Zombi 2 (1979)

Alternatieve titels: Gli Ultimi Zombi | Zombie | Zombie 2 | Zombies | Island of the Flesh-Eaters | Island of the Living Dead | Zombie Flesh Eaters

Italië
Horror

geregisseerd door Lucio Fulci
met Tisa Farrow, Ian McCulloch en Richard Johnson

Voor de kust van New York wordt op de boot van een beroemde wetenschapper een zombie gevonden. De journalist Peter West gaat samen met Anne de dochter van de wetenschapper naar de Antillen. Als ze aankomen op het eiland Matul blijkt dat er op dit eiland een vreselijke ziekte heerst waardoor de eilandbewoners zombies worden.

Matige film waarin een verlaten, ronddobberende zeilboot wordt gevonden op een rivier in New York. Een slap verhaaltje en een wat rommelige opbouw. Nogal langdradig allemaal en het acteerwerk is erg matig. De horror-scenes daarentegen zien er wel lekker goor en bloederig uit, vooral tijdens het laatste gedeelte van de film. Een nipte 2.5 sterren voor deze zombiefilm.

avatar van Vinokourov
Haah, deze zombie-film grijpt terug naar de oorsprong van dit genre met een Caribisch eiland, voodoo-praktijken en onschuldige hoofdpersonen die zich moeten redden in al dat geweld. Ik zag veel parallellen met White Zombie uit 1932, de eerste film in dit genre. Ook wordt er nog even leentjebuur van Jaws gespeeld met een onvervalst knappe haaienscene en onnodig bloot .

Anyway, deze film strooit niet meteen met veel zombie-scenes en als het gebeurt is het behoorlijk effectief. Wat een vieze ranzigheid krijg je te zien! Op het eind gaan alle remmen los en krijg je de klassieke zombiescenes. Ik ga ze niet uitleggen, je kunt ze vast zelf wel enigszins voorstellen. Wel blijft het nog steeds even bloederig. Fijn filmpje wel.

avatar van Herculaas
Bij vlagen nogal saaie B-zombiefilm die door de lekkere gore, vieze zombiemake-up en een paar memorabele scènes toch best de moeite waard is. Het bizarre gevecht met de haai, de splinterscène en de herrijzenis van de conquistadores zullen me altijd bijblijven. Fulci is bij lange na geen Romero, maar als zombieliefhebber moet je Zombi 2 echt gezien hebben.

avatar van Zwolle84
Ik heb de Arrow-blu-ray inmiddels ook. Voordat je de film start kun je kiezen tussen Zombie Flesh Eaters, Zombi 2 en Zombie. Weet iemand anders hier wat het verschil is? Ik ga voor het gemak nu maar even voor optie 1: ZFE.

avatar van leatherhead
Blijft toch een erg leuk filmpje.

Hoe gek het ook klinkt, deze film heeft voor mij een soort nostalgische waarde. Was vroeger als 12-jarig horrorfanaatje al best een fan van deze film, en hij blijft bij herziening gewoon erg leuk en sfeervol.

Komt allemaal was langzaam op gang helaas, en het acteerwerk kan natuurlijk amper door de beugel, maar als het eenmaal op gang gekomen is het toch best genieten. Sommige scenes zijn anno 2015 nog steeds gewoon ware meesterwerkjes en amper overtroffen door welke zombiefilm dan ook. De scene met de oogbal, maar vooral de zombie vs haai scene zijn gewoon vrij briljant te noemen. Verder sfeervolle muziek van Fabio Frizzi en veel uiterst vermakelijke gorigheid, waar Fulci bekend om staat.

Wat mij betreft nog steeds een van de betere zombiefilmpjes. 4,0* wel net iets te hoog vind ik, dus ga ik maar voor een dikke 3,5*.

avatar van baspls
"What is all this about the dead coming back to life again and... having to be killed a second time? I mean, what the hell's going on here?"

De eerste keer dat ik een Italo-horror van Lucio Fulci kijk. Een lekker foute film die al meteen de toon zet. Geweldig dat er in de trailer een "speciaal bericht van de producent" zit met de informatie dat er in de bioscoop kots zakjes worden uitgedeeld, het schijnt dat dat serieus is gedaan .

