Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 149 minuten / 174 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Malta / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ron Howard
Met onder meer: Tom Hanks, Audrey Tautou en Ian McKellen
IMDb beoordeling:
6,7 (484.897)
Gesproken taal: Engels, Frans, Latijn en Spaans
Releasedatum: 18 mei 2006
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Da Vinci Code
"Seek the truth"
In Parijs loopt professor Robert Langdon een afspraak mis met de conservator van het Louvre omdat die kort daarvoor is vermoord. Langdon is de belangrijkste verdachte, ook al omdat de man vóór hij stierf zijn naam op de grond heeft geschreven. Hij beseft dat de conservator aanwijzingen heeft achtergelaten die alleen hij kan ontcijferen: symbolen die verwijzen naar de werken van Da Vinci. Geholpen door een agente maakt Langdon zich uit de voeten en begint de speurtocht naar het motief voor de moord en naar de betrokkenheid van het Opus Dei. Want met name de katholieke kerk zit niet op de oplossing te wachten. Ondertussen zitten de politie en de moordenaar hen op de hielen...
Externe links
Acteurs en actrices
Robert Langdon
Sophie Neveu
Sir Leigh Teabing
Captain Bezu Fache
Silas
Bishop Manuel Aringarosa
André Vernet
Rémy Jean
Lt. Collet
Jacques Saunière
Video's en trailers
Reviews & comments
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
@eRCee: tja, zelfs al steek je eenn vollédig fictief verhaaltje in elkaar, dan nog is een stevige research wel gepast. Wat zou Eco zijn mocht hij zijn research niet zo grondig uitvoeren? Maar daarom bestaat pakweg baudolino nog niet, al had dat perfect gekund. Is het niet een beetje stom om af te gaan op de mening van een auteur?! Je kan van Brown toch niet verwachten dat hij gaat zeggen 'och het is allemaak onzin' wanneer hij een dergelijke hetse kan intketenen. Dat is hetzelfde als een auteur die tégen zijn eigen product van leer zou trekken. Tenslotte moeten we er wel op wijzen dat het helemaal niet zo onwaarschijnlijk is dat mensen een aantal zaken daadwerkelijk gaan geloven uit dit boek, enerzijds vanwege de 'mythe christus' maar anderzijds ook omdat het bij velen -via dit entertainment-product- is gaan dagen dat het Vaticaan gebaseerd is op propaganda, leugens, herschrijven van de geschiedenis, etc.
@speedy23: vanzelfsprekend moet je wél gekwalificeerd zijn om je hierover te kunnen uitspreken; de persoon van christus is een historisch personage en moet dus aan historische studie onderworpen worden. Het is net CHRISTUS waarover we veel tot alles 'van horen zeggen' hebben vernomen, dus jà, enige twijfel en kritische kijk is absoluut op zijn plaats.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
@speedy23: vanzelfsprekend moet je wél gekwalificeerd zijn om je hierover te kunnen uitspreken
Ik heb mij enkel en alleen uitgesproken over een geplaatst bericht en NIET over het geloof of iets anders.
Je trekt de boel uit zijn context. 
