Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 180 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Polen / Frankrijk
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Laura Dern, Jeremy Irons en Justin Theroux
IMDb beoordeling:
6,8 (68.297)
Gesproken taal: Engels en Pools
Releasedatum: 5 april 2007
On Demand:
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via MUBI
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inland Empire
"A woman in trouble."
'Inland Empire' vertelt het verhaal van een actrice (Laura Dern) en een acteur (Justin Theroux) die gecast zijn voor een film. Naarmate zij zich dieper storten op de film, die een remake met een duistere geschiedenis blijkt te zijn, beginnen zij zich als persoon te verwarren met de personages die zij spelen in de film.
Externe links
Acteurs en actrices
Nikki Grace / Susan Blue
Kingsley Stewart
Devon Berk / Billy Side
Freddie Howard
Lost Girl
Piotrek Krol
Phantom
Janek
Visitor #1
Announcer
Reviews & comments
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Zalig interview met Lynch over deze film net bij Cinema.nl op tv.
Wel een beetje kort.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Veel plezier! Als ik een tip mag geven... een bezoek aan een coffeeshop is volgens mij goedkoper en heeft hetzelfde effect... je krijgt in ieder geval dezelfde beelden.
Doe toch niet zo sneu. Je hebt de film niet eens gezien, blijf dan ook weg ipv om de paar dagen een op een handjevol trailerflarden gebaseerde non-mening te verkondigen. Bovendien verkoopt een coffeeshop geen hallucinerende dope waar je Lynchbeelden van krijgt.
Ironisch trouwens dat veel lui Lynch van (artistieke) luiheid betichten, maar zelf geen fuck moeite lijken te doen om zich er een heel klein beetje open voor te stellen (algemene observatie, voor niemand specifiek).
Vandaag in het NRC: "Na drie uur heb je samen met Lynch een meesterwerk gemaakt". Vond ik mooi gezegd
.
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Doe toch niet zo sneu. Je hebt de film niet eens gezien, blijf dan ook weg ipv om de paar dagen een op een handjevol trailerflarden gebaseerde non-mening te verkondigen. Bovendien verkoopt een coffeeshop geen hallucinerende dope waar je Lynchbeelden van krijgt.
Eigenlijk heb je helemaal gelijk... Het komt allemaal een beetje bot over..., maar dat was niet mij intentie. Ik wil alleen duidelijk maken dat ik niks heb met dit soort films en misschien reageer ik dan te snel op dingen. Aangezien ik mijn punt heb duidelijk gemaakt, staak ik nu mijn betoog. 
Wel wil ik nog hieraan toevoegen dat het beschuldigen van het hebben van een non-mening op een discussie site ook niet echt "super" is.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Het eerste dat opvalt aan die recensie is dat de schrijver nooit gehoord heeft van z'n project 'Rabbits'. Slechte journalistiek dus. Verder is het ook vaag geraaskal van de schrijver zelf. "Ik kan het niet bevatten, maar ik moet iets schrijven" writers block. [zie in dezelfde gids trouwens de recensie van Lost Highway die schaamteloos gekopieerd is van deze Inland Empire recensie].
