The Da Vinci Code (2006)

Mystery / Thriller
149 minuten / 174 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Audrey Tautou en Ian McKellen

In Parijs loopt professor Robert Langdon een afspraak mis met de conservator van het Louvre omdat die kort daarvoor is vermoord. Langdon is de belangrijkste verdachte, ook al omdat de man vóór hij stierf zijn naam op de grond heeft geschreven. Hij beseft dat de conservator aanwijzingen heeft achtergelaten die alleen hij kan ontcijferen: symbolen die verwijzen naar de werken van Da Vinci. Geholpen door een agente maakt Langdon zich uit de voeten en begint de speurtocht naar het motief voor de moord en naar de betrokkenheid van het Opus Dei. Want met name de katholieke kerk zit niet op de oplossing te wachten. Ondertussen zitten de politie en de moordenaar hen op de hielen...

avatar van Betamax
Na het lezen van het boek valt deze gewoon tegen.
Boek liep er goed en de film loopt gewoon niet.
Veel trage en onsmanehangende stukken.
Hij duurde eigelijk gewoon te lang.

avatar van Near_Dark
Deze had ik al anderhalf jaar liggen om bekeken te worden maar stelde dat telkens opnieuw uit omdat ik werd afgeschrikt door de lange speelduur van 2u47 minuten, maar dat hadden wel meer mensen voor zo te lezen

Aangezien er een soort vervolg uitgekomen is in de cinema ( Angels & Demons (2009) ) voelde ik me verplicht om hem eindelijk eens een kans te geven,
zo gedacht zo gedaan

Wel, het is me serieus tegengevallen
Hoezo? - zou je kunnen denken - alles is toch prachtig in beeld gebracht, er zijn schitterende flash-back's in verwerkt over het Oude Rome en de Middeleeuwen en dan is er nog die oorstrelende muziekale score !

Dit alles kon niet verhinderen dat ik de eerste 100 minuten vrij ongeïnspireerd, wat zeg ik..?, soms zelfs ronduit saai vond.
Het laatste uur heeft gelukkig veel goed gemaakt, dan kwam er eindelijk de nodige afwisseling met zelfs een erg emotionele scène in die kerk, waar Sophie te horen krijgt wie ze werkelijk is...

6/10, op het randje, want ik dacht hem eerst een 5/10 te geven
maar het laatste uur heeft veel goed gemaakt
Deze wil ik echter nooit meer terugzien, hij duurt véél te lang en is té oninteressant verfilmd

Filmsite : http://www.sonypictures.com...

Horrorfreak12
verrassend goede film ondanks al die lagere scores

spanning en onverwacht is deze film zeker

het enige minpunt is wel dat er veel info voorbij komt en het moeilijk te begrijpen is soms

De Da Vinci code is al weer een paartjes oud, en onlangs is er alweer een nieuwe film verschenen: het Bernini mysterie. Toch heb ik hem laatst weer, voor de 4e keer, gezien en ik was niet teleurgesteld.

Het verhaal uit het boek is grotendeels gelijkgebleven, op een paar kleine puntjes na. Dit is alvast een goed begin aangezien het boek een groot succes was. Maar hier komt ook een minpunt om de hoek kijken: de complexiteit van de film. Al de uitleggen zijn, zeker als je hem voor het eerst kijkt, niet goed te volgen. Ik heb hem dus voor de 4e keer gekeken, en ik lees nu ook het boek erbij maar anders had ik dingen niet begrepen.

Dat alles zo ingewikkeld is blijft jammer, maar de uitleg is voor het verhaal erg belangrijk en kon dus niet weggelaten worden. Wel is, denk ik, zo goed mogelijk geprobeerd het duidelijk te maken, bijvoorbeeld door de prachtige filmpjes.

