Friday the 13th Part 2 (1981)

Alternatieve titels: Vrijdag de 13e Deel 2 | Friday the 13th - Part II

Horror

geregisseerd door Steve Miner
met Amy Steel, John Furey en Kirsten Baker

Inmiddels 5 jaar later betrekt een groep studenten een zomerkamp vlak bij het beruchte Crystal Lake Camp voor een opleiding tot zomerkamp-begeleider. Op een avond gaat een gedeelte van de groep feesten in een lokale bierhal, de thuisblijvers daarentegen worden geconfronteerd met een onbekende maar uiterst gevaarlijke psychopaat.

Reinbo
Wat was hier onder de maat aan vergeleken met deel 1?

Reinbo schreef:
Wat was hier onder de maat aan vergeleken met deel 1?
Ja ik weet niet. Ik vond deel 1 gewoon beter. Deze verhaallijn pakte me gewoon niet.

avatar van sinterklaas
Het vervolg komt weer op hetzelfte neer als deel 1. We zien wel eerst even hoe het met Alice uit deel 1 afloopt en vervolgens beginnen we weer een nieuw verhaal. Weer een groepje jongeren die gaan feestbeesten in het bos en dit keer gaat Jason Voorhees er helemaal op eigen houtje op af en beginnen er weer slachtoffers te vallen. Het einde komt trouwens ook verdacht veel ophetzelfte neer als die einde van deel 1. Zou dit nou zo 6 delen doorgaan? Nouja, we zullen het zien.

In iedergeval weer een vermakelijk vervolg. Oohja, ook de meiden waren erg hot!

avatar van m1chel
Hey Sint, rij niet stilletjes mijn huisje voorbij

@M1chel, dan zou ik je aanraden de reeks niet meer te volgen want dit deel is eigenlijk nog best knap

avatar van m1chel
Ik heb de reeks helemaal gezien,maar dit vond ik wel een van de minste

SlasherMovieMan
ook het vevolg is helemaal top hoor!!

movie-edje
Vond het een prima vervolg, in deze deel krijgen we nu echt met Jason te maken!

De spanning, en het dreigend gevoel zit er wel in.

Heerlijk genoten van deze vervolg, die mij ledergeval niet gaat vervelen.

avatar van Friday the 13 th
Voor de tweede keer gisteren gezien en ik blijf mijn score behouden.

Kan qua spanning en engheid natuurlijk het eerste deel niet evenaren. Dit komt deels omdat de mysterie een beetje weg is, we weten immers met wie we te doen hebben. Het duistere kampsfeertje uit het eerste deel met de afgelegen hutjes is ook een stuk minder. In de eerste film zat bovendien ook iets meer vaart.

Maar toch is dit een leuke wegkijker. Ik moet zeggen er is veel moeite gedaan is om de moorden zo origineel mogelijk te maken (die jongen aan de boom, de jongen in de rolstoel met de machete in zijn hoofd, die dan nog eens van de trappen gaat). Ook leuk dat de link met het eerste deel zeer goed weergegeven wordt. De scène met Adrienne King uit het eerste deel was een formidabele start. Soms komt de film wel wat knullig over, zoals die beelden die vervagen, maar voor de rest een prima deel. Hoofdpersonage Ginny deed het ook goed.

Ik heb alle delen uit de Friday The 13th reeks gezien. Voor de nieuwsgierigen, ik kan de reeks aanbevelen tot en met deel 4. Hierna is de koek echt op en hebben de makers gezocht naar nieuwe gegevens die eigenlijk niet echt leuk meer zijn (in de ruimte, resurrection...).

neysen1985
deel 1 blft de beste in d e reeks, maar friday the 13th part 2 is ook gewoon een top horrorfilm.

avatar van Beertje45
Niet slechter dan deel 1, maar Jason wordt pas echt eng met zijn hockeymasker. Sterke opening en de film brengt nog regelmatige schrikmomenten teweeg, iets wat later op de reeks toch stilaan zou verdwijnen. De onverwachte terugkeer van Jason naar het einde, vond ik nou wel niet zo onverwacht. desalnietemin vermaak.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Pulppisser.

