Genre: Thriller / Horror
Speelduur: 107 minuten
Alternatieve titel: Funny Games U.S.
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Oostenrijk / Duitsland / Italië
Geregisseerd door: Michael Haneke
Met onder meer: Naomi Watts, Tim Roth en Michael Pitt
IMDb beoordeling:
6,5 (109.624)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 mei 2008
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Funny Games
"You must admit, you brought this on yourself."
Ann, George en hun zoontje Georgie zijn net aangekomen in hun vakantiehuis in New York. Al gauw blijkt dat de ontspannen bedoelde zomervakantie een gruwelijke nachtmerrie wordt wanneer twee schijnbaar beschaafde jongemannen het gezin zonder duidelijk motief komen terroriseren en mishandelen.
Externe links
Acteurs en actrices
Ann Farber
George Farber
Paul
Peter
Georgie Farber
Fred
Betsy Thompson
Robert Thompson
Betsy's Sister-in-Law
Eve
Video's en trailers
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Nu vraag ik mij toch af ... was het dan Haneke's bedoeling om de twee overvallers zo neer te zetten dat ze compleet geen macht over het gezin lijken te hebben.
Afgezien van een nogal oubollige boodschap is dat voor mij het grootste probleem. En moest dat echt de bedoeling zijn, wat wilde Haneke daarmee dan bereiken ?
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Nee, Haneke probeert bepaalde verwachtingen te scheppen bij de kijker, die vervolgens niet uitkomen. Kijkers raken vervolgens teleurgesteld omdat niet gebeurt wat ze willen zien. De bedoeling is dat ze daar vervolgens over gaan nadenken. Helaas voor Haneke denkt zijn doelgroep voor deze film (standaad Hollywood publiek) helemaal niet na, dus gaan ze gewoon roepen dat het een slechte film is, omdat ze niet krijgen wat ze verwachten.
SioM
-
- 82 berichten
- 223 stemmen
Het origineel is echt een meesterlijke film, maar zo te zien zijn er hier veel hollywoodfans die nooit het origineel hebben gezien en geen snars snappen van wat Haneke met deze film bedoelt. Ok, het was fout om een (exacte) remake te maken, dit enkel uit commercieel oogpunt.
Maar desalnietemin is dit een meesterlijk postmodern werkje (de afstandsbediening = geniaal!) over hoop die nooit bevredigd zal worden. Niet door de hoofdrolspelers en niet door de toeschouwers.
Deze film is een dikke fuck you naar het typische happy-end verhaaltje dat we o zo gewend zijn en bijna door iedere film door het strot geduwd wordt. Deze film geeft een heel andere visie van hoe een film een mens kan bevredigen (of niet bevredigd).
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ok, het was fout om een (exacte) remake te maken, dit enkel uit commercieel oogpunt.
Dat is het niet, hij wil juist een Hollywood publiek bereiken en met een Europese arthousefilm gaat dat niet echt lukken.
dorieke
-
- 24 berichten
- 177 stemmen
Het origineel is echt een meesterlijke film, maar zo te zien zijn er hier veel hollywoodfans die nooit het origineel hebben gezien en geen snars snappen van wat Haneke met deze film bedoelt. Ok, het was fout om een (exacte) remake te maken, dit enkel uit commercieel oogpunt.
Maar desalnietemin is dit een meesterlijk postmodern werkje (de afstandsbediening = geniaal!) over hoop die nooit bevredigd zal worden. Niet door de hoofdrolspelers en niet door de toeschouwers.
Deze film is een dikke fuck you naar het typische happy-end verhaaltje dat we o zo gewend zijn en bijna door iedere film door het strot geduwd wordt. Deze film geeft een heel andere visie van hoe een film een mens kan bevredigen (of niet bevredigd).
Hehe, eindelijk een normale reactie.
Mijn inziens heeft het geen enkele zin om deze film te bekijken wanneer het je niks kan schelen wat de boodschap achter de film is. En dat idee heb ik bij al die mensen die lukraak met 1 tjes gaan gooien omdat ze er gewoonweg niets van snappen!
