The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (special extended blu-ray edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling:
9,0 (2.140.508)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2003
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Return of the King
"There can be no triumph without loss. No victory without suffering. No freedom without sacrifice."
De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 2140508)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (BoekMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Sam
Gollum / Smeagol
Merry
Pippin
Denethor
Faramir
Éowyn
Reviews & comments
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Dat zou ik na 10 uur Lord of the Rings een domper vinden. Dat halfuurtje kan er ook nog wel bij. Het einde is misschien traag en langdradig, maar persoonlijk vind ik het de juiste afsluiter van de trilogie.
Ik zou de hele film (drie delen) achteraf liever tot een uurtje of 3 ingekort zien, met flink wat voice over er in. Dit dreutelt maar door, en eens je het gezien hebt is een tweede of derde kijkbeurt een vreselijk saaie ervaring.
"Oh, Sam..." (KREUN)
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
"Oh, Sam..." (KREUN)
Dat is inderdaad wel een beetje over the top ja. Op een gegeven moment krijg je het gevoel dat ze gaan tongen. 
filmtweety
-
- 10 berichten
- 12 stemmen
Nou..ik heb de afgelopen drie avonden genoten van deze prachtige film trilogie. Het is jammer dat het afgelopen is....
Er zit alles in deze films, spanning, humor, liefde en trouw..
dvdschaaf
-
- 29 berichten
- 628 stemmen
Het is voor mij vooral een lange zit... Ik heb ze wel alle drie meegekeken en genoten van de special effects, die zijn ruim voldoende. Verder wil ik er niet teveel woorden aan vuil maken...
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Er zit alles in deze films, spanning, humor, liefde en trouw..
ericos
-
- 118 berichten
- 508 stemmen
Heb gister de film weer op Nederland 3 gezien en heb net als altijd weer intens zitten genieten.
Het blijft de leukste van de 3!! Wat een geweldige films zeg ..
GENIETEN!
kamuran
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het echt een prachtige films. Die 1e en 2e delen zijn ook supergoed. En het heeft ook een mooie einde. Jullie lopen nu wel te zeuren over een te lange einde, maar dat past tog wel bij een verhaal van 9 uurjes... Kijk naar de comments van 2003, daar zie ik geen een comment over lange einde of slechte film. De tijd van LOTR is voorbij er komen andere goede films daarom geven jullie allemaal zulke comment, maar ik vind het nog steeds de beste trilogie die ooit is gemaakt.
kamuran
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Er zijn inderdaad minpuntjes maar wat boeit dat. Als je de gevechten van Helmsdeep en Minas Tirith ziet. Olifanten, leger van de Doden, Gandalf met zijn wijze woorden De Nazgûl, en veel meer goede stukken ziet.
Vooral die soundtrack van de film. Bijna alles was gewoon goed. Als J.R.R Tolkien die boeken niet had geschreven zou LOTR niet bestaan. Jammer dat hij de trilogie niet heeft gezien. Wat een meesterwerk.
movie*freak
-
- 422 berichten
- 21 stemmen
Er zijn inderdaad minpuntjes maar wat boeit dat. Als je de gevechten van Helmsdeep en Minas Tirith ziet. Olifanten, leger van de Doden, Gandalf met zijn wijze woorden De Nazgûl, en veel meer goede stukken ziet.
Vooral die soundtrack van de film. Bijna alles was gewoon goed. Als J.R.R Tolkien die boeken niet had geschreven zou LOTR niet bestaan. Jammer dat hij de trilogie niet heeft gezien. Wat een meesterwerk.
Inderdaad hij zou erg trots zijn.
gillette
-
- 314 berichten
- 575 stemmen
Ik vind het echt een prachtige films. Die 1e en 2e delen zijn ook supergoed. En het heeft ook een mooie einde. Jullie lopen nu wel te zeuren over een te lange einde, maar dat past tog wel bij een verhaal van 9 uurjes... Kijk naar de comments van 2003, daar zie ik geen een comment over lange einde of slechte film. De tijd van LOTR is voorbij er komen andere goede films daarom geven jullie allemaal zulke comment, maar ik vind het nog steeds de beste trilogie die ooit is gemaakt.
