Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.545.030)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1545030)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Wel opletten. Hij vraagt er zelf om, daarom laten ze hem sterven. Niet omdat hun baan in het gevaar zou komen.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat juist zeer erg. Zeker omdat de man ik kwestie ook nog eens een Messias is die mensen van de ergste ziektes kan genezen. Jammer dat Hanks en kornuiten hun baan boven deze allesgenezer (en mens, en onschuldige) verkiezen en de man gewoon laten sterven
Slappe meuk.
Je kunt het ook zien als een gelijkenis met het leven de JC. Die stierf ook voor de zonden van een ander.
Riddler
-
- 27 berichten
- 1249 stemmen
Ik (Riddler) schreef: Na het zien van de film ben ik inplaats van tegen voor de doodstraf.
Beetje rare redenatie. Je vindt het dus blijkbaar goed dat onschuldige negers geëlectrotuteerd worden.
Heb ik dat gezegd? Ik ben alles behalve een racist. Het was dan ook een ironische opmerking. Helaas is die jou ontgaan.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Ik (Riddler) schreef: Na het zien van de film ben ik inplaats van tegen voor de doodstraf.
Heb ik dat gezegd? Ik ben alles behalve een racist. Het was dan ook een ironische opmerking. Helaas is die jou ontgaan.
Aangezien ik de ironie in jouw opmerking wel snapte dacht ik dat je wel tegen een beetje sarcasme zou kunnen.
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3242 stemmen
Een film waarik lang mee heb gewacht om eindelijk eens te kopen en te bekijken.. onderandere omdat Tom Hanks me in een paar films wat teleurstelde.. maar metzijn rol indeze film ismijn geloof in Tom Hanks helemaal terug.. hij had het gewoon weg niet beter kunnen doen.. een rol vol emotie.. wat hij prachtig heeft gespeeld..
Ook de rest van de cast en natuurlijk in hetspeciaal die grote reus(geen idee watzijn naam is?) deden het allemaal erg goed en wisten ook hun personages op een boeiende manier neer tezetten!
Een film die zeker teweten de 5de plek in de top 250 meer dan verdiend heeft.. vind deze zeker even goed als The Shawshank Redemption.. jammer dat deze regiseur met The Mist een beetje letterlijk de mist in ging...
5 sterren! en een plaats in mijn top 10 wel verdiend!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wel opletten. Hij vraagt er zelf om, daarom laten ze hem sterven. Niet omdat hun baan in het gevaar zou komen.
Dan nog is het helemaal makkelijk om daar dan maar aan mee te werken. Een allesgenezer for crying out loud! Die ook nog eens onschuldig is! En ik vind het ook een te makkelijke keuze van Coffy
Altijd wat problemen gehad met 't plot.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Jij hebt dan ook gemakkelijk praten aangezien je niet het gehele lijden van de wereld op je hoeft te nemen. Een beetje empathie zou geen kwaad kunnen, zoals de bewakers in deze film wél hebben.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Zo lust ik er nog wel een paar. Jij draagt die last toch ook niet? Ik had iig wat meer inspanningen willen zien van die bewakers.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Nee, maar in tegenstelling tot jou begrijp ik de last en wens van Coffey wel.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp de last wel,de wens wel, maar de uiteindelijke keuze niet. Uiteindelijk gaat elk mens dood. Had ie nog een hoop mooie dingen kunnen doen. We moeten allemaal onze last dragen.
BronxTale
-
- 53 berichten
- 0 stemmen
Dit is de kaskraker. Echt een prachtfilm!
yorick9
-
- 21 berichten
- 38 stemmen
Voordat ik deze film begon te kijken verwachtte ik er niet te veel van.. Ik dacht: Het kan toch niet beter zijn dan the Shawshank Redempion.. Dat had ik mis! Ik vond deze film nóg sterker en aangrijpender dan the Shawshank Redempion. Wat een GEWELDIGE film!
OttoO
-
- 29 berichten
- 430 stemmen
Zwaar overschatte film. 'k Heb me op bepaalde momenten mateloos zitten ergeren aan de kritiekloze ophemeling van christelijke natural healing en het typisch Hollywoodiaans moreel manicheïsme. Zonder deze onwaarschijnlijke bullshit zou de film zeer genietbaar zijn geweest.
OttoO
-
- 29 berichten
- 430 stemmen
Zonder hautain te willen overkomen moet het me trouwens van het hart dat mensen die deze film naar de absolute top van de top-250 gestuwd hebben mijns inziens blijkbaar nog nooit echt goeie films gezien hebben. Kijk aub eens verder dan het laatste Hollywood-aanbod uit je plaatselijke videotheek.