Het origineel vind ik ook briljant! Deze versie zou ik wel willen zien om te kijken of de taal en acteerwerk ook van invloed is. Maar dan wacht ik wel tot ie op dvd uitkomt..
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
En hier heeft Haneke volgens mij zelf niet nagedacht, want dit had hij toch op z'n minst kunnen verwachten ...
Verder blijf ik er van overtuigd dat Haneke het gewoon deels aan zichzelf te wijten heeft, door te veel te povere (en vooral ongeloofwaardige) uitwerking van de terreur.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
En hier heeft Haneke volgens mij zelf niet nagedacht, want dit had hij toch op z'n minst kunnen verwachten ...
Mee eens, maar desalniettemin respecteer ik zijn poging.
Tja, dat is persoonlijk, want bij mij werkte het erg goed (het origineel dan, de remake heb ik niet gezien en ga ik ook niet kijken).
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Tja, dat is persoonlijk, want bij mij werkte het erg goed
Dat is inderdaad persoonlijk, maar volgens mij wel een doorslaggevende reden waarom ook nogal mensen niet mee kunnen gaan met de film. En dan vind ik het wat makkelijk om zomaar te zeggen "jullie begrijpen het niet".
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Dat is inderdaad persoonlijk, maar volgens mij wel een doorslaggevende reden waarom ook nogal mensen niet mee kunnen gaan met de film. En dan vind ik het wat makkelijk om zomaar te zeggen "jullie begrijpen het niet".
Je ziet toch aan het soort reacties dat ze er wel in meegaan tot het moment van het terugspoelen? Zegt genoeg lijkt me. Ook het redelijk hoge gemiddelde van het origineel bewijst dat de film voor veel mensen wel werkt.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Ik zie vooral veel reacties dat mensen het bij die scene compleet opgeven. Vraag me of de score echt radicaal hoger gelegen hebben zonder die scene.
Verder bewijst het gemiddelde van het origineel dat Haneke meer aanhangt heeft bij de arthouse hoek. Maar verdere conclusies zou ik daar ook niet aanhangen.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ik zie vooral veel reacties dat mensen het bij die scene compleet opgeven.
Precies! Op dat moment geven ze het op omdat ze het niet begrijpen ofwel doorhebben dat ze niet gaan krijgen wat ze willen zien.
Zonder die scene en met een einde waarbij de daders het afleggen, ja, want dan krijg je precies wat de mensen willen zien.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3702 stemmen
Maar leg eens uit dan wat we niet begrijpen? opzich zou ik wel graag de bedoeling van die stijlbreuken willen weten?
Denk dat ik wel enig idee heb, maar dit discussieert zo lastig.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Maar leg eens uit dan wat we niet begrijpen? opzich zou ik wel graag de bedoeling van die stijlbreuken willen weten?
De bedoeling is alleen maar dat je gaat nadenken over jou verwachtingspatroon (en wat je graag zou willen zien). Waarom was je teleurgesteld dat je dat niet kreeg (als dat zo bij jou zo was)? En waarom ben je toch tot het einde blijven kijken? Dat soort vragen. Kortom, jouw rol als kijker aan de kaak stellen, dat is wat Haneke doet (niet alleen in deze film trouwens).
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Wel érg vreemd dat Haneke dan zo te werk gaat. De "bad guys" kunnen namelijk erg vaak op veel sympathie rekenen. Er zijn dan ook nogal wel eens wat mensen die klagen als de goeie het weer eens op debiele wijze gehaald hebben van de slechterik. Films als Halloween draaien eigenlijk 99% van de speelduur op het overwacht van het kwaad.
Denk dat mensen vooral erg teleurgesteld zijn door de manier waarop ze de film aangeboden krijgen. Even terugspoelen is natuurlijk een erg drastische scriptingreep.
