The Deer Hunter (1978)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Cimino
met Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep

Roger Thornhill schreef:
Grappig, op het moment dat ik dit bericht over een bepaalde scène wil plaatsen zie ik dat mijn voorganger daar juist ook op heeft gewezen, en ironisch genoeg is dat de énige scène in de hele film die ik eigenlijk anders zou willen zien. Wanneer Steven en Angela tijdens hun bruiloft samen uit een glas met twee kelken [dat blijkt dus een kandelaar te zijn, zie ik] drinken met de waarschuwing dat ze niet mogen morsen, zijn ze na afloop opgelucht omdat hun rituele dronk goed is afgelopen – maar de kijker heeft in een expliciete close-up al gezien dat er wat wijn op Angela's jurk is gelekt. (Merkwaardig trouwens dat geen der andere aanwezigen dat heeft opgemerkt.) Zo is de kijker al voorbereid op het noodlottige vervolg van de film. Zelf vind ik het storend dat die aanwijzing op zo'n bepaald niet subtiele wijze in de film is verweven: de toeschouwer wordt via die close-up als het ware met z'n neus op de hint gedrukt (en wordt zo heel didactisch door de regisseur aan het handje meegenomen) in plaats van het in een medium-shot zelf te mogen opmerken (waardoor hij iets meer behandeld zou zijn als een volwassene die zelf wel kan uitmaken wat belangrijk is en wat niet).
        Aan de andere kant, dit is toch bedoeld als een publieksfilm, en hoe groot is het risico dat deze aanwijzing bij een minder nadrukkelijke presentatie aan een groot deel van de toeschouwers zou zijn ontgaan? Maar ja, misschien is dat ook niet eens zo'n ramp, want wat voegt zulk kunstmatig symbolisme nou eigenlijk aan zo'n film toe...
        Hoe dan ook, dit is wat mij betreft de enige steen des aanstoots van een film die jaren in mijn top-tien aller tijden heeft gestaan. Eén van de weinige films waarbij ik het onmogelijk droog kan houden, en Christopher Walken heb ik sindsdien nooit meer in welke rol dan ook kunnen zien zonder meteen te kijken of er in zijn ogen weer gekte op de loer zou liggen (hoewel hij gelukkig geen slachtoffer van typecasting is geworden en een prachtige carrière heeft gehad).

Ja het was misschien inderdaad nog beter geweest als dit detail meer op afstand zou zijn geweest dan in een close-up. Om het dan op te merken moet je meer zoeken naar de hint en laat de regisseur dit meer open. Dat ben ik wel met je eens.

Aan de andere kant is geen enkele film perfect en zitten er altijd wel wat puntjes in die verbeterd "Hadden" kunnen worden.

avatar van Roger Thornhill
Helemaal waar, en het is ook het kenmerk van een grote film dat zulke minimale oneffenheidjes niets afdoen aan de grootheid van het geheel. Maar ja, dit is nou eenmaal zo'n fragment dat me elke keer nèt even opvalt...

avatar van jumpstylemovie
Fijne 70's film met DeNiro en Walken goed op dreef. Ook leuk om Meryl Streep eens te zien in een rol als deze. Ik las hier dat de bruiloft scene te lang duurt. Ik had daar zelf niet zoveel problemen mee. Ik vond vooral de russian roulette scene in Vietnam snel gaan. Ik dacht dat de hele film zich in die hut zou gaan afspelen vanaf dat moment maar na 10 minuten is het al mooi geweest. Het verhaal neemt een andere wending die lekker wegkijkt maar eerlijk gezegd leek alles erg snel te gaan op het einde en was vroeg ik mij af waarom personages zo impulsief handelde. Ik was niet overtuigd van hun beweegredenen.

avatar van Piratje
Heel veel oorlog maken we niet mee.

Ooit de film jaren geleden gezien en genoten.
Vooral van het spel dat achter de schermen van zo'n oorlogsgebeuren voorvalt.

De vriendschap, romantiek en tijdverdrijf overheersen het oorlogsgeweld.

Een zeer spannende film waarvan ik me nog duidelijk de Russische roulette herinnerde.

