Les Douze Travaux d'Astérix (1976)

Alternatieve titels: Asterix Verovert Rome | Asterix en de Helden | The Twelve Tasks of Asterix

Frankrijk
Animatie / Avontuur

geregisseerd door René Goscinny, Albert Uderzo, Pierre Watrin en Henri Gruel
met de stemmen van Roger Carel, Jacques Morel en Pierre Tornade

Julius Caesar gaat bij wijze van alternatief plan over tot een weddenschap met de Galliërs, waarbij Asterix en Obelix twaalf opdrachten moeten uitvoeren. Als ze daarin slagen, zal Caesar het Romeinse Rijk opgeven, maar als ze falen, moeten de Galliërs zich overgeven.

avatar van RuudC
Ik durf toch wel te stellen dat wanneer je deze niet in je jeugd gezien hebt, je dan ook wel echt iets gemist hebt. Niet dat Asterix en de Helden de beste tekenfilm ooit is, maar het heeft een uitstraling waar je U tegen zegt. Ten eerste is daar al de geslaagde verwijzing naar de opdrachten van Heracles. Julius Caesar is het Gallische dorpje natuurlijk hartstikke beu en ik word er altijd weer gelukkig van wanneer Asterix en Obelix op pad gaan: direct of indirect om Caesars plannen te dwarsbomen. Hun twaalf opdrachten behoort tot mijn favoriete avonturen. Ieder keer weer tachtig minuten topvermaak.

Simpel gezegd is het een lekker vlotte tekenfilm waar de twaalf opdrachten voor de juiste afwisseling zorgen. Visueel gezien is dit geen heel beste prent, maar het geheime wapen is het gigantische arsenaal aan briljante oneliners (Brutus, doe dat mes weg. Je zult nog iemand verwonden). Daardoor wordt de film in de eerste plaats gewoon erg grappig, maar eigenlijk ook erg memorabel. Binnen bepaalde kringen haal ik die quotes met plezier aan. Verder is het Asterixhumor op z’n best. Ik heb alle reguliere strips, maar weinig zijn zo fantasierijk als deze. Prachtige scenes op het pleziereiland, in de grot van het beest (ohh, lekker!!!) en in het Colosseum. Heerlijk kleurrijke (en lekker simpele) personages en ongelooflijk grappig. Altijd weer een feest om deze te zien.

avatar van alexspyforever
Deze tekenfilm is bekend onder verschillende titels: De 12 werken van Asterix, Asterix verovert Rome, Asterix en de helden. Persoonlijk vind ik de "12 werken "de meest gepaste titel. Jammer genoeg hebben ze op de DVD gekozen voor de suffe titel "Asterix en de helden". Dit is voor mij zonder meer de beste Asterix-tekenfilm. Dit is tot nog toe de enige Asterix tekenfilm die niet gebaseerd is op een stripalbum. Juist er zijn inderdaad leesboeken en strips beschikbaar van dit verhaal maar deze werden uitgebracht NA de film. Ik moet me voor de rest aansluiten bij wat RuudC heeft gezegd.

avatar van Black Math
De derde film die ik tijdens een Asterix-marathon gisteren met twee vrienden heb gezien. Het oorspronkelijke idee was om deze film te bewaren voor het laatst, maar na het Asterix en de Knallende Ketel-fiasco was het verlangen naar één van de twee films die we als beste beschouwen (de ander is Asterix en Cleopatra) te groot om nog langer te wachten.

Het begint al goed met Hoefnix, de smid, die vier Romeinen achtereenvolgens met een enkele vuistslag de grond is slaat. Erg droog. De rest van de film is vrij uniek, want niet gebaseerd op de stripalbums. Dit is echter geen nadeel, er is nu immers volop tijd voor een overdaad aan vermakelijke onzin.

De film kent vele hoogtepunten, met name door sommige one-liners en opmerkingen als "Bij Osiris en bij Apis, je bent een everzwijn" van de hypnotiseur, "Stilte, bij mij!" door Jupiter, of opmerkingen over laagvliegende vogels door Obelix, die vaak de meest droge opmerkingen op zijn naam heeft. Verdere hoogtepunten zijn het eiland van plezier, de krokodillen die verdwaasd aan de onzichtbare lijn hangen en natuurlijk het huis waar je gek wordt. Ook leuk is de laatste opdracht waar het hele dorp inclusief kippen zich in de arena van het Colosseum begeeft. Tenslotte een anticlimax: was het dan maar allemaal een tekenfilm?

Heerlijke onzin dus, ruimschoots 4* waard.

avatar van Herculaas
Ik heb Asterix en de helden als kind tientallen keren gezien. Laatst heb ik hem voor het eerst sinds vele jaren weer eens bekeken. Hij blijft goed overeind, al valt nu wel op dat het visueel soms wat primitief is.

