Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Vuurbeker

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Mike Newell
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry gaat samen met zijn vrienden Ron en Hermelien naar het WK Zwerkbal. Helaas loopt dit evenement mis doordat een groep volgelingen van Voldemort, ook wel Dooddoeners genoemd, door het veld paradeert. Er zijn gelukkig geen gewonden of doden, maar de kans dat Voldemort gaat terugkeren wordt wel steeds groter... Op Zweinstein is er een ander evenement; het Toverschool Toernooi. Hierin moeten drie kampioenen van drie verschillende toverscholen drie gevaarlijke opdrachten voltooien om de Toverschool Trofee te winnen. Deze drie kampioenen worden door de Vuurbeker gekozen. Hij kiest Fleur Delacour van Beauxbatons, Viktor Krum van Klammfels en Carlo Kannewasser van Zweinstein. Echter, de Vuurbeker spuwt nóg een naam uit; Harry Potter...

avatar van finitio
Op deel 1 en 2 na de beste harry potter film tot nu toe.

avatar van Movie Jim
Fantasie vol 4de deel uit de reeks Harry Potter. gewoon supermooi.

avatar van SchinkenKäse
Geweldig, fantasievol, en geweldige special effects, ik heb hier echt veel plezier aan beleefd ook aan de flashbacks, en de avonturen

4.0

avatar van Albus Dumbledore
Zo, ik zag dat ik hier nog geen recensie had neergepent, terwijl ik dat toch graag voor Harry Potter doe. Toevallig heb ik heel de Potter reeks recent nog gezien, dus een recensie schrijven zal prima gaan.

Harry Potter and the Goblet of Fire
Over het algemeen:
Vanaf het moment dat de film opent worden we al meteen in de duistere sfeer die Mike Newell neerzet gezogen. De muziek is plotseling ook een stuk duisterder en in de eerste vier minuten word er al iemand vermoord, ook al is dat maar een Dreuzel. Vervolgens word het tempo er flink ingehouden, wat ik toch lichtjes wel jammer vind. We krijgen niet de Dursleys te zien en Harry is meteen al bij zijn beste vriend Ron Weasley. Samen met de hele Weasley familie en Hermione Granger gaat Harry naar het WK Quidditch, waar het tempo niet word losgelaten. We krijgen de wedstrijd niet eens te zien en vervolgens komen Voldemorts volgelingen de boel even verstoren. Die scène is prima verfilmd, erg spannend ook.
Het volgende moment zitten we alweer bijna op Hogwarts, waar het Toverschool Toernooi door Albus Dumbledore word aangekondigd. Het tempo vertraagt dan gelukkig weer wat en dan word de film naar een erg hoog niveau gedragen, vind ik. Mike Newell weet de tienersfeer echt geweldig neer te zetten. Hoe ze elkaar uitlachen, met elkaar stoeien, grappen maken, stoer doen, kletsen in de les, aantrekking door meisjes. Gewoon geweldig! Ook onze drie hoofdrolspelers, Emma Watson (Hermione Granger) Daniel Radcliffe (Harry Potter) en Rupert Grint (Ron Weasley) doen het erg goed en worden merkbaar steeds beter.
Maar dan gaat het even mis. Ik heb de boeken gelezen en daarin is Albus Dumbledore een kalm, rustig personage met een goed gevoel voor humor. In sommige scènes in deze film is hij echter precies het tegenovergestelde. Harry Potter fans zullen wel weten waar ik het over heb. Dumbledore schreeuwt, is wild en chagrijnig. Sommige scènes zijn dan wel weer erg goed (zoals de Dropbijtertjes, later in de film).
De film blijft op een hoog niveau. De ruzie met Ron is erg leuk om te zien, weer iets origineels en de eerste opdracht heeft verbluffende special effects. Er zit leuke humor in en het is geweldig om te zien hoe het Bal word voorbereid. (McGonnagal: Take me on my waist. Ron: Were? ) Hier bewijst Newell weer dat hij erg goed weet hoe tieners met elkaar omgaan. De jongens willen niet dansen, terwijl de meisjes erg opgewonden zijn. Ook het bal zelf is heerlijk om te zien. Ik vind dat Rupert Grint en Emma Watson een leuke chemie hebben in hun personages. Die twee zijn echt geweldig (Ron: He's too old. Hermione: So that's wat you're thinking! He's to old?. Ron: Yeah, that's what I'm thinking. Hermione: Ron, you spoilt everything!)
Vervolgens gaan we door naar de tweede opdracht, weer geweldige special effects en tot slot naar de derde opdracht. Deze is echt heel erg spannend in beeld gebracht en word gevolgd door de finale. Ralph Fiennes als Lord Voldemort. Absoluut geen miscast, die man doet het super. Erg spannende en goed geacteerde scène en als je dan eindelijk denkt dat de spanning voorbij is, dan heb je het mis. Alastor Mad-Eye Moody (die overigens geweldig word gespeeld door Brendan Gleeson) blijkt toch meer geheimen te hebben dan je had gedacht.
Het was weer een geweldige Potterfilm. Ik vind dat ze de juiste dingen uit het boek hebben geknipt, behalve het begin, dat had net iets langzamer mogen gaan, dat was echt een samenvatting van het begin van J.K. Rowlings boek. Michael Gambon als Dumbledore was niet super, alhoewel sommige scènes toch wel te pruimen waren.

