Genre: Mystery / Romantiek
Speelduur: 122 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Catherine Hardwicke
Met onder meer: Kristen Stewart, Robert Pattinson en Taylor Lautner
IMDb beoordeling:
5,4 (521.694)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 december 2008
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via Disney+
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Twilight
"When you can live forever, what do you live for?"
Isabella Swan is een normale Amerikaanse studente, die verliefd wordt op de jongen Edward Cullen. Deze jongen heeft een groot geheim: hij is een vampier. Als Isabella dit ontdekt is ze niet bang, ze houdt van hem. Edward doet dan ook zijn best om de verleiding zijn geliefde leeg te zuigen te weerstaan. Maar hoe sterk is hij? En lukt het hem om de andere vampiers, die niet het doorzettingsvermogen van Edward hebben, bij Isabella weg te houden?
Externe links
Acteurs en actrices
Bella Swan
Edward Cullen
Charlie Swan
Dr. Carlisle Cullen
Esme Cullen
James
Alice Cullen
Jessica
Rosalie
Jacob Black
Reviews & comments
wess16
-
- 619 berichten
- 3851 stemmen
In mijn optiek zijn de recente kritieken hier bijzonder laakbaar. Enkel al het gegeven dat de laatst reagerende heerschappen zelf totaal niet de minste moeite hebben getroost de bedoeling van een saga of in deze een tetralogie te overdenken en zich zelf een mening te vormen maar enkel gedreven door valse viriliteit dergelijke ondoordachte absurditeiten neerschrijven.
Valse viriliteit? Mooie term!
Nee hoor, ik vond hem gewoon niet zo boeiend. Ik had goede verhalen over deze film gehoord, maar mij viel hij tegen. Misschien had ik wat anders verwacht. En ik denk, met het oog op de reacties die ik om mij heen hoorde, dat vrouwen deze film meer waarderen dan mannen. En nee, ik ben geen macho, al zeg ik het zelf. Kan een mooi liefdesverhaal ook waarderen hoor.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
In mijn optiek zijn de recente kritieken hier bijzonder laakbaar. Enkel al het gegeven dat de laatst reagerende heerschappen zelf totaal niet de minste moeite hebben getroost de bedoeling van een saga of in deze een tetralogie te overdenken en zich zelf een mening te vormen maar enkel gedreven door valse viriliteit dergelijke ondoordachte absurditeiten neerschrijven.
ExXxtreme
-
- 385 berichten
- 1 stemmen
Enkel al het gegeven dat de laatst reagerende heerschappen zelf totaal niet de minste moeite hebben getroost de bedoeling van een saga of in deze een tetralogie te overdenken
Dus daarom is hij ineens goed ofzo.. omdat er een "diepere" (vind het nu echter ook niet zo heel diep) boodschap achter zit over een onmogelijke liefde. Nee, dat veranderd niet dat de film er cheap uitziet en het acteer werk en verhaal gewoon slecht zijn. Er zijn echter 10tallen films die een diepere betekenis hebben en echt stukken beter zijn dan deze.
ExXxtreme
-
- 385 berichten
- 1 stemmen
Volgens mij bedoelde hij het woord trilogie ipv saga. Want een saga is strikt genomen eigenlijk een geschreven Vikingsverhaal uit de middeleeuwen.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
'De bedoeling van een saga'? Wat lul je nou? Een saga is niks meer of minder dan een opgetekende geschiedenis, het woord is afkomstig uit 't IJslands en betekent 'iets dat wordt gezegd' of 'verhaal/geschiedenis'. Nou, OK, onder die kop kan deze film vallen, ja. 't Is, hoe slecht ook, een verhaal. En ik heb er heel vaak ober gedacht maar geen enkele kwaliteit kunnen ontdekken, hoe goed ik ook m'n best deed. En 'ondoordachte abseurditeiten'? Kijk hier 's naar. Dat is toch echt wel een beargumenteerde mening. Er staat in ieder geval in wat ik hiervan vind en waarom.
Is het bij jou thuis de gewoonte om zo uit te pakken wanneer je een punt wil maken?
Bij mij thuis doen wij dat anders.
Overigens ben ik bekend met de etymologie van het woord 'saga'; doch bedankt voor je "uitleg". Zoals exXxtreme schrijft, doelde ik op de tetralogie (ander woord voor: 4-delige serie). Of je het nu leuk vindt of niet om één of andere reden heeft men besloten om het woord 'saga' ook te gebruiken om een serie of een reeks aan te duiden. In die betekenis gebruikte ik het nu ook.
Dus daarom is hij ineens goed ofzo.. omdat er een "diepere" (vind het nu echter ook niet zo heel diep) boodschap achter zit over een onmogelijke liefde.
Neen, wat ik in feite tracht te zeggen is dat je onmogelijk een algeheel oordeel kunt vellen wanneer je het geheel nog niet hebt bezien. De 4e film is nog niet uit en zij vormen samen één serie, wellicht is het beter om de serie in het geheel te beoordelen dan de afzonderlijke delen apart, terwijl je nog veel context mist en diverse vragen pas worden beantwoord in het laatste deel.
