• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.289 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.542 acteurs
  • 199.088 gebruikers
  • 9.376.802 stemmen
Avatar
 
banner banner

Boogie Nights (1997)

Drama | 155 minuten
3,74 1.897 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 155 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson

Met onder meer: Mark Wahlberg, Julianne Moore en Burt Reynolds

IMDb beoordeling: 7,9 (302.375)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 19 maart 1998

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Boogie Nights

"The life of a dreamer, the days of a business and the nights in between."

Jaren '70. De naïeve en ongeschoolde Eddie Adams wordt ontdekt door pornoregisseur Jack Horner. Jack en zijn vriendin Amber nemen Eddie onder hun hoede. Onder hun creatieve leiding ontwikkelt Eddie zich binnen de kortste keren tot (letterlijk) de grootste in zijn vakgebied. Eddie wordt pornoster Dirk Diggler en geniet met volle teugen van zijn verworven faam. Maar dan leert hij ook de schaduwkant van het succes kennen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Eddie Adams / Dirk Diggler

Jack Horner

Reed Rothchild

Buck Swope

Todd Parker

Maurice t.t. Rodriguez

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

I am the star!

En of Dirk Diggler de ster is Prima rise-and-fall verhaal die een leuke inkijk geeft in het pornowereldje in de jaren 70 - 80. Wat vooral opvalt is de stijlvolle manier van filmen en de schitterende soundtrack.

Verder vond ik het gewoon een aangename film die humor en drama perfect weet te combineren. Doet een hele reeks bekende koppen mee, de ene z'n rol is al groter/belangrijker dan andere, maar allen doen ze hun duit in het zakje. Vond Wahlberg alvast prima acteren.


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Net deze film gezien. Ik vind deze film een prettige aaneenschakeling van heerlijke foute, fijne, mooie en hilarische momenten. De sfeerverandering gedurende film is echt kenmerkend voor een regisseur als Anderson. Gitzwart met een komisch randje. Verder zijn de acteerpestaties van zowat heel de cast uitmuntend.

Ik moet net als There Will Be Blood een weekje nadenken over hoeveel sterren ik de film zal geven. Heel moeilijk. 3.5-4-4.5?


avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

  • 1746 berichten
  • 1431 stemmen

PTA, jij grote meneer, jij! Echt wel één van m'n favoriete cineasten. Boogie Nights ten tweeden male bekeken en het blijft een uitstekende film.

Grote lichten zijn ze niet, de Dirk Digglers en Reed Rothchilds van deze wereld. En dat zorgt voor de nodige gein! Grappige momenten dus, maar ook op dramatisch vlak overtuigt deze prent. Já, een rise & fall verhaal, maar toch op een frisse manier verteld.

De regie van Anderson is groots en inderdaad de voorbode van zijn magnum opus Magnolia. Ook de muziek wérkt. Sommige songs zou ik zelf niet meteen opzetten, maar binnen de film passen ze als een bus.

Net zoals de acteerprestaties dat doen. Wahlberg is spot-on als naïeve seksgod en de vele usual suspects (Moore, Macy, Reilly, Guzman) zijn stuk voor stuk toppers en dat tonen ze hier met verve. Ook de minder bekende gezichten in PTA-land doen het voortreffelijk.

Twijfel wat tussen 4 en 4,5* maar ga toch voor het tweede omwille van de briljante scène op de tonen van Jessie's Girl. Terwijl Mister John C. Reilly zijn gezelschap schichtig aanport om zo snel mogelijk het ruime sop te kiezen, zoomt de camera in op de in gedachten verzonken Wahlberg. Vond dat op één of andere manier zo'n topscène. Dat petje gaat hier zeer diep af voor Paul Thomas Anderson.


avatar van nognooit

nognooit

  • 308 berichten
  • 2122 stemmen

Deze film zit cinematografisch perfect in elkaar. Prachtige lange shots, alleen al het openingshot is geniaal.

Qua acteerwerk zit het ook goed, dit is overigens de eerste keer dat ik Mark Wahlberg een beetje fatsoenlijk werk vind leveren. Meestal vind ik hem afschuwelijk emotieloos acteren en mijd ik films met zijn naam erop ook.

Het verhaal van de film vond ik wel aardig, voor een lange tijd lijkt de film wat stuurloos. Je ziet Dirk Diggler groeien in de porno industrie en samen met zijn collega's geniet hij van het succesvolle leven.

Dat stuurloze aspect is niet persé slecht, maar het had niet langer moeten duren dan dat het deed. Misschien was het zelfs beter geweest als het wat korter was.

