Funny Games U.S. (2007)

Alternatieve titel: Funny Games

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Oostenrijk / Duitsland / Italië
Thriller / Horror

geregisseerd door Michael Haneke
met Naomi Watts, Tim Roth en Michael Pitt

Ann, George en hun zoontje Georgie zijn net aangekomen in hun vakantiehuis in New York. Al gauw blijkt dat de ontspannen bedoelde zomervakantie een gruwelijke nachtmerrie wordt wanneer twee schijnbaar beschaafde jongemannen het gezin zonder duidelijk motief komen terroriseren en mishandelen.

avatar van Banjo
Oo ik heb Kpn die heeft dat niet denk ik..

avatar van Daan258
Wat een soundtrack bij de intro zeg

Helaas vond ik het geen beste film.
Jaren geleden heb ik hem al is eerder gezien en wat ik me er van kon herinneren vond ik er niks aan. Toch nog is een kans gegeven en bij de eerste helft van de film begon ik me af te vragen waarom ik er bij de eerste kijkbeurt niks aan vond. De eerste helft van de film is namelijk niet slecht. De cast is prima en niks om op aan de merken, de spanning bouwt langzaam op en de 2 jongens waren best freaky.
Maar dan tegen het laatste half uur wist ik al waarom ik er niet veel aan vond. Op een gegeven moment gaat het de film nergens meer over en heb je echt een maar scenes met een WTF moment. Dan heb ik het vooral over de scene met de afstandsbediening. Wat was dit?? en achteraf dacht ik ook bij mezelf waar heb ik eigenlijk naar zitten te kijken.

De laatste helft van de film verpest een hele hoop.

helaas een 1,5* van mij.
Snap de hoge rating niet erg.

avatar van knusse stoel
Beste mensen, dit is een remake van Michael Haneke (origineel Funny Games (1997) die wilde weten of met andere instellingen en opstellingen, zoals gewelddadige aspecten in camerabeeld i.p.v. zoals bij de originele buiten camera gebeurde, de film even goed zou zijn. Dus niet!
Dus wil je dit verhaal toch graag zien, pak dan de film van 10 jaar terug.

avatar van Laisja anna
Wat een draak van een film.
Hier valt met de beste wil van de wereld nog niets leuks over te vertellen.
Maar goed..
Als je een liefhebber bent van langdradige films? Zonder verhaal of plot?
Nou dan is dit een film voor jou!

avatar van Alathir
Funny Games US is een niet al te bijzondere film. Bovendien is het mijn debuutfilm van Michael Haneke. Niet direct overtuigd wat zijn stijl betreft. De film is nogal absurd met onder meer de hoofdrolspeler die tegen de kijker zelf begint te spreken, de gsm die niet wilt bellen maar voor de rest wel signaal heeft en werkt, enzovoort. Het toppunt werd bereikt toen Michael Pitt de afstandsbediening nam en de film terug begon te spoelen.

Het begin is nog tamelijk behoorlijk, ik kreeg van ver een beetje een gevoel dat ik ook in Mother! (2017) kreeg. Het gevoel van onbehagen en frustratie dat er mensen in je huis zijn die je er niet wilt. De hoofdrolspelers zijn best geslaagd, twee creepy kerels en je weet ook vanaf de eerste moment dat er iets mis mee is. Beetje straf ook dat dit op één of andere cyclus eindigt. Maar ok, blijkbaar zijn ze van een hogere entiteit die kan spelen met de tijd. Voor mij deed dit wel afbreuk aan de film die in het tweede uur al ontzettend saai begon te worden. Er gebeurt zo goed als niets en er werd teveel gezeverd. Als er iets is waar ik een hekel aan heb dan is het luisteren naar gezever. 1.5*

avatar van AC1
AC1
De meeste negatieve commentaren maken duidelijk dat mensen een gewone thriller verwachten en dat ze zich niet kunnen ontkoppelen van een bepaald verwachtingspatroon. Deze film is echter (wel) bijzonder omdat het een aanklacht is op hoe Hollywood omgaat met geweld in thrillers en horrorfilms. Funny Games US weigert het publiek te geven wat het wil (geweld is fun!!!) en daar hebben mensen het blijkbaar heel moeilijk mee.

avatar van Alathir
Ik ben akkoord dat ik inderdaad eerst verwacht had dat dit een thriller zou zijn (ik ga ook altijd quasi blanco een film in). Na een tijd krijg je uiteraard wel door dat dit precies niet het opzet is van de film, maar wat is dan wel de bedoeling? Je publiek displeasen? Een boodschap brengen dat geweld zinloos is? Of is dit een aanklacht tegen entertainment?

