Munich (2005)
Genre: Drama / Historisch
Speelduur: 164 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada / Frankrijk
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Eric Bana, Daniel Craig en Geoffrey Rush
IMDb beoordeling:
7,5 (251.371)
Gesproken taal: Arabisch, Duits, Grieks, Engels, Frans, Hebreeuws, Italiaans en Russisch
Releasedatum: 26 januari 2006
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Munich
"The world was watching in 1972 as 11 Israeli athletes were murdered at the Munich Olympics. This is the story of what happened next."
Tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München, werd de Israëlische ploeg gegijzeld door Palestijnse terroristen. Dit resulteerde in de dood van elf Israëlische deelnemers. Een Mossad-agent krijgt de opdracht een team samen te stellen om de verantwoordelijke Palestijnen te vinden en te vermoorden.
Externe links
Reviews & comments
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Het was al heel wat dat ze uberhaupt van die mannetjes met info wisten te vinden.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Nee, ze waren geen Mossad-agenten meer, maar evengoed mensen die dondersgoed weten volgens welke methoden die dienst werkt.
Als je als een idioot wegrent en volgas wegrijdt van een net gebeurde aanslag, dan trek je de aandacht naar je toe. Als je rustig wegloopt en op een normale manier wegrijdt, is dat veel minder. Een (ex-)Mossad-agent weet dat.
Een (ex-)Mossad-agent weet ook waar de safe-houses te vinden zijn. Zo niet, had hij nog altijd de mogelijkheid om boodschappen door te geven via de bankkluis om zo aan die zeer gevoelige info te komen.
Een safe-house die je getipt wordt door iemand waarvan je niet weet of die betrouwbaar is, is per definitie geen safe-house meer.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Nee, ze waren geen Mossad-agenten meer, maar evengoed mensen die dondersgoed weten volgens welke methoden die dienst werkt.
Als je als een idioot wegrent en volgas wegrijdt van een net gebeurde aanslag, dan trek je de aandacht naar je toe. Als je rustig wegloopt en op een normale manier wegrijdt, is dat veel minder. Een (ex-)Mossad-agent weet dat.
Een (ex-)Mossad-agent weet ook waar de safe-houses te vinden zijn. Zo niet, had hij nog altijd de mogelijkheid om boodschappen door te geven via de bankkluis om zo aan die zeer gevoelige info te komen.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Er werd heel duidelijk gemeld dat ze liever geen contact op moesten nemen met de mossad via die kluis.
Nee, maar het kon wel indien nodig. De behoefte aan een safe house is voldoende reden, lijkt mij. Dat zijn geen dingen om mee te knoeien.
Bovendien toch raar dat die bankkluis als communicatie mogelijkheid de hele film niet meer terugkwam.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Nee, maar het kon wel indien nodig. De behoefte aan een safe house is voldoende reden, lijkt mij. Dat zijn geen dingen om mee te knoeien.
Bovendien toch raar dat die bankkluis als communicatie mogelijkheid de hele film niet meer terugkwam.
markiemark1981
-
- 26 berichten
- 83 stemmen
Ik vond het best een goeie film, alleen duurde die op het einde net iets te lang... Maar vond het wel spannend worden toen die andere agenten 1 voor 1 vermoord werden, hoe gek hij zelf toen werd.
4*
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Na gisteren een reportage op de Belgische Tv gezien te hebben, wordt het allemaal wel iets duidelijker.
In realiteit was het dus niet 1 team dat al die moorden uitvoerde. Het waren meerdere teams. Het ene team hield zich bezig met de info, dan werd er een tweede team ingeschakeld om die kerel neer te schieten ('niet iedereen kan zomaar iemand neerschieten' werd er gezegd), een ander team hield zich bezig met de bommen etc.
Dat is toch een stuk logischer dan in deze film.
Ook wordt zo duidelijk wat de geromantiseerde stukken zijn: dat meisje dat de telefoon opnam, waardoor ze de operatie even afbliezen: daar is dus niets van waar.
Maar toch zijn er veel dingen die realistisch zijn weergegeven.
Ik had het gisteren met Dustyfan nog even over de film, die zei dat het ongeloofwaardig was dat De Mossad zoveel fouten zou maken (geklungel bij dat neerschieten, die ene bom etc.)
In realiteit blijkt het nog veel erger te zijn. Zo hadden ze onder meer de grote man Ali Hassan Salameh doodgeschoten in Noorwegen, maar dit bleek achteraf gewoon een Arabische ober te zijn
.
De moordenaars werden opgepakt en jaren de gevangenis ingesmeten, toen ze waren doorgeslagen. En Noorwegen was woedend over deze operatie in hun land waar ze niets van afwisten.