Wanneer men in Hollywood een succesformule heeft wordt een cinematografische melkkoe bij voorkeur doorgemolken. Met een rauwe uier als gevolg. Dat die vervolgens alleen nog maar meer pulp ‘uitpist’ ligt met name aan de melkende boer. In dit geval Stephen Miner, die na zijn bemoeienissen met deel 1 zichzelf liefkozend Steve begon te noemen.

De regisseur die Cunningham verving deed dat gelukkig met dusdanig veel ‘klasse’ dat het gemis niet als zodanig werd ervaren. Ook Miner wist een aardige zomerkamp-slasher neer te zetten. Deze herhalingsoefening blijkt tevens een van de leukere uit de belachelijk lange serie. Ook het driedimensionale deel drie nam de regisseur voor zijn rekening.

Goed.

avatar van ibendb
Ik ga nu kijken, maar de bioscooptrailer ziet er echt bespottelijk uit.

avatar van ibendb
De film was best goed.
Het nieuwe van Friday the 13th is er nu wel af, maar daardoor is de film niet minder vermakelijk. Dit is een heerlijk stukje pulp. Wat ik wel jammer vind is dat je Jason nergens echt ziet. (behalve op het einde). De kills zijn ook minder creatief. Een mooie 3*.

avatar van mikey
ibendb schreef:
De kills zijn ook minder creatief. Een mooie 3*.
Aantal (bijzonder creatieve) kills komen uit Twitch of the Death Nerve AKA A BAy of Blood. Van M. Bava (de heilige).

avatar van Dopke
Vlotte film maar te vlot bij de moorden. Die hadden allen 5 a 10 sec langer mogen duren zodat de horror van de personages (bijv. meer angst, meer geschreeuw) en het grafisch explicieter was geweest (bloed meer laten stromen, naschudden vanwege de naald die zojuist door je hersenpan is gestoken, daadwerkelijk zien dat de speer door de lichamen gaan in plaats van suggestief gedoe). Dat gedeelte viel me namelijk bij het eerste gedeelte juist zo mee.

Veel beter dan het eerste matige deel die vrij saai was.
Deze film is gelukkig een stukje vlotter dan het vorige deel, dit deel keek wel aardig lekker weg en de kills zijn ook goed gedaan.
Toch betwijfel ik nog om de rest van de 'vrijdag de 13den te gaan zien.

avatar van Tall man
Voor mij net iets beter dan deel 1. Het is hier weer de perfecte campy sfeer, spannende muziek en de heerlijke kills. Jason mag hier eindelijk aan het werk gaan en daar wordt gelijk goed gebruik van gemaakt. Ondanks dat het acteerwerk soms onder de maat is heeft het mij niet gestoord en is het misschien wel sfeerverhogend in een campy 80's horrorfilm. Ook de intro maakt al gelijk een goed begin aan dit 2de deel.

het enige kleine nadeel vind ik het lange eindgevecht met Jason. Die was gewoon net iets te lang. Maar verder een prima vervolg op deel 1.

avatar van DBTim
Minstens zo leuk als het eerste deel. Begin krijg je nog een terugblik op het eerste deel, daarna wordt de overlevende uit het eerste deel vermoord. Daarna is het de beurt aan de nieuwe gezichten die niet al te lang worden ingeleid. De nieuwe moorden beginnen dus al vrij snel en dat is een pluspunt. De speelduur is precies lang genoeg om je te blijven entertainen. Het is natuurlijk allemaal veel van hetzelfde, maar het blijft gewoon vermakelijk om te zien