Nee, dat veranderd niet dat de film er cheap uitziet en het acteer werk en verhaal gewoon slecht zijn.
Acteerwerk kun je beoordelen, dat je het er cheap vindt uitzien is evengoed mogelijk, al is de omschrijving wat vaag. Bedoel je 'cheap' in de zin van technisch cheap (cameravoering, licht, CGI, de decors en de achtergronden) of bedoel je het filmisch?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Of je het nu leuk vindt of niet om één of andere reden heeft men besloten om het woord 'saga' ook te gebruiken om een serie of een reeks aan te duiden. In die betekenis gebruikte ik het nu ook.
Volgens mij wordt het (ook) hier niet zo gebruikt. Er wordt wel gesproken over de 'Twilight saga' maar dat kan net zo goed 'het Twilight verhaal' betekenen als 'de Twilight serie'. Ik kan niet zeggen dat ik een andere filmserie, tv-serie of boeken serie heb horen aanduiden als 'saga'. Het lijkt mij logisch om aan te nemen dat het hier ook niet zo bedoeld is.
Ten aanzien van de film zelf : ik vond het idee van een liefdesrelatie tussen een gewoon meisje en een vampier wel aardig. Daarom deze film voorlopig 3*. Deel 2 kon mij al niet meer boeien, deel 3 heb ik nog niet gezien. Maar dat neemt niet weg dat ik best een oordeel kan vormen over deze film zonder te wachten op deel 4. Ik kan me niet voorstellen dat daar nog 'antwoorden' uit gaan komen die deze film plots een stuk interresanter gaan maken.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Maar dat neemt niet weg dat ik best een oordeel kan vormen over deze film zonder te wachten op deel 4. Ik kan me niet voorstellen dat daar nog 'antwoorden' uit gaan komen die deze film plots een stuk interresanter gaan maken.
Dan doe je dus aannames, dus je oordeel is niet volledig onderbouwd. Daar kuin je geen genoegen mee nemen lijkt me.
Madeby..
-
- 4 berichten
- 8 stemmen
Echt..?
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Is het bij jou thuis de gewoonte om zo uit te pakken wanneer je een punt wil maken?
Bij mij thuis doen wij dat anders.
.Overigens ben ik bekend met de etymologie van het woord 'saga'; doch bedankt voor je "uitleg". Zoals exXxtreme schrijft, doelde ik op de tetralogie (ander woord voor: 4-delige serie). Of je het nu leuk vindt of niet om één of andere reden heeft men besloten om het woord 'saga' ook te gebruiken om een serie of een reeks aan te duiden. In die betekenis gebruikte ik het nu ook.
.Neen, wat ik in feite tracht te zeggen is dat je onmogelijk een algeheel oordeel kunt vellen wanneer je het geheel nog niet hebt bezien. De 4e film is nog niet uit en zij vormen samen één serie, wellicht is het beter om de serie in het geheel te beoordelen dan de afzonderlijke delen apart, terwijl je nog veel context mist en diverse vragen pas worden beantwoord in het laatste deel.
Maar dat neemt niet weg dat ik best een oordeel kan vormen over deze film zonder te wachten op deel 4. Ik kan me niet voorstellen dat daar nog 'antwoorden' uit gaan komen die deze film plots een stuk interresanter gaan maken.
Dan doe je dus aannames, dus je oordeel is niet volledig onderbouwd. Daar kuin je geen genoegen mee nemen lijkt me.
.Bovendien, over die 'onbeantwoorde vragen', voor zover ze er al zijn; na 't eerste deel interesseren die me dus geen hol. Ik heb de hoop opgegeven. Goed, dan is het een aanname dat de rest van de films in mijn ogen even slecht zijn of nog erger maar die hebben dan mijn interesse niet; ik ga geen film kijken waarvan ik verwacht niet te zullen genieten en/of waardoor ik niet geraakt wordt. Jij hebt een band opgebouwd met de personages, terwijl ik ze alleen maar strontirritant vind. Ik baseer mijn oordeel dus op deze episode van de serie, die heb ik immers, tot mijn grote ontsteltenis, aanschouwd.
Acteerwerk kun je beoordelen, dat je het er cheap vindt uitzien is evengoed mogelijk, al is de omschrijving wat vaag. Bedoel je 'cheap' in de zin van technisch cheap (cameravoering, licht, CGI, de decors en de achtergronden) of bedoel je het filmisch?
Overigens begon ik gisteren mijn betoog met de woorden 'Wat lul je nou?' Dat vind ik eigenlijk niet echt verantwoord, het komt zo vijandig over. En dat is zonde, want je brengt wel degelijk toffe discussiepunten teweeg
.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Nou, je leek te willen suggereren dat mijn oordeel niet op [goeie] argumenten gebaseerd is. En als ik dat inderdaad juist heb geïnterpreteerd, wilde ik dat beeld graag rechttrekken.
Totdat ik jouw uitgebreidere 'recensie' had gelezen was dat inderdaad wat ik dacht. Maar ik doelde niet alleen op jou.
Enlighten me
Bij mij thuis wordt rustig en correct gesproken door de gene die het woord heeft gekregen van de debatleider (mijn moeder), de anderen zwijgen.
Hierover moet ik het met je oneens zijn, ik vind dat Nakada gelijk heeft.
Wat een verrassing...

