Genre: Mystery / Sciencefiction
Speelduur: 163 minuten
Alternatieve titel: Сталкер
Oorsprong:
Sovjet-Unie
Geregisseerd door: Andrei Tarkovsky
Met onder meer: Aleksandr Kaydanovskiy, Anatoliy Solonitsyn en Nikolay Grinko
IMDb beoordeling: 8,1 (144.119)
Gesproken taal: Russisch
Releasedatum: 17 april 1980
On Demand:
- Bekijk via myLum (Lumière)
- Bekijk via YouTube
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Stalker
Stalker vertelt het verhaal van een schrijver en een wetenschapper die onder leiding van de gids Stalker een Verboden Zone betreden. Voortdurend bedreigd door zichtbare en onzichtbare gevaren proberen de drie mannen een in de zone gelegen mysterieuze kamer te bereiken. Deze kamer kan de innigste wensen en de vurigste verlangens in vervulling doen gaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Stalker
Writer
Professor
Stalker's Wife
Martha, Stalker's Daughter
Writer's Companion
Lyuger, Owner of Cafe
Police Patrol
Reviews & comments
jeroentje
-
- 162 berichten
- 3062 stemmen
prachtige film, van begin tot eind van genoten en dik vijf sterren waard wat mij betreft. In het begin (eerste 10 min of zo) was het even wennen want dit was m'n eerste Tarkovsky maar daarna werd ik meegesleurd in de film en uiteindelijk had hij nog best een uurtje langer door mogen gaan .
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Vanavond was ik aan de beurt om Stalker te zien en mijn hemel wat een film.
De stalker, de schrijver en de professor waren zeer herkenbare metaforen voor gemoedstoestanden van mijzelf. Hoe ik de wereld soms benader. En veel van die benaderingen zitten in deze film. Tarkovsky schijnt de complexheid van heel veel mensen te herkennen en dat boeit en raakt me.
Hoewel ik me er van bewust ben dat er vele andere methodes zijn was het verhaal voor mij vooral een reis naar de kern van je ik door 3 kanten van je persoonlijkheid.
Twee dingen moet ik nog even noemen (omdat ze volgens mij nog niet genoemd zijn):
De dialoog tussen de stalker en zijn vrouw op het einde (zo herkenbaar!) en die prachtige, prachtige tekst over sterk en zwak.
En dan heb ik het nog niet eens over de prachtige beelden gehad.
Vooralsnog 4.5*
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Maandenlang tegen deze film aangehikt, ten onrechte bleek. Vond het heel erg interessant. Waarschijnlijk een film waar je zoveel uit kan halen als je zelf wilt. Ik vond de beelden prachtig, de sfeer fascinerend... maar niet veel meer dan dat, deed me emotioneel niet veel. En er zal me ongetwijfeld een heleboel ontgaan zijn zo'n eerste viewing, maar dat vind ik bij dit soort films niet zo belangrijk. Zie 'm vast nog wel 's.
kappeuter (crew films)
-
- 72627 berichten
- 5779 stemmen
Dus toch nog wel te verteren Jordy, deze zware kost.
SilverGun
-
- 1150 berichten
- 818 stemmen
Ik ben al tijden op zoek naar deze film. Ik weet dat ie te bestellen is op internet, maar ik koop liever in een fysieke winkel, helemaal als het om een DVD van 45 euro gaat. Maar bovendien ben ik niet in het bezit van een credit card. Cinematheken en andere speciaalzaken zijn hier niet te vinden in de buurt, dus ik vroeg me af hoe anderen in dezelfde situatie dit hebben opgelost.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Silvergun:
15 Pond (maal 1,5 Euro, dus zo'n 23 Euro), goede kwaliteit en gratis bezorgen.....wat wil je nog meer?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ow! Iets te voorbarig.
SilverGun
-
- 1150 berichten
- 818 stemmen
Oh, dat is in ieder geval al een stuk goedkoper. Bedankt voor de tip
JoeHallenbeck
-
- 3413 berichten
- 0 stemmen
Groot nadeel van die DVD is dat de film over twee discs wordt verspreid.
Weet iemand waarom AE dat met alle films van
Tarkovsky heeft gedaan?