Regie:
Heel erg goed. Mike Newell zette een duistere sfeer neer en wist de chemie tussen de tieners goed op te bouwen, dat deed hij erg goed.

Muziek:
Vind ik toch wel de minste muziek van alle Potters tot nu toe. Hij was nog wel best mooi, maar die van John Williams en Nicholas Hooper vind ik beter.

Acteerprestaties:
Heel erg goed gedaan. Vooral de volwassenen en met name Ralph Fiennes. Ook de kinderen (of ja, tieners zijn het nu) deden het ook best goed.

Conclusie:
Ik vond dit de beste Harry Potter film. Toch wel op de voet gevolgd door Order of the Phoenix en Prisoner of Azkaban. Geen perfecte Albus Dumbledore deze keer en iets mindere muziek, maar wel weer een betere regie, lekker duister, goede acteerprestaties en toch wel voor het grootste deel de juiste dingen uit het boek geknipt.

Cijfer van een schaal van 1 op 10: 8.9
Cijfer hier op moviemeter: hele kleine 4,5.
*9e plaats in mijn persoonlijke top 10*

(Harry Potter film top 5):
1. Harry Potter and the Goblet of Fire (8.9)
2. Harry Potter and the Order of the Phoenix (8.8)
3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (8.7)
4. Harry Potter and the Chamber of Secrets (8.4)
5. Harry Potter and the Philosopher's Stone (8.3)

avatar van Mochizuki Rokuro
Tot nu toe nog steeds een stijgende lijn in de Potter films (vrees op basis van verhalen wel dat dit wel de beste was). Gelukkig gekozen voor een vrij lineair (en voor niet ingewijden) begrijpelijk uitwerking, waarin de CGI voornamelijk ondersteunend is en er niet al te veel zijpaden worden bewandeld.

persoonlijk vind ik dit de beste harry potter film. Hier is mijn top 5:
1. Harry Potter and the Goblet of Fire
2. Harry Potter and the Chamber of Secrets
3. Harry Potter and the Philosopher's Stone
4. Harry Potter and the Order of the Phoenix
5. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Ik hoop trouwens echt dat HP 6 beter is dan HP 5

avatar van Don MN
Ik blijf erbij dat ik ze ver vooruit vind gaan, begrijp me niet verkeerd ik ben ook helemaal weg van 1&2.

1. Harry Potter and the Order of the Phoenix
2. Harry Potter and the Goblet of Fire
3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
4. Harry Potter and the Philosopher's Stone
5. Harry Potter and the Chamber of Secrets

Mooie recensie Albus. De transformatie van misvormde baby naar menselijk lichaam is prachtig.

funland schreef:
Ik hoop trouwens echt dat HP 6 beter is dan HP 5

Ookal vond ik 5 zeer goed, hoop ik dit ook.

avatar van Staaajn_
Don MN schreef:

1. Harry Potter and the Order of the Phoenix
2. Harry Potter and the Goblet of Fire
3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
4. Harry Potter and the Philosopher's Stone
5. Harry Potter and the Chamber of Secrets

Ookal vond ik 5 zeer goed, hoop ik dit ook.

ik vond HP 3 wel even goed als HP 5 , ik kan eigenlijk niet kiezen welke de beste is maar ik hoop ook wel dat de 6de héél goed gaat zijn.