Maar dat kun je toch ook omdraaien? Jij hebt deze film een acht gegeven, terwijl het laatste deel de bioscopen nog niet heeft bereikt. Dus je 'neemt aan' dat het slotstuk even goed zal zijn. Tenzij dit een 'voorlopig oordeel' is, dan hoor je me er niet over
. Dit is inderdaad een voorlopig oordeel. Maar je hebt zeker wel een punt! Ik heb ook zomaar even deze film beoordeeld. Dit komt mede doordat ik de boeken inmiddels heb gelezen. Het werkt beide kanten op. Ook ik weet uiteraard nog niet hoe de 4e film zal zijn. Maar uiteindelijk ga ik deze natuurlijk wel kijken en dan pas zal ik een algheel oordeel vellen over de volledige reeks.
Toch moet ik ook meteen toegeven dat het mij ongelooflijk steekt hoe een film waar ik veel plezier aan beleef zo vakkundig door het slijk wordt getrokken. Nu begrijp ik dat jullie met een heel ander oog naar deze film kijken. Jij bent wellicht meer gericht op de techniek, de verhaalstructuur, de plot en de daarbij behorende wendingen. Terwijl ik me meer focus op het liefdesverhaaltje.
Bovendien, over die 'onbeantwoorde vragen', voor zover ze er al zijn; na 't eerste deel interesseren die me dus geen hol.
Je kunt het mooi en stijlvol omschrijven.

