Boogie Nights (1997)

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Mark Wahlberg, Julianne Moore en Burt Reynolds

Jaren '70. De naïeve en ongeschoolde Eddie Adams wordt ontdekt door pornoregisseur Jack Horner. Jack en zijn vriendin Amber nemen Eddie onder hun hoede. Onder hun creatieve leiding ontwikkelt Eddie zich binnen de kortste keren tot (letterlijk) de grootste in zijn vakgebied. Eddie wordt pornoster Dirk Diggler en geniet met volle teugen van zijn verworven faam. Maar dan leert hij ook de schaduwkant van het succes kennen.

avatar van nijkerkbert
Mijn verwachtingen waren hooggespannen na alle recensies hier. Valt me film dan even tegen. Veel te lange speelde, had ook in anderhalf uur gekund. Al met al 2☆ voor de moeite.

avatar van Basto
nijkerkbert schreef:

In mijn bekeving vlig de 2,5 uur voorbij. Maar welke scenes, personages of verhaallijnen had j eruit willen halen om het met een uur in te korten?

avatar van nijkerkbert
[quote]Basto schreef:

Nou het hele middenstuk waarin alles dreigt te lopen bijvoorbeeld. Verder was het aardig geweest als er op de slechte relatie met zijn moeder later weer was teruggevallen. Maar hè, dit is mijn mening hè?

avatar van Bélon
Op 23 september een eenmalige voorstelling in Kino als eerbetoon aan de onlangs overleden Burt Reynolds:

Burt Reynolds tribute: Boogie Nights (1997) – 35mm presentation - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

avatar van Bélon
Gezien op -relatief- groot scherm en punt erbij ook voor deze (samen met Magnolia). Deze PTA films hebben de tand des tijds prima doorstaan.

avatar van Ferdydurke
Dat is nog eens een leuk weerzien.

Ik kon deze destijds best waarderen dacht ik, maar hij was tamelijk ver weggezakt uit mijn geheugen. Blijkt dus gewoon tot het beste werk te behoren van PTA, in een toch al niet misselijk oeuvre.

Messcherpe schetsen van Amerikaanse personages in een Amerikaanse setting, grotesk, ontluisterend én vol empathie, soms hilarisch, soms hartroerend, en soms allebei tegelijkertijd, en altijd zonder oordeel: het is wat Anderson doet.

En in Boogie Nights gaat dat allemaal wel heel erg goed, niet in het minst dankzij de weer geweldige cast. Naast de gekende klasse van onder meer Reilly, Moore, Hoffman en Macy, zien we hier ook de voor 'dit soort' films op het eerste gezicht wat atypische acteurs als Wahlberg en Reynolds tot grote hoogte stijgen.

Fraai tijdsbeeld ook natuurlijk, en je leeft mee met de personages, die in hun naïviteit iets ontwapenends hebben, hun worsteling als hun dromen in duigen vallen, en hun uiteindelijke vlucht terug in het warme bad van hun illusoire wereld.