Boogie Nights (1997)

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Mark Wahlberg, Julianne Moore en Burt Reynolds

Jaren '70. De naïeve en ongeschoolde Eddie Adams wordt ontdekt door pornoregisseur Jack Horner. Jack en zijn vriendin Amber nemen Eddie onder hun hoede. Onder hun creatieve leiding ontwikkelt Eddie zich binnen de kortste keren tot (letterlijk) de grootste in zijn vakgebied. Eddie wordt pornoster Dirk Diggler en geniet met volle teugen van zijn verworven faam. Maar dan leert hij ook de schaduwkant van het succes kennen.

avatar van De Knip
Film komt vooral het eerste uur nogal komisch/parodie-achtig over, later gaat het meer naar een drama toe.
De hand van Thomas Paul Anderson is zeker als je kijkt naar Magnolia erg duidelijk te zien. De karakters die vooral later weer of een goed of een slecht einde krijgen. Ook grappig is dat je de leuter van Dirk Diggler op 't einde te zien krijgt
Boeiende film!

***1/2

avatar van De Knip
Queto Yurlunyur schreef:
Bij vlagen best lachwekkend.....hier en daar wat clichematig drama..........Ik ben er trouwens nog niet helemaal uit of het nu een mislukte komedie is, of een mislukt drama

Kan ik me goed in vinden Q. Behalve dat mislukte dan.

Heb me hier best mee vermaakt. Wel een beetje te lang vond ik persoonlijk; m'n interesse zakte gaandeweg behoorlijk weg.

Queto Yurlunyur schreef:

Bij vlagen best lachwekkend, maar voor het grootste gedeelte van zijn weer veel te lange speelduur maar slaapverwekkend. Veel scenes die veel te lang doorgaan, hier en daar wat clichematig drama, dan weer wat (kennelijk) schokkend bedoelde scenes die dat absoluut niet zijn (de hele film is trouwens verbazingwekkend braaf voor z'n onderwerp). Ik ben er trouwens nog niet helemaal uit of het nu een mislukte komedie is, of een mislukt drama (hopeloos incoherent plot trouwens, met zoveel personages die geintroduceerd worden en amper uitgewerkt) dat toevallig af en toe grappig wordt, maar hoe dan ook: ik vond het niet veel. 1,5 *

Helemaal mee eens. Niet te geloven dat ooit iemand een paar prijzen aan deze film heeft kunnen toe kennen.
Seventies porn flix - misschien wel het meest saaie onderwerp denkbaar voor een film.

Voor echte seventies kun je beter nog eens naar Car Wash kijken.

avatar van jassonn
Heb me prima vermaakt al had er best een halfuurtje speeltijd afgekund.John C. Reilly begin ik ook steeds meer te waarderen,heeft altijd leuke bijrollen.4 *

Reinbo
Schitterende virtuose achtabaanrit vol emoties. De Goodfellas van de Pornindustrie met stuk voor stuk prachtige rollen van een all star cast avant la lettre. Meesterwerk heeft een Vaste plaats in mijn top 10.

zo, dat moest ik even kwijt 5*

Prima film met dito acteerwerk. Nu ben ik ook geen Mark Whalberg fan (gezien zijn andere acteerprestaties), maar hier speelt hij toch een puik rolletje. Het verhaal neemt een iets te dramatische wending op een gegeven moment, maar ach, het schetst mooi de opkomst en ondergang van de pornoster met de mooiste industrienaam.
De humor is natuurlijk onovertroffen op sommige punten; het eeuwige gen@#k met andere mannen van de vrouw van de technicus en de meesterlijke eindscene. Daar kregen alle vrouwen waar ze vanaf het begin van de film al op gewacht hadden...

