• 15.887 nieuwsartikelen
  • 178.627 films
  • 12.250 series
  • 34.040 seizoenen
  • 648.380 acteurs
  • 199.169 gebruikers
  • 9.382.605 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)

Avontuur / Fantasy | 153 minuten
3,46 3.850 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 153 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Halfbloed Prins

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,6 (652.689)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 15 juli 2009

Plot Harry Potter and the Half-Blood Prince

"Dark Secrets Revealed"

Als Harry, Ron en Hermelien aan hun zesde jaar aan Zweinstein beginnen, komt Harry in het bezit van een geheimzinnig volgekladderd toverdrankenboek, dat ooit het eigendom is geweest van de onbekende Halfbloed Prins. Wat moet Harry doen met de af en toe wel erg obscure spreuken die het boek vermeldt? En ondertussen heeft hij te kampen met een moeizaam sociaal leven en laat Perkamentus hem stukje bij beetje informatie zien over het duistere verleden van Voldemort. Deze lessen van Perkamentus zullen leiden tot het grootste geheim van de duistere heerser en het zal Harry helpen om te overleven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Horace Slughorn

Albus Dumbledore

Draco Malfoy

Severus Snape

Ginny Weasley

Lavender Brown

Luna Lovegood

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Is dat grappig?


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

GeertjanH schreef:

(quote)

Ik begrijp niet hoe je dit als echte HP fan een heerlijke film kunt vinden... Ik vond het (juist als fan) voornamelijk een teleurstelling en een gemis. En dat terwijl ik mijn verwachtingen na deel 3, 4, en 5 al aardig naar benenden had bijgesteld. Maar ik vind persoonlijk dat de films echt in een neerwaardse spiraal zijn terecht gekomen, en ik vrees dan ook voor deel 7... Ze (scriptschrijvers, regisseur en producent) hadden minder pretentieus te werk moeten gaan en hier twee delen van moeten maken, waardoor de originele verhaallijn aangehouden had kunnen worden. Nu heeft het haast niets meer te maken met de magische wonderen wereld die JK Rowling heeft gecreëerd...

Vond jij het dan slecht dat ze zich niet aan het boek hielden? Want als dat het geval is begrijp ik ons meningsverschil. Ik kan die HP films op de een of andere manier goed los zien van het boek. Ik vind het ook bijna nooit een ramp als ze iets van het boek weglaten, behalve als het essentieel is voor het verhaal en er plotgaten in ontstaan (zoals met de profetie in deel 5) of als personages hierdoor echt te weinig ruimte krijgen (zoals met Tonks en Lupin in deel 5 en 6).


avatar van Stefan0

Stefan0

  • 15 berichten
  • 11 stemmen

Ik vond het belachelijk, zo weinig actie, totaal niet met het boek te vergelijken. Waar was de tegenstand van SVP en de Orde toen de dooddoeners wegvluchten nadat ze perkamentus hadden vermoord? Ik vind het absurd wat er allemaal is weggelaten. Ik vond het begin ontzettend tegenvallen, maar verwachtte een spetterend slot met veel actie. Dit kwam niet, en ben geirriteerd de bioscoop uitgelopen. Ook werd er te veel weggelaten op het gebied van griezelumenten, ik ben benieuwd hoe ze dit in het 7e deel gaan oplossen. Heb tot nu toe alle boeken 3x gelezen, en ik vind ze geweldig. Maar de films hebben het nu echt bij mij verpest, ik keek naar deze film uit. Maar zal dat zeker niet gaan doen na het 7e deel. Sinds Yates de regisseur is, vind ik de films totaal geflopt. Maar dat is mijn mening.


avatar van Stànnn

Stànnn

  • 21 berichten
  • 265 stemmen

serpico schreef:

(quote)
Welke dan?