De locaties zijn gewoon goed. De acteurs zijn een pluspunt. Tom Hanks(forrest gump, saving private ryan) is erg degelijk en een goede Robert Langdom. Audrey Tautou(amélie) vond ik extra leuk maar de beste speler die een pluim krijgt voor zijn acteren is Ian McKellen. Ik heb genoten van zijn vertolking van Sir Leigh Teabing en de uitspraak: 'The French can not be trusted!' zal ik nooit meer vergeten.

Over het algemeen is de Da vinci code dus een goede film. Voor mij heeft hij nog een extra streepje voor door de geschiedenis delen, iets wat ik voor de rest alleen nog maar heb teruggevonden in national treasure 1 en 2. Vandaar de zeer verdiende 5 sterren.

avatar van Near_Dark
Masker schreef:

Als je als kijker wordt verondersteld om extra info vanuit het boek toe te voegen om de film beter te laten uitkomen ben je als regisseur niet goed bezig me dunkt

avatar van Karl van H.
Kom nou, zo'n bolwerk van complexiteit is The DaVinci Code nu ook weer niet. De heilige graal is geen graal maar de bloedlijn van Christus: er loopt dus nog ergens een nazaat rond. Huppa, in één zinnetje uitgelegd waar de hele film om draait.

Near_Dark schreef:

Misschien heb ik me hier wat te sterk uitgedrukt: de film is goed te begrijpen, ook als je hem voor de 1e keer ziet. Een paar kleine details en uitleg wordt alleen in het boek wat duidelijker en meer gegeven en als je de film vaker ziet (vond ik) werd het duidelijker:

Vaker zien en het boek lezen is dus niet nodig, maar ik vond het wel fijn omdat je een beter beeld krijgt.

Karl van H. schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het is niet de ingewikkeldste film aller tijden en je hoeft geen historicus te zijn om het te begrijpen,maar ik vond hem ingewikkelder dan de meeste films door de vele informatie en uitleg.

avatar van JTV-kijker
Ik had persoonlijk toch meer verwacht van de Da Vinci Code. Ze willen veel te snel gaan met het verhaal. Tom Hanks lost al die supermoeilijke raadsels even snel op als dat ze gekomen zijn. Op mijn dvd hoes neemt de mona lisa de helft ervan in, maar dat schilderij speelt toch totaal geen belangrijke rol in het verhaal...
En dan overal die gekke gelovige moordenaar die daar rondloopt. Ik werd er echt moe van, van al die carchases en die moordenaar die zo nu en dan even opduikt en voor spanning moet zorgen denk ik. Ondanks de vele raadsels, waren vele dingen echter ontzettend voorspelbaar zoals: Robert opent te cryptex, dat die vrouw de nazaat van Jezus was, leek mij ook al heel lang duidelijk, alleen het feit dat Tom Hanks het zo serieus uitsprak, moest ik bijna lachen hoe belachelijk het verhaal eigenlijk was.
Ik wil best het boek wel eens lezen. Een kameraad van mij vertelde dat het boek anders en beter is dan de film.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Interessante film , waarbij je vooral je aandacht moet bij houden. Minpunt is wel dat het iets te lang duurt allemaal, maar ja het gaat hier dan ook over een zeer uitgebreid onderwerp dus ergens wel logisch....

avatar van dutchtuga
Een zeer aangename verrassing. Howard is (m.u.v. een stel van zijn eerdere films) mijn regisseur totaal niet en ook hier is alles filmisch degelijk en weinig bijzonders, maar wat is dit toch een lekker script! Ik bevond mij middenin een vlotte game vol spannende raadsels en de aandacht is geen seconde verslapt. Het boek zelf nooit gelezen, maar wat wordt er toch een heerlijk loopje met het christendom genomen . Prima thriller die audiovisueel weinig opzienbarend is, maar geweldig vermaak biedt. Zelfs Tom Hanks wist mij niet te irriteren. Ik kijk zowaar uit naar Angels & Demons.

avatar van eefke123
Ik vond dat laatste stuk een beetje te lang maar voor de rest een goede film, zeker waard om eens te kijken of herbekijken.

probeerde hem net te kijken, maar na een kwartier uitgezet. Kan aan mij liggen, maar het lijkt me een ongelooflijk saaie film.