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
De eerste film van Tarkovsky die ik zie die niet alleen intrigerend, mysterieus en wondermooi is, maar waar ik ook door geraakt werd. De koppen van die drie mannen alleen al verdienen 5 sterren, de prachtige beelden en de spanning (spanning! in een Tarkovsky-film!) geven hem zijn top tien plaats.
Deze film zegt mij trouwens veel meer zonder al die esoterische interpretaties, maar dat is natuurlijk mijn keuze. Een klein woordje kritiek wel nog voor die monoloog van de vrouw op het einde waarin ze benadrukt dat het niet gemakkelijk is om te leven met een stalker: dat was niet nodig, en verknoeide even de mystiek van de hele film. Maar gelukkig kwam die glazen-scene dan nog, zodat de logica gelukkig terug helemaal zoek was.
masterrossi
-
- 56 berichten
- 680 stemmen
Ik heb lang getwijfeld over het kijken van deze film. Een vriend van me had hem gezien en vond hem te traag, en meestal heeft hij wel gelijk over films (tenminste als hij ze goed vindt vind ik dat meestal ook) en hij duurt heel erg lang. Maar toch maar gaan kijken en in een keer verliefd op de film. Ik moet echt meer films van Tarkovsky zien.
Een dikke 5
saiko
-
- 150 berichten
- 0 stemmen
De schoonheid in haar hoogste graad vertonend. 5*
reeko
-
- 164 berichten
- 417 stemmen
die monoloog van de vrouw op het einde waarin ze benadrukt dat het niet gemakkelijk is om te leven met een stalker: dat was niet nodig, en verknoeide even de mystiek van de hele film. Maar gelukkig kwam die glazen-scene dan nog, zodat de logica gelukkig terug helemaal zoek was.
dat vond ik dus juist wel passen aan eind! irrationality-of-rationality..
surrealisme, realiteit en filosofie. ware aard van dit briljante prent is dat alles eigenlijk uitgebeeld wordt in één prent.
eindelijk een film die ik in mijn top 10 wil plaatsen.
filmfann
-
- 39 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij de mooiste film van Tarkovski. Cast is een TOP.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Mee eens. Al komt de rest van zijn oeuvre wel erg dicht in de buurt. Buitenaards goede regisseur.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Allereerst Ramon maar even geruststellen. Waarschijnlijk heeft hij net bij de updates mijn naam bij deze film zien staan, en met bang hartje toch maar de link aangeklikt. Wees gerust Ramon, 't was een goeie film
Wat me eigenlijk in het begin opviel waren de parallellen die met Avalon te trekken zijn (niet verwonderlijk, Oshii is/was een Tarkovsky fan). De filter, de groep die op zoek is naar "een zone", de nicknames ipv echt namen, de ambient muziek, zelfs het tekstje in het begin van de film. Verder niet belangrijk, maar leuk voor iemand die Avalon op nr 1 heeft in z'n top 10.
Wat mij betreft wordt deze film gemaakt in het eerste half uur. Prachtige shots, lange uitgerekte scenes en een heerlijke soundtrack, met als apotheose die scene met dat treinkarretje. Heerlijke ambient track, enkele industriële klanken, starende gezichten met zo'n sepia filter erover. Een simpel proces dat een fantastische abstractie met zich meebrengt, waar lichtspel optimaal tot z'n recht komt. Hier kan ik van genieten. Wat Tarkovsky daarna doet begrijp ik echter minder goed. Of laat ik het anders zeggen, ik snap de bedoeling, maar ben het er niet echt mee eens. Want weg gaat de filter, en daarmee ook de magie die het eerste half uur zo boeiend maakte.
