Genre: Romantiek / Drama
Speelduur: 195 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane
IMDb beoordeling:
8,0 (1.386.049)
Gesproken taal: Engels, Frans, Duits, Zweeds, Italiaans en Russisch
Releasedatum: 15 januari 1998
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Titanic
"Nothing on Earth could come between them."
De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,0 / 1386049)
- Trailer (YouTube)
- Titanic (MusicMeter)
- Back to Titanic (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jack Dawson
Rose DeWitt Bukater
Cal Hockley
Molly Brown
Ruth DeWitt Bukater
Old Rose
Thomas Andrews
Brock Lovett
Edward Smith
Spicer Lovejoy
Reviews & comments
Edwin Pindahaai
-
- 648 berichten
- 293 stemmen
De muziek wordt alom zeer gewaardeerd, ik vond het niet zo geweldig, al wel passend bij de film. Verder houd ik niet van romantiek. Een beetje verdraag ik wel, maar ik vond het nogal veel in deze film. Het heeft waarschijnlijk te maken met mijn filmsmaak, maar ik zie echt niet in wat hier nou zo meesterlijk aan is.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
het eerste gedeelte was 1 en al romantiek daarna word het toch 1 en al drama ok allebei duurt dat 1,5 uur maar ikzelf vond het wel een goede mix, wat me ook wel beviel is dat het geen standaard hollywood einde heeft en dat voor zo een blockbuster, het feit dat jij hier geen meesterwerk in ziet sta je niet alleen, aangezien deze film niet eens de top 250 hier haalt.
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1577 stemmen
Het feit dat Titanic 11 Oscars gewonnen heeft en steeds weer opduikt in die lijstjes van het Amerikaanse Film Instituut, wijst duidelijk in de richting van een meesterwerk. Mensen die de film niet goed vinden, doen er klaarblijkelijk alles aan om deze feiten af te doen als nietszeggend en proberen met alle macht te doen alsof er minstens evenveel mensen zijn die deze film geen meesterwerk vinden als mensen die het wel een meesterwerk vinden. Zij gebruiken hiervoor de IMDB top 250 of iets soortgelijks. Alleen weten zij niet dat dit soort polls enkel de populariteit van een film meten. Titanic is helemaal niet populair dezer dagen, maar dit heeft helemaal niets te maken met de kwaliteit van de film. Die wordt nl. weerspiegeld door het aantal Oscars deze film heeft gewonnen en de vele vermeldingen in de AFI lijstjes (waaronder de top 100 aller tijden). Dus als we filmkenners aan het woord laten i.p.v. het gewone volk (dat stemt op deze site of op IMDB), zal de consensus van meesterwerk wel degelijk overheersen.
Volledig mee eens, mooi gezegd! 
Supbatspi
-
- 40 berichten
- 100 stemmen
Ik snap zelf niet zo goed waarom dit als een meesterwerk wordt gezien. Die boot is fantastisch nagebouwd, staat buiten kijf. En het ziet er allemaal mooi uit. Dit was meesterlijk geweest met een laag budget. Maar dat hadden ze niet.
Verder... een gemiddeld romantisch verhaal.
Mag ik hieruit concluderen dat als een film bij wijze van spreke helemaal perfect zou zijn, maar ze hier wel 300 miljoen dollar aan hebben uitgegeven, het dan geen meesterwerk is?
Dus een film kan pas een echt meesterwerk zijn als mensen schreeuwen dat het een geweldige en perfecte film is en de film ondertussen met een relatief laag budget tot stand is gekomen?
Dat is werkelijk waar de domste opmerking en de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Ten eerste heb je simpelweg geld nodig om een film tot een meesterwerk te kunnen maken. Dat blijft een feit. Ook al was het verhaal nog zo sterk, met een onmiskenbaar nep nagemaakt schip (en dus waarschijnlijk ook de neppe verfilming van de ondergang ervan) was de film nooit zo'n succes geworden als het nu is. Ten tweede, wat interesseert het ons nou hoeveel geld een film heeft gekost? Zit jij met dat gegeven in de bioscoopzaal? Waar het om gaat is of je een film wel of niet goed vind. Zijn voor jou de financiële achtergronden dan van toepassing op jouw eindoordeel over een film? Pffff! 
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Ten eerste heb je simpelweg geld nodig om een film een meesterwerk te maken. Dat blijft een feit.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Eerder fictie dan feit. Er zijn zat meesterwerken gemaakt met een laag budget. The Evil Dead, Requiem For A Dream en Pulp Fiction zijn daar mooie voorbeelden van.