Spijtig dat Amerika zich als overwinnaar wil voordoen met beelden die rechtstreeks met de gevechten niets te maken heeft.
Een heel sterkse cast en vertolking, prachtige beelden van armoedig volk, de natuur...
Een enorm lange film van meer dan 3 uur. Maar waard. Je kunt geen minuut missen en laat echt bedenkingen na.
Vandaag voor de 3de keer gezien en nog sterker genoten.
Verleden jaar Juni gezien. Blijft een prachtvertolkte topper.
Vooral die Russische roulette gaf de doorslag.
Een topper die verdient van binnen de top 100 te staan, ook al is de film van 1976.

Heb mijn score tot de max verhoogd. 5,0 punten.

Piratje schreef:
Heel veel oorlog maken we niet mee.

Ooit de film jaren geleden gezien en genoten.
Vooral van het spel dat achter de schermen van zo'n oorlogsgebeuren voorvalt.

De vriendschap, romantiek en tijdverdrijf overheersen het oorlogsgeweld.

Vandaag voor de 3de keer gezien en nog sterker genoten.
Verleden jaar Juni gezien. Blijft een prachtvertolkte topper.
Vooral die Russische roulette gaf de doorslag.

Heb mijn score tot de max verhoogd. 5,0 punten.

Mooie opsomming. Sluit me erbij aan.
Ik vind die Russische roulette op het eind ook erg aangrijpend trouwens, als Mike weer terug naar Saigon gaat om Nicky op te zoeken en dan uitdaagt voor een nieuw duel met alle gevolgen van dien.

Alleen "ook al is de film van 1976" bedoel je hiermee dat hij dan is gemaakt? Want hij is op 8 december 1978 in premiere gegaan.
En mij maakt het niet uit of een film oud of nieuw is. Kwaliteit is tijdloos en met blu-ray valt genoeg te restaureren. Films uit die tijd en zelfs daarvoor zijn op film geschoten en qua resolutie+detail valt daar meer dan genoeg uit te halen. Je kunt ze zelfs opnieuw in de bios met HD presenteren.

avatar van tommykonijn
Mijn 1500e stem gaat uit naar The Deer Hunter. Het is een film waarvan ik de poster kende, maar verder inhoudelijk geen benul van had wat voor iets het zou zijn. Ik kreeg de film dan ook voor mijn verjaardag als zijnde een verrassing en ik was wel benieuwd wat dit zou gaan worden.

Ik had er zin in, maar mijn enthousiasme werd wel wat getemperd nadat ik hier al reacties las over een saaie en lange bruiloftscène en een veel te overgewaardeerde film in zijn geheel. Uiteindelijk maar het beste gehoopt, en ik ben blij dat ik 'm gezien heb. Ik vond het namelijk een tamelijk interessante film. De personages worden op een uitgebreide, maar wel doeltreffende, wijze geïntroduceerd. De eerder genoemde, gevreesde, bruiloft, vond ik eerlijk gezegd een leuk stuk. Het beroemde momentje 'met de wijn op de jurk' is mooi gevonden, maar sowieso vond ik het geen storend tafereel. Het droeg er wel aan bij dat je met de personages gaat meeleven doordat je ziet wie ze zijn. De filmlocaties in Pennsylvania zijn overigens ronduit prachtig. Vooral die shots van de bergen waren bij vlagen verbluffend.

Vervolgens schakelt de film over op eeen aantal gruwelijke beelden in Vietnam. Zenuwslopend. Ik heb er geen ander woord voor. Echt scènes waarbij ik het soms moeilijk vond om te kijken. Het valt wel op dat we weer vrij snel terug in de VS zijn. Mooi hoe wordt overgebracht dat de sfeer veranderd is in de tussentijd. Het voelt allemaal wat grimmiger, ondanks dat de mannen zijn teruggekeerd. Daar zit 'm natuurlijk ook voor een groot deel het grimmige, want deze thuiskomst geldt niet voor iedereen.. De laatste scènes in Vietnam zijn gruwelijk, maar het was me wel al vrij gauw duidelijk dat toen Nick eenmaal weer in beeld was, hij niet zomaar weer terug naar huis zou kunnen keren.

