• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.419 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.757 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.950 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Dark Knight (2008)

Actie / Misdaad | 152 minuten
4,13 8.625 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 152 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger

IMDb beoordeling: 9,1 (3.129.796)

Gesproken taal: Engels en Mandarijn

Releasedatum: 24 juli 2008

Plot The Dark Knight

"Welcome to a world without rules."

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Dat conflict zat ook in de eerste Batman-film van Tim Burton. Ware het niet dat het niet hele tijd zo godsgruwelijk hard met een hamer in je hoofd werd geramd.


avatar van misterfool

misterfool

  • 339 berichten
  • 730 stemmen

Ik vind de films van Tim burton dan ook zeer sterk, maar hier is het concept net iets dieper en zijn de acteeprestaties een stuk beter.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Ok misterfool, 't is zo gezegd een kwestie van smaak, en daar kunnen we in dit geval niks meer aan veranderen lijkt mij.

Ik vind 't irritant als een ethisch conflict dat aan de oppervlakte van een verhaal ligt heel duidelijk wordt uitgesproken (waarbij de maker voor mij bijna expliciet z'n publiek lijkt te zeggen hoe slim hij bezig is).

Maar dat is echt een mening, 't enige feitelijke wat ik kan aandragen is plotholetjes, en die kan je belangrijk of niet belangrijk vinden.

Dus I agree to disagree.


avatar van misterfool

misterfool

  • 339 berichten
  • 730 stemmen

Uiteraard: ieder zo zijn mening


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

misterfool schreef:

Uiteraard: ieder zo zijn mening

Zo is dat


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

blaauw schreef:
(quote)


Ondergewaardeerd? Die film staat ook in de top 250. 't is dat de rest zo ontzettend hoog scoort.
En nu een prangend vraagje,
Vond iemand het ook storend dat de joker in de cel wordt bewaakt door iemand met een sleutel in z'n zak? Wat dacht je er van om de deur gewoon op slot te doen met alleen de joker er in? . Dit is zelfs voor een superheldenfilm, en helemaal voor een hele serieuze superheldenfilm een beetje apart? Of ben ik dat nou?

Nee, dat is het meest ellendige stuk uit de film. 1 agent in een kamer met stads meest verschrikkelijke terrorist laten en 99% van het bureau op pad sturen. tsssk.


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

Ik blijf het zeggen: wat is de Maggie Gyllenhaal toch een lelijk mormel.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

paul83 schreef:

Ik blijf het zeggen: wat is de Maggie Gyllenhaal toch een lelijk mormel.

Dat vind ik wel meevallen.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb 'm maar met een halfje verhoogd. 't is gewoon een goede film vind ik, alleen overgewaardeerd.


avatar van maus9

maus9

  • 169 berichten
  • 1785 stemmen

paul83 schreef:

Ik blijf het zeggen: wat is de Maggie Gyllenhaal toch een lelijk mormel.

Ik had precies hetzelfde. Weet iemand hier de reden waarom ze niet zijn doorgegaan met katie holmes? Die ik zowel beter vond acteren als dat ze er ook veel leuker uitzag.


avatar van 5Heroes-98

5Heroes-98

  • 13 berichten
  • 0 stemmen

Toen ik net The Dark Knight had gezien begon ik te kijken welke van de twee films ik het beste vond, Batman Begins of deze, Batman Begins was echt heel goed geschreven en Christan Bale was echt super als bruce wayne(vind z'n stem wel lastig als hij batman is), maar ik denk dat als ik er een opnieuw moest kijken, ik voor the dark knight zou gaan, omdat ik een grote fan van Heath Ledger ben. Na het zien van dit was er geen twijfel mogelijk dat hij een subliem acteur was. Niemand zou dit beter hebben gedaan. Het verhaal van de eerste is beter, maar omdat Heath, The Joker zo goed neerzette zou ik deze film veel liever opnieuw zien, een dikke 4 dus!


avatar van rayman

rayman

  • 257 berichten
  • 0 stemmen

maus9 schreef:

