Antropophagus (1980)

Alternatieve titels: The Grim Reaper | Anthropophagous: The Beast | Man-Eater | The Savage Island | Man Beast | The Zombie's Rage | Anthropophagus: The Grim Reaper | The Beast

Italië
Horror
91 minuten (ongecensureerde versie) / 87 minuten (R-rated, VS)

geregisseerd door Joe D'Amato
met Tisa Farrow, Saverio Vallone en Mark Bodin

Een jonge vrouw genaamd Julie komt samen met een groep Amerikaanse toeristen terecht in een verlaten dorp op een Griekse eiland. Ze besluiten om te overnachten in één van de huizen omdat hun boot is weggedreven van de haven. Ze komen er snel genoeg achter dat er iets mis is in het huis en dat ze door iemand, of door iets, gestalkt worden.

Vooraf aan deze film had ik een en ander hier op mm gelezen waardoor mijn verwachtingen niet al te hoog waren maar de film heeft me aangenaam verrast(ondanks dat het de gecutte versie was).

De suspens-gehalte en de mooie locaties waren een van de pluspunten.
Enige zwakke punt was wel dat sommige scenes echt in het donker zijn opgenomen

Meneer Bungel

avatar van movie acteurs
movie acteurs schreef:
lekker smakelijk weer deze horror.

De muziek vond ik vrij irritant. De scene wanneer die vrouw wat water ging halen voor haar enkel en wanneer je opeens dat gezicht van die gozer ziet is hillarisch. Vond het monster nog een beetje creepy dus kleine 3 sterren.

Als ik dit zo terug lees van me zelf, zie ik toch dat ik deze film ooit eens heb gezien in een totaal verkeerde stemming. Vooral als ik zie dat ik de geweldige muziek in deze film heb afgekraakt. Nou ja, de begin tune was dan wel het enige beste.

Ik heb Anthropophagus op de geweldige 2 disc dvd gekocht. Helaas moest ik hem terug brengen ivm dat de film beschadigd was. Zo ging het naar het einde toe stotteren en bleef het vast zitten bij elke seconden. Dus nu moet ik de film maar eens een keer op nieuw gaan kopen.
Ik heb ook de film Absurd gezien, en dat zou het vervolg van deze film moeten zijn. En die vind ik persoonlijk ook beter. Maar deze vind ik wel beter dan mijn commentaar hiervoor.

Wat Anthropophagus vooral zo goed maakt zijn verschillende dingen. Allereerst door de vertolking van George Eastman. Wat speelt hij hier geweldig als een van de engste monsters ooit. Die Make-Up bij hem is ook geweldig. De sfeer in deze film is echt superieur. Lekker Grieks zoal die begin scene, maar vooral de angstaanjagende, eenzame sfeer op dat eiland is een applaus waard. Er zitten genoeg gore momenten in om te zeggen dat het een echte video nasty is. Het begin is ook wel cool met dat Duitse stelletje op dat strand. Alhoewel dat stukje met die zwemmende vrouw en uiteindelijk door het monster wordt gepakt, is duidelijk gepikt van Jaws.

Maar voor de rest is Anthropophagus een geweldige film van regisseur Joe D'Amato die onderschat wordt als een matig Italiaanse pulp regisseurtje. Dat terwijl hij geweldige werken heeft gemaakt. Mensen die deze film teleurstellend vonden moeten deze film maar eens een keer 'n tweede kans geven. Van mij krijgt deze film 4 bloed druppelende sterren.

Laatste half uur maakt veel goed. Daarvoor wel een leuke opbouw met een bepaalde suspense die je in hedendaagse films niet meer op deze manier tegenkomt.

avatar van jordandejong
Na herziening toch wel een heel stuk enthausiaster over deze film. Tisa Farrow belandt na Zombi 2 (1979) opnieuw op een mysterieus eiland waar ze zal moeten vechten voor haar leven. Één ding is in ieder geval hetzelfde gebleven: acteren kan ze nog steeds niet.

Antropophagus verloopt alles behalve vlekkeloos. Allereerst blijft de soundtrack een doorn in het oog. Waar andere Italiaanse horror films uit deze tijd met legendarische tunes aan kwamen zetten, komt de componist van Antropophagus met een drammerig, saai deuntje. Passend is dat wel, want ik blijf erbij dat er in de eerste 45 minuten te weinig gebeurd. Pas dan krijgen we het 'monster' en regelmatig wat kills te zien.

Héél storend is de lange opbouw echter niet. Het sfeertje is bijvoorbeeld behoorlijk onheilspellend en ook de locatie werkt sfeerverhogend. Het monster zelf wordt door de belichting en het camerawerk in ieder geval lekker spooky neergezet. De film weet daarnaast af en toe zelfs spannend te zijn en kent behoorlijk wat lekkere gore. De scene op zolder, waar Eastman zijn slachtoffer door het dak heen trekt, is mijn favoriete uit de film. Een scene waar spanning en gore goed samenkomen. Aardige shockfactor ook natuurlijk met de scene waar hij zijn eigen darmen eet en de macabere scene waar hij een bloederige foetus in zijn mond propt.