De openingsscène met perkamentus en harry.


avatar van ViggøJøhnny

ViggøJøhnny

  • 167 berichten
  • 531 stemmen

Harry Potter and the half-blood Prince is zeker een leuke film, maar het heeft ook de nodige minpuntjes o.a.:
- die liefdesverhalen werden van leuk/grappig op ten duur gewoon irritant (ik had veel liever gezien dat dit wat korter was en dat ze meer aandacht besteden en de dingen die belangrijk waren voor het verhaal bijv. de geschiedenis van Voldemort die maar kort werd verteld)
- Het verhaal werd te snel verteld, waardoor het voor mensen die het boek niet hebben gelezen best moeilijk te volgen kan zijn. We hadden er een meisje bij die het boek niet had gelezen en ze zei dat ze moeite had het verhaal goed te volgen, doordat het allemaal snel achter elkaar werd verteld (ze namen niet echt uitgebreid de tijd om alles goed te vertellen)
- en op een stukje zat ik me te ergeren de scene dat het huis van de wemels werd aangevallen en Harry door het vuur achter de dooddoeners aanging. Wie rent der moedig in haar badjas achteraan Ginny, daarna rennen vader Wemel en Lupus er ook achteraan en dan zit moeder Wemel niet te kijken waar haar man en dochter uithangen maar zit ze vol onsteltenis naar het huis te staren, wat is er belangrijker?

Natuurlijk heeft Harry Potter ook positieve dingen!
Ik had het boek gelezen waardoor ik het verhaal goed kon volgen,
dus ik vond het zeker een vermakelijke film!
De special effects zagen er prima uit en de spanning was ook goed gebracht! De karakters waren weer leuk uitgewerkt denk aan Sneep, Slakhorn, Ron, Hermelien en ook Harry was prima gedaan, maar als hoogtepunt vond ik Helena Bonham Carter als Bellatrix. Net als in the Orde of the Phoenix zet ze haar rol briljant neer!
Dat is zeker een dik pluspunt ook al komt ze niet vrij veel voor in de film!
Het begin van de film vond ik ook goed gedaan! In het boek vertellen ze alleen dat de brug kapot is gegaan maar ze zeggen niet hoe. Ik vond het goed dat ze dit ook lieten zien en niet dat ze het bijvoorbeeld alleen maar zeggen.
de scene dat Perkamentus stierf was ook mooi gemaakt, vooral toen hij de op de grond lag en al die leerlingen eromheen stonden!
Dus al bij al is het een prima film met zo de gebreken.
Tot nu toe geef ik hem 3*
(kans op verhoging of verlaging na herziening, ben hem van plan zeker nog een keer te kijken )


avatar van glenniehj18

glenniehj18

  • 32 berichten
  • 32 stemmen

Waarom heeft david yates alles zo gedramatiseerd ?

Dit is egt zonde en kan zeker niet de beste deel uit de serie worden.

Voor iemand die het boek niet gelezen heeft vind ik dat alles slecht uit gelegd wordt.

Er worden teveel dingen overgeslagen kijk als het nou kleine dingetjes waren maar zelfs het grote eind gevecht zit er niet in.

Dat is mischien wel het ergste waarom 1 van de beste eindscenes van de boeken verkorten of neej helemaal weg laten zonde.

Je kan wel zeggen bijna een totale catastrofe.

Waarom niet gewoon deel 6 ook verdelen in 2 parts.


avatar van snivoos

snivoos

  • 31 berichten
  • 224 stemmen

Hij keek lekker weg en meer verwachtte ik er ook niet van.

Het is ondoenlijk om in 3 uurtjes een dik boek perfect te verfilmen.

Dat ze wat weglaten vind ik niet zo storend, als het geheel maar overzichtelijk en onderhoudend is.

Het had beter gekund, maar zeker ook veel slechter.

Ik zal het boek nog eens lezen op vakantie.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Is dat grappig?

Heel erg!


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

(quote)

Een absoluut meesterwerk is geen 4,5 maar een 5 waard.

Disagree.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

serpico schreef:
(quote)
Welke dan?