Dit verklaart meteen het feit waarom de Mossad er officieel niets mee te maken wilde hebben.
Grappig feitje: Voormalig Israelisch premier Ehud Barak was één van de grote mannen in dit gebeuren, hij leidde onder meer de grote moordpartij in Beirut, war hij 1 van de mannen was die verkleed ging als vrouw
.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Voor iemand die nog niet op de film gestemd heeft (zoals ik bijvoorbeeld) lijkt het nu net alsof iedereen op de pagina bijna geen tekst in zijn berichten heeft zitten, door al die spoilers. Vreemd gezicht 
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
In realiteit was het dus niet 1 team dat al die moorden uitvoerde. Het waren meerdere teams. Het ene team hield zich bezig met de info, dan werd er een tweede team ingeschakeld om die kerel neer te schieten ('niet iedereen kan zomaar iemand neerschieten' werd er gezegd), een ander team hield zich bezig met de bommen etc.
Dat is toch een stuk logischer dan in deze film.
Zo'n grijs vermoeden had ik dus al. Waarom kwam dat pas aan het eind van de film heel even naar voren en werd dat nergens in het verhaal verwerkt?
In realiteit blijkt het nog veel erger te zijn. Zo hadden ze onder meer de grote man Ali Hassan Salameh doodgeschoten in Noorwegen, maar dit bleek achteraf gewoon een Arabische ober te zijn
.Alweer heel vreemd dat dit is overgeslagen. Ik begin toch een grijs vermoeden te krijgen dat de Israelisch/Joodse gemeenschap in de VS, een groep met veel macht, daar een dikke vinger in de filmpap heeft gehad.
Bovendien, ik geloof nog eerder dat de Mossad als organisatie enorme blunders heeft gemaakt, dan dat een paar ex-Mossad-agenten onmiddellijk hun basisvaardigheden 'vergeten'. Wat ik juist het meest ongeloofwaardig vond.
. Die werd in de film dan ook erg nadrukkelijk voorgesteld, lag er vreselijk dik bovenop. Overigens schreef Vrij Nederland daar al een jaar geleden uitgebreid over.
P.S.- Sorry, The One Ring, voor alle 'lege berichten'
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Die werd in de film dan ook erg nadrukkelijk voorgesteld, lag er vreselijk dik bovenop.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Toen ze in Beiroet aankwamen en de officiële vertegenwoordigers van Israel tegenkwamen, stelde Barak zich erg nadrukkelijk voor.
Overigens had ik al een tijd geleden gelezen dat Barak in die kwestie betrokken was, miscchien dat dat ook hielp.
Wick-eD
-
- 17 berichten
- 510 stemmen
Ik heb een vraag over de situatie rond het safe house waar de 'Mossad-agenten' de andere groep (agenten?) elkaar ontmoetten. Wie was überhaupt die andere groep en wat deden zij daar én waarom schoten de Mossad-agenten na de aanslag hun leider dood?
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Toen ze in Beiroet aankwamen en de officiële vertegenwoordigers van Israel tegenkwamen, stelde Barak zich erg nadrukkelijk voor.
Hm..daar kan ik me niets van herinneren.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Meer informatie over de werkelijke achtergrond van 'Munich'.
Zitten wel spoilers in, dus niet aanbevolen voor wie de film nog wil gaan zien.
metaledje
-
- 740 berichten
- 859 stemmen
whahaha allemaal lege vakjes:P kap dan is even met die spoilers:P
MovieMen
-
- 9 berichten
- 79 stemmen
gister geweest ijzersterk alleen einde anders verwacht maar een dikke 4.
Lientjuh
-
- 191 berichten
- 251 stemmen
Ik ben waarschijnlijk één van de enige, maar de film kon mij absoluut niet boeien. Hij was saai en langdradig
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Een film als deze maken in het politiek klimaat van vandaag (de kans op vreden in het Midden-Oosten is misschien wel verder weg dan ooit?) is zeker geen gemakkelijke klus. Hoe objectief je ook blijft met zo'n film, je weet van op voorhand al dat hij veel voor- en tegenstanders zal hebben en hoogstwaarschijnlijk enkele bitsige discussies zal teweeg brengen. Voor mij persoonlijk is Münich objectief genoeg en houdt hij zich verrassend sterk aan de feiten, althans tot op zekere hoogte. In ieder geval meer dan dat je van zo'n productie zou verwachten. Ik heb diezelfde avond nog eens de documentaire gezien op canvas en de gelijkenissen waren legio.
Over de film zelf nu. Ik was aanvankelijk een beetje wantrouwig tegenover het feit dat Spielberg deze film zou regisseren. Ik vreesde voor zeemzoete scènes en dialogen die de werkelijke boodschap van de film zouden overschaduwen. Ook deze keer kon Spielberg het niet laten er een liefdesverhaaltje in te verwerken maar het stoorde niet echt, hoewel het wat mij betreft gerust weggelaten mocht worden.