Ben jij dan wél gekwalificeerd om je hierover te kunnen uitspreken?
chuxiej
-
- 2 berichten
- 19 stemmen
Het boek is puur fictie, maar het lijkt me wel normaal dat je reageert als iemand allemaal negatieve leugens over jou gaat rondvertellen en daar dan nog miljoenen mensen mee kan bereiken...
Waar baseer je dit op?
aegron
-
- 4030 berichten
- 1278 stemmen
Waar baseer je dit op?
Het belangrijkste boek waarop dan brown zicht beroept is al een poos geleden ontleed en bleek niet te kloppen (de bronnen van dat boek waren verzonnen). Verder is het niet controleerbaar. (ik kan ook voor de nachtwacht gaan staan en zeggen dat die ene figuur stiekem een vrouw is en dat dat eigenlijk de vrouw van rembrandt is die een afstammeling is van Jezus, en dus geneest je van al je kwalen als je maar aan de nachtwacht likt).
Het is een conspiracy theory, oftewel niet weerlegbaar, moeilijk te controleren en smeuige details. Succes verzekerd (vergelijk aerea 51, rosswell, men in black, atlantis, etc)
catweasel
-
- 1571 berichten
- 963 stemmen
Het belangrijkste boek waarop dan brown zicht beroept is al een poos geleden ontleed en bleek niet te kloppen (de bronnen van dat boek waren verzonnen). Verder is het niet controleerbaar. (ik kan ook voor de nachtwacht gaan staan en zeggen dat die ene figuur stiekem een vrouw is en dat dat eigenlijk de vrouw van rembrandt is die een afstammeling is van Jezus, en dus geneest je van al je kwalen als je maar aan de nachtwacht likt).
Het is een conspiracy theory, oftewel niet weerlegbaar, moeilijk te controleren en smeuige details. Succes verzekerd (vergelijk aerea 51, rosswell, men in black, atlantis, etc)
Helemaal mee eens! Als je door middel van een boek als
de Da Vinci code je geloof verliest, stelde het toch al niets voor!
Ik heb het boek gelezen toen er nog niet zo veel aandacht aan werd geschonken. Ik vond het toen een aardige Thriller, die snel wegleest. Niets meer en niets minder.
Moviestar
-
- 821 berichten
- 0 stemmen
Helemaal mee eens! Als je door middel van een boek als
de Da Vinci code je geloof verliest, stelde het toch al niets voor!
Ik heb het boek gelezen toen er nog niet zo veel aandacht aan werd geschonken. Ik vond het toen een aardige Thriller, die snel wegleest. Niets meer en niets minder.
Ja precies! Catweasel ik ben het volkomen met je eens, het is gewoon een goed boek wat lekker wegleest en ik kijk al uit naar de film maar verder interesseert het me vrij weinig.
Jasp
-
- 20 berichten
- 128 stemmen
Kijk toch wel uit naar deze film, maar wat wil je met zo'n cast.
Erg benieuwd of t uberhaupt nog spannend/boeiend te maken is als de halve wereld t boek al gelezen heeft en dus de clue al kent.
Fugu
-
- 9 berichten
- 23 stemmen
Verder is het niet controleerbaar. (ik kan ook voor de nachtwacht gaan staan en zeggen dat die ene figuur stiekem een vrouw is en dat dat eigenlijk de vrouw van rembrandt is die een afstammeling is van Jezus, en dus geneest je van al je kwalen als je maar aan de nachtwacht likt).