****

Het is meer dan zes jaar geleden dat ik deze film heb gezien, maar hie liet bij mij een verpletterende indruk na. ****

avatar van Badalamenti
Schitterend camerawerk, Anderson kent zijn vak !

een schitterende tragikomedie die desondanks een ietwat te lange duur toch blijft boeien.
schitterende muziek,grappige scenes bvb de countryfascinatie van don cheadle,de porno is kunstfascinatie van reynolds en de overspelige vrouw van macy'what does it look like'
schitterende rollen van vooral Reilly,moore en reynolds,en heerlijk gefilmde scene's ook.de poolpartyscene is erg inventief hoe de camera een personage even volgt om over te schakelen op een ander,na 90 min krijgt de film een klein dipje en wordt alles wat meer richting dramatiek gedreven,en het einde voelt idd wat simpel aan maar toch een erg goeie 3.5 sterrenfilm,enne by the way dat laatste shot van wahlberghs ding,das een fake

Je meent het

ik zie dagelijks een groter exemplaar

avatar van jassonn
Droom maar lekker verder jongen

die van pappa ???

avatar van mikey
briljante ensemblefilm over de nieuwste pornosensatie in jaren 70. Hij is niet al te snugger maar des te ambitieuzer en doet alles wat je van hem verlangt met uitstekend resultaat. andere karakters zijn ook bijzonder; de westernfreak die een elektronicazaak wil openen en de regisseur die zijn werk als kunst beschouwt. Dan begint de jaren 80 en niets is meer zoals het ooit was. grappig en dramatisch. uitmuntend gemaakt en origineel (misschien een beetje beinvloed door r. altman).5

djelle
Ik ga geen punten geven omdat ik hem slechts deels gezien heb, maar wat ik gezien heb vond ik niet echt boeiend. Het was nogal een mager verhaal met veel clichés en het bood niet veel afwisseling. Inhoudelijk was de film nogal zwak. De vulgariteit was storend en duidelijk een commerciëel gebruik. Hoort bij het verhaal, maar het verhaal alleen al...

Ik zou nog veel zaken kunnen opnoemen die mij ergerden maar laat ik het zo stellen dat er niet veel elementen inzaten die boeiend genoeg waren om dit een vermakelijke 152 minuten uit te kunnen kijken. Weinig origineel, inhoudelijk zwak, redelijk cliché, saaie scenes en dialogen... Nee, dit is het niet voor mij. Weggezapt...

djelle schreef:

Dat viel me juist erg mee.

Zat niet veel meer blood in dan (buiten de laatste scene) in een gemiddelde Hollywood productie. Onnodig blood werd meestal, hoe lastig dat ook is wanneer je een dergelijke film schiet, vermeden en zag er over het algemeen zeer smaakvol uit.

The 'rise and fall' van een pornoster vond ik eigenlijk wel een orgineel gegeven. Het enige (echte) cliché dat ik heb kunnen ontdekken dat was het cokegbruik onder de acteurs en actrices.

Wel grappig trouwens dat D. Macy overal en altijd weer de losersrol, die hij beter dan wie dan ook kan spelen, krijgt.

djelle
Tjah, ik heb hem natuurlijk ook maar deels gezien hé, maar met vulgariteit bedoel ik niet zozeer bloot of sex. Bepaalde handelingen en suggesties vond ik maar vies... Maar dit hangt af van persoon tot persoon denk ik.

Maar wat die clichés betreft; gans dat climb-to-the-top verhaaltje vind ik erg uitgespeeld, zeer cliché. Het gaat nu wel eens over een pornoster, maar niettemin het blijft dezelfde context. Ook de drama-elementen van slechte thuisomgeving (met o.a. de psychologische mishandeling van de moeder wat ik nog herinner), de stereotiepe succesfiguren en situaties enzoverder, vond ik ook allemaal zo storend cliché... Je kan toch moeilijk ontkennen dat er zeer veel cliché-elementen inzitten? ....
Enfin, dat stoorde mij toch.

Ik vind deze film ook allesbehalve cliche hoor. Als je dit al cliche vind kun je bij elke film wel wat vinden.

djelle schreef:
Maar wat die clichés betreft; gans dat climb-to-the-top verhaaltje vind ik erg uitgespeeld, zeer cliché. (...) Ook de drama-elementen van slechte thuisomgeving, de stereotiepe succesfiguren en situaties enzoverder, vond ik ook allemaal zo storend cliché... Je kan toch moeilijk ontkennen dat er zeer veel cliché-elementen inzitten? ....
Enfin, dat stoorde mij toch.

