The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (special extended blu-ray edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling:
9,0 (2.140.508)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2003
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Return of the King
"There can be no triumph without loss. No victory without suffering. No freedom without sacrifice."
De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 2140508)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (BoekMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Sam
Gollum / Smeagol
Merry
Pippin
Denethor
Faramir
Éowyn
Reviews & comments
filmfan0511
-
- 1094 berichten
- 1124 stemmen
Dit derde deel uit de trilogie gaat prachtig verder op de vorige twee delen en is voor mij persoonlijk de beste uit de trilogie. Waar er in de vorige film heel soms wat saaie momentjes tussen zaten, is er in deze film geen enkel moment dat te lang duurt. Het lijkt zelfs voorbij te vliegen, hoewel de film 4 uur duurt (de extended edition dan toch). Visueel is ook deze film weer een pareltje. De landschapsbeelden blijven adembenemend. In de vorige film kregen we met de slag om Helmsdiepte al een voorproevertje van wat we hier te zien krijgen: de slag om Minas Tirith. Echt een schitterend vormgegeven veldslag, zowel de belegering als de actie die er op volgt. Het boek van Tolkien wordt ook hier weer veel eer aangedaan, want Peter Jackson blijft heel trouw aan het bronmateriaal. De acteurs zetten ook voor de laatste keer een zeer goede acteerprestatie neer: Ian Mckellen als Gandalf vond ik in deze film wel echt de show stelen, maar ook de anderen waaronder Viggo Mortensen, Elijah Wood, Sean Astin, Andy Serkis... Van een sterrencast gesproken! De muziek van componist Howard Shore is ook hier weer geweldig, hij laat alle thema's uit de vorige twee films hier samen met nieuwe muziekthema's horen: echt geweldig. Dit in combinatie met het prachtige verhaal en de schitterende locaties laat je helemaal wegdromen in Middle-Earth. Jammer dat ik niet meer dan 5 sterren kan geven

atthijs98
-
- 10 berichten
- 68 stemmen
Bijzonder mooi gemaakt allemaal, al lijken sommige special effects al redelijk gedateerd. Het acteerwerk in de scenes van Sam en Frodo stoort mij en vind ik derhalve beneden fatsoenlijk niveau. Het verhaal is erg traag, maar wel episch, dat het deels goedpraat. Al met al kan ik deze trilogie niet heel hoog beoordelen door mijns inziens te veel tekortkomingen.
3,5* voor de mooie presentatie.
Mee eens ik irrteerde mij soms ook aan frodo en sam's af en toe verschrikkelijke dialogen maar er is een verschil tussen een goeie film en en leuke film sommige mensen kijken alleen of het een goede film is en zitten alleen maar te zoeken naar slechte dingen om de film af te kraken
filmfan0511
-
- 1094 berichten
- 1124 stemmen
Mee eens ik irrteerde mij soms ook aan frodo en sam's af en toe verschrikkelijke dialogen maar er is een verschil tussen een goeie film en en leuke film sommige mensen kijken alleen of het een goede film is en zitten alleen maar te zoeken naar slechte dingen om de film af te kraken
Oké, de scènes tussen Frodo en Sam zijn soms wel een beetje zoet. Waarom iedereen Elijah Wood wat minder vind is wel te begrijpen, maar hij had wel de moeilijkste rol van allemaal om te vertolken. Ik stoorde me er in ieder geval niet aan.
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 berichten
- 3092 stemmen
You will see. Oh yes, you will see.. 
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
Na hem een keer of tien gezien te hebben, stel ik de 4,5 toch bij naar 4 sterren. Ik word een ouwe knorrepot denk ik.
Ickxke1994
-
- 8 berichten
- 39 stemmen
Echt een aanrader, net zoals de rest van de LOTR trilogie!
Ik weet nog goed dat ik deze film gezien heb in de cinema toen ik nog geen 10 jaar was. Ik was er toen al weg van. Ondertussen heb ik de LOTR films allemaal wel minstens 5 keer gezien. En deze films blijven gewoon geweldig om naar te kijken (ookal duren ze ontzettend lang). De acteurs zijn echt zeer goed. Al vind ik Viggo Mortensen als Aragorn ronduit fantastisch, hij brengt datgene wat je van een leider/koning verwacht. Ook die speech aan The Black Gate is zalig!
Het einde van de film (kroning van Aragorn etc.) is een beetje langdradig, na al die veldslagen voelt het wat saai aan. Daarom geef ik een 4,5 en geen 5 sterren.
In elk geval chapeau aan Peter Jackson voor het maken van deze geweldige trilogie!
Roger Thornhill
-
- 6017 berichten
- 2447 stemmen
Voor mij elke keer weer een brok in de keel (en erger) bij het emotionele hoogtepunt van de film: "My friends - you bow to no one!" En dan de gezichten van de vier Hobbits : Merry en Pippin vergenoegd, Sam enigzins overdonderd, Frodo verlegen met de eer omdat hij vindt dat hij die niet verdient na zijn feitelijke falen bij Mount Doom. Prachtig.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2536 stemmen
Na hem een keer of tien gezien te hebben, stel ik de 4,5 toch bij naar 4 sterren. Ik word een ouwe knorrepot denk ik.