Leonard Shelby
-
- 38 berichten
- 289 stemmen
Het belangrijkste boek waarop dan brown zicht beroept is al een poos geleden ontleed en bleek niet te kloppen (de bronnen van dat boek waren verzonnen). Verder is het niet controleerbaar. (ik kan ook voor de nachtwacht gaan staan en zeggen dat die ene figuur stiekem een vrouw is en dat dat eigenlijk de vrouw van rembrandt is die een afstammeling is van Jezus, en dus geneest je van al je kwalen als je maar aan de nachtwacht likt).
Je verklapt hier toch niet de plot van De Rembrandtcode he? 
Montorsi
-
- 9736 berichten
- 2388 stemmen
Ach, jongens, dat het verhaal van Brown aan alle kanten 'lekt' lijkt me duidelijk. Het gaat erom dat het verhaal heel goed verzonnen is, en hij er bakken met geld mee heeft verdient. Nu deze film eroverheen, die me overigens goed lijkt, gezien de trailer die ik heb gezien..
Ben benieuwd. Hoewel ik niet veel films in de bioscoop bekijk ben ik wel van plan deze te gaan bekijken, al duurt het nog een paar maandjes..
markiemark1981
-
- 26 berichten
- 83 stemmen
Trailer zag er prima uit, maar ben benieuwd of het ook allemaal goed uitgewerkt is, want dat gebeurt niet vaak met boeken die verfilmd worden
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
In het Brabants Dagblad van vandaag:
Brown voor rechter over Da Vinci Code
Londen - Random House, uitgever van de gigaseller 'De Da Vinci Code' staat maandag in Londen terecht op beschuldiging van plagiaat. Dan Brown zou het idee dat Jezus een kind had, hebben gestolen uit het boek 'The Holy Blood and the Holy Grail' uit 1982. De schrijvers zeggen dat grote delen uit hun werk zijn gebruikt voor 'De Da Vinci Code'.
Mocht Random House verliezen, dan kan de première van de film in mei niet doorgaan. Bovendien moet het boek dan direct uit de winkels.
Dus nog even afwachten of deze film uitgebracht zal mogen worden.
Stephan
-
- 7897 berichten
- 1390 stemmen
Mocht de rechtzaak door Brown worden verloren, gooien ze er wel een hondertal miljoenen tegenaan om het af te kopen. Everybody has a price...
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Er is altijd wel iemand die 'plagiaat' roept als iets succesvol is. En zelfs als het waar zou zijn, het concept van Brown werkte dan een stuk beter en als Brown het toegeeft en dat andere boek de rechten verkoopt aan Random House, dan is er toch vrij weinig aan de hand? Bovendien, dan halen ze het uit de schappen, dan hebben alsnog miljoenen mensen dat boek gelezen. Maar waarom moet de film dan afgebroken worden?
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2861 stemmen
Maar waarom moet de film dan afgebroken worden?
Het lijkt me dat ze dan rechten hebben verkocht van iets wat ze eigenlijk helemaal niet bezitten, of iets in die trend....
kos
-
- 46747 berichten
- 8893 stemmen
En zelfs als het waar zou zijn, het concept van Brown werkte dan een stuk beter
.
Big_bazznizz
-
- 162 berichten
- 349 stemmen
Ik ben erg benieuwd, het boek was in ieder geval erg goed. Misschien is het verhaal wel beter voor een boek dan voor een film, maar je weet het nooit.
Hanne
-
- 133 berichten
- 381 stemmen
Het lijkt me een hele goeie film, de trailer vond ik al heel indrukwekkend! Ik heb er zin in!:P
Beek
-
- 73 berichten
- 232 stemmen
Ik hoop niet dat deze film het boek gaat verkrachten.. Het boek was echt geweldig de film hopelijk ook!
gotti
-
- 14086 berichten
- 5911 stemmen
Ik gok op een verkachting met wederzijdse goedkeuring. Zie het nog steeds somber in...
Beek
-
- 73 berichten
- 232 stemmen
Ik gok op een verkachting met wederzijdse goedkeuring. Zie het nog steeds somber in...
IK vrees het ook..
Beek
-
- 73 berichten
- 232 stemmen
Slechter dan het boek kan het vast niet worden.
Slecht?? Misschien dat je je in de maling genomen voelt door veel zaken die Dan Brown al feiten interpreteerd en die het niet bleken te zijn.. Maar het boek is niet slecht geschreven, alles klopt eraan het is een top thriller!
Witch-king
-
- 230 berichten
- 411 stemmen