Weet iemand hier de reden waarom ze niet zijn doorgegaan met katie holmes? Die ik zowel beter vond acteren als dat ze er ook veel leuker uitzag.

http://en.wikipedia.org

Gyllenhaal took over the role from Katie Holmes, who played the part in Batman Begins. In August 2005, Holmes was reportedly planning to reprise the role, but she eventually turned it down to do Mad Money with Diane Keaton and Queen Latifah. By March 2007, Gyllenhaal was in "final talks" for the part

Ik vond Katie Holmes ook veel leuker dan Gyllenhaal


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

rayman schreef:

(quote)

http://en.wikipedia.org

(quote)

Ik vond Katie Holmes ook veel leuker dan Gyllenhaal

Acteren was misschien niet beter, maar de keus is mij een raadsel. Hoe kunnen ze haar ook 'pretty' laten noemen door de Joker? Ik word er in elk geval totaal niet warm van! Holmes is een girl next door type wat er bij past, en daarin is volgens mij keus zat binnen Hollywood. Totale miscasting.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

rayman schreef:

Ik vond Katie Holmes ook veel leuker dan Gyllenhaal

Helemaal mee eens!


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

paul83 schreef:

(quote)

Acteren was misschien niet beter, maar de keus is mij een raadsel. Hoe kunnen ze haar ook 'pretty' laten noemen door de Joker? Ik word er in elk geval totaal niet warm van! Holmes is een girl next door type wat er bij past, en daarin is volgens mij keus zat binnen Hollywood. Totale miscasting.

Waarom dan wel? Omdat Katie Holmes een lekker lijf heeft en een babyface? Katie Holmes irriteerde me mateloos in Batman Begins, geef mij maar echt Gyllenhaal. Ik let er allesinds niet op of je "warm wordt" van een actrice.


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

disneystore schreef:

(quote)

Waarom dan wel? Omdat Katie Holmes een lekker lijf heeft en een babyface? Katie Holmes irriteerde me mateloos in Batman Begins, geef mij maar echt Gyllenhaal. Ik let er allesinds niet op of je "warm wordt" van een actrice.

Als ze haar mooi noemen in de film dan moet het ook een mooie zijn! Gyllenhaal is alles behalve. Het gaat erom dat er een goede kop op zit en het girl next door gehalte heeft zoals het originele personage in de strip.

En daarnaast zeg ik niet dat Holmes de beste keus is geweest, maar ze mochten wel wat verder zoeken dan Gyllenhaal.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Opnieuw mee eens, er wordt veel de nadruk gelegd op mooi. En dat terwijl Gyllenhaal dat niet echt is. Had niet uitgemaakt als we Holmes niet hadden gehad maar Holmes is qua uiterlijk een veel betere Rachel. De acteerprestaties van Gyllenhaal zijn wél beter.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Inderdaad, ze is niet echt super mooi, maar ze speelt wel een betere Rachel dan Katie Holmes.


avatar van blackcat13

blackcat13

  • 660 berichten
  • 136 stemmen

paul83 schreef:

(quote)

Als ze haar mooi noemen in de film dan moet het ook een mooie zijn! Gyllenhaal is alles behalve. Het gaat erom dat er een goede kop op zit en het girl next door gehalte heeft zoals het originele personage in de strip.

paul83 schreef:

Acteren was misschien niet beter, maar de keus is mij een raadsel. Hoe kunnen ze haar ook 'pretty' laten noemen door de Joker? Ik word er in elk geval totaal niet warm van! Holmes is een girl next door type wat er bij past, en daarin is volgens mij keus zat binnen Hollywood. Totale miscasting.

Gyllenhaal speelt een perfecte Rachel, ze acteert uitmuntend en heeft echt de uitstraling van een slimme geemancipeerde vrouw. Holmes had deze uitstraling totaal niet en kwam enkel over als een lief, onschuldig en kwetsbaar 'meisje' ipv een echte sterke 'vrouw. Maar ze zou deze rol niet mogen spelen alleen omdat ze niet bloedgeil is maar Joker haar wel "beautiful" noemt? Maggie Gyllenhaal als Rachel is echt geen lelijke vrouw, The Joker lijkt mij niet het type dat kieskeurig is als het gaat om vrouwen 'mooi' vinden en het is echt niet zo moeilijk te accepteren dat zowel Bruce als Harvey Dent op haar vielen om niet alleen haar uiterlijk maar vooral ook haar sterke karakter.