Mee eens!
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
lol Thanks 
maar hij heeft 11 jaar een 9 bij me gehad gehad hoor Minotaures, dat dan weer wel!
ErikP
-
- 120 berichten
- 79 stemmen
Vraagje aan een ieder. Ik heb nog geen enkele lotr film gezien. Moet je eerst die andere 2 gezien hebben of kun je deze ook apart kijken? Alvast bedankt.
Roger Thornhill
-
- 6017 berichten
- 2447 stemmen
Totaal zinloos om deze als eerste te bekijken. Alle drie in de juiste volgorde zien, anders begrijp je hier niets van, en dat zou echt zonde zijn.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
nee, zou ik absoluut niet doen aangezien het één verhaal is. De drie films gaan over één reis met een bepaald doel, wat allemaal in de eerste en tweede film uit de doeken wordt gedaan. Deze films beginnen echt waar de vorige ophield, en hoewel er vast wat te genieten valt, mis je teveel naar mijn mening wanneer je de voorgaande niet gezien hebt...
aspro
-
- 569 berichten
- 1518 stemmen
Totaal zinloos om deze als eerste te bekijken. Alle drie in de juiste volgorde zien, anders begrijp je hier niets van, en dat zou echt zonde zijn.
Geheel mee eens!
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
Bedankt, dat wordt dus maar gamen.
Maar ik raad je wel aan om ze te gaan zien hoor! Je moet alleen eerst die andere films even regelen. Gamen doe je maar in je eigen tijd, LOTR kijken met je kadaver 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Bedankt, dat wordt dus maar gamen.
Of je gaat ze alledrie gewoon bekijken waarna je de beste filmervaringen van je leven zal ervaren. Bij voorkeur de extended editions die nog langer duren. Perfectie. Ik ga alles in december opnieuw kijken, samen met de 2 Hobbit films als opwarmer voor de 3e Hobbit.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Zo, even een punt verlaagd.
Een ding snap ik niet: Op het eind van de film worden Sam en Frodo opgehaald door adelaars bij die berg. Waarom werden beiden niet gewoon aan het begin van de reis door de adelaars op de berg afgezet, zodat de weg om de ring te vernietigen wat makkelijker wordt? Of staat het antwoord hiervan in 't boek?
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
Zo, even een punt verlaagd.
Heb ik ook recentelijk 'moeten' doen
Dat is idd een al vaker opgemerkt punt, volgens mij refereren Peter Jackson en Fran Walsh( ?) er ook aan in het writer/director's commentarynop de extended special edition. Volgens mij lachten en was het antwoord iets van 'than we wouldn't have much of a story'. Wat ik wel weet is dat Tolkien schreef zonder vooropzet, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een J.k. Rowling (en volgens mij ook R.R. Martin) die de hele verhaallijn al in groffe lijnen gepland had.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Eenvoudig, omdat op moment dat de adelaars er heen vliegen Mordor in "dissaray" is door de battle at the gate. En natuurlijk is de ring op dat moment vernietigd.
Daarvoor was alles nog in control door Sauron en waren die Adelaars als avondmaal voor Orks geeindigd.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Eenvoudig, omdat op moment dat de adelaars er heen vliegen Mordor in "dissaray" is door de battle at the gate. En natuurlijk is de ring op dat moment vernietigd.
Daarvoor was alles nog in control door Sauron en waren die Adelaars als avondmaal voor Orks geeindigd.
Ik vind wel dat hier te makkelijk over heen wordt gekeken. Er waren ongeveer 9 (?) adelaars in de film. Elke adelaar had een goede strijder kunnen meenemen. Kijk bijvoorbeeld Legolas die 30 man in zijn eentje dood. Drop hun lekker voor de opening van de grot, vecht tegen een paar orks en gooi die ring het vuur, voila. Gelijk van al de moeite af. Dan kunnen in de lucht de Nazgul (?) nog wel komen, maar als Gandalf zijn waxinelichtje in zijn toverstaf aanzet verdwijnen de Nazguls ook door het felle licht. Hoe ik het nu benoem is misschien allemaal wel simpel, maar er moet toch een andere reden zijn waarom de adelaars niet naar die berg gaan. Met een goed aanvalsplan had het toch moeten kunnen? Daarnaast heb ik bij het eind van de eerste Hobbit film precies hetzelfde. Ik heb deel 1 gezien en deel 2 niet meer en kan deel 1 niet heel goed meer voor de geest halen. Maar ik weet nog wel dat aan het eind van de eerste film de hobbits gered worden door de adelaars en vervolgens ergens gedropt worden. De bedoeling in het tweede deel is volgens mij om naar een of andere berg te gaan. Als de adelaars 2 minuten langer hadden gevolgen had deel 2 niet gemaakt hoeven worden. Nogmaals, ik heb deel 2 niet gezien dus ik speculeer. Maar misschien dat er in de boeken wat meer duidelijkheid hierover wordt gegeven?
