Deux Frères (2004)

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Jean-Jacques Annaud
met Guy Pearce, Freddie Highmore en Jean-Claude Dreyfus

In deze live action film worden twee kleine tijgerbroertjes in de jungle van Cambodja gevangen en van elkaar gescheiden. Eén tijgertje komt in het circus terecht en één wordt het huisdier van de zoon van de gouverneur. Na jaren zien ze elkaar weer, omdat ze tegen elkaar moeten vechten in een georganiseerde wedstrijd. Na al die jaren herkennen ze elkaar en ze weten samen te ontsnappen. Met hun bazen op de hielen, vluchten ze de jungle in.

Albertos
Mooie film.

In 'mijn' versie kun je ook het commentaar van de regisseur horen. Daarin verwijst hij ook naar veel extra bonusmateriaal. Staat er echter niet op. Jammer.
Waarschijn wel in een 'two-disc-versie" als die er zou zijn.

avatar van FelixTheCat
Een hele mooie film.

avatar van aspro
heel mooi balans tussen mens en dier,maar het blijven roofdieren.
hele mooi film

hele leuke film heb hem nou al 3 keer gezien wil hem gewoon nog een keer zien
*5*

avatar van Jessen0wnt
Bah, wie bedenkt zulke films. Hier kon ik dus echt niet tegen, hé. Die machteloosheid. De mishandelingen. De oneerlijkheid. Allemaal aspecten die de film tot zijn recht doen, want het verhaal ging hier natuurlijk (min of meer, gedeeltelijk) om.

En natuurlijk, het is en blijft een familie- en kinderfilm. Ik verbaas me er eigenlijk over dat dit gevoel zoon grote rol tijdens de film bij mij speelde... Zo shockerend was het toch ook alweer niet? De gruwelijkheden waren niet altijd te zien, wat beter was voor mij. Haha, nu kom ik over als een of ander watje. Maar ik heb gewoon een zwak voor dieren, en dan kan ik echt kwaad worden als ik sommige beelden zie. Misschien schuilt er toch een kleine dierenactivist in mij, haha? Wie weet.

Voor de rest een aardige film. Mooie muziek, lieve beestjes en een leuke cast die deze film laat variëren in verschillende scenario's. Mooi. Ook met een tevreden gevoel de TV uitgezet. Het verhaal was klaar, dat ervaar ik weinig met films.

Goede film. 3,5 ster. En dat voor 1 euro bij Bart Smit

avatar van van duijn
Ik vond hem wel leuk. Het is echt een film waarbij je met die 2 tijgertjes mee gaat leven. Heel emotioneel.

avatar van Le Professionnel
Prachtige film echt zo,n film dat je bijna een hekel aan mensen gaat krijgen.

Magru
bah

avatar van DonOswaldo
Hartverwarmend.

Heerlijk, bij vlagen disney-achtig, sprookje. Met tijgers zit je sowieso al goed bij mij, vind het prachtige beesten.

Vooral het beginstuk in de natuur met de tijgers is werkelijk waar genieten geblazen, prachtig. Met even later een prachtige locatie met die stenen in de natuur. Wist me ook al meteen mee te laten leven wanneer dat kleintje niet hoog genoeg kon springen en de volwassene even later stierf bij een poging tot het kleintje redden. Uiteindelijk ook wel erg jammer dat de film naar de mensenwereld verkast en het ook soms teveel wordt gericht op de mensen terwijl de tijgers juist te allen tijde centraal zouden moeten staan.

Verder is het best leuk om te zien hoe ze vaak omswitchen van een vrolijke toon naar een wat dramatischer toontje, maar ondanks dat is het ook dat disney-achtige wat het cijfer wat omlaag schroeft. Vroeger zou ik het geweldig gevonden, en kan me er nu nog prima mee vermaken, maar meer hard drama erin/het disney-achtige dat er bij vlagen in zit achterwege laten was wel gewenst.

De cast doet het gewoon uitstekend en ook de tijgers weten het goed over te brengen (oscar voor dieren in de maak zetten?). De muziek is lekker meeslepend en het einde is ook degelijk.