avatar van misterdhdh
heb nooit het origineel gezien maar ken het verhaal wel. eigelijk is het verhaal bijzaak en draait het in deze films allemaal om de spanning. spanning is er voor het grote deel van de film en dat vind je in weinig andere film. origineel is het nu niet meer, maar mensen vergeten dat deze film 30 jaar oud is. origineel vind ik de moorden niet, maar wel vermakelijk. naam jason is ook schitterend gevonden, van mij mocht hij ook wel in deze film zijn hockymasker ophebben, in plaats van die zak. vind dat masker wel nog akeliger. mooie meisjes, veel schrikmomenten, ben kapot geschrokken toen die kat in het begin van de venster naar de kamer sprong, ook erg schrikken was jason op het einde uit dat. . de makers kunnen wel overweg met schrikmomenten en met spanning. ook leuk zijn die constante sisgeluiden, en die ademhaling. leuke muziek, zeer vermakelijk, maar ben benieuw of ik na 10 friday the 13th films dit nog steeds vind. einde duurde iets te lang. de achtervolging bleef maar duren. is toch altijd bijna hetzelfde. Marta kober is trouwens zeer mooi in deze film.

3.5/5

avatar van GrobbekuikenXL
Prima sequel die ietsje minder is dan part one. Ik vind Jason juist erg koddig met die zak op het hoofd, broekpak en hooivork. Maar hockeymasker natuurlijk toffer. Moordscenes schijnen allemaal ingekort te zijn dus wie weet komt er nog eens een nieuwe versie van uit. Muziek van Manfredini blijft fantastisch.

avatar van GrobbekuikenXL
Gisteren weer eens bekeken. Het begin is eigenlijk best wel vreemd. Aangezien Jason in het bos woont , hoe weet hij dan waar Alice woont ? Lijkt mij stug dat zij gezellig daar in de buurt is blijven wonen en ik zie Jason ook niet met het hoofd van zijn moeder in de bus stappen, of zo. Maakt verder niet uit natuurlijk. Is maar een film. Friday the 13th part 2 (2013) gaat in augustus draaien in USA.

avatar van GrobbekuikenXL
Bericht hierboven klopt niet. Kreeg link waarin dat te lezen was maar is niet waar. Ze zijn er wel mee bezig maar niets concreets. Stond ook ergens dat nieuwe film zich in de winter zou afspelen. Jason on ice !

avatar van psycholamp
Die is er al, als short.

avatar van Metalfist
These kids smoke better dope than I do

Het eerste deel van de Friday the 13th reeks was gisteravond een succes en we besloten om het tweede deel er ineens maar achter te gooien. Ik vroeg me af hoe ze het eigenlijk gingen flikken om hier een vervolg aan te breiden (iedereen was er dan ook van overtuigd dat Jason vele jaren geleden was verzopen in het meer) maar Hollywood zou Hollywood niet zijn mocht er geen manier worden gevonden waarmee ze dit euvel konden oplossen. Sequels hebben meestal de naam slechter te zijn dan zijn voorganger maar ik hoopte dat dat nu nog niet het geval ging zijn.

En dat is het ook niet. Ik heb de indruk dat de reeks hier op MovieMeter wat minder beoordeeld wordt dan bijvoorbeeld een Halloween of Nightmare on Elm Street maar het is zijn status voor mij in ieder geval tot nu toe al waard. Het was oorspronkelijk helemaal niet de bedoeling dat er nog vele vervolgen gemaakt gingen worden maar door Jason toch te laten overleven kon er een nieuwe killer opstaan in Camp Crystal Lake. Een leuke, doch makkelijke, opzet en het resulteert weer in een vermakelijke film. Alleen wat jammer van het abrupte einde. Paul wordt meegesleurd door Jason maar verdwijnt dan uit de film om niet meer terug gezien te worden en opeens is het dag en wordt Ginny in een ambulance gedragen. Echt zonde eigenlijk want voor de rest heeft dit tweede deel een interessante opzet. Zeker omdat dit eens een film is waar de gebruikelijke blondine, hier natuurlijk Ginny, eindelijk eens haar hersens weet te gebruiken in plaats van de gehele tijd te staan gillen totdat ze afgemaakt wordt. Ze doet dat nog af en toe (wanneer Paul is aan het vechten met Jason staat ze er maar bij als een zak patatten) maar de ingeving om zich voor te doen als Jason's moeder viel bij mij in goede aarde. Voor de rest weer dezelfde summer camp sfeer die ook al zo goed aanwezig was in deel 1 dus op dat gebied niets op aan te merken.

