Babel (2006)

3,67

Verenigde Staten / Frankrijk / Mexico

geregisseerd door Alejandro González Iñárritu
met Brad Pitt, Cate Blanchett en Gael García Bernal

Twee jonge tieners in Marokko gaan gewapend met het jachtgeweer van hun vader er op uit om hun kudde geiten te begeleiden. Onderweg besluiten ze om dit geweer te testen en dit heeft desastreuze gevolgen. Het leven van vier groepen mensen staan in direct verband met het voorval. We zien het verhaal van een Amerikaans toeristenechtpaar, een Mexicaanse oppas die twee kinderen de Amerikaanse grens over smokkelt en een Japanse dove tiener en haar vader. Hun gebrekkige communicatievaardigheden ten overstaan van de mensen om hen heen zorgen ervoor dat zij, ondanks een incident wat hen allen verbindt, volkomen geïsoleerd blijven.

998 BERICHTEN 68 MENINGEN
in vergelijking met de eerste 2 van de trilogie zeker de mindere, had meer verwacht.

avatar van Gish
Inarritu is een meester !

Het lijkt wel of alles raak is wat deze man maakt.
Deze film is in alle opzichten perfect.
Voor de 3e maal gezien en opnieuw genoten.
Het wachten is op de volgende rolprent.

avatar van 10-StepKill
Wel wat teleurgesteld door de film.
Het hele "al-deze-personen-zijn-met-elkaar-verbonden-idee" is al vaak gebruikt en ook vaak beter gedaan, zoals in Pulp Fiction, Magnolia en ook in 21 grams, een film van dezelfde regisseur als deze. Wat ik wel goed vond was dat het thema van Babel ook echt duidelijk aan de oppervlakte kwam. Mensen verstaan elkaar niet en dus begrijpen ze elkaar niet. Dit had heel fout kunnen gaan, maar het is uiteindelijk het sterkste punt van deze film gebleken. Overigens vond ik het verhaal van de japanse het meest interessant en dat had ook een op zichzelfstaand verhaal kunnen zijn, een eigen film waardig.

avatar van char
Geweldige film, vooral de woestijn-scene. Respect voor Adriana Barraza als Amelia! Ook een uitstekend soundtrack (oa: Gustavo Santaolalla)

Two thumbs up!!!!!

Heel mooie film, natuurlijk ook omdat het met Brad Pitt is. Ik vond hem wel soms wat langdradig... Maar mn mama was er zot van, hij zou zelfs in haar top 10 staan.

In de extended DVD versie zit ook de documentaire over het maken van de film. Deze verdiept de film, omdat je er niet onder uitkomt als je met een amerikaanse crew in Marokko filmt. Daarnaast is alles wat er gebeurt in de documentaire echt,

Roland

avatar van horrorfreak23
Prachtig mooie film. Zoveel emotie en ziel in deze film.Deze moet je zien. Ik heb deze al meerdere keren gezien en het blijft me iedere keer weer iets doen.

avatar van Oordeel
Zag deze vrijdag pas voor het eerst. 21 Grams had ik al 2 keer gezien, maar kon mij niet helemaal bekoren. Babel deed dit wel.

Het acteerwerk is verschrikkelijk sterk. Van de zekerheidjes Cate Blanchett en Brad Pitt, tot de verrassend nog sterkere Adriana Barrazza en het japanse meisje.

Erg mooie beelden van de verschillende culturen. De grote verschillen worden erg duidelijk naar voren gebracht. '

En ook het verhaal is goed, maar ook niet meer dan dat. Alle verhaallijnen werden niet naar mijn tevredenheid afgerond.