Mocht het drama-gehalte wat meer geweest zijn en het ook wat meer/wat langer gefocust zijn op de natuur en de tijgers had het zo de volle hap kunnen binnenslepen. Maar alsnog een dikke:

dominion
mooie feelgood film 4,5 sterren omdat tijgers gewoon mooie beesten zijn en het zijn mijn lievelings dieren

puckb96
Mooie film. erg emotioneel

Knap gemaakt en fraaie locaties, maar een ontzettend cliche verhaal dat voor mij niet werkte. Voelde er vooral niets bij. De tijgers zijn de beste acteurs en het is knap hoe ze zijn getraind in combinatie met slimme montage natuurlijk, maar dat is het wel. De echte acteurs waren uiteenlopend van echt erg slecht, tot weinig opvallend. Had hier toch wat meer van verwacht. Had Annaud vroeger wel hoog zitten, maar eigenlijk vind ik alleen In the Name of the Rose de moeite waard. 2 sterren.

avatar van Nicolage Rico
@ DonOswaldo: bedankt nog voor de dvd.

Alle stukken zonder mensen zijn om te smullen. Wat een ongelooflijk geduld moeten de makers gehad hebben om de twee welpen hun avontuurtjes te laten beleven en ze op de juiste momenten vast te leggen. Visueel zag het er bij vlagen prima uit, ook het shot terwijl vader tijger neer wordt geknald en het bloed op de camera spettert, was zeer de moeite waard.

Maar dan de stukken met de menselijke acteurs. Ze helpen de film zowat om zeep. Wat een flauwe, duffe karakters, met ook nog eens een meelijwekkende dubbing (aaaargh!) En natuurlijk, ze zijn er weer: Aziaten, die vloeiend Engels spreken, met een Engels accent om jaloers op te zijn (aaaaaargh!) Guy Pearce was niet best, maar een verademing tussen de overige "acteurs".

Gelukkig zijn Kumal en Sangha (en de overige tijgers) er nog, die met hun prachtige en onschuldige uiterlijk veel scènes voor zich winnen. Onbegrijpelijk dat mensen zo wreed met tijgers en alle andere dieren om kunnen gaan. Annaud hanteert een simpele aanpak om het dierenleed over te brengen op film, maar er wordt nergens gelogen - hooguit wat gefantaseerd.

Kleine 3,5*, en die gaan volledig naar de twee broertjes.

Wat een mooie film, goed verhaal, goede acteurs, prachtige tijgers en een prachtige omgeving, gewoon een heel goede film!!

avatar van K. V.
Deze lag al een tijdje in m'n kast en nu maar eens bekeken. 'k vond het geen misse familiefilm, al is bevat de film toch wel wat geweld, iet wat bloed en zelf een borst. Dus echt kinderachtig is hij zeker niet.
De tijgers zagen er wel erg schattig uit. Verder boeide de film wel van begin tot einde.
De moeite om te bekijken.

avatar van Berthil
Mooie film, de tijgers zijn magistraal gefilmd, de slimme montage hindert niet, wat een mooie beesten!
Acteerprestaties zijn niet geweldig en de mensen in de film zijn inderdaad bijna overbodig maar gewoon kijken voor de tijgers.

Super film, zowel voor jong als oud. Verhaal, maar vooral de beesten zijn fantastisch.

Knappe familiefilm. Een ode aan het wilde dierenrijk met mooie beelden van Cambodja met zijn ruïnes van Boedhistische tempels maar vooral het schitterend in beeld brengen van de tijgers. Werkelijk heel kundig gemonteerde scènes van de tijgerbroertjes in hun natuurlijk en hun door de mens opgelegd gedrag.
Een veelzijdige regisseur deze Jean-Jacques Annaud en wie van deze "Deux Frères" houdt mag zeker niet nalaten van "l'Ours " en het meer recente "Le dernier Loup"te zien.

avatar van Baboesjka
Niet mijn ding. De tijgers vind ik mooie dieren, maar ik houd niet van de manier van acteren en de personages. Voor mij te flauw, overdreven en karikaturaal. Het verhaal boeide mij ook niet. Ik kwam er helemaal niet in, en de beelden zien er soms te nep uit, wat mij betreft. Geen voldoende. 2*