Toch wel weer een lekkere Italiaanse gore classic dus, die ik in eerste instantie veel te laag heb beoordeeld. Vrij lange opbouw, maar wel een prima sfeertje, en de ontknoping is het wachten absoluut waard. Af en toe wel wat schoonheidfoutjes (verschillende figuranten kijken vragend naar de camera/crew of ze het allemaal wel goed doen) en de soundtrack had met het talent dat er in die tijd rond liep beter gemoeten.

avatar van mcdaktari
movie acteurs schreef:

Verstand komt met de jaren zeggen ze toch!

avatar van jeroentjuhhhhh
Eindelijk gezien omdat er een pracht van een Blu-ray release van 88-Films op de mat viel. Befaamde 'Video Nasty' die - in tegenstelling tot vele andere verbannen films - zijn reputatie wel waar weet te maken. De gruizige 16mm footage maakt met deze release zijn HD debuut en dat is reden genoeg om hem binnen te hengelen. Geen baanbrekende make-over, maar hij oogt wel een stuk cleaner dan de diverse DVD-releases die we tot onze beschikking hadden. Verder nog een paar leuke extra's, zoals een grappige anekdote uit het interview met film historicus Alessio di Rocco over het insturen van 'review-versies' van de film waarin de heftigste gore scenes werden vervangen door fillers. Één van die plaatsvervangers, een scene waarin een voet uit het water wordt gevist, is voor het eerst te zien via deze release. Een hilarisch slechte scene en met de gedachte van de makers in het achterhoofd des te grappiger om te zien. Scenes die de commissie dan nooit onder ogen kreeg, waren uiteraard o.a die met de foetus (legendarisch!!) en het einde. Geweldige electronische soundtrack ook! Een choquerend meesterwerk.

Tegenvallende film waarin een groepje vrienden een onbekende vrouw meenemen naar een Grieks eiland. Alleen tijdens het laatste gedeelte komt deze horrorfilm enigszins van de grond (maar ook hier valt de gore wel mee). De rest is ronduit saai. De idiote personages en het slechte acteerwerk werken op zich wel lachwekkend.

Bij 'Porno Holocaust' schreef ik dat je het nooit weet met Joe D'Amato, het is of puinzooi of een aangename verrassing. Dat laatste geldt voor deze film, waarmee D'Amato ook zijn faam verdiende, naast alle pulp die hij ook maakte. Maar hier is een eerste klas filmmaker bezig, met een prima beeldvorming, verhaal, strakke regie en locaties. Vooral de cinematografie is prachtig: die grafkelder met al die schedels en geraamtes, dat huis, dat verlaten dorpje, ik heb m'n ogen uitgekeken. Ik begreep dat de film voornamelijk in Italië is opgenomen. Maar dat dorpje oogde toch wel heel authentiek Grieks.

Met de suspense en de gore (want het is horror) is ook niks mis. Dat de personages nogal onlogische dingen doen (zoals medicijnen gaan halen in de nacht terwijl je weet dat het buiten niet pluis is) nemen we maar op de koop toe. De acteerprestaties vond ik niet sterk en de elektronisch soundtrack ronduit vreselijk. Met dat mechanische gepingel zijn in de jaren tachtig reeksen van films vervuild. Zoiets noemen ze mode. Die mode is gelukkig voorbij. Ennio Morricone is ook zo'n vervuiler. Die is jammer genoeg nog niet voorbij.

avatar van alexspyforever
De versie die ik heb gezien was van abominabele beeldkwaliteit dus eigenlijk zou het oneerlijk zijn om hier een waardering te geven. Nu met beter beeld betwijfel ik of het eerste uur interessanter was om te kijken want hierin gebeurt eigenlijk weinig interessants. Tisa Farrow had ik al eerder gezien in Zombi 2, die een heel pak beter is dan deze maar ook zij slaagt er niet in om deze prent op enig moment boeiend te maken.

In het laatste half uur krijgen we dan iets meer sfeervolle beelden en wat gore, maar de scènes die eigenlijk schokkend hadden moeten zijn: de abortusscène en het laatste shot waarin de maniak aan zijn eigen ingewanden begint te knabbelen waren eerder stupide. Misschien iets vermakelijker met wat beter beeldkwaliteit maar dan kan ik eigenlijk beter Burial Ground opnieuw bekijken die is op geen enkel moment saai.
Is die bewuste poster trouwens nog een van je favorieten Boeikens (niet deze op MM maar je weet welke ik bedoel)?

avatar van Boeikens
alexspyforever schreef:

Anthropophagous
Prachtig, toch?

avatar van Woland
Deze video nasty was maar op weinig momenten echt serieus nasty al komt de babyscene aardig in de buurt, maar redelijk rauw is ie wel. Er is behoorlijk veel op aan te merken, objectief gezien. Het plot en de acteerprestaties zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven, en hoewel de moordenaar in de tweede helft wel aardig huishoudt is hij verder ook een simpele cliché bad guy. Domme en ongeloofwaardige acties van de karakters: volop. Er gebeurt in de eerste helft weinig interessants. De effecten zijn, zeker als het lijken betreft, niet zo heel geweldig gedaan. En dat is meer een probleem met de versie die ik te pakken heb gekregen, maar de Engelse dub was ook niet zo best. Maar uiteindelijk was dit toch wel een heel vermakelijk horrorfilmpje. De sfeer op het bijna verlaten Griekse eilandje werkte wonderwel, en zoals ik al eerder aanhaalde is er best wel wat aardige gore te ontdekken. Lekker zenuwenmuziekje ook. Prima keuze voor als je zin hebt in een niet al te moeilijk doend horrortje dat er lekker op in hakt.