Helemaal mee eens.
Dit is de beste trilogie ooit!
fellowship of the ring: 5*
two towers: 4*
en als prachtige afsluiter
return of the king: terug een 5*!!!
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
Ik zou de hele film (drie delen) achteraf liever tot een uurtje of 3 ingekort zien, met flink wat voice over er in. Dit dreutelt maar door, en eens je het gezien hebt is een tweede of derde kijkbeurt een vreselijk saaie ervaring.
"Oh, Sam..." (KREUN)
Dan mis je zoveel informatie, dat kan niet. Je mist nou al erg veel, maar het is te volgen voor de eerste keer.
BTW, ik heb ze al stuk voor stuk wel 7x gezien en vind het nog niet saai worden
Ik zit nog steeds op het puntje van de stoel en bij sommige delen schieten m'n ogen steeds weer vol 
Ik heb trouwens op tv de driekwartier voor het laatste halfuur (
) gekeken, en steeds in de reclames van een programma.. Zo masterlijk. En de kwaliteit was op tv inderdaad minder dan die op de dvd (had ik ergens gelezen geloof ik, of bij LotR 1...)
Wat ik wel vanaf het begin ook irritant vond was die Frodo af en toe
Hij is wel een van m'n favoriete personages (uit het boek dan voornamelijk
, net als Legolas, die komt in de film veel minder tot zijn recht), maar dat "oh, sam, I'm so happy you're with me" enz, kon wel wat minder af en toe Elijah 
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Dan mis je zoveel informatie, dat kan niet. Je mist nou al erg veel, maar het is te volgen voor de eerste keer.
Welke relevante informatie wordt er nou nog gegeven die niet in een paar minuten verteld kan worden?
Arwen trouwt met Aragon (de nieuwe koning), de Hobbits komen veilig terug in de gouw (dat schoonvegen van de bende van Saruman was toch al geskipt), en de elfen, Gandalf en Frodo en Bilbo gaan spoedig bootje varen.
Vergeet niet dat het boek ook met een 'en toen dit en toen dat en toen zus verhaal eindigt: de zeven burgemeestersperioden van Sam, die later ook mag gaan bootje varen als oud-ringdrager zijnde, en nog wat geklets over de vrolijke homo's Pepijn en Merijn)
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Je had het over de drie hele films, niet het einde weet je nog...
Oh ja, ik had het eerst over het einde, en toen zei Hannibal dat dat niet past bij die hele 10 uur. En toen zei ik dat het hele epos wel ingekort had mogen worden i.p.v. een extra lange versie uit te geven.
Maar in een minuut goede voice over kun je heel wat kwijt hoor. Even wat beelden erbij en hoppa. Zo begint deel één ook, met een MOOIE voice over en dan die beelden hoe de ring in die sloot terecht kwam. Nou, hoe die daar door Deagol uitgevist werd en door Smeagol gejat werd kan op dezelfde manier en dat scheelt alweer tijd. Dat soort werk bedoel ik.
Ik ben zelf geen groot liefhebber van voice-over films, maar hier had van mij een speciale two disc 3 a 3,5 uur film van gemaakt mogen worden (dus als speciale EXTRA uitgave) met een hoop voice mail. Dan is het nog eens leuk een avondje LOTR kijken.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Het begin van de trilogie is één en al voice-over, dus voor het eind had het makkelijk gekund.