Uiteindelijk komt er een dreiging in het verhaal, een die niet erg verrassend is maar doordat de film voor die tijd lang voortgekabbelde verraste het mij toch.

Al met al ben ik niet erg onder de indruk van het verhaal, maar wel van het totaal plaatje. De fijne cinematografie, de soundtrack, het acteerwerk. Ja, dat zit allemaal wel goed. Daarom een mooie drie en een half.


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12273 berichten
  • 5515 stemmen

Vandaag eindelijk eens kunnen bekijken en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk van deze film was. Het verhaal was prachtig en de beelden zagen er fraai uit (ook de muziek trouwens), verder was de cast zeer indrukwekkend en ze speelden ook nog eens allemaal uitstekend.

De film begon sterk maar na ongeveer 80 minuten zakt hij wat in maar juist als de jaren 80 eraan komen verandert de film in een echt drama en raakt de film weer op stoom. De scene waar ze de kluis van die geflipte persoon willen stelen is gewoon geweldig (dat had iets weg van Pulp Fiction en Scarface). Het einde vond ik overigens ook zeer goed en mooi.

Wat overigens ook leuk gedaan was om een echte porno actrice (die haar hoogtijdagen had in de jaren 80) te weten Nina Harley te gebruiken in deze film. Ook al was haar rol maar zeer kort, ik herkende haar overigens meteen


avatar van Artkramer

Artkramer

  • 179 berichten
  • 303 stemmen

goongumpa schreef:

De film begint erg leuk. Het enthousiasme straalt ervan af, en dat werkt aanstekelijk. Maar... Enthousiasme is niet genoeg om 2,5 uur te blijven boeien. In het tweede deel van de film vallen de oppervlakkige personages en de stuurloze script dan ook door de mand. De humor is flauw en komt geforceerd over.

Daar tegenover staan het stijlvolle camerawerk, de muziek (vooral het nummer van de Beach Boys) en de uitstekende acteerprestaties.

Talent had Anderson al ten tijden van deze film, maar hij miste wat volwassenheid. Zijn latere films vond ik stuk voor stuk beter.

Geheel mee eens.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1978 stemmen

Ik ook.


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Ik ben er het niet mee eens. Het was PTA 2de film na Sydney. Slechts weinig regisseurs horen bij het rijtje die na hun 2de langspeelfilm de harten van het publiek kunnen veroveren.

PTA mist volwassenheid? Beetje cru gezegd vind ik, dit vooral omdat hij 2 jaar later het donkere Magnolia regisseerde.

Je moet toch ergens beginnen bedoel ik, en PTA deed het met veel enthousiasme en overtuiging met als resultaat een goed en vooral amusante film zoals Boogie Nights.


avatar van Artkramer

Artkramer

  • 179 berichten
  • 303 stemmen

Fijn. 2 jaar later wel, nu nog niet. Wat cru.. ben je fan?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het is vooral cru om iemand die met zijn tweede film het onderwerp porno industrie durft aankaart en daar ook nog eens een line up van Hollywood sterren voor weet te stikken, onvolwassen te noemen.

Persoonlijk vind ik dit enthousiaste werkje een stuk sterker dan het wat zwaardere Magnolia. Niets zo lekker als films die energie geven. Dus doe mij maar jong en ongepolijst enthousiasme ipv ingesleten vakmanschap.


avatar van Artkramer

Artkramer

  • 179 berichten
  • 303 stemmen

Nou nou, als je dat durft als filmmaker dan ben je wel heel volwassen, zeg.

Niemand heeft de film trouwens volledig onvolwassen genoemd. Hij mist gewoonweg wat volwassenheid en dit is te merken in de humor, het scenario in zijn geheel en een enerzijds oppervlakkige benadering van anderzijds oppervlakkige karakters. Misschien voor mensen die enkel hollywood films gewend zijn is dit misschien een briljante film, gezien de authenticiteit ervan. Maar menig ander ziet wel dat dit gewoonweg niet zo'n goede film is.

Hoewel je de film natuurlijk wel heel erg leuk kan vinden (vanwege allerlei ingewikkelde relaties tussen jouw hersenen en deze film) en dus alsnog nog een geldige 5 sterren kunt geven. Maar dat is dan jouw mening.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ja, ik ben echt zo iemand die enkel Hollywoodfilms kijkt...

