Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

3,53

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Kate Capshaw en Ke Huy Quan

Indiana Jones, Short Round en de betoverende nachtclubzangeres Willie Scott, worden door het noodlot in eenzelfde avontuur samengebracht. Op weg naar India ontsnappen ze op het nippertje aan de dood. Later belanden ze in een kinderloos dorp. Indy belooft het dorpshoofd de heilige Sankarasteen te zullen vinden, die het dorp zijn vruchtbaarheid moet teruggeven.

342 BERICHTEN 54 MENINGEN
avatar van SpikeR
geplaatst: 8 april 2009, 05:46 uur [permalink]
voorafgaand aan deze film heb ik het eerste deel bekeken, het verhaal is al niks vergeleken dat bij deel 1 en het kon me aandacht niet echt goed vasthouden.

hij stond bij mij op 3,5 maar na een forse herziening gaat deze toch niet hoger score dan een 2,5

avatar van kaholiic
geplaatst: 6 mei 2009, 16:07 uur [permalink]
vond deze het slechte van de eerste 3, vond het ''enge'' zweertje er helemaal niet bij passen.

avatar van megaman
geplaatst: 17 mei 2009, 21:49 uur [permalink]
Onderhond schreef:
Misschien valt het gewoon wat meer op omdat ze het donkerder en enger hebben proberen maken dan deel 1, zonder daardoor het jonge publiek weg te jagen?

Alweer een 1,0 πŸ˜• Waarom kijk je überhaubt de tweede film als de eerste zogenaamd zo verschrikkelijk slecht was? En volgens mij zit er meer dan genoeg verschil tussen deze film qua sfeer en setting. En dan moet er toch enigzins verschil zitten tussen de score van Raiders en de score van deze film. Anders ben je gewoon zo'n standaard Troll die met alle plezier een toffe film-reeks om zeep probeert te helpen en ondertussen een groot fan is van Allan Quatermain πŸ˜› Een 1,0 geef ik nog niet eens aan Alien VS Predator of The Mummy 3. Niet iedereen hoeft de Indy films zo geniaal te vinden maar er ligt ook nog iets tussen de 1,0 en de 5,0 dacht ik zo.

geplaatst: 24 juni 2009, 20:32 uur [permalink]
Beste indiana jones van ze allemaal.
Mooi Gemaakt.
sommige steekjes in de special effecten. maar die vergeten we.
Grappige stukjes Die de Film Al helemaal top maakt! 4.5

avatar van Rosicky
geplaatst: 25 juni 2009, 13:25 uur [permalink]
Minder dan Raiders of the lost Arc, maar nog steeds een redelijke film. Het tempo ligt hier erg laag en het verhaal is zelde spannend.

avatar van misterwhite

geplaatst: 24 juli 2009, 22:03 uur [permalink]
Ik vond het een erg verassende film, de eerste keer toen ik hem zag was ik nog maar 8 jaar en vond ik de scne's met die rituelen erg eng. Het verhaal is weer erg mooi opgebouwd zoals elke Indiana Jones film, maar deze heeft het meest spannende verhaal maar toch is raiders of the lost ark iets beter.

avatar van dutchtuga
geplaatst: 24 juli 2009, 22:06 uur [permalink]
Rosicky schreef:
Het tempo ligt hier erg laag

Heh? πŸ˜•

avatar van rep_robert
geplaatst: 25 juli 2009, 02:49 uur [permalink]
kaholiic schreef:

Qua acteerwerk is het voor mij niet de beste Indy film, alleen qua settings wel.
Heerlijk die tropische omgeving, dat doet mij meer dan die eindeloze woestijnscenes(die niet slecht zijn btw).

Juist die setting maakt dit mijn favo Indy film, al gaat het me meer om de "triologie"(ondanks deel 4).

geplaatst: 31 juli 2009, 14:39 uur [permalink]
slechtste indiana film de chinese jongen was soms wel grappig maar voor derest was het niet zo spectaculair als de andere delen

avatar van ( J )

geplaatst: 22 september 2009, 20:43 uur [permalink]
maar het is en het blijft een Originele Indiana Jones...dat zegt voor mij genoeg...vind alle drie de delen gewoon geweldig...(deel 4 eerlijk gezegd wat minder)

rep_robert schreef:

Geen woord aan toe te voegen...

avatar van Bélon
geplaatst: 7 november 2009, 08:04 uur [permalink]
Onderhond schreef:
Ford blijft een houten klaas en die vrouw's irritatiegehalte is enkel te verantwoorden als ze ergens in de film erg pijnlijk doodgaat. Ook het kindje voegt absoluut niks toe.