Waar zit 'm dan nog een mankement? Als ik al iets moet noemen is dat het dan toch op bepaalde puntjes wat aan de langdradige kant is. Dan doel ik vooral op die scènes in en rond de auto met de vriendengroep, vlak na de bruiloft en vlak voor het vertrek naar Vietnam. Daar zat voor het eerst een momentje dat het wat 'gerekt' aanvoelde. Een zelfde soort moment komt weer terug ergens in het hele 'thuiskomst' gedeelte, maar beide gedeeltes zijn maar van korte duur. Het is in ieder geval niet zo storend dat ik me er bij ben gaan vervelen. Het viel me hoogstens even op dat enkele momenten wat beknopter hadden gekund.

En verder.. heb ik niets aan te merken op The Deer Hunter. Het is duidelijk een film die met veel zorg gebracht is. Het verhaal wordt op een aangename, rustige manier vertelt, maar daar ga je als kijker gewoon in mee. De cast is overtuigend: Robert De Niro, een erg jonge Meryl Streep en opvallende Christopher Walken zijn stuk voor stuk in topvorm. De film is erg mooi geschoten en heeft genoeg te bieden qua inhoud. Het verhaal en de personages zijn goed uitgewerkt, waardoor het geheel een verzorgde indruk maakt. Dit is er eentje om vaker te bekijken. De film wist mij aangenaam te verrassen en ik kan 'm een ieder van harte aanbevelen.

avatar van Timothyvdmeer
vanavond maar eens opnemen. Nooit gezien wel erg benieuwd.

avatar van Antonev
Wat een fantastische film is dit zeg, niet te geloven. Geen film die boordevol actie zit, maar het vooral moet hebben van de snoei harde drama en de sfeer. Het geeft een beeld van wat oorlog met mensen doet, niet alleen de soldaten zelf, maar ook met de mensen om hen heen. Gemeenschappen worden compleet ontwricht en het leven is voor veel mensen nooit meer het zelfde.

Daarnaast ben ik ZEER gecharmeerd van de jaren 70 in de Verenigde Staten. Ik ben echt in de verkeerde tijd en op de verkeerde plaats geboren.

kuk schreef:

Maar los van het verwachtingspatroon, wat zijn dan de bedoelingen van deze film? Want dat is mijn struikelpunt voornamelijk: het maakt geen punt, heeft geen clou of een soort van climax. Tuurlijk, shockerend is de roulettescene, maar ik zie te weinig psychologische struggles om het een psychologisch drama te noemen, te weinig oorlogselementen om het onder die noemer te scharen en actie is sowieso afwezig. Blijft voor mij de conclusie over dat het vooral veel quasi psychologie en waanzin is die in de belachelijk lange speelduur slechts sporadisch overkomt.

Met alle respect hoor, maar hoezo zie je het punt niet? Deel 1. van de film geeft heel duidelijk aan hoe het was, deel 2. geeft aan wat er tussentijds gebeurde en deel 3. geeft aan hoe het uiteindelijk werd. Lijkt me toch niet al te moeilijk? Het laat gewoon zien wat de oorlog en haar gruwelijkheden met een normaal mens kunnen doen en hoe mensen kunnen veranderen. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed wat de impact op familie en vrienden is.

avatar van Maarten0402
Inderdaad. De kracht van de film vind ik juist dat door de gevolgen van de Vietnam oorlog de vrienden groep niet meer was wat het voor de oorlog geweest is (logisch natuurlijk). Het laat heel goed de emoties en de schade via de expressies op de gezichten van de acteurs zien.

Dat vond ik erg sterk aan de film.

Je hoeft niet alles met woorden tot in elk detail uit te leggen.
Dan wordt de film zo emotieloos en saai denk ik.

De scene op het eind dat ze aan tafel zitten en er koffie wordt neergezet is een soort rouw scene om Nick.
Daar wordt ook niet met woorden uitgelegd waarom ze daar als groep aan tafel zitten.
En dat hoeft ook niet, want iedereen kan toch snappen wat ze daar aan tafel doen.

Daar heb je geen woorden voor nodig (gelukkig niet).

Maarten0402 schreef:

Dat vond ik erg sterk aan de film.