avatar van ILDIB
Wat zijn die harry potter films toch matig. Er gebeurd helemaal niets in de films. Tis vooral visuleel gestoeld, maar de effect vind ik meestal te kinderachtig. In de boeken waarschijnlijk prachtig, maar de films schieten gewoon veel te kort. Hermelientje was ronduit irritant in deze en Rons gestuntel wordt er niet beter op. Nee, matigheid alom.

avatar van Ninto
Dwaalt nu af van het normale Harry Potter concept... iedereen is ineens geil en ongesteld. Maar... ik heb nu alleen de eerste 80 minuten gezien, dus ik kijk hem eerst af voordat ik m'n conclusie en cijfer geef.

avatar van Ninto
Veranderde in het laatste gedeelte toch nog in een spannende film.

avatar van Elineloves
Deze film heb ik altijd de minste van allemaal gevonden, maar hoe dan ook blijft hij goed. Zelf sprak het hele verhaal me niet echt aan, maar het einde was natuurlijk verrassend en spannend. Vandaar de 4*

LEIDENAAR187
Ik zal bij elke harry potter film dezelfde recensie neerzetten,ik geef ze namelijk allemaal hetzelfde cijfer en dezelfde recensie...

Leuke film,vermakelijk en goed verhaal,goede special effects,leuke karakters,gewoon een goede film.
Maar niks bijzonders.

Ik hou van dit genre,en als ik nog jonger was dan +- 13 had ik waarschijnlijk een 5 gegeven,maar nu is het gewoon toch iets teveel voor kinderen.
Ja het is ook vermakelijk voor volwassenen,maar niet voor waar ik van hou.

Ik vind het nergens eng,of echt spannend,geen leuke one-liners,nergens grof,nergens luguber of hard,amper iemand die sterft en als het gebeurt niet bruut,het is kindvriendelijk,en dat mag,maar daardoor stijgt het voor mij nergens naar een hoger niveau..

avatar van Stephanovic
Mochizuki Rokuro schreef:

Cursief gedrukte is juist hetgeen ik mis, in de boeken droom ik gewoon helemaal weg, de film vind ik daar slechts een slap aftreksel van.

Pastichio Rocker
***Ik heb de boeken nooit gelezen dus ik beoordeel de film alleen op de film, en niet hoe het zich laat vergelijken met de boeken.***

Matig filmpje deze Harry Potter. Ik had telkens een gevoel van deja vu. Ook een deel van de magie van de eerste drie delen ontbrak. Veel te slordig en rommelig opgebouwd.

Mike Newell vertrouwt daarnaast te veel op CGI maar laten grote steken vallen bij het vertellen van het verhaal. Sommige randpersonages zoals Snape, Hagrid, Malfoy en Minerva verschijnen maar even in beeld, om daarna voor de rest van de film te verdwijnen. Het verhaal zelf loopt ook niet al te soepel, en je kunt een vrachtwagen parkeren in de plotgaten. Er wordt bv. niet verteld wat ze precies in dat bos deden toen ze het lijk vonden, en de aanval van de dooddoeners in het begin wordt ook verder niet uitgelegd. En zo zijn er nog wel een aantal dingen waar je grote vraagtekens bij kunt plaatsen.

Verder draait het alleen maar om die wedstrijd lijkt het. Dit was toch een school? En het einde is precies zoals alle andere Potterfilms: 'goh, alweer iemand die de kluit belazerd en zich voordoet als iemand anders!' Verzin eens wat nieuws joh, want dit wordt te voorspelbaar! Het stuk met de draak was overigens wel leuk, maar hieruit blijkt dat Potter eigenlijk gewoon een valsspeler is.

De acteerprestaties waren trouwens ook niet om over naar huis te schrijven, en al die liefdesperikelen tussen Harry, Ron en Hermoine kwamen niet erg overtuigend over. Hermoine was verreweg het irritantste, met een pruilende Ron als goede tweede. En Harry zelf blijkt uitgegroeid te zijn tot een vervelend zeurderig mannetje met totaal geen lef in zijn donder. Cuaron wist dit allemaal toch een stuk beter te brengen en te balanceren. De leukste performances komen van topacteurs Brendan Gleeson (MadEye), Miranda Richardson (Rita Skeeter) en Ralph Fiennes (Voldemort).

Hopelijk is de volgende HP van David Yates wat beter, want dit vond ik helemaal niks. Wellicht leuk en vermakelijk voor de kids, maar voor mij de slechtste van de vier die ik heb gezien.

avatar van Dragonslayer
Deze HP-film lijkt idd bedoelt te zijn voor mensen die het boek gelezen hebben,

Daar kunnen de makers van de films niks aan doen, als ze het verhaal uit het boek te veel gaan veranderen gaan de lui die het boek gelezen hebben (zoals ik) weer zeuren.