Ik heb de hoop opgegeven. Goed, dan is het een aanname dat de rest van de films in mijn ogen even slecht zijn of nog erger maar die hebben dan mijn interesse niet; ik ga geen film kijken waarvan ik verwacht niet te zullen genieten en/of waardoor ik niet geraakt wordt. Jij hebt een band opgebouwd met de personages, terwijl ik ze alleen maar strontirritant vind. Ik baseer mijn oordeel dus op deze episode van de serie, die heb ik immers, tot mijn grote ontsteltenis, aanschouwd.
Juist dat is dus het verschil tussen ons. De manier waarop we kijken en uiteraard ons referentiekader. Nu ben ik een enorm sentimenteel mannetje, dus zo'n film raakt mij wellicht eerder.
Ikzelf vind de visuele effecten en de cameravoering erg goedkoop. Ik lees hier veel lof over de VFX en daar kan ik niet echt inkomen. Ik zat me echt, zonder te overdrijven, plaatsvervangend te schamen tijdens die sequentieswaarin ze door de bomen razen
Kijk nu heb ik echt de ballen verstand van de techniek. Ik denk ongeveer te weten hoe ze dit hebben opgenomen en uiteraard zie ik een wat vreemd loopje maar dat impliceert dus rennen met een ongelooflijk hoge snelheid. Een beetje zoals die vertraagde beelden in The Matrix. Althans daar denk ik dan aan. Volgens mij stoort het mij niet omdat ik totaal een nitwit ben op dit technische vlak.
Dat zag er echt NIET uit. En, zoals ik al aangaf, die overijverige cameraman. Die almaar moet pannen en tilten en rijders moet maken waar dat absoluut overbodig is. Ik heb me aan de cinematografie van een film geloof ik nog nooit ZO gestoord.
Pannen, tilten en rijders? Dit is Nederlands filmjargon? Ik begin te begrijpen dat jij eerder naar het mechaniek kijkt dan naar het uurwerk an sich. Je hebt me in ieder geval geleerd dat niets zo belangrijk is als je persoonlijke referentiekader bij het vellen van een oordeel. Tevens dat geen referentiekader gelijk is.
Overigens begon ik gisteren mijn betoog met de woorden 'Wat lul je nou?' Dat vind ik eigenlijk niet echt verantwoord, het komt zo vijandig over. En dat is zonde, want je brengt wel degelijk toffe discussiepunten teweeg
. Dank je, no hard feelings. Ik ben gelukkig heel wat gewend. Ik heb gewerkt als klantenservicemedewerker bij 's lands grootste kabelaar en nu sta ik voor de klas, waar ik nog net geen kogelwerend vest hoef te dragen.
Maar ik zou je bijna uit willen nodigen om samen eens de 4e film te gaan bekijken en dan onze inzichten live te vergelijken. Ik ben erg benieuwd hoe jij zo'n film analyseert.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Wauw! Dat is inderdaad wel een tof idee
! Misschien ook iets waard om een blog over te beginnen, of zo, voor aanvang. Dat we allebei onze plus- en minpunten op een rijtje zetten voor elke film en eventueel kanttekeningen zetten bij die beoordelingen
!
En hoe ik zo'n film beoordeel? Tja, het is niet zo dat ik echt alleen maar naar aspecten als de techniek zit te 'kijken', hoor
. Ik ben vrij kritisch, dat is waar. Maar het is maar wat me in het oog springt. De technische elementen die ik heb genoemd zijn daar voorbeelden van.
Misschien handig om te weten;
Pan [spreek uit 'pen']: een camerabeweging van links naar rechts of andersom;
Tilt [spreek uit 'tilt'
]: een camerabeweging van boven naar beneden of andersom;
Rijder [spreek ui- OK, nu hou ik op
!]: een camerabeweging waarin de camera voortbewogen wordt van de ene naar de andere plek. Bijvoorbeeld met behulp van een dolly [wagentje op rails waar de camera op bevestigd is; de cameraman bedient de camera terwijl een 'dolly grip' de persoon is die het wagentje voortduwt]. Maar ook een steadicam kan worden gebruikt, wat in een bepaalde scène in het bos dus het geval is. Een steadicam is een harnas voor een cameraman; aan het harnas is de camera bevestigd en onder de camera hangt een gewicht, wat ervoor zorgt dat je een mooi 'steady' shot krijgt [het beeld trilt niet].
Ik denk zomaar dat de camera operator van Twilight net zo'n ding voor z'n verjaardag had gekregen en wilde laten zien aan de rest van de crew wat voor coole moves hij er wel niet mee kon maken
. Er zit een scène in de film waarin Bella en Edward elkaar pretentieus in de ogen kijken en hun relatie bespreken en de cameraman blijft maar om die twee heen draaien, wat in mijn ogen geen enkel doel dient. Het stoorde me alleen maar; in het verhaal komen en enig medeleven tonen was voor mij al een hele opgave maar hiermee echt schier onmogelijk geworden. Want als de technische aspecten, waarvan je verwacht dat die in orde zijn ook al vind je de film nog zo slecht, ook nog eens enorm gaan tegenvallen, dan valt echt alles in het water. En tja, als het erop aankomt zijn dit dus makers of krakers voor mij. Vaak is in grote producties [zeker degenen die niet mijn voorkeur genieten] de techniek en/of het visuele plaatje niet iets wat me stoort maar zo ja, dan heb ik er echt niks aan.
Ook de feeling die je krijgt met de personages is dus zoiets; die kreeg ik niet. Jij hebt/ had die al vanwege de boeken maar dat voordeel moet ik dus missen en ik ga er nu ook niet meer aan beginnen