Het tweede deel van de film blijft wel geinig, maar op een andere manier. Niet dat ik de diepte van deze film wil ontkennen, maar het werkte voor mij vooral als kinderlijk avontuur. Je kent het wel, je een weg banen door een weiland, niet de makkelijkste weg nemen maar "de leukste". Wat klim/klauter en springwerk inbegrepen. Slim ook om de hele opzet achter "de zone" gewoonweg niet bekend te maken, zodat de vraag blijft wat er volgt en in hoeverre er toneel gespeeld wordt. Er waren zelfs enkele komische insteken, maar dat komt misschien omdat die professor met z'n mutsje verdacht veel leek op een typetje uit The Fast Show. En zo legt een mens soms de vreemdste linken
Op het einde schiet de film echter te kort. Er komen wel weer wat mooiere shots in voor (de tunnel, terug zo'n sepiastukje met het water, het onweer) maar de preken die de personages beginnen afvuren klinken enorm geforceerd, en hebben veel weg van een inspiratieloze poging van de regisseur om z'n ding eens te zeggen. Tarkovsky creeërt hier voor zichzelf het imago van zo'n zagerig oud mannetje (=persoonlijk), dat het eens zal uitleggen, of op z'n minst wat diepte wil lanceren (ik zeg dus niet dat hij alles voorkauwt!). Helpt ook niet dat wat de personages preken mij totaal niet boeit. Alleen al het idee dat kunst onzelfzuchtig zou zijn doet mij in lachen uitbarsten. Maar soit, gelukkig dus dat er verder wel wat te zien is, zodat de verveling ook hier niet toeslaat.
Al bij al 4*. Heel wat goeie dingen gezien, maar wat mij betreft heeft Tarkovsky dan toch hier en daar wat foute keuzes gemaakt, al zal niet iedereen het met me eens zijn . Hulde dus voor het eerste half uur, wat de rest van de film goed weet te dragen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En de rest quote ik maar niet want ik ben hier oprecht blij mee en totaal verrast.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Ben het met het hele stuk volkomen eens, ik had het zelf geschreven kunnen hebben, maar jij verwoordt het beter
Ik vond dat stuk met die lorrie ook veruit het mooiste in combinatie met het geluid en had hetzelfde gevoel over het gedeelte erna, in het weiland.
Alleen mijn waardering is overall wel wat minder.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nou vooruit dan!
Ik vind dat Tarkovsky toch redelijk goed zit met zijn 'Kunst is onbaatzuchtig'. Echte kunst is gecreeerd vanuit de ziel en voor het welzijn van andere mensen. De kunstenaar graaft tijdens het maken van zijn film zo diep in zijn ziel en zijn verleden, dat het creatieproces verwordt tot een pijnlijke en emotioneel loodzware fase. Het resultaat van deze inspanningen (en geloof het of niet) helpt vele mensen, decenia lang. De echte kunstenaar heeft geen financiele klapper op het oog (en natuurlijk is de kunstenaar blij als ie door zijn kunst ook nog een boterham kan eten en misschien een nieuwe film kan maken, maar is dit echte 'baat' in de negatieve zin van het woord?). Het financiele gewin is absoluut geen prioriteit.
Als Tarkovsky al iets 'wint' voor zijn opoffering, dan zijn het uitsluitend niet-materieele zaken; hij heeft zijn hart kunnen luchten, hij heeft zijn levensvisie kunnen tonen en vereeuwigen, hij heef zichzelf leren kennen.....
Ik denk dat Kunst onbaatzuchtig is. Echte kunst wel. Als ik een Elem Klimov hoor praten over de emotionele hel die hij en zijn crew hebben moeten doorstaan bij het creeeren van Idi i Smotri en dat hij daarbij vertelt dat ie emotioneel niet meer in staat is geweest om vanaf die film uit 1985 ook nog maar iets te creeeren (en ja, dat had ook nog andere oorzaken), dan geloof ik hem, dan geloof ik die onbaatzuchtigheid die Tarkovsky ook wel eens noemt. En miljoenen mensen hebben die film gezien, hebben via die film gezamenlijk oorlogstrauma's verwerkt, hebben kracht kunnen putten uit dit document, hebben weer vertrouwen in de toekomst, in de mens etc. Bovendien is het een eeuwige herinnering voor alle latere generaties om niet meer tot deze onmenselijke praktijken (WOII) over te gaan in de toekomst.
Terug naar Stalker...........