Niettemin een erg sterke film.

avatar van Thom1994
een echte topper die je gezien moet hebben.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
je zit nog echt met kei veel vragen, word die oppasser nu uit het land gezet?
leven die kinderen nu nog?
wat stond er nu in die brief van dat chinees meisje?
en komen de kinderen nu veilig terug bij brad pitt en die vrouw?
alle ja, geen slechte film, ma ge blijft gewoon met veel te veel vragen zitten.
en dat moment dat die man de nek van die kip eruit trek terwijl dat jongetje dat gewoon vlak voor zijn neus ziet is echt afschuwelijk !!
maar het acteer werk is wel zeer goed van iedereen !!

mathias265 schreef:

Was ook de bedoeling natuurlijk.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
VTM is de commerciele zender der commerciele zenders in Belgie die gewoontelijk Blockbusters vertoont. Nu vertoonde het Babel, wat ik niet verwacht had omdat deze prent apart en niet gecommercialiseerd is. Een multicultuurzender als Canvas past hier gewoon bij, en het zou ook veel voordeel bieden. Nederlanders konden dan meekijken en je hebt geen reclame. Maar goed, daar gaat het nu niet over.

Wat eerst en vooral een groot hoogtepunt is is de muziek. De muziek is eenvoudig maar toch heel mooi en erg passend. Babel kent dan ook minder gekwebbel dan in een andere film en dus is een mooie soundtrack absoluut noodzakelijk. Ik hou er trouwens van als het geluid van de personages eventjes weggaat en muziek in de plaats komt, werkelijk genieten.

De acteerprestaties zijn van iedereen enorm goed. Om eerlijk te zijn vond ik Cate Blanchett de minst goede actrice in heel de film. Nee, niet omdat ze niet goed kan acteren of iets in die aard maar de acteerprestaties van de andere personages vind ik gewoon nog beter.

De Japanse dofe tiener zet trouwens een enorm goed personage/karakter neer. Ja, het meisje heeft echt talent en de acteerprestaties zijn werkelijk prachtig. Ook op het einde waar het meisje uit de kleren gaat is zelf geloofwaardig en zeer boeiend. Nee, niet om haar naakt te zien maar gewoon het karakter die ze neerzet.
Meer dan geslaagd. Dan verder het verhaal met de jongetjes die Cate Blanchett geschoten heeft, heel dat gebeuren met de vader en dergelijke is voor mij het interessants. De locatie is schitterend, ongelooflijk geloofwaardig en alweer die prachtige muziek. De stukjes met Brad Pitt is ook meer dan geslaagd, net als de vrouw die voor de kinderen moet zorgen. Met alles van dat en het einde vormt een prachtig geheel.

Nr 10 in Top 10

avatar van Seamus
Dat is Rinko Kikuchi en je kan ze momenteel aan het werk zien in de film "The Brothers Bloom"
Alhoewel een heel andere soort rol.

Als je Babel goed vindt ga je misschien ook The Burning Plain goed vinden.
Dit is van dezelfde schrijver Guillermo Arragia

Let wel, in "Babel" vormde hij een perfect team met regisseur Iñárritu terwijl in "The Burning Plain" Arragia alles voor zijn rekening neemt.

avatar van brielen
Gewoon prachtig!5.

avatar van Reservoir Dogs
Goed maar niet speciaal, ik denk omdat de verhaallijnen te ver uit elkaar lagen en het zo moeilijk(er) was om verbinding te maken.

avatar van Delvenaartje
Vond het wel typisch om te zien hoe het doofstomme meisje graag door 'druk' van haar vriendinnen, aandacht wilde van mannen naast haar vader.
Erg mooi ook om te zien hoe een vee arts Cate Blanchett helpt terwijl ze daar zo ligt, en om te zien hoe hun liefde opbloeit.

Wel aardige film, ben fan van Brad en Cate samen op het witte doek, dus daar gaan de puntjes voor mij naartoe.

Reservoir Dogs schreef:

avatar van Reservoir Dogs
JDSsmetje schreef:

Ik vond hem duidelijk wel apart of speciaal.

Ja maar niet origineel, er is al meer gewerkt met verschillende verhaallijnen die iets met elkaar te maken hebben of die mekaar 'kruisen'.

avatar van MNV2
JDSsmetje schreef:

Ik vond hem duidelijk wel apart of speciaal.