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Daarnaast lijkt mij de kans groter op succes om met adelaars naar die vulkaan te gaan, dan twee hobbits te sturen die nog nooit de grote mensen wereld heeft gezien en met ontelbare gevaren in aanraking te komen.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Over het Hobbit stukje:
daar wordt verteld in het boek dat de Adelaars niet buiten hun gebied vliegen meen ik mij te herinneren en dat ze gedropt worden op de grens.
In LotR
Zo dicht bij Sauron zal wel de reden zijn. En Legolas is iets minder superhero in de boeken.;)
En natuurlijk. Plot. Verhaal. en waarom? Daarom!
nakada
-
- 2203 berichten
- 1678 stemmen
Ik meen me te herinneren dat ze het gewoon te gevaarlijk vonden boven het Demsterwold. Gandalf heeft het wel met ze besproken dacht ik. Dezelfde reden waarschijnlijk in LOTR. Bovendien was het de bedoeling om stiekem naar Mordor te gaan. Wat moeilijker is via de lucht, niet veel verstopplaatsen.
rcuppen79
-
- 717 berichten
- 1632 stemmen
Sluitstuk van The Lord of the Rings. Viel het middenstuk The Two Towers wat tegen, dit wordt ruimschoots goedgemaakt met dit derde deel, hoewel het niveau van The Fellowship of the Ring nog altijd niet wordt gehaald. Niettemin is Return of the King één van de beste fantasy-films ooit gemaakt.
Regisseur Peter Jackson neemt z’n tijd om de conclusie van het verhaal te vertellen. Dat het tempo hierbij af en toe behoorlijk laag ligt, is de film vergeven. De climax is fenomenaal in beeld gebracht en overtreft de climax uit The Two Towers. Helaas wordt de actie wederom naar de voorgrond geplaatst en het verhaal van Sam en Frodo naar de achtergrond. Toch krijgt die verhaallijn een stuk meer aandacht als in The Two Towers en speelt Ian McKellen ook weer een grote rol in de film.
Wederom een klassieker!
Jo1990
-
- 121 berichten
- 630 stemmen
Perfecte afsluiter van de naar mijn mening beste trilogie ooit gemaakt. Back to the Future wil ik hierbij ook scharen al zullen veel mensen het daar minder mee eens zijn.
Flipman
-
- 7110 berichten
- 1141 stemmen
En The Godfather dan
? Hoewel ik de afsluiter daarvan niet vind kunnen tippen aan de eerste twee delen, toegegeven.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
Perfecte afsluiter van de naar mijn mening beste trilogie ooit gemaakt. Back to the Future wil ik hierbij ook scharen al zullen veel mensen het daar minder mee eens zijn.
BTTF is briljant. Alleen daar schaar ik het derde deel niet onder. En idd, bij TG beetje hetzelfde. Ondanks dat ik na een decennium mijn stem verlaagd heb, ben ik met je eens dat wat trilogieën betreft, LOTR erg uniek is. Heb al die extra's van de extended cuts met bijna evenveel plezier gekeken als de films zelf.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Perfecte afsluiter van de naar mijn mening beste trilogie ooit gemaakt. Back to the Future wil ik hierbij ook scharen al zullen veel mensen het daar minder mee eens zijn.
Hier is trouwens een leuk topic van:
Film >> Toplijsten en favorieten >> Je persoonlijke top 3 trilogieën
Misschien leuk om weer nieuw leven in te blazen?
SDG030
-
- 136 berichten
- 0 stemmen
Ik heb moeite om deze films als een traditionele trilogie te zijn. Dat is ook de reden dat deze films niet in mijn toekomstige top 10 zullen staan. Hij zou dan gelijk drie plekken innemen en ik zie het gewoon als één film die ivm speelduur in drieën is gesplitst.
Pre- en sequels

The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.519 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
2001
3.683 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

Nieuwe 'Lord of the Rings'-film op komst: project focust zich op Gollum

Peter Jackson overwoog serieus hypnose om zijn werk aan 'The Lord of the Rings'-trilogie te vergeten
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitgebaseerd op boekobsessiemagiekasteelsuspicionvulkaanpowergiant spiderbraverykingdomoorloglegerverslavingvervolghonorroyaltytrollkoningwreedheidgeweldkrankzinnigheidsplit personalitygeestfantasy worldtovenaarepic battlereisringquestlive action and animationhero's journeyhigh fantasywraith sword and sorcerypower madnessgreat war trekkinggood versus evilmiddle-earthsword making warmiddle-earthadmiringwinged creaturesarmiesspirits
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