Manitobas
-
- 86 berichten
- 0 stemmen
Zonder hautain te willen overkomen moet het me trouwens van het hart dat mensen die deze film naar de absolute top van de top-250 gestuwd hebben mijns inziens blijkbaar nog nooit echt goeie films gezien hebben. Kijk aub eens verder dan het laatste Hollywood-aanbod uit je plaatselijke videotheek.
Nou ja zeg! Zo denk ik over veel andere 'toppers' van films. Maar ik vond dit gewoon een goede film, hield m'n aandacht vast, goed acteerwerk.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Zonder hautain te willen overkomen moet het me trouwens van het hart dat mensen die deze film naar de absolute top van de top-250 gestuwd hebben mijns inziens blijkbaar nog nooit echt goeie films gezien hebben. Kijk aub eens verder dan het laatste Hollywood-aanbod uit je plaatselijke videotheek.
Zonder hautain te willen over komen moet het me van het hart dat mensen die Dumb&Dumber 5 sterren geven mijns insziens blijkbaar nog nooit echt goede film gezien hebben.
En als jij nu denkt van 'goh, waar slaat dat nu weer op' dan zeg ik: weet je ook eens hoe zo'n reactie voelt...
OttoO
-
- 29 berichten
- 430 stemmen
Ik weet dat dit off-topic is maar deze onzin kan ik niet zomaar aan mij voorbij laten gaan. The Green Mile leek mij een tamelijk goeie film maar het is hallucinant om vast te stellen dat hij - nota bene samen met The Shawshank Redemption - tot één der beste films aller tijden wordt gebombardeerd. Iemand die zich - anders dan Jeauhan - niet beperkt tot de mainstream Hollywoodproducties van de jaren 1990/2000 stelt zich de vraag waarom de films van Visconti, Kubrick, Tarkovski en desnoods zelfs Fassbinder en Truffaut zo laag op de lijst zijn afgegleden en het klaarblijkelijk glorieus moeten afleggen tegen de kinderlijke psychologische portretten van Darabont. En wat 'Dumb&Dumber' betreft, ik weet dat die keuze paradoxaal moet overkomen, maar ik vind het persoonlijk de beste komedie die ik ooit gezien heb en heb de punten gegeven binnen dat genre. Het probleem met komedies is natuurlijk dat ze in de verste verte niet aan - zelfs middelmatige - films uit het genre actie/drama/misdaad/oorlog/science-fiction/etc. kunnen tippen en wanneer met deze vergelijking als uitgangspunt hanteert, komedies nooit meer dan pakweg 2,5 ster kunnen krijgen. Tuurlijk is zelfs The Green Mile beter, maar binnen de conventies van het genre komedie blijft 'Dumb&Dumber' voor mij voorlopig onovertroffen. Mocht het criterium van stemming binnen genres verlaten worden voor het criterium van stemming over alle genres heen, dan verdient 'Dumb&Dumber' inderdaad zeker niet meer dan 3 sterren en kan ik het sarcasme van Jeauhan wel onderschrijven.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Ik weet dat dit off-topic is maar deze onzin kan ik niet zomaar aan mij voorbij laten gaan. The Green Mile leek mij een tamelijk goeie film maar het is hallucinant om vast te stellen dat hij - nota bene samen met The Shawshank Redemption - tot één der beste films aller tijden wordt gebombardeerd. Iemand die zich - anders dan Jeauhan - niet beperkt tot de mainstream Hollywoodproducties van de jaren 1990/2000 stelt zich de vraag waarom de films van Visconti, Kubrick, Tarkovski en desnoods zelfs Fassbinder en Truffaut zo laag op de lijst zijn afgegleden en het klaarblijkelijk glorieus moeten afleggen tegen de kinderlijke psychologische portretten van Darabont.
Omdat iedereen persoonlijke redenen en criteria heeft om een bepaalde stem aan een film te geven. Daarnaast heeft iedereen persoonlijke redenen om naar een bepaald soort films te kijken. Hier in het studentenhuis waar ik woon hebben we één ruimte ingericht als 'bioscoop' waar een grote kast met DVD's en een externe harde schijf vol films staat. Belangrijkste daarbij is eigenlijk dat het krat bier leegkomt ter ontspanning en om even los te komen van een hele dag concentreren en studeren, anders wordt je helemaal gek. Als je dan een Kubrick aanzet gaat iedereen andere dingen doen omdat ze puur ter ontspanning films kijken en 'een Hollywood' leent zich daar nu eenmaal beter voor. Maar ik zich kan ik jou wel snappen, hetzelfde heb ik met bepaalde boeken.