De titel van de film "Zombi 2" is vreemd omdat er geen Zombi 1 film is van Fulci. Dat zit namelijk zo, Dawn of the Dead werd in Italië uitgebracht onder de titel Zombi toen deze film nog in productie was. De filmmakers wilden profiteren van het succes van Dawn en maakte toen een opening en eind scène in New York en veranderde de titel in Zombi 2. Hoe ontzettend slecht en goedkoop het ook klinkt, tijdens het kijken van de film merk je er niet veel van.

Het acteerwerk is niet geweldig maar ook weer niet tenenkrommend slecht. Ian McCulloch (die rond 1979/1980 in een hoop horrorfilms heeft gespeeld) was een aardige hoofdpersoon. Zoals meestal bij Italiaanse films is de helft van de cast Engelstalig en de andere helft Italiaans (en in dit geval ook Spaans). Het geluid is allemaal achteraf opgenomen en de film is in diverse talen nagesynchroniseerd. Dat is goed te zien want de film loopt echt nauwelijks synchroon, alleen bij de Engelse acteurs komt de dub soms een beetje in de buurt. Erg grappig was trouwens Fulci zelf als de krantenbaas.

De muziek van Giorgio Cascio, Fabio Frizzi en Maurizio Guarini was wel goed. De drums hadden wel iets en ik vond de Synthesizers erg gaaf klinken. Maar de muziek past niet altijd even goed bij de beelden en er word een hoop herhaalt. Soms is de muziek wat te licht in contrast met wat we op het scherm zien.

Het verhaal is wel te doen. Een bood strand in New York en aan boord word een zombie aangetroffen. Een journalist en de dochter van de eigenaar van de bood gaan samen met twee toeristen naar het eiland Matul van de Antillen. Daar ontmoeten ze Dr. Menard die een vreemde plaag onderzoekt op het eiland. Het blijkt dat de overleden eilandbewoners tot leven komen.

Erg gave zombie make-up en gore. Het budget was 410,000,000 Italiaanse Lire, geen idee hoeveel dat is maar ik heb zo het idee dat het een klein budget was. Toch zijn de zombies erg gaaf gemaakt en heeft de film goede gore. Vooral de scène waar een splinter in iemand oog werd geduwd vond ik akelig. Geniaal toen de Spaanse veroveraars ook mee gingen doen.

Zombi 2 is geen meesterwerk maar wel erg vermakelijk. Lekker gore horrorfilm met zombies.

avatar van clubsport
natuurlijk is het acteerwerk niet echt best te noemen , het is en blijft een b film .
toch heeft hij wel zijn charme (voor wie van gore houd tenminste) .
De gore effecten zijn toch verrassend goed en staan anno nu nog steeds als een huis .
voor mij opnieuw een bewijs dat je gore niet effectief uit de computer kunt halen .

avatar van DVD-T
Dat ik dit zo'n 7 jaar geleden een tegenvaller en een veel te trage film heb durven noemen. How wrong i was. In die jaren de film weer enkele keren gekeken en i love it.

Geweldige film met een trage, maar erg sfeervolle en effectieve opbouw. Eenmaal de zombie's verschijnen begint de echte fun. In de tweede helft kent een aantal geniale momenten, met de kerkhof scene nog steeds als favoriet, en de onderwater scene is natuurlijk een classic. En dan dat einde. Erg sterke scene. Allen voorzien van de geweldige muziek van Frizzi. Qua regie erg sterk. Acteerwerk is best ok, al zal het niet het beste zijn wat je heb gezien, maar zeker niet slecht. Verder is goed te zien waar een groot deel van het budget in zit. De make-up en special effects zien er geweldig uit.

Maar de film bied vooral veel fun. Heel veel fun.

avatar van Bélon
Vooral sterk laatste half uur. Mooi ook die kerk van vrijwel onbrandbaar hout: liters kerosine zijn er doorheen gegaan voordat dat gammele gebouw eindelijk vlam vatte

avatar van mikey
Bélon schreef:
Die vlammen gingen telkens uit! Daarom hadden ze 8 cocktails nodig.

mikey schreef:
Die vlammen gingen telkens uit! Daarom hadden ze 8 cocktails nodig.