Dan moet je zeker Amores Perros zien wat de eerste film van Iñárritu is, persoonlijk vind ik die nog een stuk sterker, al is Babel natuurlijk ook wel een indrukwekkend stukje drama.

avatar van JDSsmetje
Zal je advies zo snel mogelijk oplossen. Danku.

avatar van Phobophile
Deze film had 4,5 of zelfs 5 sterren kunnen krijgen, maar helaas: Cate Blanchett . Alle verhalen zijn zeer boeiend en aangrijpend, alleen het verhaal van de Amerikanen werd langdradig en zowel ik als mijn vriendin zaten bij deze scenes met een gevoel van irritatie te kijken.

Vreemd en vooral jammer dat het de 'grote namen' zijn die deze film naar beneden halen. Zelfs Cate Blanchett heeft echter niet weten te verhinderen dat deze film m.i. vier sterren waard is!

Heel mooi hoe die verhalen op een subtiele manier met elkaar in aanraking zijn, maar samen een contrastrijke film oplevert. Dit is een van mijn favoriete films.

Phobophile schreef:

als een boek die je in een zucht uitleest, heb ik deze gekeken.
erg goeie film, met in tegenstelling van phobophile wel 5 sterren geef.
en hoezo de grote namen de film naar beneden halen? het gedeelte van cate en brad zijn subliem gespeeld.
hoe anders zou cate blanchett moeten spelen?
zat aardig goed in haar rol moet ik zeggen.

Wat ik me wel afvroeg is, wat zou er op het papiertje staan?

het enige wat ik jammer vond is dat ik deze film niet 3 jaar eerder had gezien

Nee nee nee, dit is helemaal niks.. traag, vage beelden, gelukkige samenloop van omstandigheden.. bah.. Het is wel iets beter dan Crash dat wel

avatar van Don MN
Aernout schreef:
.. vage beelden .. bah..

Mag ik vragen wanneer je die hebt gezien?

Aernout schreef:
gelukkige samenloop van omstandigheden.. bah..

een gebeurtenis heeft altijd een oorzaak, zonder bepaalde oorzaken kan er niks gebeuren . tja als je dat een gelukkige samenloop van omstandigheden noemt.

avatar van Phobophile
tal1b schreef:

hoe anders zou cate blanchett moeten spelen?
zat aardig goed in haar rol moet ik zeggen.

Wat ik me wel afvroeg is, wat zou er op het papiertje staan?

het enige wat ik jammer vond is dat ik deze film niet 3 jaar eerder had gezien

Tja, hoe had ze wel moeten spelen... Dat is niet zo makkelijk onder woorden te brengen. Meer ziel, minder als een paspop, jemig, hoe omschrijf je het precies. Laat ik het bij de symptomen houden:
we vonden de scenes met de Amerikanen langdradig en het interesseerde me niet of de vrouw zou leven of sterven. Heel anders dus dan bij de andere verhalen die me/ons echt 'aangrepen'. Met name het Japanse verhaal! Dat meisje zet een mens neer dat me boeit en waarmee ik medelijden heb, Cate Blanchett met haar rol liet me volledig koud.

Phobophile schreef:

Meer ziel, minder als een paspop, jemig, hoe omschrijf je het precies.

vond het stuk van die japanse ook aangrijpender, maar het feit dat zij in een behoorlijke depressie zat, vond ik het goed gespeeld.
vaak ben je erg vlak en emotieloos. Dus in mijn beleving zeer goed gespeeld.
hoe moet je anders voor doen als je je kind hebt verloren?

zeg niet dat zij het best speelde, maar een perfecte bijdrage gaf in haar rol(letje).

Zojuist even gekeken Babel op TVblik. Maar ik vond het een zeer goede film vooral hoe die verschillende verhaallijnen door elkaar heen lopen en uiteindelijk toch allemaal bij tot één hetzelfde punt leiden.

avatar van blonde redhead
Hoe toch op met dat gespam ook altijd.