Ja, maar waarom zou je daar als kijker mee tevreden moeten zijn? Stel je bestelt een pasta op restaurant en de portie is te klein en maar half warm, ben je dan ook tevreden? Ik vermoed van niet. Je eet het waarschijnlijk wel op, betaalt en komt niet meer terug. Datzelfde gevoel overheerst bij deze film omdat er sleutelingrediënten ontbreken. Bovendien vind ik juist dat Hollywood met de dag preutser wordt en juist veel minder expliciet is in het tonen van geweld/naakt dan vele andere productielanden. Dat is natuurlijk niet enkel het gevolg van deze film vermoed ik, maar het is imo eerder een achteruitgang dan een vooruitgang.

avatar van AC1
AC1
Alathir schreef:
... maar wat is dan wel de bedoeling? Je publiek displeasen? Een boodschap brengen dat geweld zinloos is? Of is dit een aanklacht tegen entertainment?

Nee, de film laat je ervaren dat geweld eigenlijk helemaal niet leuk is en dat slachtoffers zich niet ontpoppen tot helden. Een deel van het publiek voelt zich daardoor verraden, een ander deel vind het dan weer verfrissend. Vandaar de controversie omtrent deze film.

Alles hangt af van je vertrekpunt, Alathir. Een film van Haneke ga ik vanuit een ander vertrekpunt bekijken dan een "doorsnee" enteraiinment thriller. En het is just als die Haneke-film mij niets méér te bieden heeft dan "entertainment", dat ik op mijn honger blijf zitten, net zoals bij een te kleine, half-warme pasta...

avatar van Alathir
Ja dat is wel zo, Thomas. Ik kende Haneke niet en ondanks dat ik dacht dat ik er blanco inging had ik wel een bepaald idee in mijn hoofd van wat dit zou zijn. Dat leverde zeker andere verwachtingen op dan die ik kreeg.(vanzelfsprekend).

Ik moet zeggen dat ik tweemaal getuige ben geweest van geweld waar ik toch wat bang had, 1 keer nadrukkelijk op mezelf en dat ik geen van beide keren de neiging had om de held te spelen. De film is dus zeker realistisch en ik denk dat je beleving misschien ook afhangt van hoe je naar geweld in film kijkt in het algemeen. Op het einde hebben de twee freaks er nog min of meer een gesprek over. Is fictie realiteit als je het in een film kan zien? Of misschien staat je beleving hier compleet los van en vind je het inderdaad verfrissend dat Haneke eens niet de platgetreden wegen bewandelt.

Los daarvan denk ik niet dat ik mijn mening hoef te herzien, ik ben sowieso niet echt fan van ervaringscinema zoals Dunkirk of 2001.

avatar van IH88
“Whether by knife or whether by gun, losing your life can sometimes be fun.”

Sterk. het eerste gedeelte van Funny Games is geweldig, met een onderhuidse spanning en een verraderlijke kalmte voor de storm. Michael Pitt is 'creepy as hell', en Roth en Watts zijn ook geweldig als echtpaar die te maken krijgt met de moordlustige spelletjes van Pitt en Corbet. Roth heeft gezegd dat hij getraumatiseerd was na het filmen van Funny Games, en ik geloof hem direct.

Na de dood van de zoon van Watts en Roth (fantastische keuze om de moord buiten beeld te houden en alleen het geschreeuw te laten horen) wordt het even wat minder, maar het laatste gedeelte is weer erg sterk. De scene op de boot, en de manier waarop Watts bijna achteloos overboord wordt gegooid, is donker, zeer donker.