Je hoeft niet alles met woorden tot in elk detail uit te leggen.
Dan wordt de film zo emotieloos en saai denk ik.

Daar heb je geen woorden voor nodig (gelukkig niet).

Ben het helemaal met je eens, uitstekend omschreven! Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de film eind jaren 70' zelfs nog heel wat meer impact had op mensen dan nu. Op het moment dat deze film uit kwam was de Vietnamoorlog in principe slechts enkele jaren voorbij. Ontzettend veel Amerikaanse families hadden toen nog te maken met situaties zoals deze film vertoont. Tienduizenden soldaten 'vochten' nog tegen de traumas die zij enkele jaren eerder hadden opgelopen.

De scene op het eind die jij noemt, vond ik persoonlijk een van de mooiste/ontroerendste van de film. Ik vond het ook een teken dat mensen in staat zijn om door te gaan met het leven, ondanks de ellende die ze hebben meegemaakt. Je zou het het begin van 'deel 4' kunnen noemen, als je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van Roger Thornhill
Zo leer je nog eens wat. Uit het boek 501 must-see movies, het hoofdstuk War, de pagina over The deer hunter: "Daarna worden ze in de hel van de oorlog geworpen, hetgeen hun levens voor eeuwig beïnvloedt. Stevie eindigt in een rolstoel, Nick die gevangenschap overleeft raakt getraumatiseerd door die ervaring, en Mike learns the dangers of the macho code he lives by." Zijn er hier meer mensen die zich in die omschrijving van Mike's "leerproces" kunnen vinden, of...?

avatar van Alexander1900
Een - uitstekende film - voor het slapen gaan want zo saai is het. Ik houd van oorlogsfilms maar daar is hier haast geen sprake van. Had veel meer verwacht door de lovende recensies en de bekende spelers. Een keer en nooit meer. Slaapverwekkend.

Alexander1900 schreef:

Het is ook veel meer een drama film dan een actie/oorlog film. De oorlog wordt redelijk kort in beeld gebracht en het zwaartepunt van de film ligt hier dan ook niet. Als je keiharde Vietnamoorlog had verwacht, dan kan ik me voorstellen dat hij saai is.

Je geeft aan dat je meer verwachtte door de lovende recensies. Ik vind het dan ook een beetje raar dat je niet helemaal door had dat het hier niet om bruut oorlogsgeweld ging. Het gros van de recensies geeft al behoorlijk duidelijk aan dat drama hier zwaar de boventoon voert.

avatar van des1
Maakt eigenlijk iedere oorlogsfilm pointless bijna. Laat zien waar het om draait. Niet de gevechtsacties (komen hier dan ook niet echt voor) die Hollywood bijna verheerlijkt, maar het feit dat jongemannen uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald (daar spendeert Cimino dan ook ruim een uur aan, en terecht) en ergens in de rimboe worden geacht te vechten voor iets dat anderen voor ze hebben uitgemaakt. Zonder meer de beste Vietnam film. Eén van De Niro's beste rollen. Mensen zullen het niet echt doorhebben, maar je krijgt in wezen twee De Niro's voor de prijs van één admission ticket. Van de solitaire, sociaal onhandige (gestuntel met Meryl Streep) maar loyale vriend die liever uit jagen gaat tot en met de bijna onmenselijke, nuchtere overlever zoals hij zich etaleert in bijv. de Russian roulette scenes. Die 'voor de goede verstaander' ambivalentie zal door de regisseur nagestreefd zijn denk ik. Eén van de onsterfelijkste scenes is waar hij één van z'n maten opzoekt in het revalidatiecentrum. Beiden proberen in hun blikken en lichaamshouding niet de nadruk te leggen op dat twee benen ontbreken.

avatar van Alexander1900
Antonev schreef:

Als je de onderstaande (schuingedrukte) tekst leest, dan verwacht je inderdaad een andere film (opzich hoeft dat niet erg te zijn, maar deze film is eenmaal saai en zelfs de bekende acteurs kunnen dat niet verhelpen). Ik noem dat overigens misleiding. En iedereen weet dat als er veel bekende acteurs mee spelen dat het niet garant staat voor succes, het is vaak andersom en dat bewijst deze film wederom.