Maar eerlijk is eerlijk, zoals ik al eerder zei. Lynch heeft z'n beste tijd gehad. Hij experimenteert met vaagheid en typetjes en vreemde verhaaltjes. Visueel zie ik alleen achteruitgang [kom op zeg, stroboscopen]. Ik noem Lynch een ouderwetse variant van de experimentele cinema, de koek is nog niet op, maar de koek is wel droog, de glazuur is verdwenen.
Maar dan zeg je toch min of meer hetzelfde als de Veronica Gids...?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Maar ik hou wel van de DV look, vooral wat er met nabewerking kan gedaan worden. Fijner kleurenspel
Dat is technisch feitelijk onwaar. Maar off-topic, dus verder hier.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Maar dan zeg je toch min of meer hetzelfde als de Veronica Gids...?
Je behoort dit natuurlijk wel te lezen met mijn eerdere recensie. Ik hap deze koek nog wel, de reviewer van de Veronica Gids vindt het stront. De review is puur gebaseerd op onbegrip (konijnen, vaag verhaal, ik snap het niet, fans zullen er vast in trappen, etc.)
Mijn reactie heeft meer te maken dat iedereen Lynch beter vindt worden en experimenteler (zelfs visueel) en dat ze nog hopen op 'het meesterwerk'. Dat komt er echt niet meer als je het mij vraagt. Lynch blijft z'n zetten herhalen. Desalniettemin levert het goede en interessante en vooral sfeervolle cinema op als je het mij vraagt, ook al is Inland Empire de minste Lynch die ik heb mogen aanschouwen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Daarmee deel je dus meer de mening van Ockhuyzen, in cinema.nl gisteren? Die stelde dat de veranderde mening van de critici meer te maken heeft met de veranderde tijdsgeest (waarin alles zoveel mogelijk hapklaar moet zijn) dan met Lynch, die volgens Ockhuyzen gewoon altijd zijn eigen ding is blijven doen.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
De ene criticus is de andere niet. De Veronica gids is een groot commerciëel blad, geschreven dus voor het 'hapklare' publiek. Volgende week komen ook Mulholland Dr en Lost Highway op tv. De recensies van die films stralen ook één ding uit: 'ik snap het niet, dus jullie ook niet, en dan is het slecht'. De recensie van Inland Empire straalt dat ook uit.
Alleen voor de die-hard fans schreef ik al eerder, en daar blijf ik bij. Lynch doet zijn eigen ding, alleen op dit moment zie ik geen vooruitgang. Ook iedereen praat maar over het feit dat het geschoten is op DV. Het lijkt wel alsof dat de enige vernieuwing is, en eerlijk gezegd is het dat ook wel. En dan ook nog de enige vernieuwing die ik niet spectaculair of interessant voor de toekomst vind.
[maar goed, ik moet Eraserhead, Mulholland Dr en ivm met Inland Empire Rabbits nog zien, ik schaar me (nog) niet onder de die-hard fans]
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Over recensies gesproken: Ab Zagt van het Algemeen Dagblad geeft vandaag 1* aan Inland empire omdat hij het een saaie film vindt.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Het lijkt wel alsof dat de enige vernieuwing is
Nee hoor, het is alweer van Eraserhead geleden dat Lynch z'n weirdness nog een keer zover doordreef. Dat gekoppeld aan een nieuwe visuele look zorgt ervoor dat mensen hier terug een nieuw meesterwerk in zien. Voor mij is het een stap in de goeie richting naar een nieuwe Eraserhead.