Ja die vrouw acteerde echt te slecht voor woorden (al zat het script niet mee). Chinese ventje voegde inderdaad niks toe (zal er wel ingezet zijn om te proberen de jongere doelgroep te binden of zo). Overigens ligt dit niet echt aan het ventje, in "The Goonies" was hij prima op z'n plaats.

avatar van arab-strap
geplaatst: 13 november 2009, 16:30 uur [permalink]
Ik dacht vroeger altijd dat ik dit het leukste deel vond, maar toen ik hem vandeweek weer eens keek bleek dat niet zo te zijn. Ik vond hem een beetje koud en sensatie gericht. In vergelijking tot ROTLA voelde hij in ieder geval minder natuurlijk. De sets zagen er vrij bordkartonnig uit en de vrouw en het jongetje waren behoorlijk irritant. Jammer want de eerste en de derde vullen elkaar naadloos aan. Ik heb de vierde nog niet gezien, dus daar kan ik niets over zeggen.

geplaatst: 15 november 2009, 16:02 uur [permalink]
Leuk vervolg waarmee de makers niet voortborduren op deel 1 maar een wat andere kant op gaan. De cartooneske actiescenes en de humor zijn hetzelfde maar de doordat het verhaal zich op één locatie afspeelt en er geen terugkerende karakters inzitten (behalve jones natuurlijk) is het zeker geen herhalingsoefening. Minpunt aan deze film is wel dat de bijrollen matig zijn en de vrouw soms grappig maar veelal irritant is. Hierdoor iets minder dan deel 1, maar zeker geslaagd.

avatar van SnakeDoc
geplaatst: 25 november 2009, 17:15 uur [permalink]
Doe mij de 'last crusade' maar.
Deze spreekt mij het minst aan van alle 4 de Indiana's

avatar van Rebel80
geplaatst: 9 januari 2010, 13:21 uur [permalink]
grappig om te zien dat pikkiesw die nog niet eens geboren waren toen de film uit kwam de film een laag cijfer geven want jullie hebben de film met hele andere ogen bekeken.

ik zeg niet dat deel super was maar zeker een spannende film voor ze tijd.

avatar van mikey
geplaatst: 9 januari 2010, 13:28 uur [permalink]
Je was zelf een peuter toen de film uitkwam.

avatar van mayhemblik
geplaatst: 20 januari 2010, 15:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ohohoh wat miste ik Karen Allen, het wicht in deze film vond ik mateloos irritant en dat jochie met zijn gevatte opmerkingen kwam me ook na de eerste minuut al de keel uit.
Die twee hebben deze film echt voor mij verpest!!
Maar dat niet alleen, ik miste de nazi's, (hoop dat mijn moeder dit niet komt te lezen) en de slechterikken in deze film vond ik gewoon niet tof.
Ook vond ik het verhaal wat slap.
Ik had alle stunts in deze film zelf gedaan behalve de eindscene, voor de kus met haar had ik absoluut een stuntman laten inzetten. πŸ˜‰

avatar van simonvinkie
geplaatst: 20 januari 2010, 19:33 uur [permalink]
Vermakelijke avonturenfilm meer was het eigenlijk niet. Ik vind de film nergens spannend en dat zogenaamde enge gedoe paste niet echt bij zo een film. Nee geef mij maar deel 1 en 3 die vond ik beter.

avatar van Freckles
geplaatst: 20 februari 2010, 17:43 uur [permalink]
Rebel80 schreef:

ik zeg niet dat deel super was maar zeker een spannende film voor ze tijd.

Zeker en vast mee eens! πŸ‘

speranza
geplaatst: 20 februari 2010, 17:45 uur [permalink]
Dit is een vermakelijke film.

avatar van dave
geplaatst: 2 maart 2010, 12:17 uur [permalink]
Ik heb dit altijd als het zwarte schaap van de trilogie bestempeld.
Vooral het grote contrast met het eerste meesterwerk viel op.

Ook de intrede van die knaap viel wat tegen, maar daarnaast krijg je wel een redelijk typische Indy film op je bord.

avatar van ManuelGnR
geplaatst: 14 maart 2010, 02:40 uur [permalink]
Wat is er in godsnaam goed aan deze film, ik denk dat ik het mis, sorry.

1,5* voor de karretjesscène (dat dus).

avatar van namingway24
geplaatst: 18 april 2010, 19:31 uur [permalink]
Menig persoon zal zeggen dat dit de minste van de serie is, maar ik vind deze avonturenfilm ook weer fantastisch. De mijnkarscène blijft natuurlijk prachtig. Maar ja, ik kan deze film net niet de volle score geven door Kate "vrouw van de regisseur" Capshaw.

avatar van huVILEub
geplaatst: 25 april 2010, 01:15 uur [permalink]
Deze vond ik persoonlijk net iets minder dan 'Raiders of the Lost Ark'. Er zit op zich niet heel veel verschil in. Maar ik vond hier de meereisende vrouw erg irritant, dan heb ik liever de stoere uit deel 1. Het acteerwerk was niets mis mee, maar ik ergerde me aan dat karakter. Het decor was hier wel heel erg mooi. Verder is de film toch redelijk gelijkwaardig aan het eerste deel.

avatar van Minotaures
geplaatst: 16 mei 2010, 01:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een stuk minder dan deel 1, inderdaad. Maar niettemin vermakelijk en een leuk avontuur.

