Rambo (2008)

3,34

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller
92 minuten / 99 minuten (extended version)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Julie Benz en Matthew Marsden

Vietnam-veteraan John Rambo leeft al geruime tijd in een afgezonderde levensstijl in Bangkok. Op een dag wordt hij ingehuurd door een groep christelijke zendelingen om hen per boot te vervoeren naar Birma. Niet veel later wordt het dorp waar de zendelingen hun humanitaire missie uitvoeren aangevallen. Dit komt Rambo te weten als hij door diezelfde christelijke beweging wordt ingehuurd om een groep huurlingen te brengen naar het punt waar hij ze heeft achtergelaten in Birma. Samen met het team gaat hij op zoek naar de vermiste zendelingen.

1864 BERICHTEN 70 MENINGEN

Reinbo
Ajax&Litmanen1 schreef:
Deel 1 werd gemaakt om de Amerikanen in de jaren 80 een gevoel van onoverwinnelijkheid te geven. Rambo stond symbool voor de Amerikaan: Nooit opgeven, fight till the end en ook nog met succes. De delen daarna zijn uiteraard gemaakt omdat Rambo erg populair werd.

Nee hoor, deel een was een verhaal over het slechte ontvangst van de Vietnam veteranen door de Amerikanen en iemand die gepest werd totdat hij doordraaide. De eenling tegen de overmacht. Standaard wraakverhaal, niets Amerikaans aan. De gewone Amerikanen kwamen er ook niet best af in die film.

Het patriotisme kwam pas in deel twee sterk naar voren toen Rambo in tweede instantie alsnog de Vietnaoorlog voor hen won. Al speelde ook daar de Overheid een dubieuze rol.

avatar van rotem
Heerlijk ouderwets knallen. Geen moraal gewoon knallen !!!!

avatar van Jaxxx
Rambo 5 komt er ook aan hoor, ahaha ben wel benieuwd hiernaar moet ik zegge, ik hoop geen flop!

avatar van MecG
Plot verdient natuurlijk nog geen halve ster, maar de actiescenes maken alles goed.
De lompe actiescene aan het eind maakt dat de film toch zeker 4* verdient. Ouderwets helemaal loos gaan, heerlijk!!!!

avatar van bollepeer
wat een mooie film! begin een beetje traag, maar daarna alleen maar aktie en knallen! dit was wel de minste van 3 maar alsnog heel goed. stallone was nog steeds goed als 60er 3.5*

avatar van mickgkz
Niet de beste Rambo,
maar hierbij wel het meest vermaakt qua actie

avatar van eltorro
Ik vond dit deel toch nog wel de beste rambo van allemaal

avatar van Chromeo
Niet onaardig in z'n genre. Het scenario is natuurlijk flinterdun en eigenlijk bijzaak... Geef mij maar het origineel: First Blood, part I. Dat blijft een klassieker!!!

avatar van Vinnie_NL
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtige film. Ik had toch al geen goed verhaal verwacht maar dat vond ik ook niet nodig bij een film als deze. Een film met zulke lompe actie zoals hier hoort alleen al daarvoor minimaal 3 sterren te krijgen. Hier wat voorbeeldjes: Een kind wat in het vuur gegooid wordt, armen die worden afgehakt, mensen die gedwongen worden in een mijnenveld te lopen, rebellen die letterlijk doormidden worden geschoten door een 50 cal. gun.Dat soort dingen heb ik nog nooit eerder in een film gezien, en ik vond het nog mooi ook waar ik achteraf best verbaasd over was. Je kunt de korte lengte als een minpunt zien, maar er zaten dan ook geen saaie stukken in. Dan heb ik liever zoiets als dit dan een extra verhaallijn waar niemand op zit te wachten zoals het liefdesverhaal bij Pearl Harbour.

avatar van guylopez93
op zich geen slechte film
Qua actie een dikke plus, veel schietpartijen en bloederige moorden enz dat goed in beeld gebracht werd en er realistisch uit zag. Qua acteerprestaties van Stallone een min, er werd zeer onder de maat geacteerd door Stallone waarbij ik me soms gewoon ergerde aan hem en dat maakte de film ook een stuk minder vermakelijk want de scenes zonder Stallone waren nog wel goed dus uit mijn argumentatie kun je zien dat ik geen grote liefhebber ben van Stallone

avatar van guylopez93
JacoBaco schreef:

Volgens mij staat dat al ergens hoor.