Zelfde geldt trouwens ook voor Funny Games, alleen zijn beide kampen hier zulke losers dan er niks van overblijft.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Wel érg vreemd dat Haneke dan zo te werk gaat. De "bad guys" kunnen namelijk erg vaak op veel sympathie rekenen. Er zijn dan ook nogal wel eens wat mensen die klagen als de goeie het weer eens op debiele wijze gehaald hebben van de slechterik. Films als Halloween draaien eigenlijk 99% van de speelduur op het overwacht van het kwaad.
Ja, dat verandert toch niks aan wat ik net schreef? Ander verwachtingspatroon, maar hetzelfde resultaat: wat je wilt komt niet...
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Tja, daarvoor had Haneke niet eens een film moeten maken ... had hij gewoon een optiteling en aftiteling kunnen maken. Wat je verwacht komt niet!
Wat ik zeg is dat Haneke nét wel inspeelt op de wens van een heel aantal mensen. Dit werkt dan niet voor mij, omdat ik de twee gastjes compleet ongeloofwaardig vindt, voor andere mensen kan dit dus wel perfect werken.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Tja, daarvoor had Haneke niet eens een film moeten maken ... had hij gewoon een optiteling en aftiteling kunnen maken. Wat je verwacht komt niet!
Nee het gaat om de wens om geweld die niet komt. En als tijdens het kijken zulke sadistische gevoelens bij je worden opgewekt dat je juist wilt dat dat geweld van de daders komt (wat ik overigens bij sommige films kan begrijpen, al had ik daar zelf bij deze film geen last van), dan is dat alleen maar meer reden om daar eens over na te gaan denken...
SioM
-
- 82 berichten
- 223 stemmen
Dat is het niet, hij wil juist een Hollywood publiek bereiken en met een Europese arthousefilm gaat dat niet echt lukken.
En dat is nu net wat er verkeerd is aan deze remake. Een cinefiel maalt niet om de taal die gesproken wordt. Het "verengelsen" maakt een film misschien wel toegankelijker, maar kiest daarmee wel het verkeerde publiek, want een hollywoodfilm is het alsnog niet.
Dus waarom wil Haneke persé het holleywoodpubliek bereiken met een film die helemaal niet geschreven is voor zo'n hollywoodpubliek?
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Maar het geweld is er uiteindelijk wel. Niet vol in beeld, maar het is er wel. Het sadisme is er dubbel en dik zelfs, aangezien de twee gastjes hun sadisme kunnen blijven botvieren dankzij de regisseur.
Verder vind ik het als "stof tot nadenken" echt enorm pover, je moet het al erg zwart/wit, losgerukt uit elke context, gaan bekijken om jezelf zorgen te gaan maken, maar da's uiteraard een andere discussie.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Wat OH zegt, geweld is juist wel aanwezig. Moraal van het verhaal is juist de verheerlijking van geweld; er van kunnen genieten hoe erg het wel niet is. Je wordt er mee doodgegooid als het ware, en men slikt het als iets gewoons. Zavo's uitleg klopt naar mijn mening niet.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Ik vrees alleen dat Zavo's uitleg rechtstreeks van Haneke komt. Heb hem ook wel eens iets gelijkaardigs horen zeggen.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Het is niet de wens dat de twee jongens (meer) geweld gebruiken. Het kan net zo goed betekenen dat het gezin - in casu de moeder - flink wraak gaat nemen, met alle gevolgen van dien. Het gaat om 'het zien van bloed', geweld in optima forma, zo sadistisch mogelijk. No matter what and by whom.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Maar het geweld is er uiteindelijk wel. Niet vol in beeld, maar het is er wel.
Ja, daar heb je wel gelijk in, het gaat Haneke denk ik meer om de "coole" manier waarop geweld vaak getoond wordt in hollywoodfilms, terwijl het hier juist gruwelijk is (zonder dat het expliciet in beeld komt).