De scene in de grot is bijna volledig in zwart/wit met zo nu en dan eens een klein beetje kleur. Voor de rest zijn de contrasten tussen licht en donker heel heftig gehouden en is er enorm veel kleur uit gefilterd. Zelfs het moment waarin Dumbledore Harry uit het water haalt zien we bijna alleen maar rood/zwart/wit

Sowieso speelt de film een ijzersterk spelletje met kleuren.


avatar van Querelle

Querelle

  • 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Mee eens, prachtige kleuren. Visueel gezien de beste Potter film.


avatar van Veruca

Veruca

  • 250 berichten
  • 141 stemmen

JohnWilliams schreef:

(quote)

Heel erg!

Ik vind het niet grappig, maar ik ben er wel blij mee! Pff, eindelijk gewoon weer John Williams, die af en toe ook wel over de top kan gaan hoor. Maar alles beter Hooper.


avatar van IcU

IcU

  • 6783 berichten
  • 3051 stemmen

JohnWilliams schreef:

Wilde het ook even hier plaatsen, maar mensen.

Gerechtigheid.

Muwaahah

Laten we het hopen!


avatar van GeertjanH

GeertjanH

  • 12 berichten
  • 19 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
Vond jij het dan slecht dat ze zich niet aan het boek hielden? Want als dat het geval is begrijp ik ons meningsverschil.

Nou, niet per se. Maar ik vind dat ze wel precies de verkeerde dingen weglaten. Ik heb gewoon een aantal dingen waar ik echt naar uit keek gemist. En dan noem ik het grote gevecht op het einde, maar dat is zeker niet alles...

Ik kan die HP films op de een of andere manier goed los zien van het boek.

Ik wou echt dat ik dat ook kon! Maar als ik een boek al een aantal keer gelezen heb dan heb ik daar vanzelf een bepaald beeld van in mijn hoofd. Dan hoeft het voor mij in de film natuurlijk niet hetzelfde te zijn, maar het liefst wel even spectaculair. En dat vond ik dit deel gewoon echt niet!

Ik vind het ook bijna nooit een ramp als ze iets van het boek weglaten, behalve als het essentieel is voor het verhaal ... of als personages hierdoor echt te weinig ruimte krijgen.


Ik begrijp dat het allemaal veel te veel is om te laten zien en dat ze dingen moet weglaten. Maar ze hadden blijkbaar wel tijd om dingen toe te voegen... En ik heb toch wel wat essentiele dingen gemist hoor... En niet alleen in dit deel, maar toch zo'n beetje door de hele film reeks al... Waar zijn bijvoorbeeld de huiselven?!? Bovendien had ik ook graag meer details op de achtergrond willen zien, zoals de Pymgy Puff op de schouder van Ginny in de trein. Dergelijke details kun je de hele film door in de achtergrond stoppen en dat hebben ze helaas niet gedaan. Iets dat in "de Vuurbeker" bijvoorbeeld wel was gedaan, en dat zal dan ook wel mijn favoriete HP film blijven. In ieder geval tot dat deel 7 uitkomt, want dan sta ik gewoon weer op de premiere dag, vol hoop en goede moet, in de rij voor de bioscoop!

Ik vind trouwens dat er behalve Harry, Ron, Hermelien en Ginny überhaupt maar erg weinig andere personages echt aan bod kwamen... Al met al vond ik het gewoon te veel puber-problemen en veel te weinig actie/spanning. Maar ik ben wel blij dat er mensen zijn die wel de boeken hebben gelezen en toch erg hebben genoten van de film!.. Het zal ook allemaal best wel aan mij en mijn hoge verwachtingen liggen...


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Het is toch nog niet duidelijk dat John Williams terug komt?

Hij geeft in het interview aan graag te zien dat 'de man wiens naam erg bekend is moet terugkeren, aangezien hij de reeks is begonnen'. Daarmee doelt hij natuurlijk op John Williams.

Het is niet omdat Hooper dat wilt dat het ook gebeurt...


avatar van MoviefreakRob

MoviefreakRob

  • 220 berichten
  • 99 stemmen

Eindelijk!!!

Vanavond om 20:30 ga ik naar de bioscoop!

Ik hoop dat ik de film goed,mooi vind.