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1577 stemmen
Ik denk dat hij eerder bedoelt dat 'Titanic' nooit een meesterwerk was geworden met een laag budget...
Supbatspi
-
- 40 berichten
- 100 stemmen
Ja, zo ongeveer.
Tuurlijk kunnen er films zijn die met een laag budget toch als meesterwerk beschouwd kunnen worden. Maar je moet ook geen appels met peren gaan vergelijken. Bij sommige films zijn de special effects belangrijker dan bij anderen. Sommige films moeten het nóg meer van het verhaal hebben, dan een andere film. Ik snap dat pulp fiction een meesterwerk kan zijn zonder hoog budget, maar om even in de Titanic-sfeer te blijven, gaat het verhaal over een wereldberoemd schip dat zinkt op haar 1e reis. Hoe zal het publiek reageren als juist dit zinken er uitziet als een legovoorstelling? En de superheldenfilms waar het draait om de superhelden en wat ze kunnen? Die films zijn meer afhankelijk van special effects en de filmlocaties dan bijv. pulp fiction, omdat die films door de kwaliteit van de special effects tot meesterwerk of tot flop uitgeroepen zou kunnen worden. Titanic hoort ook bij dit lijstje. Niet te vergelijken met een superheldenfilm, maar de special effects zijn wel net zo belangrijk. En voor die belangrijke special effects, filmlocaties en het bouwen van mooie sets is veel geld nodig. Dan wordt het feit of een film een meesterwerk wordt of niet toch echt wel bepaald door de hoogte van het budget dat beschikbaar is om alles zo mooi mogelijk in beeld te brengen!
Edwin Pindahaai
-
- 648 berichten
- 293 stemmen
Mag ik hieruit concluderen dat als een film bij wijze van spreke helemaal perfect zou zijn, maar ze hier wel 300 miljoen dollar aan hebben uitgegeven, het dan geen meesterwerk is?
Dus een film kan pas een echt meesterwerk zijn als mensen schreeuwen dat het een geweldige en perfecte film is en de film ondertussen met een relatief laag budget tot stand is gekomen?
Heb ik dat gezegd?
Edwin Pindahaai
-
- 648 berichten
- 293 stemmen
Zijn voor jou de financiële achtergronden dan van toepassing op jouw eindoordeel over een film? Pffff! 
Ook dat raad je maar. Pfff. Nee, ik vind deze film gewoon niet goed. Heeft helemaal niks met het budget te maken.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Dit was meesterlijk geweest met een laag budget. Maar dat hadden ze niet.
Verder...
Edwin Pindahaai
-
- 648 berichten
- 293 stemmen
Ik begrijp dat dat zo kan overkomen. Dan probeer ik het nog een keer extra duidelijk:
De graphics dragen deze film. Iets dat niks bijzonders is als je zoveel geld tot de beschikking hebt. Hadden zij een laag budget gehad, dan was dat wonderlijk geweest.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
bij een film komt toch wel meer kijken dan alleen graphics, en hier zit zoveel meer in dan dat, maar goed je vind de film niet goed en dat is je goed recht.
Lenny_DH
-
- 303 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp dat dat zo kan overkomen. Dan probeer ik het nog een keer extra duidelijk:
De graphics dragen deze film. Iets dat niks bijzonders is als je zoveel geld tot de beschikking hebt. Hadden zij een laag budget gehad, dan was dat wonderlijk geweest.
Er zijn genoeg blockbusters die veel geld tot hun beschikking hebben, maar eigenlijk niet weten hoe ze met dat geld moeten omgaan. Je ziet veel spectaculaire visuele effecten, geluid waarvan je bijna doof wordt, etc. Maar artistiek zijn deze films niets waard. Titanic is een zeldzaam voorbeeld waarbij het geld ten volle wordt benut. Visuele effecten worden enkel gebruikt om het verhaal visueel te vertellen. Zij worden niet gebruikt om de film spectaculairder te maken. Daarvoor zorgen andere aspecten, zoals de manier waarop de scènes worden gefilmd, gemonteerd, etc. Dit speel je niet klaar met alleen maar hopen geld. Hiervoor heb je een artistieke visie nodig waarover de meeste regisseurs in Hollywood niet beschikken. In 1998 zei een recensist het volgende over Titanic: If you're going to spend 200 million dollars on a movie, this is the way to do it. M.a.w. Titanic is het perfecte voorbeeld van een film die weet hoe je met zo'n gigantisch budget moet omgaan en die er iets artistieks en kwalitatiefs van weet te maken i.p.v. al die waardeloze blockbusters die elk jaar naar ons hoofd geslingerd worden.