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ik ben toch wel erg benieuwd naar deze film. Ik heb het origineel niet gezien, maar als het toch shot voor shot is who cares. Vooral het feit dat Pitt hierin speelt en daarvoor credits krijgt intigreert me. In Murder by Numbers was hij zo ongeveer de lulligste charismaloze nono van een acteur ooit, dus het zal mij benieuwen of deze film dat kan bijstellen. Hippe poster ook.
Lee72
-
- 169 berichten
- 0 stemmen
De muziek in het begin van de film is echt vreselijk. Gelukkig maakt de film het toch redelijk goed
Wat een stelletje psycho's die twee, heerlijk om naar te kijken. Alhoewel het meeste geweld zich buiten beeld afspeelt, druipt de wreedheid er vanaf.
Wat opvalt is dat een groot filmmaker zich laat verleiden tot het herhalen van een oud kunstje, op een bijna identieke manier als het origineel. De film heeft echter een sterk plot en goede spanningsopbouw, op zo'n manier dat hij niet overkomt als een simpele Amerikaanse remake. Dit komt mede door het zeer goede acteerwerk van de verschillende acteurs. Al met al toch een aanrader, echter niet voor zwakke zielen. 
Ann: Waarom maak je ons niet gewoon af?
Peter: We moeten de amusementswaarde niet uit het oog verliezen. 
The Contender
-
- 439 berichten
- 104 stemmen
Heb deze film in de sneak gezien. Wist niet echt wat ik er van moest verwachten.
Kwam over als een lowbudget film, aparte muziek.
Moet zeggen dat zowel ik als diverse mede bioschoop bezoekers om sommige scenes eerder flink moesten lachen, dan dat het echt een thriller was.
Karlinos
-
- 9 berichten
- 140 stemmen
Het is dat ik geen 0* kan geven, maar wat een verschrikkelijke film is dit zeg! Het is totaal niet spannend, soms staat t beeld voor een halve minuut stil (saaaaai) en die afstandsbediening sloeg alles. Heb nog nooit zoveel mensen weg zien gaan uit de bioscoop!
fredericrousseau
-
- 10 berichten
- 105 stemmen
En dat is nu net wat er verkeerd is aan deze remake. Een cinefiel maalt niet om de taal die gesproken wordt. Het "verengelsen" maakt een film misschien wel toegankelijker, maar kiest daarmee wel het verkeerde publiek, want een hollywoodfilm is het alsnog niet.
Dus waarom wil Haneke persé het holleywoodpubliek bereiken met een film die helemaal niet geschreven is voor zo'n hollywoodpubliek?
Hij wil juist de Amerikaanse kijker, die, laten we eerlijk zijn, vervlakt is door de Hollywoodfilms van deze wereld, confronteren met zichzelf...
kos
-
- 46696 berichten
- 8853 stemmen
Grappige recensie trouwens vanochtend op Radio 1.
De dame die het besprak legde een link tussen deze film en Hitchcock.
Haneke veroordeelt hier de exploitatie van geweld en sensatiezucht waar Hitchock dat juist zoveel mogelijk uit zijn kijkers probeerde te halen. Zodat ze zelf gaan meeleven met het verhaal en de spanning.
Er werd ook een link gelegd met Rope, afgeleid van de beroemde Leopold/Loeb zaak over de 2 jongens die de perfecte moord willen plegen uit een ubermensch-gevoel. Het verhaal van Funny Games is idd ook een beetje in die lijn.
Er schijnen af en toe wat toespelingen gemaakt te worden in deze film (heb hem zelf niet gezien nog).
Het laatste nieuws

De meeslepende misdaadthriller 'JFK' met Kevin Costner is gratis te zien op RakutenTV

Horrorfilm 'Together' met Alison Brie en Dave Franco is vanaf nu te zien op Prime Video

Waargebeurde avonturenfilm 'Everest' met Josh Brolin wordt donderdagavond uitgezonden op televisie

Vierde seizoen van 'Bridgerton' wordt goed bekeken op Netflix: 'Werkelijk schitterend'
Bekijk ook

Der Siebente Kontinent
Drama, 1989
56 reacties

Das Experiment
Drama / Thriller, 2001
775 reacties

Elsker Dig for Evigt
Drama / Romantiek, 2002
82 reacties

Papa, Sdokhni
Komedie / Thriller, 2018
6 reacties

Amour
Drama / Romantiek, 2012
327 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