Want dan gaan hoop ik de sterren weer wat omhoog.

Er zijn nu nog 4 **** sterren gekleurd.

(Hoe kan het?) (wie vond deze film nou stom (het kan me niet voorstellen!)

Vanaf Zondag zet ik mijn complete Recensie erneer, (Nouja recensie, gewoon wat ik ervan vond!)

En zie je mijn sterren!


avatar van Stànnn

Stànnn

  • 21 berichten
  • 265 stemmen

JohnWilliams schreef:

(quote)

Heel erg!

Ik hoop echt dat John Williams zijn score gaat falen bij de laatste 2

Dan kan je eindelijk eens inzien dat Hooper zijn werk niet ondermaats is voor de Potter-saga.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

GeertjanH schreef:
Nou, niet per se. Maar ik vind dat ze wel precies de verkeerde dingen weglaten. Ik heb gewoon een aantal dingen waar ik echt naar uit keek gemist. En dan noem ik het grote gevecht op het einde, maar dat is zeker niet alles...


Het grote gevecht op het einde? Ik kan in het boek geen groot gevecht op het einde ontdekken, tenzij jij die paar duelletjes bedoelt die op de achtergrond werden gehouden terwijl Harry achter Snape aan rende...
Ik moet toegeven dat ik het boek al lang niet meer heb gelezen, maar op wikipedia staat geloof ik alles wat veranderd, aangepast, toegevoegd of verwijderd is ten opzichte van het boek. Ik ontdekte niets wat echt essentieel is voor het verhaal (alle dingen die ze hebben weggelaten die wel belangrijk zijn heb ik ook aangestipt als minpunt voor de film). Over de verdere uitleg van de Gruzielementen: ik vind dat als ze daar een goede oplossing voor vinden in deel 7 dat dat dan geen smet is op deze film. Dus dat is even afwachten (anderhalf jaar )


Ik begrijp dat het allemaal veel te veel is om te laten zien en dat ze dingen moet weglaten. Maar ze hadden blijkbaar wel tijd om dingen toe te voegen... En ik heb toch wel wat essentiele dingen gemist hoor... En niet alleen in dit deel, maar toch zo'n beetje door de hele film reeks al... Waar zijn bijvoorbeeld de huiselven?!? Bovendien had ik ook graag meer details op de achtergrond willen zien, zoals de Pymgy Puff op de schouder van Ginny in de trein. Dergelijke details kun je de hele film door in de achtergrond stoppen en dat hebben ze helaas niet gedaan. Iets dat in "de Vuurbeker" bijvoorbeeld wel was gedaan, en dat zal dan ook wel mijn favoriete HP film blijven. In ieder geval tot dat deel 7 uitkomt, want dan sta ik gewoon weer op de premiere dag, vol hoop en goede moet, in de rij voor de bioscoop!


Inderdaad ze moeten dingen weglaten. Maar welke essentiele dingen heb jij dan gemist? En stel je de film eens voor zonder de spectaculaire opening en zonder de aanval op het Nest... ik vond dat dan de film wel te licht zou worden.
Huiselfen? Kreacher zat in Order of the Phoenix en Dobby komt in Deathly Hallows terug.
Details? Ik vond dat die er juist wel inzaten. Ik vond deze film magischer en sfeervoller dan Order of the Phoenix en Goblet of Fire. Denk aan die zandloper van Slughorn, heel die dingen in Tovertweelings Topfopshop, Loena's bril, Loena die de Kibbelaar uitdeelt, gewoon al de bewegende foto's en portretten, Slughorns voorbeeld over de vissenkom, de Verdwijnkast, de vliegende Dooddoeners, Verdwijnselen en Verschijnselen, Slughorns transformatie in een fauteuil, de grot, de hersenpan, Dumbledore die de kast in brand steekt, Zwerkbal, Dumbledore die voor een Billboard verschijnt van Devine Magic, de les toverdranken, het eten tijdens Slughorns (tweede) feestje (waar Stoker van moest kotsen), de Onbreekbare Eed... pff.... wat een magische details...