zenboy1969
-
- 166 berichten
- 0 stemmen
Toch onvoorstelbaar wat deze film teweeg brengt... alsof het de enigste film van de laatste "30 eeuwen" is geweest. Wat een over en weer gepraat : wissel dan e-mailadressen uit of ga samenwonen hé !! Of doe zoals ik: gewoon één keer je statement opschrijven.
Drezic
-
- 226 berichten
- 237 stemmen
Het feit dat Titanic 11 Oscars gewonnen heeft en steeds weer opduikt in die lijstjes van het Amerikaanse Film Instituut, wijst duidelijk in de richting van een meesterwerk. Mensen die de film niet goed vinden, doen er klaarblijkelijk alles aan om deze feiten af te doen als nietszeggend en proberen met alle macht te doen alsof er minstens evenveel mensen zijn die deze film geen meesterwerk vinden als mensen die het wel een meesterwerk vinden. Zij gebruiken hiervoor de IMDB top 250 of iets soortgelijks. Alleen weten zij niet dat dit soort polls enkel de populariteit van een film meten. Titanic is helemaal niet populair dezer dagen, maar dit heeft helemaal niets te maken met de kwaliteit van de film. Die wordt nl. weerspiegeld door het aantal Oscars deze film heeft gewonnen en de vele vermeldingen in de AFI lijstjes (waaronder de top 100 aller tijden). Dus als we filmkenners aan het woord laten i.p.v. het gewone volk (dat stemt op deze site of op IMDB), zal de consensus van meesterwerk wel degelijk overheersen.
Lekker makkelijk; ik kies de lijstjes uit waarop de film hoog staat en gebruik die in mijn betoog om de film aan te prijzen.
Voor jouw informatie: op IMDB worden de stemmen ook gefilterd en tellen stemmen van bepaalde lieden meer mee dan anderen. Dus de denigrerende opmerking over 'het gewone volk' kun je uit je omhaal van woorden schrappen. Ook is het opmerkelijke dat ook bij jouw stokpaardje films als citizen kane en the godfather hoog genoteerd staan; dan is het 'gewone volk' toch niet helemaal gek, getuige de noteringen van dezelfde films op zowel IMDB als Moviemeter. En daarbij; als je de mening van 'het gewone volk' niet waardeert moet je niet constant je mening spuien op een dergelijke site als deze.
Daarnaast heb je het telkens over filmkenners terwijl we er toch echt niet omheen kunnen dat deze film zijn grootste succes heeft geboekt door giechelige tienermeisjes.
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1577 stemmen
Toch onvoorstelbaar wat deze film teweeg brengt... alsof het de enigste film van de laatste "30 eeuwen" is geweest. Wat een over en weer gepraat : wissel dan e-mailadressen uit of ga samenwonen hé !! Of doe zoals ik: gewoon één keer je statement opschrijven.
Dat er hier zoveel over de film gepraat word zegt al genoeg vind ik 
Drezic
-
- 226 berichten
- 237 stemmen
En dit alles verteld door de ondertussen zeer oud geworden Rose, die - door het vertellen van het verhaal en het wegwerpen van de diamant- eindelijk een hoofdstuk in haar leven kan afsluiten.
Getsie.
Dan begrijp ik je prijzen van de film niet. Als de film ergens geen recht aan deed en het liet afweten is het wel aan waarom de Titanic zo'n bekend stuk geschiedenis is geworden. Sterker nog; de boot en zijn verhaal zijn compleet ondergeschikt gemaakt aan een cliché romantisch verhaal. Dat zou jou als 'scheepvaartagent-expediteur' toch moeten raken.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
.
Dan begrijp ik je prijzen van de film niet. Als de film ergens geen recht aan deed en het liet afweten is het wel aan waarom de Titanic zo'n bekend stuk geschiedenis is geworden.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Wat mij niet beviel aan de film is de enorme voorspelbaarheid ervan. Er moest blijkbaar van alles wat in: een historisch feit, een amerikaanse dosis romantiek, een beetje spanning, een verhaal in een verhaal, lichte (en niet rake) humor.
Mij te pompeus. Zoals hierboven al aangegeven door Drézic: een cliché romantisch verhaal, gebruikt om een historisch feit op te blazen tot een film.
De geluiden van dat zinkende schip vond ik overigens wel erg lekker.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Wat mij niet beviel aan de film is de enorme voorspelbaarheid ervan.
nou voor mij was het een verrasing dat de titanic zonk.

