton, de dwergenstad, Rivendel, alle locaties zijn met zorg en oog voor detail gemaakt. De acteurs lijken zich daar ook goed in te voelen, juist door de cgi te beperken en uit te gaan van decors. 4,0* blijft staan.

avatar van SmackItUp

geplaatst: 26 januari, 09:28 uur [permalink]
Wat is eigenlijk het verschil tussen de gewone versie en de extended variant? En is er een meerwaarde?

avatar van frodok
geplaatst: 26 januari, 22:16 uur [permalink]
De extended heeft wat meer ademruimte, en een paar extra scenes. Ik vind de extended versies absoluut beter dan de gewone.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 26 januari, 22:28 uur [permalink]
frodok schreef:

Sterker, ik zal nooit meer de ''normale'' LOTR trilogie kunnen kijken, altijd de extended. Zoveel meerwaarde. Meer diepgang, meer verhaal, meer tijd, meer logica.

geplaatst: 1 februari, 19:23 uur [permalink]
een geweldig begin van een trilogie.verveel me nooit.gewoon een super trilogie.

avatar van Antonev
geplaatst: 16 februari, 23:42 uur [permalink]
Ik ben jarenlang een "hater" geweest en heb de gehele trilogie lang links laten liggen. Onlangs heb ik flink wat extra tijd om handen gekregen en ik dacht: waarom ook niet. In één dag heb ik de gehele reeks uitgekeken en dat viel echt niet tegen. De landschappen zijn werkelijk waar prachtig, de aankleding evenzo en het verhaal staat als een huis en is boeiend. Spijtig dat ik het niet eerder gekeken heb.

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 17 februari, 10:11 uur [permalink]
Antonev schreef:

Waarom was je zo negatief dan?

avatar van Antonev
geplaatst: 17 februari, 12:21 uur [permalink]
Iron Maiden schreef:

Waarom was je zo negatief dan?

Ik stoorde me toentertijd best wel aan de "hype" die ontstond rondom de LOTR films. Een beetje zoals een vervelend kind dat rechts af wil slaan als alle anderen links af willen slaan. Daar heb ik alleen mezelf mee gehad, want ik heb jaren lang een prachtige reeks links laten liggen.

Ik kijk tegenwoordig overigens niet zo meer naar de mening van anderen. Als het verhaal van een film me aanspreekt, dan kijk ik deze gewoon. Ongeacht of er heel veel goede recensies zijn of dat er heel veel slechte recensies zijn. Filmsmaak is subjectief, dus wat voor de een goed is, kan voor de ander slecht zijn.

geplaatst: afgelopen woensdag om 13:22 uur [permalink]
Geweldige film