Ik vind trouwens dat er behalve Harry, Ron, Hermelien en Ginny überhaupt maar erg weinig andere personages echt aan bod kwamen...


Eh... Dumbledore, Snape, Malfoy, Slughorn...

Al met al vond ik het gewoon te veel puber-problemen en veel te weinig actie/spanning. Maar ik ben wel blij dat er mensen zijn die wel de boeken hebben gelezen en toch erg hebben genoten van de film!.. Het zal ook allemaal best wel aan mij en mijn hoge verwachtingen liggen...


Ik vond eigenlijk die balans tussen de "puberproblemen" en Voldemorts dreiging heel goed. Bijna ieder humor-stukje of romantiek-stukje werd wel gevolgd door een shot van Malfoy, een les van Dumbledore, de aanval op Ron of Katie Bell, de aanval op Het Nest en het eindigde met een half uur duistere gebeurtenissen achter elkaar.


avatar van Musicer

Musicer

  • 614 berichten
  • 652 stemmen

Op het eerste zicht een overweldigende film, die bij nader inzien toch teleurstelt.

Hij scoort in mijn mening ongeveer hetzelfde als OotP: Yates heeft duidelijk gelet op de kritiek van de fans t.o.v. het vorige deel en slaagt er in die delen te verbeteren, maar nu zijn er andere elementen in de film die te wensen over laten.

Maar eerst even de pluspuntjes opsommen: qua special effects is deze prent een genot om naar te kijken: van de digitale rondleiding door hartje Londen tot de aanval op the Burrow, alles is schitterend in beeld gebracht. De herinneringen zijn schitterend weergegeven (met de vervaagde randen) en de jonge Voldemorts zijn perfect gecast.

De jonge cast is duidelijk gegroeid op acteervlak en weet, als je de vorige films in het achterhoofd houdt, soms zelfs te verbazen. Emma Watson is perfect als Hermione in zowel de komische (toverdranklessen) als emotionele (na Rons kus met Lavender) scènes. Ook Rupert Grint acteert goed, al heeft zijn rol in deze film zero diepgang en lijkt hij er gewoon te zijn voor opvulling van de hormonale tienerscènes. Wat hij wel met verve doet. Ook Daniel Radcliffe is gegroeid: op de laatste 20 minuten na zie ik eindelijk een acteur die het waard is om de hoofdrol te hebben, al is het maar door zijn 'Felix Fortunis'-trip die subtiel maar hilarisch aan de man wordt gebracht. De toevoeging van de acteurs die Stroma/Stoker en Lavender spelen was ook perfect gecast. Evanna Lynch was weer goed als Luna, al voelde haar rol dit keer wat stroef en geforceerd aan.

Ook de 'anciens' weten de aandacht naar hun te trekken. Maggie Smith krijgt eindelijk wat meer screen time en weet zoals gewoonlijk de strenge maar rechtvaardige McGonagall ideaal neer te zetten. De rol van Hagrid wordt weer naar het minimum gereduceerd en hoewel ik daar niet over klaag, zette Coltrane het personage weer mooi neer. Jim Broadbent was perfect gecast als Slughorn. En last but not least, Alan Rickman treedt als Snape eindelijk op de voorgrond en doet dat ook goed. Hier begint echter één van de grote problemen, wat ook bij Bellatrix het geval is.