Vraag me af waarom die vlammen dan zo snel doofden? Voodoo?

Die zombie vs haai scene was trouwens ook een hoogtepunt

avatar van mikey
Bélon schreef:
Vraag me af waarom die vlammen dan zo snel doofden? Voodoo?
Het is gewoon trash. De shots van binnenwandelende zombies is eerder gedaan. En later ga je de brandbomgooi-actie scene filmen.. en de footage van beide momenten correspondeert niet met elkaar.

Je kan de kerk ook maar 1x in de fik zetten natuurlijk.

avatar van Bélon
Ach so, ja eigenlijk kun je dit soort films maar beter niet over-analyseren en/of geheel nuchter zien

De laatste jaren zijn de zombie films vaak van een bedenkelijk niveau, blijkbaar moest ik even terug naar Italie, 1979. De film begint sterk en eenmaal op het eiland wordt er prima doorgepakt met leuke kills en een zombie vs shark (bestaat er al zo'n film?) scene die meesterlijk is gemaakt. Tegen het einde wordt het echter wel wat minder, toch mag het verder de pret niet drukken.

avatar van alexspyforever
Ik vind deze bij een re-watch nog steeds goed al moet ik wel zeggen dat de film een vrij lange aanloop heeft voordat we uiteindelijk wat meer zombies te zien krijgen. Maar als ze in beeld komen dan wordt het lekker gore. Ook die onderwaterscène blijft erg leuk. De finale is spannend en de zombies zien er schitterend uit. Uiteindelijk kom je nu nog niet veel meer te weten hoe het allemaal begonnen is. Er wordt gesproken over voodoo, maar er is nergens een voodootafereel. Men houdt het dan maar op een onbekende tropische ziekte. Nu uiteindelijk is het allemaal niet zo belangrijk hier. De film eindigt eigenlijk waar Romero's Dawn of the Dead begon. Jammer dat de zombies van Romero niet zo goed uitzagen als deze.

avatar van danuz
Je "moet" zulk genrewerk natuurlijk in het tijdsbeeld plaatsen. Had het er hier echter erg moeilijk mee.
De synths die door merg en been gaan, de dubbing, de ultra trage opbouw. Het zijn maar een paar aspecten die me enorm stoorde. Bovendien vond ik de horror en gory scenes veelal ook onuitstaanbaar slecht. Het idee van voodoo en zombies in het Caribisch gebied is opzich wel interessant, weer eens wat anders dan de westerse epidemieën in de meeste moderne zombiefilms. Maar dat is een schrale troost.. Deze klassieker van mijn lijstje kunnen vinken, maar hij mag wat mij betreft lekker diep de archiefkast in!

avatar van ChrisM
Kwalitatief mooi geschoten film komt perfect tot zijn recht in de remastered HD versie.
Sfeer eiland op zee en eerst in New York muziek alles klopt in deze classic Zombie film.

avatar van comely
Was betoverend om te zien dat de zombies hun ding deden terwijl tussendoor de prachtige soundtrack afspeelde.

avatar van Gang_Star
Na New York Ripper is deze Zombi 2 van Lucio Fulci mij wederom niet bevallen. Schijnbaar niet mijn ding, dit werk van deze regisseur waarvan ik geregeld lovende verhalen hoor. Zombi 2 bevat een redelijke opening met de zombie die op de boot in de aanval gaat, maar kent helaas daarna veel mindere stukken. Zo vond ik de scene met de haai als voorbeeld te overdreven en vooral wat aan de saaie kant. Het tempo lag mij over de gehele film gezien niet goed genoeg en het enige wat ik dan eigenlijk echt als pluspunt kan vermelden is dat de gore er meer dan prima uitziet. De Arrow Blu-Ray van Zombie Flesh Eaters ziet er zeer sterk uit, maar de film zelf stelde mij flink teleur.

avatar van MovieMind
Deze was me al eens eerder aangeraden, en nu die weer bij de horror draft voorbij kwam leek het me een goed moment om eens te kijken...

lieve hemel, wat was dit een tegenvaller!