Dat vrouw was erg lawaaiig en dat kleine Chinees was ook erg irritant bezig, terwijl die het goed bedoelt.

De tempel en dorpen zagen er goed uit, alleen jammer dat sommige dingen erg opvallend met de computer zijn gemaakt. Zoals de vliegtuigongeluk en de krokodillen, bijv.

Verder zit er meer humor dan het eerste deel. Wel leuk op z'n tijd, om een glimlachje te krijgen. Met name 't beginscène waar ze tussen de ballonnen in de restaurant tekeer gingen πŸ˜‚

Een kleine voldoende.

avatar van maxcomthrilla
geplaatst: 16 mei 2010, 11:13 uur [permalink]
Ik heb The Raiders of the Lost Ark inmiddels al 2 x gezien, maar aan de rest van de jaren `80 trilogie was ik nog nooit toegekomen, bij deze:

The Temple of Doom blijkt minstens zo vermakelijk te zijn als The Raiders of the Lost Ark, maar heeft net zoals zijn voorganger te kampen met verouderingsklachten en enkele ongewenste gasten.

Ik schudde eens flink met mijn hoofd toen bleek dat Indy werd bijgestaan door een klein kind als hulpje.....De film leek af te stevenen op het predikaat: Een familiefilm voor het hele gezin, temeer omdat de vrouw des huizes het leuk vond om eenmaal in het woud, 1 minuut lang links, rechts, van boven en van onder, overal om te gillen......Moeders op de bank, die al gilt om een miniscuul spinnetje, kon zich zo uiterard volledig identificeren met dat personage......

Gelukkig bevat The Temple of Doom genoeg entertainment om het een en ander te maskeren. De scene in de opblaasboot en de climax op de brug bv. Veel scenes deden mij ook helemaal niets omdat het er veel te nep uitzag. Een 3*

avatar van kobe bryant fan
geplaatst: 5 juli 2010, 18:44 uur [permalink]
Vind dit deel net iets beter.

avatar van movie acteurs
geplaatst: 1 augustus 2010, 21:27 uur [permalink]
Spielberg is een regisseur waarvan je niet kan zeggen dat hij loopt te klungelen en geen ervaring heeft met wat hij doet bij de film. Het is een top regisseur maar dit kan je toch een van zijn mindere werkjes noemen.

De personages hebben geen uitstraling, het zijn vreselijke (Ke Ouan) en makke figuren . Ook Ford stelde me met zijn memorabele rol ernstig teleur. Meeste mensen lopen over Jonathan Ke Quan (kleine jochie) te klagen en dat is duidelijk. Het gruwelijk onwaarschijnlijke met die opblaasboot vond ik stompzinnig.
Gelukkig heeft Spielberg het helemaal verbeterd met "The Last Crusade", en zorgde hij ervoor dat het geen typische reeks is waarvan maar 1 film goed was. Ik hou het hier maar bij een mierkleine 2.5.

geplaatst: 5 augustus 2010, 21:37 uur [permalink]
Als een coke-smokkelaar die na zijn celstraf zijn coke mag meenemen: 2.00 (1.90)
Het tweede deel moet het enkel van wat speldenprikjes hebben, waar de spectaculaire achtbaanrit in het mijnkarretje veruit het meest van in het oog springt. Daar is het meest positieve punt van de film ook direct mee genoemd, want verder wekt de Temple of Doom louter irritatie op. Uiteraard kunnen we dan niet om Capshaw heen, die met haar oeverloze gegil menigmaal het bloed onder mijn nagels vandaan wist te halen. Ook Quan deed een aardige duit in het zakje, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat hij zowaar nog redelijk was te verteren. Een ernstige constatering is wel dat Ford meegaat in het niveau van de twee, waarmee zijn meerwaarde teniet wordt gedaan. Technisch is de prent lang niet zo sterk als zijn voorganger (vooral de special effects zijn van een bedenkelijk niveau; een onbegrijpelijke Oscar dan ook voor mij) en kon ook het script nooit boeien. Samen met Jurassic Park II de slechtste die ik heb gezien van Spielberg.

Reinbo
geplaatst: 5 augustus 2010, 21:41 uur [permalink]
Wat een zuurpruimerij hier. Niet de beste, maar wel de meest vermakelijke Indy. De eerste 25 minuten zijn groots! Evenals de ceremonie en de mijnkar race. Top vermaak.