Het script laat soms grandioos afweten. Dialogen lijken van de pot gerukt dat het niet meer mooi is en het speciale van ieder personage lijkt in het niets te verdwijnen, 'the edge', zoals ze in Amerika zeggen. Bonham Carter speelt net zoals in het vorige deel perfect, maar Bellatrix lijkt haar geschifte kantje kwijt te zijn gespeeld. Nergens een geschifte lach of een uitbarsting van woede, enkel een herhaling van haar tekst uit OotP in de scène met het maïsveld. Moet ik ook echt geloven dat wanneer iemand als Bellatrix of Greyback in Hogwarts weet in te breken, niet naar de slaapzalen zou gaan en een paar kindertjes zou aanvallen? Het hele ontbreken van het eindgevecht was een gemiste kans en onrealistisch, zelfs al willen ze alles sparen voor het eindgevecht in deel 7.
Snape heeft hier niet veel
van te merken, tot het einde met het cliché "Yes, I'm the Half-Blood Prince". Hadden ze nou echt niets beters kunnen verzinnen? Daarbij was de verhaallijn rond de Prince zo dunnetjes en amper aangebracht, dat ik er eigenlijk niet minder om kon geven.
Ook Greyback lijkt in de film niet meer dan een domme bruut die gewoon de rest volgt, terwijl hij in het volgende deel toch (normaal gezien) meer persoonlijkheid zou moeten vertonen.
Het beste voorbeeld als het op de slechtheid het script aankomt, is het verschrikkelijke 'onbruik' van personages als Pettigrew en Narcissa Malfoy. Oké, hun rollen waren in het boek ook klein en niet zo van belang, maar als je 2 grote acteurs inhuurt om een paar zinnetjes (of zelfs niets!) te zeggen, laat ze dan thuis aub. Er zijn al genoeg plotse onthullingen gebeurt in deze reeks, dat het gemakkelijk zou zijn om Narcissa gewoon in film 7 te introduceren. De scène met de Unbreakable Vow kon evengoed off screen plaatsgevonden hebben en wat screen time bespaard hebben voor belangrijkere scènes, want uiteindelijk heeft de Vow toch geen effect op de verhaallijn (al moet dat wel zo uitgeschenen worden in deel 6, ja).

Naar mijn mening kregen de romances in dit deel veel te veel aandacht. Terwijl dit in het boek nog mooi verdeeld is met de andere, serieuze verhaallijnen, treedt het hier op de voorgrond en verpletterd het de continuïteit van de rest. Draco's missie kon moeilijk nog rommeliger voorgesteld worden (wat me hier ook irriteerde was dat de weergave van de Room of Requirement ontzettend verschilde van het vorige deel, nota bene met dezelfde regisseur!), de Half-Blood Prince stelde niets voor, terwijl dit in het boek naar de voorgrond trad door het vele onderzoek dat ernaar gedaan werd, en Harry's missie om Slughorns herinnering vast te krijgen en Voldemort's plannen te ontrafelen was ook al gereduceerd tot het minimum, waardoor het niet meer als een missie aanvoelde.

Tenslotte was de keuze t.o.v. scènes zwakjes gemaakt. Het begin met Harry in het station was gewoon stom (wrm een ander meisje erbij halen als hij toch op Ginny is?), het op het dak kruipen om binnen te kijken in de winkel waar Malfoy was, was om het in vakterm te zeggen 'Ridiculous', de brand in the Burrow was mooi vormgegeven, maar was compleet overbodig en té uitgerekt voor het verhaal en was er enkel om Bellatrix een grotere rol te geven en Tonks zelfs EEN rol te geven (haar sombere kleuren worden niet uitgelegd en als je niet weet wie het is, herken je haar misschien niet eens. Er wordt ook nergens gezegd dat ze een relatie heeft met Lupin, enkel gesuggereerd). En wanneer Ron vergiftigd wordt, was het contrast van humor met drama te groot om nog echt een impact op de kijker te hebben. Iedereen in de zaal zat nog te lachen terwijl Ron stuiptrekkingen kreeg. Ook jammer was dat er weinig te zien was van de lessen: enkel Toverdranken was er, terwijl dit de laatste kans was om het leven op Hogwarts nog eens voor te stellen. Ook bij Quidditch was het jammer dat we Harry niet eens te zien kregen (en anders in een flits).