omnie
-
- 63 berichten
- 41 stemmen
heb ook naar de trilogie zitten kijken en het is leuk om naar te kijken maar de logica onbreekt nog wel es een keer. om een voorbeeld te noemen als gandalf weer verschijnt als een witte tovenaar met meer kracht maar heel weinig gebruikt bij bv de veldslagen. Er is dan een moment dat er pijlen op hem worden afgevuurd bij zijn herverschijning en het deert hem niet. hij weert het af alsof het niks is met zijn licht.Als je deze kracht bezit waarom pas je het dan niet toe bij die veldslagen en ook bv de ingang van mount doom waar frodo de ring in moet gooien is gewoon onbewaakt terwijl dat toch wel het eerste is waar je aan moet denken ( bv verwijzend naar het zogenaamde alziend kwade oog ) en er zijn nog wel meer onlogische dingen. Dit soort dingen kijk ik ook naar om een film te beoordelen. Als je dit meeneemt vindt ik het zeker geen beste film allertijden wat die pas geleden is vernoemd en de hoge waardering verder kan ook wat minder. Wat ik wel verder goed vindt aan de film zijn de speciale effecten en de wijdse opnames van de natuur en het uitbelichten van goed en kwaad, de vriendschap van de fellowschip en verder had er mischien wat meer spiritualiteit in gemogen zoals uit de boeken van tolkien want vergeet niet het zit vol met veldslagen. anderen zullen zeggen het is goed zo. 3.5
ewalk
-
- 767 berichten
- 1059 stemmen
heb ook naar de trilogie zitten kijken en het is leuk om naar te kijken maar de logica onbreekt nog wel es een keer. om een voorbeeld te noemen als gandalf weer verschijnt als een witte tovenaar met meer kracht maar heel weinig gebruikt bij bv de veldslagen. Er is dan een moment dat er pijlen op hem worden afgevuurd bij zijn herverschijning en het deert hem niet. hij weert het af alsof het niks is met zijn licht.Als je deze kracht bezit waarom pas je het dan niet toe bij die veldslagen en ook bv de ingang van mount doom waar frodo de ring in moet gooien is gewoon onbewaakt terwijl dat toch wel het eerste is waar je aan moet denken ( bv verwijzend naar het zogenaamde alziend kwade oog ) en er zijn nog wel meer onlogische dingen. Dit soort dingen kijk ik ook naar om een film te beoordelen. Als je dit meeneemt vindt ik het zeker geen beste film allertijden wat die pas geleden is vernoemd en de hoge waardering verder kan ook wat minder. Wat ik wel verder goed vindt aan de film zijn de speciale effecten en de wijdse opnames van de natuur en het uitbelichten van goed en kwaad, de vriendschap van de fellowschip en verder had er mischien wat meer spiritualiteit in gemogen zoals uit de boeken van tolkien want vergeet niet het zit vol met veldslagen. anderen zullen zeggen het is goed zo.
Logica ontbreekt? De krachten van Gandalf zijn beperkt. Hij is niet de almachtige tovenaar die alles kan toveren zoals bepaalde verhalen ons doen geloven. Ook hij heeft zijn zwaktes vandaar dat hij de ring niet aanraakt. Sauron heeft waarschijnlijk toch meer macht dan Gandalf anders had Gandalf het wel openlijk tegen hem opgenomen, lijkt me. Bovendien zwichtte Saruman(ook niet de allerminste) ook voor de macht van Sauron.
Dystielec
-
- 7 berichten
- 6 stemmen
het slot stuk van een van de beste films die ik ken eigelijk best jammer dat er nooit meerdere boeken van zijn geschreven:N
gwoon-liss
-
- 8 berichten
- 0 stemmen
Gewooneen topfilm, heel mooi gemaakt, goed geacteerd. NIET LANGDRADIG! Maar toch iedereen z'n mening. Vond het gewoon stom dat de film was afgelopen!!!!
Een van de beste films die ik heb gezien met nog een leuke acteur (Orlando Bloom) ook!!
*5 (Heeft deze film zeker verdiend)
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Redelijke film.