Oh, enne; Rachel is geen personage uit de strips zoals jij zegt.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

The Joker vindt haar prachtig, Bruce vindt haar mooi en Harvey Dent vindt haar ook nog eens mooi. Allemaal vallen ze op iemand die helemaal niet knap is. Dat is het punt waar het hier volgens mij om gaat. En je kan ze geen ongelijk geven dat Holmes een stuk knapper is.

Maar het acteerwerk was uitstekend.


avatar van blackcat13

blackcat13

  • 660 berichten
  • 136 stemmen

Voor jongeren als wij die verwend zijn met meiden als Amber Heard, Kate Beckinsale en Maggie Grace (om maar wat te noemen) is Gyllenhaal misschien niet 'lekker' nee, maar ik snap best dat een volwassen man als Harvey Dent haar een mooie vrouw kan vinden. Er bestaat ook nog zoiets als smaak, persoonlijk vind ik het ook best wel een mooie vrouw. Ze heeft een heel apart en eigenzinnig uiterlijk, daar waar Katie Holmes een standaard knap uiterlijk heeft daar heeft Maggie Gyllenhaal's iets aparts. Maar tegenwoordig moet een vrouw echt 'lekker' en 'hot' zijn, en met lekker bedoel ik naar de maatstaven die de commercie en hollywood films ons hebben voorgelegd. Ja dan voldoet Katie Holmes inderdaad wel. Zelf vind ik het wel zijn charmes hebben dat de mooie mokkel waar iedereen op valt eens niet per se een lekkere geile blonde stoot is maar gewoon een vrouw met een leuk apart uiterlijk. Daarnaast kijken jullie blijkbaar enkel naar het gezicht als jullie bepalen wat mooi is en wat niet mooi is.

Holmes had een schattig en leuk meisjeskoppie, lekker hoor, een koppie waarbij je eens lekker plagend in de wangetjes kan knijpen, maar knapper? Dat is een kwestie van smaak en opinie. Persoonlijk zou ik zo vermoeden dat een meid als Katie Hplmes totaal niet de smaak zou zijn geweest van een man als Harvey Dent, een apart en eigenzinnig uiterlijk als dat van Maggie Gyllenhaal des te meer.

En waarom halen jullie Joker erbij alsof dat een goede indicatie zou zijn? Die vent is gestoord en zou wellicht hetzelfde kunnen reageren op een 12 jarig meisje of een oude bejaarde vent, zijn psyche is zo zwaar verstoord dat we zijn opinie nou niet al te serieus zouden hoeven nemen...


avatar van J.Ch.

J.Ch.

  • 541 berichten
  • 743 stemmen

Helemaal mee eens, blackcat13! Alsof alle volwassen mannen alleen het onschuldigemeisjestype à la Katie Holmes aantrekkelijk kunnen vinden (ik mag toch hopen van niet!). Maggie Gyllenhaal vind ik sowieso al niet lelijk, hoewel je dat niet bepaald objectief kunt beoordelen. Daarnaast straalt zij veel meer kracht en zelfbewustheid uit, en is daarmee op een veel volwassener manier aantrekkelijk. Harvey Dent en Bruce Wayne zijn beide mannen die wel een sterke vrouw naast zich kunnen gebruiken, dus dat ze op dezelfde vrouw vallen is niet zo vreemd. En dan The Joker - volgens mij was zijn opmerking niet bepaald als compliment bedoeld.


avatar van blackcat13

blackcat13

  • 660 berichten
  • 136 stemmen

Inderdaad, precies wat ik bedoel ja!


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

paul83 schreef:

(quote)

Als ze haar mooi noemen in de film dan moet het ook een mooie zijn!