Om met een pluspunt te beginnen, de zombies zagen er wel aardig uit met de kanttekening dat de conquistadores die na een paar 100 jaar in de grond te hebben gelegen nog buitengewoon goed geconserveerd waren, zelfs de kleding (blousen). Hoog kwaliteit stof in de 15 tot 17e eeuw!

Ow de onderwaterscene met de haai vond ik ook nog wel knap gemaakt (kwalitatief hoogtepunt mischien wel) en sommige (gore) scenes zagen er wel goed uit (zeker voor die tijd) maar dat was het wel zo'n beetje, voor de rest is het maar bedroevend. Met als dieptepunt de allerlaatste scene waarbij de zombies in NY over de brug lopen en het verkeer in beide richtingen gewoon doorgaat.
De acteurs zijn van een erbarmelijk niveau met dito dialogen en heb geen moment een benauwende situatie of beangstigend gevoel geproefd. Het verhaal hoeft niet al te sterk te zijn maar zonder dat blijft er niet veel meer over. Vond het over het geheel gezien behoorlijk teleurstellend.

Mischien dat liefhebbers van een nostalgisch horroravondje hiervan kunnen genieten, maar wat ben ik blij dat we inmiddels zoveel betere films in dit genre hebben, want dit was maar armoedig!

avatar van Basto
Bij een Italiaanse zombifilm klagen over de kwaliteit van de acteurs....

Op het gebied van gore, sfeer en creativiteit kunnen die moderne werkjes hier niet aan tippen.

avatar van MovieMind
Basto schreef:
Bij een Italiaanse zombifilm klagen over de kwaliteit van de acteurs....
Ben niet zo bekend met de italiaanse zombifilms, wist niet dat dat bedroevende niveau daarin een gegeven was. In het vervolg vermijden dan, bedankt voor de heads up!

Haha, wel serieus blijven he!

avatar van Basto
Ik ben serieus, vrijwel alle moderne zombiefilms hebben hun ideeen op deze en Dawn of the Dead gebaseerd. Zie zelden iets dat ik niet al 30 jaar geleden heb gezien. Daarbij vind ik de zompige fysieke gore doorgaans veel effectiever dan de klinische cgi.

Eindelijk herzien.

Vroeger op TV al eens kunnen meepikken, tijdens één of ander B-film/wansmaak programmering. Vond het toen ook niet zo heel bijzonder, maar doorheen de jaren is het toch wel een film die ik vaak voorbij heb zien komen, dus een herziening was nog wel eens nodig.

Voor velen is dit de film met het oog of de haai, voor mij toch wel de film waar de zombie clichés voor het eerst irritant hard opvielen. Met name de traagheid van de ondingen is in deze film echt zo problematisch dat Fulci niet eens z'n best meer doet om enige logica of geloofwaardigheid ambiëren.

Veel basiskwaliteit heeft deze film verder ook niet. Het acteerwerk is belabberd, de dub eerder losjes (wat echt wel opvalt gezien de hoeveelheid dialoog en visueel is het ook weinig soeps. Effecten ogen vaak ook nogal goedkoop. Veel knutselwerk of een plens ingewanden van de lokale slager.

Toch is het de gore die deze film nog een beetje redt. De scene met het oog blijft wel effectief, sommige scenes met de zombies zijn ook nog wel grappig. Maar trage zombies ... het zal nooit wat voor mij worden denk ik, of de smerigheid zou echt een stuk indrukwekkender moeten zijn.

avatar van jeroentjuhhhhh
Dat wordt dan de 4e keer dat ik Zombi 2 koop...

jeroentjuhhhhh schreef:
Dat wordt dan de 4e keer dat ik Zombi 2 koop...

6e

avatar van John Milton
Maar toch met een glimlach?

Ik betaal graag voor wat ik fijn vind, maar er zijn grenzen

avatar van de grunt
Soms moet je een keer uit de band springen JM

John Milton schreef:
Maar toch met een glimlach?

Ik betaal graag voor wat ik fijn vind, maar er zijn grenzen

Ik heb ze ook nog alle 5 en zitten een pasr hele mooie versies tussen.

LaserDisc Database - Zombi 2 (Zombie): Collector's Special [00LS 15~16] - lddb.com