Al is het vaak zo met regisseurs als Lynch dat tweemaal vernieuwing brengen in de filmwereld een bijna onmogelijke zaak is (aangezien ze vooral hun eigen ding blijven doen).
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik zie het punt van die hele dv-discussie ook niet echt, Lynch heeft vaak genoeg gezegd dat hij ervoor kiest vanwege de vrijheid die het hem geeft: handig formaat, geen eeuwig gesleur met pellicule, directe controle van het beeld, makkelijke nabewerking,... Ik denk eerder dat hij het visuele aspect er gewoon bijgenomen heeft en daar het beste van gemaakt. Maar daar zit inderdaad de grote vernieuwing niet (maar niet elke regisseur kan zich bij iedere film opnieuw totaal vernieuwen, en Lynch heeft dat al vaak genoeg gedaan, bij The Straight Story, bij Lost Highway, bij Rabbits evengoed).
Deze film is voor mij de vervolmaking van zijn zoektocht naar intuitieve cinema, die rechtstreeks op het gevoel werkt, en waarbij het verhaal wel uitnodigt tot analyse en discussie, maar in de eerste plaats vaag gelaten wordt om dat aspect niet in de weg te staan, maar de desorientatie en totale overgave aan de zuivere indrukken nog te versterken. En nee, daar zit niet iedereen op te wachten, dit is ook geen film die een grote release in alle cinema's nodig heeft of kan verdragen, laat hem maar cult blijven en 'voer voor de fans', al hoop ik toch dat er ook af en toe mensen onvoorbereid naartoe gaan en vanzelf onder de indruk geraken.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wat doet die screenshot van "rabbits" in NRC next ? 
Zit dat echt in deze film ?
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij hebben tientallen mensen hierboven dat al gezegd Fisherking. Nog maar eens dan: ja, dat zit in deze film.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Yups, meerdere scenes uit Rabbits zitten in deze film verwerkt. Daarbij wordt in deze film ook meer context gegeven aan Rabbits.
Past ook goed in het idee achter deze film verder (meisje kijkt al zappend TV).
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3862 stemmen
In de sneak? Zullen wel een hoop mensen zijn opgestapt of was het aangekondigd?
Drie kwart van zaal. Ik had het al door toen ik zag dat film om tien voor 1 eindigde maar veel mensen niet. Bij de tweede keer een shot uit rabbits bleek het voor ongeveer de helft van de zaal genoeg.
Spartaan1986
-
- 3612 berichten
- 2168 stemmen
Recensie
David Lynch lacht zich gek. Met Lost Highway en Mulholland Drive overschreed hij de grens tussen zin en onzin al vaker dan een doorsnee filmkijker aankan, maar met Inland Empire begoochelt hij ook zijn trouwste fans. Hij moet zich bescheuren bij de gedachte dat er mensen zullen zijn die na afloop van de film ernstig knikkend serieuze gesprekken voeren over deze hoop bullshit. Dat moet wel, anders kunnen we niet verklaren wat Lynch in godsnaam heeft bezield. Drie uur lang kijken naar slecht belicht geraaskal en geschuifel door duistere gangen... we raden het iedereen af. Lynch’ creatieve armoede is stuitend: in zijn pogingen zichzelf te overtreffen in vaagheid, komt hij niet verder dan het opvoeren van mensen in konijnenpakken.
Veronica Magazine nr. 14, 2007 - (KK)