Harry Potter and the Goblet of Fire
Na vele kijkbeurten ook voor deze een recensie. 'Goblet of Fire' is meer een fantasyepos dan een familiefilm. Weinig grappige momenten, onzichtbaarheidsmantel ontsnappingen of frappante lessen. De film richt zich alleen op de hoofdzaak: het toernooi, begrijpelijk, maar is dat voldoende?

Harry's zomer begint voor het eerst niet bij zijn oom en tante, maar bij Ron, waar de familie zich verplaatst naar het WK Zwerkbal. Een geweldige creatie, waar deze film vol van zit, het schept een geloofwaardig sfeertje. Lang wachten op de terreur van de Dooddoeners hoeft men niet, erg chaotisch en netjes verzorgt zijn de scènes op dat terrein. Gelukkig is Yates zo slim geweest om ons in 'Order' van die KuKluxKlan-hoedjes te ontdoen, dat zag er dom uit.

Het verhaal is nauwkeurig gevolgt en lijkt me soms een beetje warrig voor de niet-lezer, toch zal de onthulling op het einde wel een aangename verassing zijn, een 'aha'-moment. Het toernooi is echt fantastisch verfilmd, de Hungarian Horntail vond ik een imposante verschijning en de opnames onder water en de zoektocht in het doolhof erg spannend, terwijl ik al wist wat ging gebeuren. Voor het meest indrukwekkende stukje toverkunst moet de kijker tot het einde wachten. Wat geven ze Heer Voldemort een waardige herijzenis, waarop een volmaakt duel volgt. De effecten zijn van hoog niveau.

'Goblet' weet qua spel echter minder te brengen dan zijn voorgangers, de kampioenen vond ik gewoon slecht acteren, met Radcliffe voorop. Natuurlijk zijn de nieuwkomers geweldig, Gleeson als Moody en een geweldige Fiennes als Voldemort, maar het is toch zwak dat Harry nu minder overtuigt dat voorheen. Belachelijk is het feit dat Perkamentus haast agressief is, terwijl de man de rust zelve zou moeten zijn. Het zijn maar tien seconden, maar hoe haal je het in je hoofd. Ook mis je de humor die in de voorgaande delen de films iets extra's wist te geven.

Gelukkig weten voldoende spanning en sensatie in dit vol tovenarij overgoten vierde deel en de mooie muziek van Boyle de zwakkere puntjes in een duister hoekje zetten. Het was voldoende om een goede Potter af te leveren.

avatar van lagaiske
Net het 2 de deel uit de dvd box gezien.
Ook deze film is meer dan behoorlijk.
Al vond ik het eerste deel net iets beter.
Op naar de 3 de.

lagaiske schreef:
Net het 2 de deel uit de dvd box gezien.
Ook deze film is meer dan behoorlijk.
Al vond ik het eerste deel net iets beter.
Op naar de 3 de.

Dit is deel vier.

avatar van lagaiske
Don MN schreef:

Dit is deel vier.

Ja zo blijkt achteraf.
Ik heb deze dvd box 2 de hands op de kop kunnen tikken.
Ik ben de dvd's beginnen kijken zoals ze in de box zaten.
Stom van me.
Ik heb ze als volgt bekeken:Deel1--deel4--deel2--deel3.
Spijtig.

avatar van Don MN
Je verbaasde je zeker over de lichamelijke transformatie die Harry steeds onderging.

avatar van Akkiej
Echt geweldige harry potter film. Beste van alle 5 tot nu toe. Vooral het einde is geweldig, de terugkeer van voldemort! Superfilm!

avatar van ma_ris
Van dit deel ook zeker wel genoten, mooie film

Net als de eerste 3, is dit ook weer een mooie film.
Vooral visueel worden de Harry Potter-prenten steeds beter, maar ook het acteren wordt nog steeds beter naargelang de jonge acteurs ouder worden.
Ik heb van dit 4de deel net zoveel genoten als van de eerste 3, en ik vermoed dat dat met de volgende filmen niet anders gaat zijn.

avatar van DVD-T
"Dark and difficult times lie ahead. Soon we must all face the choice between what is right and what is easy."

