Boogie Nights (1997)

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Mark Wahlberg, Julianne Moore en Burt Reynolds

Jaren '70. De naïeve en ongeschoolde Eddie Adams wordt ontdekt door pornoregisseur Jack Horner. Jack en zijn vriendin Amber nemen Eddie onder hun hoede. Onder hun creatieve leiding ontwikkelt Eddie zich binnen de kortste keren tot (letterlijk) de grootste in zijn vakgebied. Eddie wordt pornoster Dirk Diggler en geniet met volle teugen van zijn verworven faam. Maar dan leert hij ook de schaduwkant van het succes kennen.

Dit is mijn favoriete film allertijden.
De eerste keer dat ik de film zag in de bioscoop, wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moest (had ik ook bij Fight Club), maar na de tweede keer kijken was ik verkocht: deze film is geniaal!
Favoriete scenes: de openingscene (shot van enkele minuten) en de 'vuurwerk-scene'.

kos schreef:

Boogie Nights handelt dan wel om een 'rise and fall' verhaal, maar de hele uitwerking is totaal anders dan vergelijkbare films. Vooral in gedetailleerdheid, subplots, karakterverdieping etc.
Eens. Regisseur Anderson heeft een stijlvolle film weten te maken met kleurrijke personages, bizarre situaties en een goede soundtrack. 4*

avatar van E V
E V
Goede film van goede regisseur. Met veel geweldige acteurs

nuf
zeker een van mijn favorites, laat ook zien dat iedereen contact met deze "seksacteurs" vermijdt. maar dat ze tegen elkaar meer dan aardig zijn. op en afbouw geniaal gemaakt waardoor dit een toppertje is die zeker in mijn top 3 komt.

5 sterren!

Goede film, goede acteerprestaties (Macy!) en een goed verhaal.

Som; goede film, maar niets speciaals vond ik. Bovendien vond de allerlaatste shot overbodig. Die had totaal geen zin en deed volgens mij zelfs afbreuk aan de film.

avatar van mikey
Hoezo??? hij was back in business! Ik vond het een van de meest bijzondere van alle happy-endings .

ok dat hij er terug was, (maar getekend door zijn "avonturen") kon ook anders aangetoond worden en niet door zijn broek te laten zakken om het zo te zeggen

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Elke andere manier had ik minder goed gevonden. Zeer passend en het zegt erg veel in één shot.

avatar van krabat
4,5 * voor dit meesterwerkje. De film zou zo uit 1975 kunnen komen mits de kwaliteit van de opnames niet zo goed zou zijn geweest.

De meest geweldige scene vond ik "Brock Landers", zo fout, maar oh zo goed (leek wel Jiskefet).

De kleding, kapsels en vooral muziek in de film maken het zo mogelijk nog beter.

avatar van mikoz
krabat schreef:

Klopt ik dacht ook dat de film veel ouder was:)

Amusante film, met leuke sub-plotjes die soms niet hadden gehoeven. Jammer dat ik niet echt meeleefde met de karakters, sommige karakters hadden totaal geen diepgang, jammer.
Desondanks uitstekende film waarin Reynolds eindelijk weer eens van zich doet spreken op een positieve manier.

avatar van mikoz
Dit is overgens toch wel de droom van iedere jonge knaap

hele goede film, hoort zeker bij mijn favorieten aller tijden, komt ook deels doordat ik hem ooit in de US voor het eerst zag dus dat geeft al wat extra nostalgie, voor mij dan

dikke 4*

Ja, wel een apparte film,weer eens wat anders dan de meeste films.
3.5 sterren

avatar van otherfool
Erg amusant, maar het verhaal pakte me niet echt. 3*.

Vanavond voor tweede maal gezien en opnieuw evenzeer gefrappeerd door het ongelooflijke ritme en de energie van deze absoluut door emoties doorwrochten prent. Prachtig geacteerd is 'boogie night' één van de allerbeste dingen die de jaren '90 hebben voortgebracht. 4.5*

avatar van Mc
Mc
Erg leuke, frisse film die naarmate het meer bergafwaarts gaat met de hoofdpersonen steeds interessanter wordt. Het happy end vond ik dan ook wat jammer. Hier en daar was de film wat langdradig, maar verder was er weinig op aan te merken.

orbit
Wel leuk, dat pornowereldje ernaast, zorgt voor wat harder randje aan deze film.. Maar verder is het een flinterdun verhaaltje en dat melodramatische einde komt een beetje hard op het dak vallen na al die "ongein" op de pornoset. Beetje vlees noch vis dit..

Waarom dit niet heel hoog in de top 250 staat is mij een raadsel. Een geweldige film, die op komische én dramatische wijze het leven in de pornowereld van de jaren '70 en '80 in beeld brengt.
Sex, Drugs and Disco... is de tagline. Uitstekend gekozen. Deze combinatie, samen met de geweldige cast en de vele geweldige scènes, zorgen dat dit een van de beste films is van de jaren '90. Zelfs beter dan Magnolia. 4,5 sterren.

Reinbo

mister blonde schreef:

Absoluut eens. 'Boogie nights' is een geboren klassieker en één van de àllerbeste dingen die de jaren '90 heeft voortgebracht!

avatar van mikey
Geniale eerste helft maar dan zakt de film toch in elkaar. Helaas is de regisseur nooit uit dat dal gekomen (zie ook magnolia) 4

avatar van Naomi Watts
Na veel positieve verhalen met de nodige hoge verwachtingen in Boogie Nights gestort. Na drie pagina's vol lofuitingen moet ik toch weer dwarsliggen.

Goede acteerprestaties, een heel goed begin maar daarna is het een aaneenschakeling van saaiheid en langdradigheid. Flinterdun plot met veel melodramatisch gewauwel. DVD zo snel mogelijk kwijt proberen te raken. 1,5*

avatar van donnie darko
Naomi Watts schreef:
DVD zo snel mogelijk kwijt proberen te raken.

Gooi hem in het DVD-weggeef topic. Ik wil hem maar al te graag hebben. Of je kan hem gewoon rechtstreeks aan mij geven.

avatar van Nicolage Rico
Hier nog 1 die heb wel wil hebben.

mikey schreef:

Inderdaad, dat is helemaal een prul!

Het heerlijk foute sfeertje beviel me wel: 4*

avatar van BlueJudaskiss
orbit schreef:

Inderdaad, dat is helemaal een prul!

Heiligschennis!

BlueJudaskiss schreef:

Heiligschennis!

mooi!

avatar van BenicioDelToro
Het sterkste aan deze film is het acteerwerk en de muziek. Voor de rest, dus wat het verhaal betreft, ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ervan vond. Moet het nog even op me laten inwerken denk ik...

Wordt vervolgd...