'Michael, Steven en Nick zijn drie jonge fabrieksarbeiders uit Pennsylvania die opgeroepen worden om in Vietnam te vechten. Voor ze gaan trouwt Steven de zwangere Angela, en hun huwelijksfeest is gelijk ook het afscheidsfeest van de drie jongens. Na een tijdje in de oorlog gevochten te hebben vallen de vrienden in de handen van de Vietcong, en worden ze gevangen genomen in een kamp waar ze gedwongen worden om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.'

Antonev schreef:

Ik heb gekeken naar de cijfers, en niet naar de inhoudelijke teksten. Overigens snap ik niet helemaal waarom de hardcore fans altijd moeten reageren op een mindere review. Op de een of andere manier voelt men zich gekwetst of ongemakkelijk... niet specifiek naar jou toe bedoeld overigens.

Alexander1900 schreef:

Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen smaak wat films betreft, daar valt niet over te twisten. Ik denk niet dat mensen reageren omdat ze gekwetst zijn, maar meer omdat ze een andere kijk op de film hebben. Als een film in je eigen optiek een topper is, dan kan een mindere review vragen oproepen. Daar is ook niets mis mee, we zitten immers op dit forum om te discuteren.

Deze film is in het genre 'drama' een topper. Als je deze film dan benaderd als pure oorlogsfilm, dan valt hij gewoon tegen. Ik vind het persoonlijk dan ook jammer dat een film hierdoor minder wordt beoordeeld, terwijl hij objectief gezien meer verdient.

<heb je al michael cimino anno 2015 gezien wtf is da man????

still the best of all times for me .

de scene van casualties of war op de brug is ook wel mega

avatar van Donkerwoud
In het kader van klassiekers die ik voor mijn dertigste gezien wil hebben.

Zoals bij de meeste krachtige oorlogsfilms is het echte drama niet te vinden in de gevechtssituaties zelf. De kracht van The Deer Hunter zit hem in een vlijmscherpe, subtiele opbouw waar tijd vrij wordt gemaakt om de onderlinge relaties tussen een vriendengroep van mannen neer te zetten. In het eerste uur gebeurt er vrijwel niets anders dan het neerzetten van de sfeer van een orthodoxe dorpsgemeenschap waar iedereen elkaar kent. Niet dat het daarom saai wordt. Elke blik of woordenwisseling krijgt zoveel meer lading omdat de nadruk meer komt te liggen op het zorgvuldig opbouwen van de rol die deze verschillende jongemannen vervullen binnen hun kleinburgerlijke dorpsgemeenschap.

In dat opzicht is de oorlog een letterlijke breuk. Net als de protagonisten word je als kijker ook in medias res in de verwarrende chaos van explosieve oorlogssituaties gegooid, uitmondend in de beruchte uitgebreide scéne rond het Russische roulette. Wat die scéne zo verschrikkelijk indringend maakt is dat het volledig inzet op de suspense van drie bange mannen die machteloos staan tegenover een situatie waarin hun levens waardeloos worden. Ook hier is het de nadruk op het kleine en het onuitgesprokene wat veel meer tot de verbeelding spreekt dan grootse plotwendingen of sprekende dialogen.

Voor mij verliest de film iets aan kracht als het na dat punt verder gaat met een erg vergezochte verdere invulling van het thema rond de Russische roulette. Al zal dat thema uiteindelijk wederom tot een verschrikkelijk indringende scéne leiden tussen acteerkanonnen Robert de Niro en Christopher Walken. Toch worden er in de derde akte iets teveel gekozen voor overbodig sentiment die de rauwheid van het verhaal doorbreken. De liefdesdriehoek met Meryl Streep had niet gehoeven en in de terugkeer naar de Verenigde Staten wordt iets te nadrukkelijk ingezet op plat sentiment.

avatar van John Milton
Goed op weg man..!

ticktock... Ticktock...

Ik las dat er aanvankelijk geluiden waren dat de aanloop te lang duurde, maat dat de daarop volgende screenings zonder de Wedding Sequence veel lager werden gewaardeerd. Juist omdat inderdaad de band met de karakters ontbrak. Volgens mij stond het hierin

avatar van Donkerwoud
Wat grappig dat de traagheid niet vanzelfspreked is, want ik dacht eigenlijk dat het meer te maken had met dat het een oudere film is en dus trage opbouw.