Voor de rest vond ik de film echt boeiend van begin tot einde, ook wel omdat het thema me sterk interesseert. De acteerprestaties waren verrassend goed en ook cinematografisch zat alles strak in mekaar, niks op aan te merken dus. Er wordt soms wel geklaagd dat de film te langdradig is, maar ik zie geen mogelijkheid om deze film nog meer in te korten. OK, commerciëel gezien is dat misschien slimmer, maar voor mij persoonlijk mocht de film gerust 4-5 uren duren (maar dat is dan weer omdat het thema me zo boeit).
Al bij al was ik toch onder de indruk van deze film. Hij zet je hoe dan ook aan het denken over de wereldproblemen en over de complexe netwerken van de geheime diensten wereldwijd. Voor mensen die bezig zijn met politiek is dit een sterke aanrader. Voor zij die zich hierin minder interesseren zal deze film nooit een topper zijn.
Voor mij is Münich een ijzersterke politieke thriller die me (nog iets meer) aan het denken heeft gezet over de politieke situatie in het Midden-Oosten. Kortom, Spielberg is erin geslaagd om in deze politiek moeilijke tijd de juiste balans te vinden tussen feiten en amusement, actie en emoties en Palestina en Israël; en dit alles met de correcte boodschap.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Waarom stem je eigenlijk nooit Halcyon?
Omdat ik niet akkoord ga met het stemsysteem hier. Slechts een 5-puntenschaal met intervallen van 0,5. Dat vind ik waardeloos eerlijk gezegd.
En ook omdat m'n mening over een film nogal eens wijzigt en ik geen zin heb om constant m'n stemmen aan te passen.
Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag
.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Voor mensen die bezig zijn met politiek is dit een sterke aanrader. Voor zij die zich hierin minder interesseren zal deze film nooit een topper zijn.
Dit ben ik compleet oneens met je. Ik ben verder enorm in politiek geinteresseerd, maar vind de vorm toch niet overtuigend.
Wat ik wel hoop is dat een jongere generatie zo eens kennis neemt van de huidige situatie, want het moge duidelijk zijn dat dit een parabel is voor 11 September 2001.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Dit ben ik compleet oneens met je. Ik ben verder enorm in politiek geinteresseerd, maar vind de vorm toch niet overtuigend.
Wat bedoel je precies? Ik vond de boodschap van de film goed overkomen omdat telkens er een figuur gedood werd, die onmiddelijk vervangen werd door een andere. Er staat altijd iemand klaar om het werk verder te zetten. Een vicieuze cirkel met andere woorden. En voor mij is deze boodschap kristalhelder uitgewerkt.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Ik vond de boodschap van de film goed overkomen omdat telkens er een figuur gedood werd, die onmiddelijk vervangen werd door een andere. Er staat altijd iemand klaar om het werk verder te zetten.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wat bedoel je precies?
Boodschap werd er wel "ingeramd" Ben het met je conclusies en de inhoud wel ten dele eens, maar niet de "vorm" waarin Spielberg dit giet. Overkill voor mij.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp je wel hoor FisherKing. De moraal is inderdaad weinig subtiel gebracht en nadrukkelijk aanwezig doorheen de film, maar het neemt in mijn ogen nog niet de proporties aan zoals bij bv. Crash.
In ieder geval, ik heb er weinig op tegen maar ik begrijp perfect dat het voor jou iets subtieler mocht.
mister blonde
-
- 12697 berichten
- 5831 stemmen
Boodschap werd er wel "ingeramd .
dat had je vast al bedacht toen je zag wie de regie deed...
Gerelateerd nieuws

Waargebeurde film 'Munich' van Steven Spielberg zeer binnenkort te zien op Netflix

'Munich' over waargebeurde aanslag tijdens Olympische Spelen vanavond op Spike

Vijf goede films tussen 2000 en 2010 die de Oscar voor beste film misliepen
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Hotel Rwanda
Drama / Oorlog, 2004
726 reacties

Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
57 reacties

Changeling
Mystery / Misdaad, 2008
817 reacties

Män Som Hatar Kvinnor
Thriller / Mystery, 2009
589 reacties
Gerelateerde tags
parijs, frankrijkmoordisraëlhotel roomterroristjaren 70gijzelaarintelligenceolympische spelenmunich, germanymossadbeirut, lebanonailul al aswadplo terrorist groupbomb constructorbaader-meinhof groupolympian village wraakterrorismeterrorist group
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