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film, maar ik vond de 2de wel mooier.

avatar van -M-
-M-
Super film. Ik heb 'm meerdere keren bekeken, het onderwerp spreekt mij erg aan. Het vervolg is wat mij betreft iets minder. Beide films raad ik zeker aan.

avatar van MaxiJazz
je kunt van alles denken van deze film maar die eindmuziek blijft briljant.Da Vinci Code Einde

avatar van Freckles
Wat een verschrikkelijke poster!

Kijkt wel lekker weg. Goed acteerwerk, leuk verhaal, je moet de film wel volgen. Soms wat voorspelbaar. Daarin vond ik Angels and Demons toch wat beter.

avatar van MaxiJazz
Freckles schreef:
wat boeit de poster nou weer.dat mensen zich daar druk over maken

avatar van Psolitsa
Redelijke film... Helaas wat te langdradig en hij haalt het idd niet bij het boek, hoewel dat ook zo afgezaagd is geworden om te zeggen. ( Maar in vele gevallen wel waar, helaas).
Ja..wat moet ik ervan zeggen.. Het is vooral erg langdradig allemaal. Gelukkig speelt Tom Hanks erin, dat redt het toch wel.
Nee, liever het boek voor moi.
(De soundtracks van de film en de muziek tussendoor vind ik dan wel weer een pluspuntje!)

avatar van Psolitsa
Freckles schreef:
Wat een verschrikkelijke poster!

Zeker ! straalt niks uit.

avatar van Donkerwoud
Op filmgebied is maart 2010 maar treurig voor mij, het enige interessante wat ik heb gezien is deze overdreven gehypte matigheid. Veel gelul, weinig inhoud. Het helpt ook niet mee dat ik de schokkende theorie allang eens had gehoord. Blijft er een erg slappe hap over, met als enige lichtpuntje die gekke priester. Tom Hanks zet zijn gebruikelijke standaard-amerikaan neer, weinig acteerwerk vereist.

avatar van Zizzo
Blijft een mooie film, ondanks dat ik het allemaal onzin vind. Het verhaal, mysterie, muziek en sfeer is erg goed neergezet. Zeker de moeite waard om eens te kijken

avatar van Maykel_vM
MaxiJazz schreef:
wat boeit de poster nou weer.dat mensen zich daar druk over maken

waar mensen zich druk over maken.........

avatar van deLeeuw
Inderdaad, waar mensen zich druk om maken. Want wat een VERSCHRIKKELIJKE poster!!

avatar van Carealot Carrot
deLeeuw schreef:

Mij maakt de poster ook niks uit. Maar het blijft een slechte film.

avatar van Al DeNiro
Mensen die DaVinci niets vonden, vergelijken teveel met boek of konden het verhaal niet helemaal volgen denk ik.

Dit is toch een geweldige film.

Onderwerp, verhaal en de mysterie is zeer interessant.

De zoektocht naar de ''heilige graal'', de flashbacks naar verleden en de muziek is ook uitstekend gedaan.

avatar van scumrules
Vind ik een slecht argument DeNiro. Het is toch logisch dat je de film met het boek vergelijkt? En als je dat doet kom je op de logische conclusie dat de verfilming het niveau van het boek bij lange na niet haalt. De film staat wel, en het is ook wel een leuke film, maar bij een 2e kijkbeurt kon deze film mij absoluut niet meer interesseren, juist doordat er teveel uitgelegd wordt wat minstens irritant is als je het boek hebt gelezen.

avatar van Cinemaniak
Deze film kijkt gewoon lekker weg. Angels & Demons en DaVinciCode zijn voor mij van precies hetzelfde niveau. Voor Hanks is dit denk niet helemaal op het lijf geschreven.

avatar van joeriL
Deze film is een groot cliché; constant irritante bombastische muziek, overdreven grootsheid, matig uitgewerkt verhaal, vergezocht einde.