Maar komt ie nog een keer dan.

Rambo killed er 83 in deze film.

Ow nu we toch bezig zijn. In deze film gaan 236 mensen de pijp uit en dat zijn incl. de kills van Rambo

waarom houden jullie dat zo ie zo bij, het is toch een klote klus om al die doden die er om de seconde zijn te gaan bij houden en optellen

The Last
't is natuurlijk uitermate stompzinnig allemaal en oorlog wordt zelden zo 'fout' weergegeven. Maar vermakelijk was het zeker, vooral lekker bruut en expliciet in beeld gebrachte achtescene's. En het valt mij ook op dat het veel minder om Rambo zelf draait dan in de voorgaande delen, de film vliegt voorbij en duurt (zonder de aftiteling) amper 80 minuten. 3,0*

avatar van 606
live for nothing or die for something

it's your choice

Ik leef liever voor something. Dat is mijn keuze...

avatar van Fryce
De eerste keer dat ik deze zag was ik zo zat dat ik mij maar 1 scene kon herrineren. Voor mijn gevoel duurde die ongeveer 50% van de film. De tweede keer zag ik hem nuchter en kon ik hem beoordelen. Ik moet zeggen dat hij mij voor een Rambo film ontzettend mee viel, sterker nog ik kreeg zowaar een erg prettig deja vu gevoel.

Vergeleken met de eerdere Rambo films vind ik deze ook beter. Het komt een stuk realistischer over, voor zover een Rambo film dat kan. Ik vond het slacher gehalte wel meevallen, had vernomen dat die zeer hoog was. Het acteerwerk was goed genoeg.....ja ik heb me wel vermaakt.

gotti schreef:
Ik leef liever voor something. Dat is mijn keuze...

Euhm daaruit kon hij niet kiezen,, het was voor nix leven of voor iets sterven !

Dat typeert Rambo wel inderdaad, dat zwart-wit denken...

avatar van Jaxxx
Haha daar heb je gelijk in, maar ik vind sowieso dat deze film Rambo 3 overtreft! Misschien even goed als deel 2, maar de film kan niet tegenop deel 1 .

avatar van bollepeer
guylopez93 schreef:
op zich geen slechte film

ja maar je kan ook niet veel verwachten van iemand die al in de 60 is!

avatar van xaboetje
Vantage schreef:

Realistisch? Behoorlijk ongeloofwaardig hoe Stallone het klusje even opknapt.

Maar wel een heerlijke no-brainer. Had zelfs wat langer mogen duren.

Er gebeuren volgens mij inderdaad geen/weinig onrealistische dingen zoals in rambo 2, waar hij open en blood tegenover 30 man staat en iedereen neer schiet zonder een schrammetje op te lopen.

Het blijft natuurlijk een film. Kijk als ik in het echt naar Birma zou gaan en dit zou proberen dan was is na 1 minuut dood. Moet je ze dan eens horen over de lengte van de film. Dus ben blij dan Rambo van een ander caliber is

avatar van JacoBaco
Hij doet het grotendeels alleen ja, maar die mercenaries dragen daarbij ook nog wel hun steentje bij. Dus om te zeggen dat Rambo het helemaal in zn 1tje klaard,.. nee.

Maar dan nog. Het blijft Rambo. Hij mag het.

avatar van xaboetje
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Maar doet hij het op een even onrealische manier als in rambo 2 en 3?

Nu doet hij het niet meer met 1 klapper pistooltje tegen 30 + maar met een zeer zwaar machine geweer achter dik gepanserd staal of met het voordeel van de verassing.

avatar van JacoBaco
Het meest overdreven/onrealistisch is nog deel 3 waarin hij samen met de Colonel het opneemt tegen het halve Russische leger. Maar had dat een halve minuut langer geduurd, dan hadden ze absoluut aan puin worden geschoten.

In dit deel zeg ik juist dat het erg meevalt hoe onrealistisch het is.