De monologen (die jij 'geforceerde preken' noemt) zijn voor mij niet-weg-te-denken onderdelen van een ultiem kunstwerk dat mijn gevoelens, twijfels, angsten, geestelijke pijn, levensvisie en identiteit DEFINIEERT. Ik denk elke dag na over verleden, de mensen die ik pijn heb gedaan, het feit dat ik mezelf niet kan vergeven voor bepaalde handelingen uit dat verleden..... Ik denk na over Dood, over het wel of niet bestaan van God, geesten, leven na de dood, of ik wel een goed mens ben, liefde of gebrek aan liefde voor jezelf en anderen etc etc etc...........en niet omdat ik dat wil, maar omdat ik dat MOET, omdat ik geen knopje heb die mijn gevoelens en hersenen voor een moment stop kan zetten. Stalker is mijn remedie; ik haal er geluk uit op de momenten dat ik dat nodig heb, het hypnotiseert me, raakt me zowel met zijn beelden, zijn muziek en zijn woorden, maar soms slaat de film mij ook emotioneel lam of laat me weer nadenken. De film maakt deel van me uit. De voornaamste reden is herkenning: door Stalker en zijn maker weet ik dat ik niet alleen sta in mijn levensvisie. Ik haal daar vertrouwen en hoop uit.
Na deze waarschijnlijk TE persoonlijke toelichting wil ik wel even kwijt dat ik langzaamaan begin te accepteren dat sommige mensen de film als minder dan een meesterwerk zien, of de inhoud als lariekoek bestempelen. Er zijn niet veel mensen die zich kwellen of bezighouden met de dingen waar ik mezelf dagelijks mee kwel of bezig houd en ik kan ze dat eigenlijk ook niet kwalijk nemen natuurlijk. Toch wilde ik even reageren. Dit is voor mij de nr 1, het grootste kunstwerk in welke kunstvorm dan ook door een maker die wat mij betreft totaal onbaatzuchtig was.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Wat mij betreft veel belangrijker dan materiele zaken, en minstens zo egoïstisch. Mijn punt is dat geen mens wat doet voor een ander als hij er zelf niet beter van wordt (let wel, in het reine blijven met jezelf beschouw ik ook als een vorm van beter worden). Ik betwijfel niet dat velen steun, herkenning en verlichting vinden in het werk van Tarkovsky, ik twijfel ook niet aan z'n goede bedoelingen, maar uiteindelijk blijft het maken van een kunstwerk toch de keuze van de kunstenaar, die z'n drang naar uiting bevredigt. De rest zijn positieve gevolgen, die best kunnen meespelen, maar nooit de core van een beslissing vormen.
Wat mij vooral stoort aan die quote is dat Tarkovsky zelf pretendeert (over het al dan niet terecht zijn laat ik mij niet uit) een kunstenaar te zijn, en zo klinkt het alsof hij snel een beetje voor z'n eigen winkel staat te praten. Iets wat bij mij al snel wantrouwen opwekt.
En als laatste sleep ik er Oshii weer even bij, aangezien die wat mij betreft beter werk levert met de monologen dan Tarkovksy, door ergens de betekenis los te koppelen van de gesproken tekst. Start een monoloog met een interesant concept, en laat de rest van de monoloog gedragen worden door de sfeer (=visueel/muzikaal/stemklank), zodat de kijker de kans krijgt om z'n eigen visie te ontwikkelen (en als hij dit niet kan, blijft er nog steeds de dialoog zelf over om te volgen). Tarkovsky doet dit af en toe (het sepia segment met de camerapan over het water, terwijl de drie mannen slapen). Maar naar het einde toe blijft het bij een nogal kille registratie (mooie decors, dat wel, maar geen muziek of leuke pans) van te lang uitgesponnen gesprekken, waarvan teveel voorgekauwd wordt. Bij wijze van voorbeeld haal ik graag nog een scene uit Patlabor 2 aan, voor mij de perfectie van de hiervoor aangehaalde techniek. In het begin van de scene wordt een stelling/concept/paradox geïntroduceerd ("just war Vs unjust peace"), de rest van de scene creeërt door middel van prachtige ambient en mooie cityscapes een sfeer die uitnodigt om zelf te denken. En voor diegene die toch verknocht zijn aan het lezen van ondertitels, presenteert Oshii zelf nog enkele denkpistes, maar die zijn wat mij betreft amper van belang (ik heb ooit de scene drie maal na elkaar gekeken, enkel om te weten wat er nu eigenlijk gezegd werd, aangezien ik zelf steeds afdwaalde).