Afwisselend verhaal vol knipogen naar de echte wereld, kleurrijke personages en memorabele quotes dat recht doet aan de albums. Ik heb het Franse origineel nooit gezien, maar de Nederlandse stemmencast is uitstekend. Het stemwerk is sfeervol en ook taalkundig en stilistisch is er niets op aan te merken. Voor mij blijven dit de 'echte' stemmen van Asterix, Obelix en Caesar.

De vier punten die ik deze film geef zijn door de hoge jeugdsentimentfactor misschien wat gul, maar ik heb er gewoon als vanouds van genoten en dat geldt lang niet voor elke film van vroeger.

avatar van Metalfist
Er zijn hier helemaal geen everzwijnen!

Gisteren raakte het droevige nieuws bekend dat Albert Uderzo is overleden. Niet alleen één van de regisseurs van deze Les Douze Travaux d'Astérix maar ook één van de bedenkers van Asterix en zijn kornuiten. Medebedenker René Goscinny was al lang geleden overleden (een jaar nadat deze film werd uitgebracht zelfs) en met zijn 92 jaar heeft Uderzo er toch een mooie carrière opzitten. Als eerbetoon dan maar eens aan de meest gelauwerde Asterix animatiefilm op MovieMeter begonnen. Vreemd genoeg eentje die ik als kind nooit heb gezien.

Terwijl ik de andere Asterix animatiefilms wel veel heb gezien, geen idee hoe dat ooit is misgelopen. Het verhaal kende ik wel (recent zelfs nog maar gekocht) en eigenlijk is dat vreemd aangezien dit de enige film is die niet op een bestaand verhaal is gebaseerd. Blijkbaar hebben ze het later toch nog opnieuw uitgebracht onder de titel Asterix Verovert Rome. Soit, maakt op zich weinig uit maar je voelt wel dat dit een buitenbeentje is in de reeks. De personages zijn hetzelfde gebleven uiteraard, maar het lijkt wel alsof Goscinny en Uderzo gewoon eens compleet iets anders wilden doen. Veel gepraat over goden, geesten, etc en het is allemaal gewoon wat minder gebaseerd op historische gebeurtenissen. Dat neemt echter niet weg dat hier wel weer die typische Asterix humor in zit in de vorm van knipogen naar hedendaagse zaken zoals bijvoorbeeld een Belgische kok - met een Brussels accent - die Manneken Pix heet en één van de godinnen die wel erg veel wegheeft van Brigitte Bardot. Alleen jammer dat het uiteindelijk allemaal wel erg vlotjes gaat. Het zouden nagenoeg onoverwinnelijke taken moeten zijn, maar Asterix en Obelix ondervinden er weinig last van.

Langs de andere kant zorgt dat er wel voor dat hier een serieus tempo achter zit. Wat wil je ook als 12 proeven in een dikke 80 minuten moet proppen. Qua animatiestijl lijkt hier ook wel wat meer werk ingestoken te zijn in vergelijking met de twee voorgangers (Asterix de Galliër en Asterix en Cleopatra) en dan is het eigenlijk des te jammer dat die DVD uitgave zo belabberd is. Ik heb sowieso al de rode boxset waar één van de films in ontbreekt (er is ook nog een blauwe boxset waar Asterix en de Knallende Ketel wel inzit) maar die is a) ook nog vreselijk gecropt (je moet maar eens letten op de scène waar de 12 proeven van Hercules worden getoond) en b) bevat enkel maar Nederlandstige audio.. Lijkt me toch een kleine moeite om Frans en subtitles te voorzien maar ja, van zo'n belabberde boxset kun je blijkbaar niet meer verwachten.

Het verbaast me dan ook dat dit op Bol.com voor zo'n 50 euro (!) de deur uitgaat. Als je eens een rommelmarkt doe, dan zul je deze ook wel tegenkomen. In ieder geval, ik heb warmere herinneringen aan de twee voorgangers dus die hebben een halfje extra gekregen maar dit is toch ook wel weer een erg vlotte zit. Geen idee meer of ik de andere films ook nog heb gezien, kan zijn dat de strips gewoon erg hard in mijn hoofd zitten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Asterix en de 12 werken, onder de regie van de tekenaars zelf. Niet op basis van één van hun stripverhalen maar met een eigen script. Later weliswaar omgezet naar een strip. Op zich wel goed, met de originele schrijvers en tekenaars is het ook een goed script. Ze kennen ook hun eigen personages zodat het geen genant evenwicht wordt tussen nostalgie en lekker hip doen voor de jonge kijkers.

Het blijft een Belgische animatie uit de jaren '70 met de middelen en de kennis die toen voor handen lagen. Maar door zo dicht bij de strips te blijven qua stijl en invulling, is het toch een cultklassieker geworden die de tijd heeft doorstaan.