Toegegeven: elke keer dat ik deze film zie wordt hij beter. Maar tegelijkertijd wordt hij ook langdradiger. In het begin kon ik niet eens zijn met de mensen die zeiden dat 'The Return Of The King' een veel te langdradig einde had, nu begin ik daar zelf wel steeds meer in te geloven. Ik vind echter wel dat een groot verhaal als The Lord Of The Rings een groot, uitgebreid einde verdient. Niemand zou tenslotte willen dat Frodo en Sam erin slagen om de Ring met Gollum en al in het vuur te gooien en enkele minuten later al de aftiteling verschijnt. Nee, qua verhaal is het einde mooi en bevredigend. Minder bevredigend is het feit dat het allemaal erg langzaam gaat. Om de minuten zien we secondelange close-ups van personages, maar er zit nauwelijks enige gedachte achter. Het einde vind ik daarom een stuk minder goed dan het einde dat 'The Two Towers' had. Dáár zat nog gevoel achter, daar had je tenminste nog het idee dat er echt een hoofdstuk werd afgesloten. Hoewel het einde van 'The Return Of The King' niet beter gedaan had kunnen worden en je ook wel het idee krijgt dat het allemaal nu écht afgelopen is, blijf ik toch met een leeg gevoel zitten. Ik weet nu ook niet meer precies waarom, maar het einde zit me gewoon niet zo goed als het einde van zijn voorganger.
Over het algemeen is de film, zoals eerder gezegd en niet per se door mij, één groot slagveld. En daar zit wat mij betreft het grootste minpunt van deze afsluiter. De gevechten zijn grootst en spectaculair, maar ze zijn niet goed. Ook hier zit geen enkel gevoel achter. Ja, Theoden en Aragorn reiden langs de soldaten terwijl ze bemoedigende woorden spreken, maar de gevechten lijken zo zinloos en vooral de slag om Minas Tirith vind ik gewoon slecht. Zonder een al te grote waarschuwing vallen we van de rust meteen in wat het grootste gevecht om Middle-Earth moet zijn. Het gaat allemaal gewoon te snel. En als we dan eenmaal lekker op gang zijn blijft het vechten tegen Orcs doorgaan en na vele minuten (of eerder gezegd: uren) is het plotseling over. Ja, Aragorn heeft immers het leger van de doden opgeroepen en die hoeven alleen maar van de haven naar de stad te rennen en alle Orcs zijn verslagen. Ik heb het boek niet gelezen en heb dus geen idee hoe Tolkien dit heeft aangepakt, maar déze aanpak vind ik dus niets. Enig lichtpuntjes in het slagveld zijn Legolas en Gimli en Eowyn die met "I am no man" toch wel de grootste held in het gevecht is.
Veel beter aangepakt is de reis van Frodo en Sam. Ik weet niet hoe het komt, maar films die vriendschap erg waarderen begin ik steeds leuker te vinden, wellicht is The Lord Of The Rings daarmee begonnen, maar het is in elk geval een goed uitgewerkte verhaallijn. De vriendschap tussen deze twee hobbits die naar de meest donkere plaats van de aarde moeten reizen om diezelfde aarde te behoeden van de ondergang is zó goed uitgebeeld dat je liever naar hun twee kijkt dan naar alle actie. Sam, sterk gespeeld door de droge Sean Astin, is echt een topper in de film. Niet alleen zijn rol, maar zijn hele verschijning is gewoon sterk. Bepakt met kookgerei en de zware zakken reist hij achter zijn "heer" aan naar een plek waar menig mens niet durft te gaan. Dat Gollum tussen de vriendschap van deze fantastische hobbits komt is een voorspelbare, maar niet minder goede wending. Maar de kracht van hun vrienschap blijft hoe dan ook bestaan en zelfs tot in de laatste secondes van de film spetterd dit gevoel van het scherm. Ik vind het gewoon ontzettend goed gedaan en het haalt het niveau dan ook sterk omhoog.
4.5
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Redelijke film. (...)
Maar tegelijkertijd wordt hij ook langdradiger. (...)
veel te langdradig einde (...) Minder bevredigend is het feit dat het allemaal erg langzaam gaat. Om de minuten zien we secondelange close-ups van personages, maar er zit nauwelijks enige gedachte achter. Het einde vind ik daarom een stuk minder goed (...) met een leeg gevoel zitten. Ik weet nu ook niet meer precies waarom, maar het einde zit me gewoon niet zo goed (...)