Daarnaast ben ik van mening dat een 90/00 Hollywoodfilm op zich niet minderwaardig hoeft te zijn tegenover een Kubrick, Visconti etc. Net zoals de Telegraaf niet minder hoeft te zijn dan het NRC, er werken dezelfde journalisten aan. Ze bedienen alleen ieder een ander publiek en doen dat allebei even goed.
Hier ben ik het niet mee eens. Tuurlijk moeten ze daar, in alle facetten, aan kunnen tippen. Je moet alleen je accenten qua beoordeling misschien iets verleggen, maar dat is gelijk aan het feit dat je bij bijv. s-f of actie meer let op de special effects dan bij een dramafilm, omdat het bij het maken van een komediefilm andere aspecten komen kijken. Zo zou je bij een komedie misschien meer naar de vindingrijkheid of creativiteit/originaliteit kunnen kijken (ik verzin maar iets) Daarnaast hoeft een komedie inhoudelijk per definitie niet minder te zijn dan welke andere film ook. Neem als voorbeeld een cabaretvoorstelling in het theater, waar een serieuze boodschap vaak op een humoristische wijze gebracht wordt.
treeass
-
- 33 berichten
- 94 stemmen
Zwaar overschatte film. 'k Heb me op bepaalde momenten mateloos zitten ergeren aan de kritiekloze ophemeling van christelijke natural healing en het typisch Hollywoodiaans moreel manicheïsme. Zonder deze onwaarschijnlijke bullshit zou de film zeer genietbaar zijn geweest.
Hmmm, is mij helemaal ontgaan. Bovendien wat is er mis met een duidelijke tegenstelling tussen bijv. goed en kwaad in een film? Je hebt immers maar 1,5 tot 2 uur om een verhaal te vertellen en karakters te ontwikkelen (OK, in dit geval 3 uur). In het echter leven is niet altijd alles zo zwart-wit, maar daarom heet het in dit geval ook film
!
5*
voetbalspruit
-
- 5 berichten
- 37 stemmen
Ik heb het boek een paar weken geleden gelezen, en het beviel me wel. Weet iemand of de film nog steeds zo goed is als hier wordt beweerd, wanneer je al weet hoe die afloopt?
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Ik heb het boek een paar weken geleden gelezen, en het beviel me wel. Weet iemand of de film nog steeds zo goed is als hier wordt beweerd, wanneer je al weet hoe die afloopt?
Ach ja, dat verschilt per persoon denk ik. Ik heb de film meerdere malen gezien en vind hem elke keer even goed ook al weet ik hoe het afloopt. Dus dat zal het verschil niet maken. Of de film jou kan bekoren zal daarom denk ik van andere dingen afhangen...
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Wat heeft Frank Darabont een superfilm afgeleverd! Een film, vol treurigheid en ook humor, die je doet nadenken. De karakterrollen worden perfect neergezet. Een film die je zonder twijfel meerdere keren kunt zien.
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2515 stemmen
Zwaar overschatte film. 'k Heb me op bepaalde momenten mateloos zitten ergeren aan de kritiekloze ophemeling van christelijke natural healing en het typisch Hollywoodiaans moreel manicheïsme. Zonder deze onwaarschijnlijke bullshit zou de film zeer genietbaar zijn geweest.
Mee eens 
Zonder hautain te willen overkomen moet het me trouwens van het hart dat mensen die deze film naar de absolute top van de top-250 gestuwd hebben mijns inziens blijkbaar nog nooit echt goeie films gezien hebben. Kijk aub eens verder dan het laatste Hollywood-aanbod uit je plaatselijke videotheek.
Das dan wel weer verwaand 
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7296 stemmen
Hanks geeft sjeu aan dit clichématige gevangenisdrama dat, net als bij Shawshank, verrassend sterk uit de hoek komt. Goed, met name door het, vaak verguisde, einde.
neforce
-
- 111 berichten
- 80 stemmen
SUPER goeie film!
Goed acteer werk, uniek en ijzersterk verhaal,
met de nodige speelduur.
Kortom, voor een volledige zaterdagavond, een topper!
Rickgoedkoop
-
- 24 berichten
- 161 stemmen
gister nog eens gekeken,prachtige film goed acteer werk.deze film verdient gewoon 5 sterren.
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