De grotscène was ook zwakjes, vond ik. Er was niet echt een hoogtepunt (geldt voor de hele film, wat een k*teinde), was naar mijn mening recht afgekeken van Lord of the Rings (de vlammen, de Gollem-lookalikes,...) en kon veel origineler afgeleverd worden. Tevens ben ik blij (zo goed als) van Michael Gambon af te zijn: hoewel hij dit keer wel wist Dumbledore realitisch neer te zetten, irriteert zijn acteerwerk me mateloos. Het was wel out-of-character voor Harry om zomaar toe te kijken terwijl iedereen Dumbledore overrompelde, terwijl hij zelfs de kans had om Malfoy te stoppen, lang voordat de DeathEaters aankwamen. Daarbij was het ook niet duidelijk hoe wanhopig Dumbledore was in de laatste uren van zijn leven.

P.S.: moet de kijker, mensen die de boeken niet gelezen hebben, er nu van uitgaan dat Hagrid dood is? Er wordt geen uitleg gegeven nadat zijn huis in vlammen is opgegegaan.

Natuurlijk is de film niet barslecht, anders zou hij niet aan een 3* geraken, er zijn nog goede elementen in de film zoals het acteerwerk, de winkel van de Weasleys, de romantiek en humor zijn schitterend (maar soms te uitgebreid) uitgewerkt en weet de donkere en volwassenere toon het toch nog te redden.

3*, maar een teleurstelling na het lange wachten.


avatar van Seifer

Seifer

  • 805 berichten
  • 356 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Het grote gevecht op het einde? Ik kan in het boek geen groot gevecht op het einde ontdekken, tenzij jij die paar duelletjes bedoelt die op de achtergrond werden gehouden terwijl Harry achter Snape aan rende...
Ik moet toegeven dat ik het boek al lang niet meer heb gelezen, maar op wikipedia staat geloof ik alles wat veranderd, aangepast, toegevoegd of verwijderd is ten opzichte van het boek. Ik ontdekte niets wat echt essentieel is voor het verhaal (alle dingen die ze hebben weggelaten die wel belangrijk zijn heb ik ook aangestipt als minpunt voor de film). Over de verdere uitleg van de Gruzielementen: ik vind dat als ze daar een goede oplossing voor vinden in deel 7 dat dat dan geen smet is op deze film. Dus dat is even afwachten (anderhalf jaar )


Dat was eigenlijk wel een groot gevecht, de school werd namelijk aangevallen, alleen deed Harry er zelf niet aan mee omdat hij meer aandacht had voor Sneep. In het boek wordt ook vermeld dat Ron en iedereen die dat geluks drankje op hadden nauwelijks door spreuken worden geraakt tijdens dat gevecht (ik weet niet of dat ter sprake kwam in de film). Ik heb de film nog niet gezien, maar het kan zo maar zijn dat er in de film minder aandacht word besteed aan het gevecht tussen de dooddoeners en de leraren/leerlingen.


avatar van Steffen B

Steffen B

  • 11 berichten
  • 60 stemmen

Gisteravond naar de film geweest. Ik vond het niet echt storend dat ze zich niet aan het boek hielden. Alleen vond ik wel dat het einde nogal snel ging en ook niet zo veel actie in zat. Acteerwerk is goed, van allemaal vind ik. Al met al een goede film.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Drs. DAJA schreef:

Sowieso speelt de film een ijzersterk spelletje met kleuren.

Dat zeker, de manier waarop kleuren gebruikt worden vind ik prachtig.

Overigens, ik geloof niet dat ik het al gemeld had, maar de film begint 'zomaar'. Poef. Vond ik ook erg aangenaam.


avatar van Elineloves

Elineloves

  • 24071 berichten
  • 3631 stemmen

Musicer schreef:

P.S.: moet de kijker, mensen die de boeken niet gelezen hebben, er nu van uitgaan dat Hagrid dood is? Er wordt geen uitleg gegeven nadat zijn huis in vlammen is opgegegaan.