Ik ben niet zo'n bijbels aangelegd, ik vind het gewoon niet meer dan een mythe. Maar iedereen moet zelf weten waar hij in gelooft, daar doe ik echt niet moeilijk over, mijn vriendin is ook katholiek, maar ik maak me er niet druk om. Dus als iemand anders dat wel doet, dan is dat zijn/haar probleem, niet het mijne. Iedereen denkt anders over de bijbel, maar ook over dit boek. Ik ken mensen die zeggen, dat kàn gewoon niet kloppen. Maar ik laat het in het midden, ik zeg niet dat het klopt, ik zeg ook niet dat het niet klopt, ik vond het gewoon een goed boek, net zoals een ander boek van Dan Brown, het Bernini Mysterie, wat ik eigenlijk leuker vind dan dit boek.
Maar goed, wat ik wil zeggen is dat iedereen een eigen mening heeft en dat je dat moet accepteren en respecteren, wat die mening ook is.
aegron
-
- 4030 berichten
- 1278 stemmen
Slecht?? Misschien dat je je in de maling genomen voelt door veel zaken die Dan Brown al feiten interpreteerd en die het niet bleken te zijn.. Maar het boek is niet slecht geschreven, alles klopt eraan het is een top thriller!
Hoezo niet slecht geschreven? Het leest als een hollywood-popcorn thriller. Alles komt precies toevallig op zijn pootjes terecht. De kleindochter is toevallig cryptoloog, Langdon is toevallig in Parijs, de kleindochter blijkt ook nog eens de afstammeling van Jezus te zijn. De geleerde is te cliché voor woorden, idem dito de inspecteur van de politie. Alle personages lijken van bordkarton.
Nogmaals, als je een goede thriller wilt lezen over dit soort complottheorieën ga dan de slinger van fouceault lezen in plaats van dit soort bagger.
Beek
-
- 73 berichten
- 232 stemmen
Hoezo niet slecht geschreven? Het leest als een hollywood-popcorn thriller. Alles komt precies toevallig op zijn pootjes terecht. De kleindochter is toevallig cryptoloog, Langdon is toevallig in Parijs, de kleindochter blijkt ook nog eens de afstammeling van Jezus te zijn. De geleerde is te cliché voor woorden, idem dito de inspecteur van de politie. Alle personages lijken van bordkarton.
Nogmaals, als je een goede thriller wilt lezen over dit soort complottheorieën ga dan de slinger van fouceault lezen in plaats van dit soort bagger.
Ik wens je veel plezier met je slinger. Ik hang wel slingers op in huis en vermaak me prima met de boeken van Dan Brown. Zoals het Juvenalis Dilemma het Berninie misterie en de Delta deceptie! Vooropgesteld het zijn zeker goede thrillers pak er bijvoorbeeld een aantal recensies bij van mensen uit het literaire wereldje. Aan die mening hecht ik meer waarde dan aan iemand die een bepaald boek beter vind dan het andere...
Stephan
-
- 7897 berichten
- 1390 stemmen
... dit soort bagger.
Ahhaa... dáárom worden er 40 miljoen exemplaren van verkocht. Maakt Het woeden der gehele wereld toch nog kans in jouw visie...
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Er werden alleen zo veel exemplaren verkocht, omdat het een onderwerp heeft die iedereen wel aanstaat.
''The Da Vinci Code'' is zo een onderwerp waar je heel veel van hoort en niet alles van weet. Ik begrijp dan wel dat zulke films het goed doen in de bios.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen snakken naar godsdienstige films, en dan maakt het niet uit of het bagger is of niet.
koreaan
-
- 256 berichten
- 643 stemmen
Ben zeer benieuwd naar deze film, helaas heb ik het boek niet gelezen maar het is zo'n succes. Goddienstige onderwerpen zoals deze interesseren mij wel.
Kom maar op die Da Vinci Code
Gerelateerd nieuws

Mysteryklassieker 'The Da Vinci Code' met Tom Hanks vrijdagavond op televisie

Blockbuster 'The Da Vinci Code' en zijn vervolgen verschijnen binnenkort op Netflix

Bekende thriller 'The Da Vinci Code' met Tom Hanks vanavond te zien op televisie

De zes best beoordeelde films die in februari op Netflix belanden
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties

Earth
Documentaire, 2007
501 reacties

The Butterfly Effect
Sciencefiction / Thriller, 2004
2.407 reacties

Captain Phillips
Biografie / Actie, 2013
479 reacties

V for Vendetta
Thriller / Actie, 2005
1.156 reacties
Gerelateerde tags
parijs, frankrijkholy grailchristendommonnikgebaseerd op boekzurich secret societylouvre museumheresymona lisa (la gioconda)freemason samenzweringpentagramtombcatholicismcryptologisticonography albinosect
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