Een iets mindere film dan Prisoner of Azkaban, maar nog steeds erg genietbaar. Cuaron maakt plaats voor Mike Newell, en er is weer een beetje een andere input op het het verhaal van the boy who lived.

Newell slaagt er meteen in om een erg donkere sfeer neer te zetten, nog donkerder dan in de voorganger. Versterkt door niet de traditionele Harry Potter Theme, maar een ander muziekstuk van Doyle, dompelt de regisseur je meteen onder in een heerlijke duistere en mysterieuze sfeer. De muziek vond ik trouwens erg goed in deze film, en vult meteen de sfeer van de beelden aan. Toch wordt je op het laatst wel een beetje flauw van steeds tegen mos/schimmelgroene beelden te kijken. Voor de rest ziet het er visueel wel erg goed uit. De cameratrucjes zijn hier niet meer aanwezig, maar het geheel wordt weer erg sterk in beeld gebracht. De visual effects zien er ook fenomenaal uit. De magie is ook weer volop aanwezig. Meer spreuken, nieuwe spreuken, een onderwater landschap, een draak en nog veel meer.

Verhaal technisch is het wat minder. Newll vertelt een heel rommelig verhaal, zonder echt heel diep in te gaan op een aantal gebeurtenissen die wel erg belangrijk voor de film zijn. Erg jammer want deze plotholes trekken de film wel wat naar beneden. Misschien voor de mensen die het boek hebben gelezen geen probleem, maar de mensen die nog nooit een Potter boek hebben aangeraakt kunnen weinig met sommige momenten. De Tri Wizard Tournament is nooit even interessant om te volgen, en is lange tijd zelfs even uit beeld verdwenen door een bal. Erg leuke scène is dat waarbij ik toch wel een aantal keren heb moeten lachen. Het einde was weer een beetje van hetzelfde, maar net als in deel drie weer erg goed. Mooi staaltje magie wordt in beeld gebracht als Harry en Voldemort met elkaar strijden.

Helaas doet Newell ook weinig met de nieuwe karakters. Zo kon ik bijv geen enkel gevoel krijgen bij de dood van Diggory omdat je hem als kijker niet echt kent. Barty Crouch en Crouch Jr. word ook wel heel weinig over verteld. Het beste karakter is Alastor "Mad Eye" Moody, fantastisch gespeeld door Brendan Gleeson. Ook Ralph Fiennes doet het geweldig. Jammer dat een aantal karakters wat meer naar de achtergrond zijn gedrukt, maar ook lweuk dat sommigen wat meer tijd krijgen. Fred en George zijn gewoon erg leuk, en ook Longbottem krijgt hier een wat grotere rol in. Mooi shot ook als hij heel bedroefd voor zich uit staat te staren voor het raam na de cruciatus vloek. Mij gaf het een beeld dat hij iemand is die iets zwaars meedraagt in zijn hart . Dumbledore is ook weer erg goed, en Gambon bewijst opnieuw dat hij de juiste man is om hem te spelen. Hoe hij zijn karakter vormgeeft spreekt mij opnieuw erg aan.

Visueel meer dan goed, helaas laat het verhaal technisch wederom wat afweten Newell creëert wel een film die gewoon erg vermakelijk is, maar echter het geheel niet altijd even interessant houd. De ontzettend sterke climax tilt de film dan wel weer naar een hoger niveau. Ook mooi is het wat ingetogen einde

avatar van Manifest
Ik vind dat Harry Potter en Hermione goed bij elkaar passen,
niet Hermione en Ron

hier kan ik echt dagen van wakker liggen... och ik probeer toch maar te slapen

avatar van JDSsmetje
Men zegt dat de Harry Potter films geen kinderfilms zijn. Dat zegt Mike Newell, producers e.d, maar ik vind dit toch nog altijd kinderachtig, voorspelbaar, clichévol, kortom de foutjes waaraan ik me erger.

avatar van JDSsmetje
Robert Grint heeft nu mexicaanse griep.

Artikel

avatar van jumpstylemovie
Ook al gemeld bij The Half-Blood Prince, JDS.
Er is ook al bekend gemaakt dat hij er weer helemaal bovenop komt.

avatar van Dragonslayer
Ik heb alle films nog eens bekeken. In deze film viel me op dat het heerlijke zweinstein gevoel verdwenen is. In deel 4 en 5 lijkt het alsof alles wat er maar weggehaald kon worden uit het verhaal weggelaten is. Er lijkt dan juist meer aandacht aan de special effects besteed te zijn.