Verder kan ik een stuk virtuoos vermaak prima waarderen op zijn tijd. Cinematografisch steekt de film prachtig in elkaar en ik ben ook blij dan Anderson gekozen heeft voor een wat meer 'fun' benadering dan een diepzinnig psychologisch portret. Inderdaad ieder zijn meug. En een beetje meer vrolijkheid zou jouw top 10 geen kwaad doen. Plezier is immers niet enkel voorbehouden aan onvolwassenen.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Anderson heeft deze film gemaakt omdat hij soort van gefascineerd was door de porno industrie. Hij zei in een interview dat het veel moeilijker is om te acteren in een pornofilm dan in een gewone film. Plus was het in de tijd een erg controversieel onderwerp om daar een film over te maken. Zit wel wat shock value in maar dat heeft niks me onvolwassenheid te maken.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

@Reinbo: ik ben het met je eens hoor, iedereen heeft wel zo zijn persoonlijke feel goodfilms. Het moet niet altijd hoogintellectueel zijn - een film moet in de eerste plaats de gehele speelduur vermaken. Daarin slaagde deze film voor mij niet helemaal.

Even een toelichting.

Het eerste deel van de film vond ik erg leuk. Luchtige zomerse sfeer, oprecht drama, fijne personages, goede humor. Maar dan, in het tweede deel, zitten te veel stukken die het tempo uit de film halen. Zo herinner ik me een hoop stukken uit Dirk Digglers pornofilms. Deze zijn wel grappig, maar hebben eigenlijk weinig toegevoegde waarde (en gaan bovendien veel te lang door).

Als regisseur moet je soms scènes die op zich goed zijn, uit je film knippen. Omdat ze niet kloppen in het totaalplaatje, omdat ze het tempo uit de film halen, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.... "Kill your darlings" noemde Hemingway het. Anderson deed dat in mijn ogen niet goed in deze film, vandaar mijn opmerking dat hij niet helemaal volwassen was als filmmaker.

Ik vond het een film met geniale momenten, maar die in het geheel wat onevenwichtig uitvalt. Voor de duidelijkheid: ik heb véél liever dat dan een degelijke film die nergens in uitblinkt.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

goongumpa schreef:

Maar dan, in het tweede deel, zitten te veel stukken die het tempo uit de film halen ... vandaar mijn opmerking dat hij niet helemaal volwassen was als filmmaker.

Klopt, Anderson verliest de controle over het stuur. In z'n andere (latere) films heeft hij een betere grip op de zaak.

goongumpa schreef:

Ik vond het een film met geniale momenten, maar die in het geheel wat onevenwichtig uitvalt. Voor de duidelijkheid: ik heb véél liever dat dan een degelijke film die nergens in uitblinkt.

Goed gezegd, goongumpa.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Klopt, Anderson verliest de controle over het stuur. In z'n andere films heeft hij een betere grip op de zaak.

Is mij totaal niet opgemerkt, heb de film 2 a 3 keer gezien. Welke scenes dan ?


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

't Is weer te lang geleden. Dat vraag je beter aan goongumpa. Ik herinner me alleen nog maar dat er na verloop van tijd wat deukjes verschenen in de carrosserie ... dingen die het geheel niet ten goede kwamen.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Bij mij is het ook al weer even geleden. Maar ik gaf het voorbeeld van die stukken uit Dirks pornofilms in m'n vorige bericht al aan.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4896 stemmen

Fortune schreef:

(quote)

Is mij totaal niet opgemerkt, heb de film 2 a 3 keer gezien. Welke scenes dan ?

Die zijn er niet. Heb 'm al stuk of 10 keer gezien - Anderson had gigantisch veel grip op de zaak.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Die zitten er maar kort in die stukjes, je ziet ze een beetje over de daken rennen. Haalt wel beetje de tempo eruit maar vind dat helemaal niet storend.

Maar had niet het gevoel dat Anderson de controle verliest had meer het gevoel dat de personages de controle over hun leven verliezen. Dat de film daarom misschien chaotischer aanvoelt. Vind de film nagenoeg perfect over het leven van porno sterren gaan, op de set als daarbuiten, met roem en zonder en aan de top en in de goot. Maar op het einde had het misschien iets smoother moeten gaan al kan ik ook geen voorbeelden geven, voor mij ook lang geleden.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4896 stemmen

Die scénes van Reilly en Wahlberg samen in die filmpjes zijn juist hilarisch;

''Nobody fucks with Chest and Brock!''.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Leland Palmer schreef:

(quote)
Die zijn er niet. Heb 'm al stuk of 10 keer gezien - Anderson had gigantisch veel grip op de zaak.