Helemaal vergeten hier neer te zetten maar gelukkig heb jij het voor me gedaan.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3862 stemmen
Mulholland drive en Lost Highway worden er ook met de grond gelijk gemaakt lees ik net
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
De Telegraaf en de Gelderlander ook. Dan hebben we nu de meeste Nederlandse kranten wel gehad.
In de laatste krant, werd wel een duidelijke kantekening gemaakt dat niet alle mensen onvoorwaardelijk bereid zullen zijn om Lynch `s hersenspinsels te volgen. Daar waar Mulholland Drive voor deze mensen pas tegen het einde in elkaar stortte. Valt er hier na 30 minuten al geen touw aan vast te knopen. En dan moet je nog 2,5 uur. De vrije associaties die deze fim oproept zijn wel iets te vrijblijvend en Lynch commentaar daarop: dat iedere interpretatie de juiste is wordt afgedaan als een dooddoener.
Maar deze kritiek kan ik beter slikken dan die van de Veronica gids die ik sowieso niet serieus neem. David Lynch die aan creatieve armoede lijdt en dat al sinds Lost Highway? Dat gaat er bij mij niet in. Kritiek van mensen die alles voorgekauwd willen krijgen en films als Memento en The Usual Aspects de hemel in prijzen.
Ik ben trouwens reuze benieuwd naar Inland Empire!
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Helemaal eens met Freud. Lynch heeft volgens mij ook gekozen voor de DV-camera vanwege het gemak en de flexibiliteit ervan, niet vanwege het visuele. Wat ik al eerder schreef, maar inmiddels in het andere topic is beland, volgens mij is hier wat betreft visuele 'look' zelfs kosten en moeite bespaard.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Draait wel in Rotterdam. Toch maar eens kijken of ik het nu goed of slecht vind.
Pugsley
-
- 94 berichten
- 3028 stemmen
Mijn God, wat ben ik blij dat ik onlangs m'n abonnement op Veronica Magazine heb opgezegd. Vond de filmbesprekinen al nooit zo bijzonder maar dit mag wel echt als een dieptepunt gezien worden.
Ozarklynch
-
- 1317 berichten
- 581 stemmen
Niks mis met stroboscopen. Valt nog veel uit te halen, zoals Noé al een paar keer toonde.
Vergeet ook zeker Code 46 van Winterbottom niet. Strobos blijven erg cool en ontzettend sfeer verrijkend als ze op de juiste manier worden ingezet. Maar dit even ter zijde.
R.
-
- 66 berichten
- 3621 stemmen
Hm las vandaag stukje in de spits (of was t nou de metro?) over deze film. Ben benieuwd. Zijn de meeste van zijn vorige films bevielen me wel 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar deze kritiek kan ik beter slikken dan die van de Veronica gids die ik sowieso niet serieus neem. David Lynch die aan creatieve armoede lijdt en dat al sinds Lost Highway? Dat gaat er bij mij niet in. Kritiek van mensen die alles voorgekauwd willen krijgen en films als Memento en The Usual Aspects de hemel in prijzen.
Heel wat heisa om één recensie, al ken ik de context natuurlijk niet. 'k Vind het vooral opvallend dat wanneer iemand Lynch te vaag vindt, men meteen gaat verwijten dat hij liever alles voorgekauwd krijgt. Is toch niks mis mee? En al zeker geen verwijt waard volgens mij. Ik heb het liever ook niet té vaag, al kan ik een goede Lynch doorgaans wel smaken. Zelf ben ik benieuwd naar Inland Empire en ga hem bij de eerste de beste gelegenheid dan ook zien.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Heel wat heisa om één recensie, al ken ik de context natuurlijk niet. 'k Vind het vooral opvallend dat wanneer iemand Lynch te vaag vindt, men meteen gaat verwijten dat hij liever alles voorgekauwd krijgt. Is toch niks mis mee? En al zeker geen verwijt waard volgens mij. Ik heb het liever ook niet té vaag, al kan ik een goede Lynch doorgaans wel smaken. Zelf ben ik benieuwd naar Inland Empire en ga hem bij de eerste de beste gelegenheid dan ook zien.
Natuurlijk is er niks mis mee dat mensen niet van Lynch zijn films houden. Ik geef ook niet af op die mensen, maar op het Veronica magazine in het algemeen. Vrijwel alle nuance ontbreekt in dat stukje, het is slecht omdat de auteur van dat stukje het slecht vindt. Bovendien is het niets anders dan een herhaling van stukken die hetzelfde magazine bij Lost Highway en Mulholland drive neerpende. Hij zou op zijn minst rekening kunnen houden met mensen die het wel zouden kunnen waarderen. Zijn mening mag niet geheel subjectief zijn, hij moet, omwille van zijn functie daar, toch proberen om enige objectiviteit na te streven.
Vervolgens vind ik het dan weer onbegrijpelijk, dat hetzelfde magazine The Usual Aspects en Memento als meesterwerken neerzet. Zonder enige kritische nuance.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Vervolgens vind ik het dan weer onbegrijpelijk, dat hetzelfde magazine The Usual Aspects en Memento als meesterwerken neerzet. Zonder enige kritische nuance.
Je hebt gelijk. Nuance is belangrijk! Maar ik kende de context van dat blad dan ook niet meteen... 
Gerelateerd nieuws

De laatste films van enkele van de belangrijkste regisseurs ter wereld

De tien speelfilms van de overleden regisseur David Lynch
Bekijk ook

Sátántangó
Drama, 1994
383 reacties

Les Enfants du Paradis
Drama / Romantiek, 1945
48 reacties

The Straight Story
Biografie / Roadmovie, 1999
585 reacties

Mulholland Dr.
Mystery / Thriller, 2001
2.984 reacties

The Elephant Man
Drama / Biografie, 1980
341 reacties

Werckmeister Harmóniák
Drama / Mystery, 2000
172 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