Valt wel op dat er voor veel meer bloot is gegaan dan in het eerste deel. De kleren die Kirsten Baker draagt kun je amper nog kleren noemen maar dat is nu eenmaal iets dat bij het genre hoort en mij hoor je niet klagen. Wel leuk om een paar bekende koppen uit het vorige deel te zien. Heerlijk ook dat er ineens komaf wordt gemaakt met Alice. Wel op aandringen van Adrienne King want die werd continu gestalkt door een geobsedeerde fan en wou eigenlijk liever niet meer acteren. Betsy Palmer keert ook nog even terug en ook Walt Gorney als Crazy Ralph is even te zien. Deze keer geen Tom Savini in het make-up departement maar gelukkig zijn de kills nog altijd van een hoog niveau. De machete kill op die knul in de rolstoel of de double kill van Jeff en Sandra, het is leuk om te zien. Deze keer krijgen we ook veel meer Jason te zien maar het stak me een beetje tegen dat hij enorm klungelig is. Een killer die van een stoel afvalt, voor mij had dat niet gehoeven. Ben in ieder geval benieuwd hoe ze zijn personage in de vele vervolgen gaan uitwerken.

Erg aangenaam vervolg dat op een aantal punten mist (onder andere de knulligheid van de killer) waardoor ik hier niet dezelfde score als aan zijn voorganger kan geven. Door de vermakelijke kills en de iets betere personages, voornamelijk Ginny, komt de film toch echter erg dicht in de buurt. Op naar deel 3!

Deel twee van deze serie is saai en stom. Na verluid hadden de producenten meer dan het dubbele aan budget vergeleken met het eerste deel, maar dat is eerlijk gezegd aan weinig dingen te zien. Lange saaie stukken waarin we met legio totaal niet terzake doende dialogen te maken krijgen, en is dan eindelijk een moord is alles zo ongeveer weggeknipt, of gebeurd buiten beeld.
Weinig spanning behoorlijk stompzinnige karakters en als enige lichtpuntje Amy Steel. Haar lekkere kopje had ik wel vaker willen zien. Vond haar in April Fools Day ook goed. Deze film is verder waardeloos. 1,0

avatar van frolunda
De spannende camera voering,enkele prima schrik effecten en de bloedstollende muziek van Manfredini maken Friday the 13th part 2 een goede slasher die een waardig vervolg is op het onovertroffen origineel.Niets verrassends maar zeer vermakelijk.

avatar van mikey
Ik vind dit deel veel beter dan het origineel. Sterker nog, samen met deel 4 vind ik deel 1 het saaist.

avatar van Mac Hammer Fan
Heb deze film ooit gezien in de bioscoop in de jaren 80 en bij vergelijking met de DVD is er duchtig geknipt bij deze laatste.
Dat bewijst ook deze bron: Friday the 13th Part 2 (1981) - Alternate Versions - IMDb
Alleen als er een blu-ray bestaat met al die gore scenes intact wil ik upgraden.
Voor zover ik info heb bestaat deze niet, dus ...
Rewind @ www.dvdcompare.net - Friday The 13th Part 2 AKA Friday The 13th Part II (Blu-ray) (1981) alleen R-rated
Wie zag de uncut version?

avatar van Beertje45
Mac Hammer Fan schreef:
Voor zover ik info heb bestaat deze niet, dus ...
Wie zag de uncut version?
Heb ook de gewone DVD versie waarin geknipt werd.