Da's wat ik zoek in een film als deze, en Tarkovksy brengt dat net te weinig voor een 150 minuten durende film. Hopelijk is het nu wat duidelijker
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Waarom zou ie dat zo niet mogen zeggen? De man leefde om vanuit zijn ziel te creeeren en constateerde terecht dat hij daarom een kunstenaar is. Je moet niet overal iets achter zoeken.
Ik snap precies wat je bedoelt hoor, maar ik vind juist dat Tarkovsky hier wel in slaagt. Die contemplatieve sfeer is voortdurend aanwezig, ook na een zware monoloog. Alleen wil jij die sepiatinten dan weer terug en ben ik tevreden met een mooie close-up, een strakke compositie of wat dan ook om bij weg te dromen.
Het is me compleet duidelijk. Ben al lang tevreden met maar liefst 4* voor een Tarkovsky..... van OH NB!
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Het gaat er mij vooral om dat het tijdens de monologen niet zo aanwezig is. Maar dat ligt inderdaad meer aan het ontbreken van muziek en beweging (van camera of elementen in een shot), iets om m'n esthetische gulzigheid te bedaren zeg maar . Zo heb je bijvoorbeeld dat gesprek in dat kleine kamertje met de telefoon. Een degelijk shot, maar niet genoeg om bij weg (te blijven) dromen en de aandacht van het lopende gesprek weg te houden. Denk dat daar dan het grote verschil tussen ons beiden ligt.
Zou het eigenlijk niet mogen zeggen, maar misschien moet je toch maar eens op zoek gaan naar enkele Oshii films. Ik zie dat jouw stemmen daar op verdachte wijze ontbreken. Al bestaat de kans dat je bij Avalon kijhard "rip-off" gaat lopen roepen (excuseer het Vlaamisme)
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik bedoelde eigenlijk ook 'tijdens' maar eindigde met een verwarrende woordkeuze.
Ik zal het nog sterker vertellen: ik stond pas op het punt om Ghost in the Shell en Patlabor I en II aan te schaffen, maar heb toen toch voor iets 'veiligers' gekozen.
Volgende keer cinematheek probeer ik iets van Oshii uit, maar ik denk dat het eerder Ghost in the Shell zal worden ipv Avalon. Ik had een paar maanden terug trouwens al verschillende interviews met Oshii op het net gelezen en wist dus al dat ie Tarkovsky bewonderde en dat er gelijkenissen tussen Avalon en Stalker zijn, maar GitS lijkt me toch een beetje interessanter. Het zal er uiteindelijk wel van komen...
The Eye
-
- 580 berichten
- 4284 stemmen
*zucht* wat een eindeloos gezeur, sorry hoor, maar iedere keer dat geëmmer van: ja en dit is wel goed en dat is niet goed en deze scene is beter dan in film die en die en blablabla jadajadajada.
Het geheel is meer dan de som der delen.
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66792 stemmen
Wie heeft deze film en is hij of haar bereid om hem in de pakketservice te doen??
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik heb hem, maar nee. Een van mijn waardevolste DVD's. En hij is gewoon te verkrijgen via Play maar ik vrees dat jij er niks aan vindt.
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66792 stemmen
Dus geen Nederlandse sub. ?
En je hoeft ook niets te vrezen hoor......als ik de film gezien hebt dan kan ik pas oordelen...
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Ik vrees dat ik nu op wat tenen ga staan, in dat geval bij voorbaat mijn excuses; Ik heb me werkelijk doodverveeld bij deze film. Dacht ik nog dat de film bijna afgelopen was, komt er nóg een schijfje....
Het weinige positieve dat ik kan noemen beperkt zich tot de erg mooie muziek en af en toe wat mooie beelden. En wat heb ik toch een enorme hekel aan dat sepia.... brrrr.
2*, en dan vind ik mezelf nog erg mild.
Het laatste nieuws
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Bekijk ook
Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
107 reacties
Sátántangó
Drama, 1994
381 reacties
Soy Cuba
Drama, 1964
131 reacties
Seppuku
Drama, 1962
92 reacties
Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
910 reacties
Idi i Smotri
Drama / Oorlog, 1985
735 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekwishguardstalkerbuitenaards wezenstrugatsky auteursoldaatexistentialismmeditativezone philosophicalbeautifully filmed
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.