Volgens mij niet hoor, aangezien hij er wel weer bij stond toen iedereen bij Dumbledore stond.. Hij stond toen ineens naast Ron en Hermelien, dat was nádat zijn huis in brand vloog, toch?


avatar van Michaelpitt

Michaelpitt

  • 114 berichten
  • 278 stemmen

Ik vond het een geweldige film. Alle soorten genres zaten erin; fantasy, thriller en zelf comedy. Het is voor de makers erg moeilijk geweest het hele boek in de film te verwerken en dit hebben ze fantastisch gedaan. Dit was echt één van de beter HPfilms.


avatar van Saaaarrtje

Saaaarrtje

  • 75 berichten
  • 163 stemmen

Ik denk dat de lage punten vooral vallen omdat het zo lang geduurd heeft voordat deze film uit kwam, dat alle verwachtingen ontzettend hoog waren bij veel mensen. En ik kan me voorstellen dat het dan (een beetje) teleurstellend kan zijn (vergeleken met het boek)

Maar als ik hem bekijk als film alleen, en in vergelijking met de andere films, vind ik hem echt helemaal prima.

Mijn verwachtingen waren ook wel hoog, maar ik had me op veel veranderingen ingesteld, en ik ben dan ook niet diep teleurgesteld. Ik blijf bij mijn standpunt, 4 vind ik hem zeker wel waard.


avatar van Saaaarrtje

Saaaarrtje

  • 75 berichten
  • 163 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Ik vond eigenlijk die balans tussen de "puberproblemen" en Voldemorts dreiging heel goed. Bijna ieder humor-stukje of romantiek-stukje werd wel gevolgd door een shot van Malfoy, een les van Dumbledore, de aanval op Ron of Katie Bell, de aanval op Het Nest en het eindigde met een half uur duistere gebeurtenissen achter elkaar.

Mee eens, prima balans, afwisselende scenes.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Saaaarrtje schreef:

Ik denk dat de lage punten vooral vallen omdat het zo lang geduurd heeft voordat deze film uit kwam, dat alle verwachtingen ontzettend hoog waren bij veel mensen.

A. Tijd voordat het uitkomt heeft volgens mij geen donder te magen met verwachtingen.

B. Eerste testscreenings hadden belabberde reacties dus eventuele hoge verwachtingen zijn toen genekt.

C. Welke lage punten?


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

serpico schreef:
Misschien moeten we wat idee'tjes opsturen als de films geremaked worden

Hmm, in ruil voor een klein rolletje dan maar, of meteen het hele script van 7 1+2?

Goed dat je het zegt (helemaal vergeten), maar ook briljant! Al die fotoflitsen waren vet creepy!

Ja, hij wist wel in een paar seconden een vrij afstandelijke Dumbledore in een hartelijke te veranderen.

Ah ja, ik houd heel erg van die menselijkheid en echtheid, die hier een klein beetje ontbreekt.
Ik begrijp het wel, maar het f-woord en geslachtsdelen in combinatie met Potter zie ik niet echt werken. Daarvoor zal het altijd te preuts blijven, wat ik wel kan waarderen.

Ja, dat klopt. Mijn totaalbeeld was heel anders. Maar je hebt me wel op een aantal positieve puntjes gewezen! Het staat 100% vast dat ik deze film nog eens zal herzien, en ik verwacht nu eigenlijk dat die positief zal uitvallen ^^
Er komen nog zoveel kijkbeurten, die kun je niet op 2 handen tellen, dus ik zal hier nog wel een tijdje aanwezig zijn.

Nu we het toch over positieve puntjes hebben: als Harry de gelukdrank heeft gedronken en Slakhoorn tegenkomt, en doorloopt, zegt Slakhoorn: HARRY!?! En dan zegt Harry: SIR!?! Dat was echt de meest briljante actie van Harry uit zijn leven ofzo

Radcliffe's meest overtuigende actie in 6 delen.


avatar van Saaaarrtje

Saaaarrtje

  • 75 berichten
  • 163 stemmen

Drs. DAJA schreef:

C. Welke lage punten?

Ik heb toch wel een aantal eentjes en tweetjes zien vallen


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Dat heeft iedere film. Op Moviemeter is hij tot nu toe nog de hoogst genoteerde in de reeks en op IMDb heeft ie zelfs een 8.3. Ik heb recensies in de krant gelezen die hem zelfs het beste Potter-deel noemen.