Sowieso is de opbouw naar Vietnam echt goed gedaan. Ook bijvoorbeeld die scene dat je minutenlang niks anders ziet dan dat ze één van de vrienden achter hebben gelaten op een verlaten bergpad. Gewoon een klein grapje dat makkelijk weggewerkt had kunnen worden in een snelle terzijde, maar het wordt zoveel grappiger omdat er zoveel tijd voor uit wordt getrokken.

avatar van blurp194
Herzien. Tenminste, ik denk toch wel dat ik de hele film ooit wel eens gezien zal hebben, maar in mijn hoofd zaten natuurlijk vooral de russische-roulette scenes, maar het eerste en derde deel ontbraken aan het beeld.

Dat die introductie noodzakelijk is voor de kracht van het geheel is onmiskenbaar, en dat het derde deel met de afloop onmisbaar is ook. Maar aan de andere kant is het ook wel wat erg langdradig hier en daar, en de epische drie uur speelduur is wat aan de erg lange kant voor de hoeveelheid inhoud.

Ga ik vergelijken met de drie andere voor de hand liggende Vietnam-films - Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket - dan is deze wellicht met uitzondering van de roulette-scenes wellicht de 'gewoonste', de meest conventionele, met het volgen van een stel makkers voor, tijdens, en na de verschrikkingen die ze meemaken. Voor mij levert het ook een wat minder indrukwekkende film op. Neemt niet weg dat het nog steeds een erg indringend verhaal is.

avatar van JeroenFR08
Ja zeg wat er met die Michael Cimino anno 2015 is gebeurd, ik weet t niet. Maar het ziet er niet uit.

avatar van Roger Thornhill
Even gegoogled om te zien wat je bedoelde... HÈ?!? Is daar een naam voor, dat ziekelijke verlangen om je te willen laten verbouwen tot ondervoede yakuza op leeftijd?

avatar van Szpzer
Ja, deze staat ook in mijn top-10 aller tijden. Totaal briljante film. Robert de Niro in zijn allerbeste rol. De tragiek van de Vietnam-oorlog, de horror van oorlogvoeren. Het terugkomen, het verlies, het veranderen van je karakter na de ervaringen en de trauma's. De prachtige muziek. Het verbluffende camerawerk. Dit is verplichte kost voor iedere filmliefhebber.

avatar van Laurensv
The Deer Hunter

In de herkijk. Van de eerste keer dat ik 'm zag, kon ik me herinneren dat ie vooral een beetje tegenviel. Dat kan ook te maken hebben gehad met het feit dat ik 'm op een klein scherm zag, niet in de juiste stemming was of de speelduur me toen parten heeft gespeeld. In ieder geval: ik vond dat ik 'm nog eens moest bekijken. Zodoende.

Deze tweede maal ben ik helaas nog steeds niet helemaal overtuigd. Ik weet niet zo goed waar dat aan ligt; normaal houd ik wel van films die de tijd nemen om een verhaal te vertellen en lang uitgesponnen scenes. Maar op één of andere manier weet The Deer Hunter mij hiermee niet te pakken. Er wordt goed geacteerd, maar de personages doen me eigenlijk niet zoveel, meer dan eens wordt hun motivaties niet toegelicht (en dat heeft de film eigenlijk wel nodig). Sterk verhaal, maar ik vind de wijze van hak-op-de-tak niet lekker werken. Verder: De bruiloft duurt gewoon te lang, het roulette is eigenlijk niet zo heel spannend.

Aan de andere kant zitten er ook wel enkele pareltjes van scenes in: het piano spelen, het herten schieten, de laatste scene.. Al met al, is het als geheel gewoon wel een sterke film en zijn er genoeg factoren aanwezig die de film naar een hoger plan trekken, maar wellicht niet het plan waar ik mij in kan schikken. Nouja, goed, waarschijnlijk is het gewoon mijn film niet en ga ik snel Apocalypse Now weer eens bekijken, veel beter.

avatar van baspls
"Stanley, see this? This is this. This ain't something else. This is this. From now on, you're on your own."