(...) het grootste minpunt van deze afsluiter. De gevechten zijn grootst en spectaculair, maar ze zijn niet goed. Ook hier zit geen enkel gevoel achter. (...) de gevechten lijken zo zinloos en vooral de slag om Minas Tirith vind ik gewoon slecht (...) maar déze aanpak vind ik dus niets. (...)
4,5*
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
In het begin kon ik niet eens zijn met de mensen die zeiden dat 'The Return Of The King' een veel te langdradig einde had, nu begin ik daar zelf wel steeds meer in te geloven.
Omg, hier gaat het al kei lang over in het topic, dat het einde veel te lang is. Sorry maar ik stoor me er een beetje aan, om de reactie onderhand: "Ja het einde was lang."
"Hm, het einde was veel te lang"
Nothing personal, maar het moest er even uit...
Minder bevredigend is het feit dat het allemaal erg langzaam gaat. Om de minuten zien we secondelange close-ups van personages, maar er zit nauwelijks enige gedachte achter. Het einde vind ik daarom een stuk minder goed dan het einde dat 'The Two Towers' had. Dáár zat nog gevoel achter, daar had je tenminste nog het idee dat er echt een hoofdstuk werd afgesloten. Hoewel het einde van 'The Return Of The King' niet beter gedaan had kunnen worden en je ook wel het idee krijgt dat het allemaal nu écht afgelopen is, blijf ik toch met een leeg gevoel zitten.
Hm, I know what you mean. Als Sam zegt: "I'm back". Is zo abrupt, dat vind ik ook. Dat heb ik ook bij het boek trouwens. Hij zegt hetzelfde. En dan is het gewoon klaar, af, uit. Verhaal weg.
Ik vond dat Tolkien beter kon eindigen in de haven.. Daar had ik meer gevoel bij.
Maar aan de andere kant snap ik het wel, want Sam is toch een erg belangrijk personage en ja... Belangrijk, veel impact op het verhaal. Toch een sterk persoon. Aan de ene kant dus wel leuk dat het daar eindigt... Ja wat jij zegt, leeg gevoel, beetje raar.
Zonder een al te grote waarschuwing vallen we van de rust meteen in wat het grootste gevecht om Middle-Earth moet zijn. Het gaat allemaal gewoon te snel.
Ik heb juist het gevoel dat het zolang duurt voordat het eindelijk gaat gebeuren. Eerst zie je dat al die orcs zich om Minas Tirith verzamelen en ze stellen zich helemaal op enz. Ondertussen ga je nog naar de andere verhaallijnen, ik weet niet precies de volgorde van de film, maar ik denk Faramir komt nog tussendoor? Niet alles, want als hij echt verbrand wordt is het gevecht al bezig.. En Frodo en Sam
En dan, als alles om Minas Tirith heen staat, dán pas gaan ze aanvallen, en nog niet eens zo heavy, etc.
Eigenlijk vind ik dat dus niet "Wow!, gevecht, plotseling".
En als we dan eenmaal lekker op gang zijn blijft het vechten tegen Orcs doorgaan en na vele minuten (of eerder gezegd: uren) is het plotseling over. Ja, Aragorn heeft immers het leger van de doden opgeroepen en die hoeven alleen maar van de haven naar de stad te rennen en alle Orcs zijn verslagen. Ik heb het boek niet gelezen en heb dus geen idee hoe Tolkien dit heeft aangepakt, maar déze aanpak vind ik dus niets.
Er wordt niet beschreven hoe en wat in het boek... (ik heb net nog even gekeken, want ik weet dat allemaal niet meer uit mijn hoofd hoor
)
De slag op de velden van Pellenor is trouwens een erg kort hoofdstuk, in de films wordt alles veel spectaculairder gemaakt
.