. Ik kon me totaal niet inleven in Bella, wat niet aan mijn geslacht gerelateerd is; er zat mijns inziens helemaal NIETS sympathieks in haar. Ik kon niet inzien waarom ik haar als kijker het beste toe zou moeten wensen, ik vond 'r maar een vervelend en egoïstisch kreng dat een cursus glimlachen op het lijf geschreven is. En Edwards 'ja-ik-wil-je-maar-laten-we-dat-toch-maar-niet-doen' ging me na een tijdje ook de strot uithangen. En ook ik ben bij tijd en wijle een erg sentimenteel persoon [erg vaak zelfs!] maar op dat gebied had deze film geen invloed op mij.
Alsnog heb je gelijk wat betreft referentiekader. Dat blijkt ook uit Watchmen; ik heb de strip gelezen en een band opgebouwd, jij waarschijnlijk niet. Maar al had je het wel, dan kun je het nog steeds een slechte film vinden, natuurlijk
!
Voor mij geldt het antwoord op de vraag; wegen de pluspunten op tegen de minpunten? Ik gooi alles op een hoop, sorteer ze en als de lijst met minpunten overweldigend is, kan het uiterlijk van een film nog zo mooi zijn maar alsnog een 1 op 10 krijgen. Dat is ook hier dus het geval.
Maar goed, ik zou de laatste twee delen inderdaad graag eens gezamenlijk zien! Ook al moeten we daar respectievelijk meer dan één en twee jaar voor wachten
.
ExXxtreme
-
- 385 berichten
- 1 stemmen
Neen, wat ik in feite tracht te zeggen is dat je onmogelijk een algeheel oordeel kunt vellen wanneer je het geheel nog niet hebt bezien. De 4e film is nog niet uit en zij vormen samen één serie, wellicht is het beter om de serie in het geheel te beoordelen dan de afzonderlijke delen apart, terwijl je nog veel context mist en diverse vragen pas worden beantwoord in het laatste deel.
Dat kan goed zijn, maar na deze film gezien te hebben ga ik de andere 3 toch zeker niet bekijken. Maar hoe dan ook kan jij toch precies al wel een menig vormen over de film zonder ze allemaal gezien te hebben.
Acteerwerk kun je beoordelen, dat je het er cheap vindt uitzien is evengoed mogelijk, al is de omschrijving wat vaag. Bedoel je 'cheap' in de zin van technisch cheap (cameravoering, licht, CGI, de decors en de achtergronden) of bedoel je het filmisch?
Het is ondertussen ook al even geleden dat ik hem gezien heb. Maar ik weet nog goed dat ik de film nogal ongeloofwaardig en onrealistisch vond overkomen al weet ik nu niet meer precies aan wat dit lag.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Dat kan goed zijn, maar na deze film gezien te hebben ga ik de andere 3 toch zeker niet bekijken. Maar hoe dan ook kan jij toch precies al wel een menig vormen over de film zonder ze allemaal gezien te hebben.
Dat kan ik net zo min alhoewel ik de andere twee films al wel heb bekeken. Maar ik brand de films ook nog niet bij voorbaat al af. Ik zal een algeheel oordeel vellen wanneer ik alle 4 de films heb gezien, ze vormen immers een eenheid.
Het is ondertussen ook al even geleden dat ik hem gezien heb. Maar ik weet nog goed dat ik de film nogal ongeloofwaardig en onrealistisch vond overkomen al weet ik nu niet meer precies aan wat dit lag.
Het is een film over vampiers wat had je verwacht?
skullcandygirl94
-
- 168 berichten
- 49 stemmen
ai ai....als je de film goed bekijkt zie je zowieso al 5 fouten, waaronder als Bella naast Edward moet zitten tijdens biologie het boek dat op de tafel ligt ligt ineens gedraaid terwijl ie een paar seconden daarvoor nog anders lag! En al Bella bewusteloos in het ziekenhuis ligt, die zuurstof slangetjes zijn ook verwisseld... [/spoile] Er zijn nog meer foutjes maar die ga ik niet opnoemen Xd
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Wauw! Dat is inderdaad wel een tof idee
! Misschien ook iets waard om een blog over te beginnen, of zo, voor aanvang. Dat we allebei onze plus- en minpunten op een rijtje zetten voor elke film en eventueel kanttekeningen zetten bij die beoordelingen
!
Goed idee! Doen we!
De technische elementen die ik heb genoemd zijn daar voorbeelden van.
Misschien handig om te weten;
Pan [spreek uit 'pen']: een camerabeweging van links naar rechts of andersom;
Tilt [spreek uit 'tilt'
]: een camerabeweging van boven naar beneden of andersom;
Rijder [spreek ui- OK, nu hou ik op
!]: een camerabeweging waarin de camera voortbewogen wordt van de ene naar de andere plek. Bijvoorbeeld met behulp van een dolly [wagentje op rails waar de camera op bevestigd is; de cameraman bedient de camera terwijl een 'dolly grip' de persoon is die het wagentje voortduwt]. Maar ook een steadicam kan worden gebruikt, wat in een bepaalde scène in het bos dus het geval is. Een steadicam is een harnas voor een cameraman; aan het harnas is de camera bevestigd en onder de camera hangt een gewicht, wat ervoor zorgt dat je een mooi 'steady' shot krijgt [het beeld trilt niet].
Kijk dit wist ik niet. Ik heb er ook nooit actief op gelet. Dit zal ik eens proberen. Desnoods kijk ik deze film binnenkort opnieuw.
Ik denk zomaar dat de camera operator van Twilight net zo'n ding voor z'n verjaardag had gekregen en wilde laten zien aan de rest van de crew wat voor coole moves hij er wel niet mee kon maken
wie weet... dat is dan de stempel die de cameraman op de film drukt.
Ook de feeling die je krijgt met de personages is dus zoiets; die kreeg ik niet. Jij hebt/ had die al vanwege de boeken maar dat voordeel moet ik dus missen en ik ga er nu ook niet meer aan beginnen