Het rise-and-fall principe is inderdaad enigszins cliché. Maar de rise-and-fallvan (een) pornoster(ren) is wel goed en origineel uitgewerkt (al kan het niet tippen aan de rise-and-fall in Magnolia van dezelfde regisseur).
Je zou de film echt nog een keer helemaal moeten zien, want ook de figuren in de film zijn toch over het algemeen weinig stereotype (oa. jaloerse echtgenoot gespeeld door opper loser D. Macy en diverse 'homosexuele' karakters).

kos schreef:

Hmm... Ik weet het niet hoor. Het gaat vooral om de hoeveelheid van de gebruikte clichés en hoeveel eigen "touch" en eigen elementen/toevoegingen ze erin gestoken hebben. Het is niet omdat het nu om the rise and fall van een pornoster gaat dat het plots zo anders is. Neem nu een film als 'the green mile' bijvoorbeeld. Daar vind je bijna geen clichés en gans het verhaal en concept op zich is nog nooit eerder zo uitgevonden of uitgewerkt geweest, met veel originele belichtingen enz... Heel de film door was een vernieuwing voor de kijker. Je wist nooit wat je de volgende scene ging zien of in welke stijl ze verder gingen gaan met het verhaal. De film was ook moeilijk in een hokje te plaatsen. Vind ik alleszinds veel knapper en origineler dan Boogie nights.

Maar niettemin zal ik pascal83 zijn raad eens opvolgen om hem een keer helemaal te bekijken. Je weet nooit.

Dat je uitgerekend The Green Mile als voorbeeld neemt waar de cliche's NIET inzitten is voor mij onbegrijpelijk.
De hele opzet van die film is zo standaard als het maar zijn kan. Tuurlijk is de uitwerking wel wat anders, maar een enorm originele film is dat imo zeker niet, neem dan een ander voorbeeld.

Boogie Nights handelt dan wel om een 'rise and fall' verhaal, maar de hele uitwerking is totaal anders dan vergelijkbare films. Vooral in gedetailleerdheid, subplots, karakterverdieping etc.

kos schreef:

Het is toch vele malen origineler dan weer zo'n rise and fall
in de disco-70's verhaaltje als boogie nights. Zelfs al gaat het over een pornoster, is toch ook al vele malen gebruikt. Maar als je andere voorbeelden wilt: Amélie, pulp fiction, el mariachi, full metal jacket, taxi driver.... voorbeelden te over die zoveel meer originaltiteit bevatten.

Komaan zeg.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
The Green Mile origineler dan Boogie Nights? Inderdaad een nogal beroerd voorbeeld.
Dat Rise and fall verhaal is er veel vaker geweest. Maar ik vond het hier juist enorm fris en vol met mooie details en karakters.

pascal83 schreef:
rise-and-fall principe is inderdaad enigszins cliché. Maar de rise-and-fall van (een) pornoster(ren)

Misschien wel, maar dit is enigszins waargebeurd. Dus dan wordt het moeilijk om dit als 'rise and fall/gtst' te zien, zoals al die andere (welke?). De jaren 80 waren desastreus: aids, veel mensen stierven, video; dus het werd meer een ranzige industrie, en het conservatieve reagan tijdperk brak aan. Deze film is toch losjes gebaseerd op de legendarische piemel van long john silver (?), die al snel stierf? 5

mikey schreef:
(...) zoals al die andere (welke?).

Collega's van Eddie Adams: Roller Girl, de vriend van Eddie, regisseur, rol van D. Macy

avatar van mikey
Ik bedoelde welke andere rise 'n' fall films?

mikey schreef:

Ik bedoelde welke andere rise 'n' fall films?

Er zijn bijvoorbeeld genoeg mafiafilms die het rise 'n' fall thema behandelen (Goodfellas etc.) :
Boefje begint als kleine jongen --> klimt op --> komt aan de top te zitten --> krijgt met tegenslagen te kampen --> raakt zijn toppositie kwijt

Sorry voor de late reactie

Prachtige tragische film over de verotte porno industrie van die tijd!!

Met name de beelden van Brock Landers en Chest Rockwell of zoiets maken me aan het huilen van het lachen!!

Tevens als ze bij die gast thuiszitten en dat indootje loop steeds rotjes af te steken is briljant in zijn ziekheid!!

Of dat ze in het bad zitten en de nam DIRK DIGGLER verschijnt in hetNEON is geweldig!!

Zeer onderhoude film, met veel van mijn favoriete acteurs!! 4 sterren!!!

avatar van predator
heel goed acteerwerk, mooi tijdsbeeld, prachtige film. Wel erg triest op het eind.