Maar ik zie wat je bedoelt, het gaat ook erg snel. In het boek zien ze dat de schepen uit het zuid-oosten komen met Aragorn en er staat: ze moesten nog velen uren vechten. Maar het wordt niet uitgebreid neergezet.
Wel de dingen van Eowyn en haar vader en Merry & Pippin (want Merry hielp Eowyn)
Sam, sterk gespeeld door de droge Sean Astin, is echt een topper in de film. Niet alleen zijn rol, maar zijn hele verschijning is gewoon sterk. Bepakt met kookgerei en de zware zakken reist hij achter zijn "heer" aan naar een plek waar menig mens niet durft te gaan.
Helemaal mee eens
Prachtig. Hij is fatsoenlijk, Frodo heeft al zo'n last, dus hij draagt alles verder, sweet.
Dat Gollum tussen de vriendschap van deze fantastische hobbits komt is een voorspelbare, maar niet minder goede wending.
Ja, dat vind ik erg mooi in de film. Dat Sam nadat hij het elfenbrood ziet dat Gollum heeft weggegooid nog teruggaat.
ik zat ook met smart te wachten hierop in het boek, maar wat bleek. Ze scheidden helemaal niet en gaan samen de grot in van Shelob. Tja
Ook leuk.
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Snapte ik bij Fellowship of the Ring ook al niks van. Angrod_Pallanén geeft merkwaardig soepel 5*.
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
Snapte ik bij Fellowship of the Ring ook al niks van. Angrod_Pallanén geeft merkwaardig soepel 5*.
Geen film is perfect. Maar toen hij blijkbaar de negatieve tegen de positieve punten opwoog, wonnen de positieve met een dikke voorsprong. Dus zjin 5*
miss_lisa
-
- 29 berichten
- 0 stemmen
ik vond de film niet langdradig,de film is geweldig.
hoe ze dat allemaal hebben neer gezet,de acteurs,locatie,kleding,etc.
elijah wood vond ik het beste hoe hij zijn rol neer zet.
frodo vond ik de leukste rol trouwens.
ik heb het gewoon niet droog gehouden.
ik ben het niet met jullie eens dat dit een redelijke film is.
deze film is gewoon uitstekend.
de gevechten waren ook gewoon geweldig,en als ze het korter hadden gedaan dan was het te kort geweest.
en jullie moeten niet zoveel van een film verwachten.
je moet niet verwachten dat het net zo als het in het boek wordt beschreven,dat het exact zo gebeurt in de film.
en als je dat deed werdt de film langdradig.
dan zaten jullie te zeuren hij is te lang.
het is toch nooit goed.
lienaa
-
- 44 berichten
- 39 stemmen
vond deze wel het beste van de 3 spannend en ook wel beetje zielig soms.
movie*freak
-
- 422 berichten
- 21 stemmen
vond deze wel het beste van de 3 spannend en ook wel beetje zielig soms.
Blijkbaar vond je de tweede helemaal geen goede film.
brymj
-
- 758 berichten
- 829 stemmen
ik ben blij dat Theoden dood gaat
Aragorn is de held van het verhaal en Frodo het mietje
een 4,5, omdat bernard hill erin speelt
Pre- en sequels

The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.519 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
2001
3.683 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

Nieuwe 'Lord of the Rings'-film op komst: project focust zich op Gollum

Peter Jackson overwoog serieus hypnose om zijn werk aan 'The Lord of the Rings'-trilogie te vergeten
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Drama / Fantasy, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitgebaseerd op boekobsessiemagiekasteelsuspicionvulkaanpowergiant spiderbraverykingdomoorloglegerverslavingvervolghonorroyaltytrollkoningwreedheidgeweldkrankzinnigheidsplit personalitygeestfantasy worldtovenaarepic battlereisringquestlive action and animationhero's journeyhigh fantasywraith sword and sorcerypower madnessgreat war trekkinggood versus evilmiddle-earthsword making warmiddle-earthadmiringwinged creaturesarmiesspirits
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