. Ik kon me totaal niet inleven in Bella, wat niet aan mijn geslacht gerelateerd is; er zat mijns inziens helemaal NIETS sympathieks in haar. Ik kon niet inzien waarom ik haar als kijker het beste toe zou moeten wensen, ik vond 'r maar een vervelend en egoïstisch kreng dat een cursus glimlachen op het lijf geschreven is.
Dat moeilijk kijken is al eerder besproken. Ik weet niet waarom, maar ik stoor me er niet aan. Misschien komt het doordat in de boeken zo duidelijk naar voren komt dat Bella niet graag naar Forks gaat, daar evenmin graag verblijft en het gevoel heeft nergens echt bij te passen. Ze voelt zich een outcast en dan valt dergelijk gedrag enigszins te verklaren.
En Edwards 'ja-ik-wil-je-maar-laten-we-dat-toch-maar-niet-doen' ging me na een tijdje ook de strot uithangen. En ook ik ben bij tijd en wijle een erg sentimenteel persoon [erg vaak zelfs!] maar op dat gebied had deze film geen invloed op mij.
Hehehe Edward beschouwt zichzelf als een gevaar voor Bella. Hij staat in dubio, heel graag zou hij haar bloed drinken en anderzijds houdt hij van dit vreemde meisje. Het is als een chocoladetaart waar je naar mag kijken en waar je aan mag ruiken, maar nooit van mag eten terwijl je heel veel honger hebt.
Alsnog heb je gelijk wat betreft referentiekader. Dat blijkt ook uit Watchmen; ik heb de strip gelezen en een band opgebouwd, jij waarschijnlijk niet. Maar al had je het wel, dan kun je het nog steeds een slechte film vinden, natuurlijk
!
Klopt! Ik heb de stripreeks nit gelezen. Ik heb alleen Donald Duck en Suske & Wiske gelezen. De film zag er visueel gelikt uit. Maar het verhaal deed me niks, terwijl ik ook van science fiction houd. Het was mij net allemaal iets te ver gezocht.
Maar goed, ik zou de laatste twee delen inderdaad graag eens gezamenlijk zien! Ook al moeten we daar respectievelijk meer dan één en twee jaar voor wachten
.
Mooi! Tegen die tijd stuur ik je wel een reminder.
Dat lijkt me erg interessant en zal zeker mijn inzicht verruimen.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Goed idee! Doen we!
Kijk dit wist ik niet. Ik heb er ook nooit actief op gelet. Dit zal ik eens proberen. Desnoods kijk ik deze film binnenkort opnieuw.
.
wie weet... dat is dan de stempel die de cameraman op de film drukt.
.Dat moeilijk kijken is al eerder besproken. Ik weet niet waarom, maar ik stoor me er niet aan. Misschien komt het doordat in de boeken zo duidelijk naar voren komt dat Bella niet graag naar Forks gaat, daar evenmin graag verblijft en het gevoel heeft nergens echt bij te passen. Ze voelt zich een outcast en dan valt dergelijk gedrag enigszins te verklaren.
?En dat het je niet stoort? Nou moet je weten dat ik me kapot erger aan cliché's. En in principe zitten de films van Disney Pixar en die van The Lord of the Rings er vol mee. Maar daar 'mag' het van mij, blijkbaar. Ze komen er mee weg. Het stoort geen moment!
Maar ik weet denk ik wel waar dat aan ligt. Als je je tijdens een film echt verbonden voelt met de personages en het verhaal een, voor de setting 'logische' lijn volgt en dus niet extreem uit de band springt en/of vervalt in te vergezochte toevalligheden, verpesten deze cliché's het niet voor je. Het is dus de uitdaging en de opgave om die karakters aan de kijker te binden. En daarbij komen dus een heleboel factoren kijken.
Hehehe Edward beschouwt zichzelf als een gevaar voor Bella. Hij staat in dubio, heel graag zou hij haar bloed drinken en anderzijds houdt hij van dit vreemde meisje. Het is als een chocoladetaart waar je naar mag kijken en waar je aan mag ruiken, maar nooit van mag eten terwijl je heel veel honger hebt.
Klopt! Ik heb de stripreeks niet gelezen. Ik heb alleen Donald Duck en Suske & Wiske gelezen. De film zag er visueel gelikt uit. Maar het verhaal deed me niks, terwijl ik ook van science fiction houd. Het was mij net allemaal iets te ver gezocht.
Mooi! Tegen die tijd stuur ik je wel een reminder.
Dat lijkt me erg interessant en zal zeker mijn inzicht verruimen.
!
ExXxtreme
-
- 385 berichten
- 1 stemmen
Het is een film over vampiers wat had je verwacht?
Zo bedoel ik het niet.. ik bedoel eerder.. ongeloofwaardig binnen de wereld die gecreëerd wordt. Als je even naar mijn top 10 kijkt zul je zien dat de helft van de films SF-films zijn dus het is niet dat ik er niet tegen kan dat er iets in voor komt dat niet echt is, maar het moet wel mogelijk zijn binnen de wereld die gecreëerd is. Bijvoorbeeld, die hard 4 vind ik heel onrealistisch aangezien Bruce Willis' personage daar met een auto over een soort ramp rijdt waardoor de vliegende auto een helikopter neerhaalt (hij springt er zelf in de vlucht wel uit) aangezien deze film zich zogezegd afspeelt in de huidige wereld met onze wetten van de fysica. Ik vind het in The matrix dan weer niet onrealistisch dat ze afstanden van 10m van gebouw naar gebouw kunnen springen.. aangezien daar uitgelegd wordt dat het mogelijk is binnen dat verhaal.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
En wat vind jij dan concreet onrealistisch in het Twilight universum wanneer we rekening houden met de enorme krachten van vampiers?
soom
-
- 24920 berichten
- 2752 stemmen