is toch juist mooi van alles wat.
Mij te pompeus. Zoals hierboven al aangegeven door Drézic: een cliché romantisch verhaal, gebruikt om een historisch feit op te blazen tot een film.
De geluiden van dat zinkende schip vond ik overigens wel erg lekker.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
nou voor mij was het een verrasing dat de titanic zonk.

Ik bedoel uiteraard dat het zó ontzettend voorspelbaar is wat er zich allemaal op die boot zou gaan voltrekken.is toch juist mooi van alles wat.
Hmmm dat is juist wat ik zo tegen die grote hollywood blockbusters heb: alles, echt alles moet erin. Waarom geen keuze maken?
toch nog iets positief, maar het was zeker ook voorspelbaar dat er een hoofdrol spelerdood ging?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16494 stemmen
Hmmm dat is juist wat ik zo tegen die grote hollywood blockbusters heb: alles, echt alles moet erin. Waarom geen keuze maken?
Daar ben ik het zekers mee eens!
en even off topic. Ook al kent iedereen de film en de afloop, maar zou je voortaan wel 'spoilertags' willen gebruiken (staan bovenin het menuutje) om de ontwikkelingen in de film onleesbaar te maken voor diegenen die niet gestemd hebben en de afloop niet willen weten. Zeker een nieuwe user?

combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Daar ben ik het zekers mee eens!
ps. kan ook zijn omdat ik rond die tijd smoor verliefd was,
tijdje geleden alweer dat ik de film gezien heb.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Ook al kent iedereen de film en de afloop, maar zou je voortaan wel 'spoilertags' willen gebruiken (staan bovenin het menuutje) om de ontwikkelingen in de film onleesbaar te maken voor diegenen die niet gestemd hebben en de afloop niet willen weten. Zeker een nieuwe user?

Will do! Sorry, inderdaad een nieuwe gebruiker. Mag geen excuus zijn, maar komt hier nu wel goed uit.
. Oude bericht gewijzigd.
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1577 stemmen
Wat mij niet beviel aan de film is de enorme voorspelbaarheid ervan. Er moest blijkbaar van alles wat in: een historisch feit, een amerikaanse dosis romantiek, een beetje spanning, een verhaal in een verhaal, lichte (en niet rake) humor.
Mij te pompeus. Zoals hierboven al aangegeven door Drézic: een cliché romantisch verhaal, gebruikt om een historisch feit op te blazen tot een film.
De geluiden van dat zinkende schip vond ik overigens wel erg lekker.
Ik denk niet dat je had verwacht dat Jack ging sterven...Tenzij je er al over had gelezen ofzo of hem al eerder had gezien natuurlijk...
Want bij een voorspelbare romantische dramafilm zou het eindigen als: en ze leefden nog lang en gelukkig
Lenny_DH
-
- 303 berichten
- 0 stemmen
Lekker makkelijk; ik kies de lijstjes uit waarop de film hoog staat en gebruik die in mijn betoog om de film aan te prijzen.
Voor jouw informatie: op IMDB worden de stemmen ook gefilterd en tellen stemmen van bepaalde lieden meer mee dan anderen. Dus de denigrerende opmerking over 'het gewone volk' kun je uit je omhaal van woorden schrappen. Ook is het opmerkelijke dat ook bij jouw stokpaardje films als citizen kane en the godfather hoog genoteerd staan; dan is het 'gewone volk' toch niet helemaal gek, getuige de noteringen van dezelfde films op zowel IMDB als Moviemeter. En daarbij; als je de mening van 'het gewone volk' niet waardeert moet je niet constant je mening spuien op een dergelijke site als deze.
Daarnaast heb je het telkens over filmkenners terwijl we er toch echt niet omheen kunnen dat deze film zijn grootste succes heeft geboekt door giechelige tienermeisjes.
De IMDB top 250 is inderdaad niet serieus te nemen. Of neem jij een toplijst serieus waarin The Dark Knight op nummer één staat? Daarmee is echt wel alles gezegd over die lijst.
Het kan inderdaad best zijn dat deze film goed aansloeg bij tienermeisjes, maar dat neemt niets weg van de kwaliteit van de film. Deze film deed het trouwens goed bij elk soort publiek (man en vrouw, jong en oud, ...), anders zou het niet de meest succesvolle film aller tijden zijn.
Met filmkenners bedoel ik mensen die zelf films maken of critici die veel kennis hebben over het filmmedium. Hun mening is inderdaad veel meer waard dan die van het gewone volk wanneer we de kwaliteit van een film willen meten. Wanneer we willen weten welke films goed aanslaan bij het publiek (vooral dan jonge mensen van het mannelijke geslacht), kijken we best naar de IMDB top 250. Wat mij vooral interesseert is de kwaliteit van een film, niet zozeer de populariteit. Daarom verkies ik ook de lijstjes van het AFI. Wat Citizen Kane en The Godfather betreft, natuurlijk kan een film zowel populair als kwalitief hoogstaand zijn. Het ene sluit het andere niet uit. Titanic was ook enorm populair ten tijde van de bioscooprelease, maar ondertussen is die populariteit gedaald tot een dieptepunt, zeg maar. Maar dit heeft evenwel niets met de kwaliteit van de film te maken, die is namelijk niet gewijzigd t.o.v. 10 jaar geleden.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Ik denk niet dat je had verwacht dat Jack ging sterven...Tenzij je er al over had gelezen ofzo of hem al eerder had gezien natuurlijk...
Want bij een voorspelbare romantische dramafilm zou het eindigen als: en ze leefden nog lang en gelukkig 
Dus is mijn mening over de voorspelbaarheid hiermee onderit gehaald? Bij lange na niet. Vanaf het eerste moment af is het bijvoorbeeld duidelijk dat zij haar man verlaat voor die eh... Jack. (dat is meteen al net zo duidelijk als het feit dat dat schip zinkt [spoiler niet nodig, lijkt me]. En zo hangt de hele film van feelgood-voorspelbaarheid aan elkaar. Maar de meerderheid van de wereld heeft gelijk, het is immers een enorme kaskraker geweest........
pfan
-
- 263 berichten
- 172 stemmen
Wat ik altijd raar vind is dat er altijd wordt gesuggereerd dat het succes van 'Titanic' vooral gekomen is door dat er veel tienermeisjes meerdere keren naar deze film zijn geweest om Dicaprio te zien. Wat dit succes echt veklaart lijkt mij is, dat er zowel jong als oud naar deze film zijn geweest .
Maar goed, stel dat het wel door deze tienermeisjes komt. Misschien kun je dan ook stellen dat 'The Dark Night' zijn succes wel te danken heeft aan tienerjongens die een aantal keren naar deze film gaan alleen vanwege de Joker. Dáár hoor je niemand over.
Gerelateerd nieuws

'Titanic' verdwijnt binnenkort achter de horizon: 'Cameron laat vakwerk van de bovenste plank zien'

Om deze reden nam James Cameron alleen kleine figuranten aan voor 'Titanic'

Onderzoekers komen met definitief antwoord op brandende 'Titanic'-vraag: 'Had Jack op het vlot gepast?'

Kate Winslet over haar leven na succes van 'Titanic': 'Was behoorlijk onaangenaam, beroemd zijn was verschrikkelijk'
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.501 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties

Forrest Gump
Komedie / Drama, 1994
1.717 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.354 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
drowningevacuationschipbreukicebergverboden liefdeschippanictitanicocean linerepischrich woman poor man gebaseerd op een waargebeurd verhaalliefdetragedieramptragische liefdehistorical fictionclass differencesliefdesaffaireimaxhistorical eventlifeboatstar crossed loverssinking shipsteeragerich snob rampen filmjaren 10sunken ship inspired by true eventsromantic
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