Jah toch. Vind het raar om te horen dat Anderson het niet onder controle had.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Fortune schreef:

Die zitten er maar kort in die stukjes, je ziet ze een beetje over de daken rennen. Haalt wel beetje de tempo eruit maar vind dat helemaal niet storend..

Nee hoor, veel meer. Vooral veel scenes op de set.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Reinbo schreef:

Het is vooral cru om iemand die met zijn tweede film het onderwerp porno industrie durft aankaart en daar ook nog eens een line up van Hollywood sterren voor weet te stikken, onvolwassen te noemen.

Wie van de acteurs was volgens jou dan een hollywoodster anno 1997?


avatar van Artkramer

Artkramer

  • 179 berichten
  • 303 stemmen

Reinbo schreef:

Ja, ik ben echt zo iemand die enkel Hollywoodfilms kijkt...

Ik had het toch niet over jou persoonlijk?

Reinbo schreef:

En een beetje meer vrolijkheid zou jouw top 10 geen kwaad doen. Plezier is immers niet enkel voorbehouden aan onvolwassenen.

Mijn top 10 bestaat uit 4 komische films, 4 serieuze en 2 daar tussenin. Daarnaast beleef ik ook plezier aan serieuze films.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik zie vooral films over verknipte mensen die (op weinig opbeurende manier)buiten de samenleving vallen en een doomsday filmpje over het menselijk leven op aarde in het algemeen. Verder schreef je

'Misschien voor mensen die enkel hollywood films gewend zijn is dit misschien een briljante film, gezien de authenticiteit ervan.'

Ik vind 'm ook briljant, en met het wordt enkel plaats je me toch echt binnen die groep..

goongumpa schreef:

(quote)
Wie van de acteurs was volgens jou dan een hollywoodster anno 1997?

Burt Reynolds John C. Reilly, Julien Moore, William H. Macy en in minder bekend nog Luis Guzmán, Heather Graham, Philip Seymour Hoffman en Jack Wallace waren allemaal werkzaam in Hollywood. En onderschat niet wat het met je carierre kan doen als je in een 'pornofilm' speelt.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

goongumpa schreef:

Als regisseur moet je soms scènes die op zich goed zijn, uit je film knippen. Omdat ze niet kloppen in het totaalplaatje, omdat ze het tempo uit de film halen, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.... "Kill your darlings" noemde Hemingway het. Anderson deed dat in mijn ogen niet goed in deze film, vandaar mijn opmerking dat hij niet helemaal volwassen was als filmmaker.

Ik vond het een film met geniale momenten, maar die in het geheel wat onevenwichtig uitvalt. Voor de duidelijkheid: ik heb véél liever dat dan een degelijke film die nergens in uitblinkt.

Ik ben het helemaal eens met kill your darling, maar hier zou ik niet weten welke scene er uit zou moeten. Perfect rise en fall verloop. Fall scenes hebben nu eenmaal vaak iets minder vaart dan de risescenes. Voor mij swingt de film de volledige speelduur. Onevenwichtigheid zie ik er ook niet in, wel enkele hoogtepunten, maar dat kan ik geen minpunt noemen. Wat had eruit gemogen?


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Leland Palmer schreef:

Die zijn er niet. Heb 'm al stuk of 10 keer gezien - Anderson had gigantisch veel grip op de zaak.

Wat wij precies bedoelen zal wel terug te vinden zijn in de reviews van de film. Boogie Nights

wordt gewoon minder sterk in de tweede helft. Althans, zo heb ik het tijdens de tweede kijkbeurt ervaren. Het heeft niet zozeer met die of die scène te maken, denk ik. Ik voel dat Anderson (de verteller) zijn grip op mij (de aanschouwer) verliest. De motor begint te sputteren. Misschien ligt het aan het gegeven materiaal. Ik zou hem terug moeten bekijken met pen en papier erbij.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind de tweede helft bij de dealer en met de muziek opname en de videoshoot in de limo ook ijzersterk. Scene bij de dealer vind ik zelfs met afstand de beste uit de film.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Fortune schreef:

Die zitten er maar kort in die stukjes, je ziet ze een beetje over de daken rennen..

Geweldige scene zit exact zo in de pornofilm. Sowieso zijn er een hoop scenes echt identiek uit die van zijn pronofilms. Heb een docu over John Holmes (op de Criterion laserdisc) Werkelijk hilarisch dat het er allemaal echt zo aan toe ging, ook die scene in de bar waar hij zich steeds verspreekt (of zo) is 1 op 1 over genomen van real live.