Ik kon me totaal niet inleven in Bella, wat niet aan mijn geslacht gerelateerd is; er zat mijns inziens helemaal NIETS sympathieks in haar. Ik kon niet inzien waarom ik haar als kijker het beste toe zou moeten wensen, ik vond 'r maar een vervelend en egoïstisch kreng dat een cursus glimlachen op het lijf geschreven is. En Edwards 'ja-ik-wil-je-maar-laten-we-dat-toch-maar-niet-doen' ging me na een tijdje ook de strot uithangen.
?) dat ik je opmerkingen echt wel grappig vind. En jeetje, het is te merken dat je iets met film doet, je weet er echt veel van af Flip.
eppo349
-
- 874 berichten
- 4066 stemmen
Heb nu ook aan het eerste deel gewaagd. Hoop dat de volgende twee delen beter zijn.
Hoef er niet veel meer aan toe te voegen, dat hebben de andere laag stemmers allemaal (met name Flipman) al gedaan. Ik houd niet zo van dat schigtige gedoe.
Ik ga toch New Moon bekijken, zal me benieuwen. Als ik de reviews moet geloven gaat me dat niet meevallen.
DeCol
-
- 7009 berichten
- 3024 stemmen
Twilight.. ik heb me er ook maar eens aan gewaagd. Ik heb helemaal niets met de hele hype en ik was ook niet van plan om hem te kijken, maar mijn vriendin wilde graag dat ik Twilight met haar samen ging kijken. Ik, als filmliefhebber die ook romantische films kan waarderen, stemde toe..
Twilight is me dik meegevallen en dit komt met name door de hoofdrolspelers. Zowel Kristen Stewart als Robert Pattinson hebben 'iets', een bepaalde charisma. De interactie tussen deze twee verloopt weliswaar houterig en strompelend, maar dat lijkt me ook niet zo gek in een opbloeiende liefde tussen een mens en een vampier. Ondanks de charisma van Kristen Stewart hoop ik ze in de toekomst een ander karakter te zien spelen. Naast de Twilight-reeks is ze in bijvoorbeeld Into the Wild en Adventureland ook al zo'n labiel persoon. Sowieso heb ik weinig te klagen over de cast. Iedereen draagt iets bij aan deze film en de personages hebben ook allemaal hun eigen invulling.
Het vampierengedeelte kon me weinig boeien, maar daar had ik me op voorbereid. Het is ook te weinig aanwezig om je er op te focussen. Als de film nou voor de helft uit actie en de helft uit romantiek bestaat, is het al een heel andere film. Of dit overigens ten goede zou komen is ook maar de vraag. De 'nieuwe' vampieren die als kristal zijn in het zonlicht zijn trouwens niet zo mijn ding. En natuurlijk is het niet verkeerd om er wat actie in te gooien, maar het einde mocht wel wat minder afgeraffeld. De speelduur is mij wat te lang, maar als de regisseur in het midden wat minder stilte of gesprekstijd had gebruikt, kon het einde beter verzorgd worden.
Al met al is het mij zeker bevallen en nogmaals met name door Steward en Pattinson. Ik heb inmiddels ook de vervolgen gezien en daar ben ik minder laaiend over dan deze Twilight.
3,5*
thisisme
-
- 3 berichten
- 6 stemmen
Volgens mij bedoelde hij het woord trilogie ipv saga. Want een saga is strikt genomen eigenlijk een geschreven Vikingsverhaal uit de middeleeuwen.
TRIlogie, zit toch echt het woord TRIA in, wat drie betekent. en er zijn 4 boeken - beetje vreemd niet?
Ik zou SAGA vertalen met REEKS. Da's beter denk ik. 
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
TRIlogie, zit toch echt het woord TRIA in, wat drie betekent. en er zijn 4 boeken - beetje vreemd niet?
Ik zou SAGA vertalen met REEKS. Da's beter denk ik.
Je komt met je eieren na pasen, dit is allang besproken en herroepen.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Geen acteurs die er bovenuit schieten, belachelijke dialogen, belachelijke personages, vreselijke stijl van filmen, verkeerde keuze van muziek (Muse - Supermassive Black Hole) en een belachelijk verhaal. Twilight is een film voor depressieve mensen of emo's, als je de hoofdpersonages eens goed bekijkt zul je het daarmee wel eens zijn. Bella is een depressief rotkind dat een zeer irritante manier heeft van praten, Edward is een lijkbleek (emo) mannetje die jawel hoor, ook een irritante manier heeft van praten. De film is veel te braaf en dat stoort. Laat een paar scenes zien hoe die 3 wannabe vampieren een mens verscheuren bijvoorbeeld, laat wat gore zien. Maar nee, de maker hield het liever op een tienerfilmpje met vegetarische vampiers (ja dat bestaat ook al) die stuk voor stuk oninteressant en een redelijk stupide uitstraling hebben. Twilight is zo'n film dat je één keer kijkt en dan voor de rest van je leven uit je geheugen wist. Zo gezegd, zo gedaan. 0.5*
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2935 stemmen
Tis een romance, zou daar niet al te veel gore in verwachten. Bovendien is de muziek juist wat deze zoete popcorn een rauw sfeertje geeft. Zeker de baseball scene, met het nummer van muse, is heerlijk schepijs.
miss_efron
-
- 195 berichten
- 132 stemmen
Deze film krijgt een dikke 5! Ten eerste proficiat aan Stephenie meyer,er zijn veel vampier verhalen maar zo een verhaal als de twilight serie is super en ten tweede dank je catherine hardwicke!Dat je van een saai lang boek en super korte film hebt gemaakt!!
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2935 stemmen
Saai lang boek? Eerste deel, is eigenlijk het enige deel dat het waard is om te lezen.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Toevallig één van de scenes waar ik me het meest aan ergerde. Het gebruik van slow-motion met daarop het nummer van Muse.
Vreselijk
Pre- en sequels

