Boogie Nights (1997)

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Mark Wahlberg, Julianne Moore en Burt Reynolds

Jaren '70. De naïeve en ongeschoolde Eddie Adams wordt ontdekt door pornoregisseur Jack Horner. Jack en zijn vriendin Amber nemen Eddie onder hun hoede. Onder hun creatieve leiding ontwikkelt Eddie zich binnen de kortste keren tot (letterlijk) de grootste in zijn vakgebied. Eddie wordt pornoster Dirk Diggler en geniet met volle teugen van zijn verworven faam. Maar dan leert hij ook de schaduwkant van het succes kennen.

Jordy (admin)
De film is geweldig geacteerd, en geeft een erg mooi beeld van de porno-industrie eind jaren '70, begin jaren '80. Aan het eind wordt de film wat tragischer, maar hij blijft boeiend. 4 sterren.

Erg boeiende film en wordt idd erg goed geacteerd, ook orginele film.

Hele goede film. Toch knap van deze film dat ie zich afspeelt in de porno scene en erg overtuigend is zonder echt veel te laten zien (qua bloot enzo).

Verrassend goede film!
Leuke eind jaren '70 - begin jaren '80 sfeer. Lekker retro. Mooie kostuums e.d.
Geweldige soundtrack trouwens! 99 Luftballons zat er zelfs bij.
Minpuntjes vind ik het niet zo passende happy end en de lange speelduur van de film.

*Verrassend* goed ? Op een eiland gewoond ?

Que ?

Jordy (admin)
denkt dat ie bedoelt dat het vreemd is dat je door de kwaliteit van de film verrast bent... terwijl het een bekende en erg positief ontvangen film is

kappeuter (moderator)
Oh, op die fiets.. Ja ik had wel van meerdere mensen gehoord dat 'ie goed zou zijn. Ik dacht echter dat 't gezien het thema (de pornobusiness) allemaal erg cliché zou worden. Viel dus erg mee.

Jordy (admin)
net m'n Collector's Edition regio-1 dvd binnen... errug mooie verpakking, leuke extra's zo te zien... wat is dvd toch een mooi medium

die met de getekende voorkant? weet je dat iemand daar laatst 200 dollar voor bood? zeer cool die uitgave, yep.

Jordy (admin)
200 dollar? gewoon overal te koop voor een normale prijs toch?

je bedoelt de speciale 2-disc-set platinum series met getekende voorkant toch? in new york doen ze daar een moord voor, is compleet uitverkocht.

yep, deze

YEP, heel cool die uitgave. Ik zou 'm maar goed bewaren als ik jou was!

Je kan geld verdienen Jordy

kappeuter (moderator)
Staat gewoon 'in stock' bij hoor jongens, bij de link van play.com die jordy stuurde..

Jordy (admin)
ja echt geweldig weer... viel me toendertijd totaal niet op hoeveel bekende mensen hier in mee spelen

- "What are you doing ?"
- "What does it look like ????"
Zalige film.

****' 4,5 op 5 ****'

2,5 uur kijken echt wel waard. Heb genoten, vooral van acteur die Reed Rothchild speelde (die ene acteur waarvan je de naam net niet weet, speelt in meer films van PT Anderson, das een echte peer).

avatar van Brooklyn
Gisteravond voor het eerst gezien. Toch wel een film die ik eerder had moeten bekijken eigenlijk... Uitstekend tijdsbeeld, ik moest af en toe denken aan Scorsese's 'GoodFellas' en 'Casino' qua camerawerk en verhaal:)

Hoewel ik niet zo'n Mark Wahlberg-fan ben, vond ik hem zeer goed spelen, net als de rest van de cast trouwens. Een aantal hele leuke rollen.

4,5 sterren

Bij vlagen best lachwekkend, maar voor het grootste gedeelte van zijn weer veel te lange speelduur maar slaapverwekkend. Veel scenes die veel te lang doorgaan, hier en daar wat clichematig drama, dan weer wat (kennelijk) schokkend bedoelde scenes die dat absoluut niet zijn (de hele film is trouwens verbazingwekkend braaf voor z'n onderwerp). Ik ben er trouwens nog niet helemaal uit of het nu een mislukte komedie is, of een mislukt drama (hopeloos incoherent plot trouwens, met zoveel personages die geintroduceerd worden en amper uitgewerkt) dat toevallig af en toe grappig wordt, maar hoe dan ook: ik vond het niet veel. 1,5 *

avatar van Macmanus
Queto Yurlunyur schreef:

Kan natuurlijk ook allebei.

avatar van tovenaar
Queto, kijk zulke films alsjeblieft gewoon niet meer!

avatar van Goodfella
..of gooi alle beoordelingsschemaatjes en -modelletjes weg en ga gewoon 's fílm kijken. Sit back and relax, als je begrijpt wat ik bedoel

Goodfella schreef:

precies!

Queto Yurlunyur schreef:

pfff ... daar gaan we weer, Boogie Nights is een prachtfilm, ik vind dat Queto ...

avatar van Redlop
Als komedie zeer geslaagd. M.n de film in de film was erg sterk. Bovendien ken ik geen acteur die zo'n geweldige kop heeft voor (tragi) komedie als William H. Macy.
Ook de 'diepzinnigheden' waren hilarisch.

Als drama vind ik het toch wat minder. Het geeft wel een geromantiseerd (ondanks de drugs) beeld van pornoland. Heather Graham die gewoon weer terug naar de schoolbanken gaat. De pedofiel die bijna nog de status 'arme man' krijgt. De roof op de overvaller...

En Julianne Moore is niet ordinair genoeg voor die rol. Al met al 3,5 *

Vooral het feit dat Reynolds echte kunst wil maken in pornoland wil maken is leuk én hij lijkt het nog te geloven ook. Komt daar nog bij dat de film volgepropt zit met leuke én tragische momenten tergelijkertijd. Hilarisch toch, hoe die verkoper probeert stereoinstallaties probeert te verkopen via countrymuziek? [Reactie van zijn baas: "I told you before, no country music!"]

Goodfella schreef:

Doe ik hoor. Ik bepaal het aantal sterren aan de hand van de vraag hoeveel 'indruk' (lastig te algemeniseren even; precieze definitie kan verschillen per genre) de film op mij maakt, en pas achteraf bedenk ik er een argumentatie bij (waar het dan wel aan gelegen zal hebben dat ik de film goed of slecht vond). Nooit andersom.

avatar van Goodfella
Ok sorry, ik krijg gewoon die indruk als ik jouw stukjes zo lees. Kan d'r niks aan doen