Adrenal
Ik kan altijd wel lachen met films van Rambo. Ze zijn leuk en cheesy en over-the-top. Maar ik heb de trailer van deze eens gezien en ik denk dat ze alles wat leuk aan Rambo was (voor mij) gelijk met de grond gemaakt en er een bloederige en serieuze bedoening van gemaakt. Dat vind ik best jammer.
Vinnie_NL schreef:
[Een kind wat in het vuur gegooid wordt, armen die worden afgehakt, mensen die gedwongen worden in een mijnenveld te lopen, rebellen die letterlijk doormidden worden geschoten door een 50 cal. gun.Dat soort dingen heb ik nog nooit eerder in een film gezien, en ik vond het nog mooi ook waar ik achteraf best verbaasd over was.

Dat vind ik erg vreemd, dat dat in een Rambofilm komt. Ook wel een beetje verontrustend dat zoveel mensen dat leuk vinden, al worden in de oude Rambo's nog zoveel meer mensen omgebracht, ik vind niet dat zulke expliciete en schokkende scenes dit soort films, waar het geweld echt vermaak is, horen. Vroeger was Rambo het idool van elk kind, ik zou nu toch niet willen dat mijn kind naar dit soort dingen kijkt.

avatar van nacbreda076
goeie film! realistischer verhaal dan de vorige Rambo-films

Adrenal schreef:

Toen First Blood uitkwam, was ik 1 jaar oud. Ik kan dus zeggen dat ik redelijk ben opgegroeid met Rambo. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij met 2 en 3 meteen in zijn gloriejaren zat. Met een kleine nasleep in de jaren 90. Maar in de begin jaren 90 kwamen Jurassic park en Terminator 2 bijvoorbeeld. Rambo werd al een beetje vergeten. Geregeld kwamen zijn films op de TV maar that's it.

Kinderen hebben tegenwoordig andere idolen. Die laat je nu naar films als Spiderman kijken of Transformers. De jaren 80 aktiehelden van dat kaliber zijn uitgestorven. Nu hebben we wel nieuwe aktiehelden als Jason Statham, maar dat is gewoon meer een soort nieuwe Bruce Willis.

De nieuwe Rambo is een beetje meegegaan met zijn tijd omdat het jaren 80 niveau gewoon niet meer haalbaar is. De magie van oude films als Star Wars, Indiana Jones en Rambo zijn niet te evenaren. Een film als Commando kon toen ook nog. Daar hoef je nu echt niet mee aan te komen op die manier, maar toen kon het en het is nog steeds genieten.

Adrenal
Dus als ik het goed begrijp is Rambo met zijn oude fans meegegroeid? Het zou nogal raar zijn als Stallone nieuwe kleine fans voor zijn Rambo-reeks wou en dan een film die in Belgie K.N.T is maakte.

avatar van JacoBaco
Om te beginnen heb ik geen idee wat K.N.T is.

Adrenal
Kinderen Niet Toegelaten .

Aha! Dank je

Ja wat jij zegt zal dan erg raar zijn.
Ik denk dat Sylvester Stallone een nieuwe Rambo film wilde maken met de achterliggende gedachte dat het nu 20 jaar geleden is sinds de laatste Rambo en zo'n beetje alle liefhebbers en fans zijn inmiddels wolwassen geworden en daarbij wat ik net zei: De magie en het niveau van toen is niet meer haalbaar. Had hij weer een Rambofilm gemaakt in de trant van toen, dan had dat denk niet meer gepast in deze tijd. Zelfs niet voor Rambo. Maar dit is slechtst mijn theorie.

Ik vraag me dan toch wel serieus af hoeveel kinderen er nu nog de oude Rambo kijken, terwijl er zo veel meer kindvriendelijke stoere film zijn in deze tijd. Dus tja, ik zou mijn kind van 7 (als ik die zou hebben) denk niet snel naar deze Rambo sturen. Kijk het is ook wel weer zo dat sinds Indiana Jones is teruggekomen het ook gewoon op de oude manier wordt gedaan. Maar als ik de berichten lees, zijn er daar heel veel niet blij mee. Ik vind hem wel leuk, maar het sfeertje etc. enz.. van toen is er niet meer. Stallone was daar wellicht ook wat huiverig voor, dus is hij nu met zo'n soort Rambo gekomen.

Niet dat hij al van te voren wist hoe de nieuwe Indiana Jones ontvangen zou worden, want toen was de nieuwe Rambo er al, maar hij heeft er ongetwijfeld over nagedacht.