The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2
2012
234 reacties

The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1
2011
352 reacties

The Twilight Saga: Eclipse
2010
1.112 reacties

The Twilight Saga: New Moon
2009
1.094 reacties
Het laatste nieuws

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'

Netflix gooit ook de geprezen oorlogsfilm 'Platoon' uit het aanbod

Waargebeurde WOII-film 'Anthropoid' met Cillian Murphy is vrijdag te zien op televisie

Nederlandse komedieserie 'Moedermaffia' scoort op Videoland
Bekijk ook

The Notebook
Drama / Romantiek, 2004
1.261 reacties

Rurôni Kenshin: Seisô Hen
Animatie / Actie, 2001
4 reacties

Titanic
Romantiek / Drama, 1997
4.999 reacties

Anne of Green Gables
Drama / Familie, 1985
4 reacties

Lauf Junge Lauf
Drama / Oorlog, 2013
18 reacties

Remember Me
Drama / Romantiek, 2010
571 reacties
Gerelateerde tags
soulmatesgebaseerd op boekvampierverboden liefdeimmortalitymiddelbare schoolbloedtiener filmtienertrustdesirewashington stateduringcreditsstingervrouwelijke regisseurinterspecies romancegebaseerd op een jongvolwassen romansupernatural powergood versus evilhigh school romancevampire human love f-rated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