Sinds wanneer is mooi zijn objectief? Zoals ik al zei, het gaat hier om goede acteerprestatie's, en die kon Holmes ons niet geven, en Gyllenhaal wel. Ik ben het eens met blackcat13, tegenwoordig is de definitie van mooi; een jong gezicht hebben, (graat)mager zijn en sexy poses doen. En mij boeit het niets, maar ik vind gewoon dat je bij een film niet moet gaan zagen als je een actrice "lelijk vind." Je bent het gewoon dat superhelden liefjes zo zijn, maar ik vind het juist goed dat het deze keer niet alleen om schoonheid (al vind ik Gyllehnhaal totaal geen lelijke vrouw) gaat. De enige grote rol die Holmes trouwens ooit heeft gedaan was Batman Begins, en dan is ze nog dom genoeg om The Dark Knight (de beste verkopende film van 2008) af te zeggen voor een rotfilm. Ik hoop dat ze er nog steeds spijt van heeft, al ben ik blij dat ze hem niet gedaan heeft, dat had deze film zijn score waarschijnlijk verlaagd.


avatar van _Se7en_

_Se7en_

  • 2041 berichten
  • 1780 stemmen

paul83 schreef:

Ik blijf het zeggen: wat is de Maggie Gyllenhaal toch een lelijk mormel.

Die neus is echt om nachtmerries van te krijgen. Wat een blob.


avatar van Strike0ut

Strike0ut

  • 155 berichten
  • 490 stemmen

m1chel schreef:

Inderdaad, ze is niet echt super mooi, maar ze speelt wel een betere Rachel dan Katie Holmes.

Ik vind het de chemie tussen Rachel en Bruce weghalen als je ineens een andere actrice neerzet. In dit geval konden ze er niks aan doen doordat Holmes niet verder wou, maar vind het wel jammer..


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

J.Ch. schreef:

Helemaal mee eens, blackcat13! Alsof alle volwassen mannen alleen het onschuldigemeisjestype à la Katie Holmes aantrekkelijk kunnen vinden (ik mag toch hopen van niet!). Maggie Gyllenhaal vind ik sowieso al niet lelijk, hoewel je dat niet bepaald objectief kunt beoordelen. Daarnaast straalt zij veel meer kracht en zelfbewustheid uit, en is daarmee op een veel volwassener manier aantrekkelijk. Harvey Dent en Bruce Wayne zijn beide mannen die wel een sterke vrouw naast zich kunnen gebruiken, dus dat ze op dezelfde vrouw vallen is niet zo vreemd. En dan The Joker - volgens mij was zijn opmerking niet bepaald als compliment bedoeld.

Het was zeker wel als compliment bedoeld door the Joker. Maar smaken verschillen. Ik ben echter van mening dat er veel betere opties waren die mooier zijn dan Gyllenhaal. Dus sterk en mooi.

Voorbeelden? Gemma Arterton, Marion Colillard (sterfscene daarbuiten gelaten), Rachel Weisz, Ellen Page, Amy Adams, Lena Heady, Carla Gugino, Jennifer Connelly...


avatar van hammingo

hammingo

  • 9 berichten
  • 80 stemmen

Gister naar deze film geweest in de bioscoop.

Hele goede film! Goed acteerwerk en nog beter dan zijn voorgangers in de trilogie!


avatar van stfuympos

stfuympos

  • 13360 berichten
  • 731 stemmen

hammingo schreef:

Gister naar deze film geweest in de bioscoop.

Hele goede film! Goed acteerwerk en nog beter dan zijn voorgangers in de trilogie!

Alleen vermeld in het verkeerde topic.


avatar van zxstyle

zxstyle

  • 274 berichten
  • 499 stemmen

Dit vervolg van batman in the dark knight is stukken beter dan batman begins. Alleen al de personage's zijn geniaal. van The joker kan je genieten, hij is onuitstaanbaar vervelend met dat likje over zijn littekens, maar daarom ook zo goed neergezet. Verder is ook het verhaal wat logischer dan het eerste deel en komt niet alles meer uit de lucht vallen, behalve batman zelf dan.

Jammer dat Harvey dood moest gaan, hij had nog een goed karakter geweest voor de nieuwste film.