Mijn 1000e filmbeoordeling alweer. Dat moest natuurlijk wel een bijzondere film worden. Ik had een lijstje gemaakt met lange films die ik nog had liggen en aan een paar vrienden gevraagd om te stemmen op welke ik zou gaan kijken. The Deer Hunter was de enige met 2 stemmen dus die is het geworden.

Michael, Steven en Nick - drie jonge fabrieksarbeiders uit een Russische gemeenschap in Pennsylvania - worden opgeroepen om in Vietnam te gaan vechten. Voor dat ze uitgezonden worden trouwt Steven nog met de zwangere Angela en gaan de andere nog even op herten-jacht. Eenmaal in Vietnam wordt het drietal gevangen genomen door de Vietcong, waar ze worden gedwongen om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.

Het acteerwerk in de film is erg goed. Veel dingen zijn op de set geïmproviseerd, acteurs deden hun stunts zelf, klappen zijn echt en naar het schijnt zat er zelfs een enkele keer een kogel in het geweer tijdens de roulette-scenes. Robert De Niro zet een erg sterke rol neer als Nick en de chemie tussen hem en Christopher Walken is ook goed. Verder waren ook Meryl Streep, John Savage en John Cazale (die kort na de opnames is overleden) erg goed.

The Deer Hunter is erg goed opgenomen. Alles op locatie en in Panavision, zoals het hoort. De opnames in het begon doen heerlijk rustgevend aan, vooral de jacht. Later in Vietnam is het indrukwekkend realistisch, lijkt soms wel of het nieuwsbeelden zijn maar daar is de cinematografie te goed voor. Ook de muziek is erg goed. Het mooie gitaar-thema en de Russische koormuziek vond ik echt geweldig. Ook leuk om de personages typische 60s liedjes te horen zingen.

Ik heb het nooit zo op jagen en jagers, daarom was ik ook erg blij toen ik erachter kwam dat het hert in de film is zwaar verdooft en dat is gefilmd en niet echt afgeschoten. Ook erg mooi vond ik hoe Michael na terug te zijn gekomen uit Vietnam het grote hert laat lopen en niet afschiet, terwijl hij hier wel de kans toe had.

Het hele idee achter de Russische roulette ontging mij een beetje. Ik snap dat ze de Vietcong willen neerzetten als een stel sadisten (wat ze ongetwijfeld ook waren) en daarom de eerste keer hebben gebruikt (dit was overigens de reden dat veel Russen en Oost-Duitsers de filmzaal verlieten tijdens het Berlijnse Filmfestival toen The Deer Hunter werd vertoont) maar waarom zou je, na daaraan ontsnapt te zijn, in godsnaam vrijwillig op leven en dood gaan spelen. Ik ben niet goed in kansberekeningen, maar is het een beetje onwaarschijnlijk dat Michael en vooral Nick het zolang hebben overleeft. Destijds was er daarom ook wat kritiek op de film, volgens critici werd er tijdens de Vietnam-oorlog helemaal niet aan Russische roulette gedaan.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen de film - en dan met name de eerste helft - een beetje langdradig vinden, maar ik vond dit zelf reuze mee vallen. Ik vond de bruiloft en de beelden na thuiskomst juist geweldig om te zien. Wel had er wat meer overgang gemogen tussen de eerste helft thuis en het gevangenkamp van de Vietcong.

Er zijn heel veel films gemaakt over de Vietnam-oorlog, misschien wel teveel. Maar toch onderscheid The Deer Hunter zich van andere films over die tijd. Waar andere goede films zoals Full Metal Jacket gaan over de training en de strijd in vervallen steden, en Platoon over de wandaden van de amerikanen zelf en de onmogelijke strijd in de oerwouden, verteld The Deer Hunter het verhaal over 3 gewone amerikanen en hoe hun leven door die oorlog is beïnvloed.

Een echte klassieker en zeker monumentaal genoeg als 1000e film.

avatar van Roger Thornhill
baspls, ik heb zelf die Russische roulette altijd geïnterpreteerd als symbolisch voor je deelname aan deze (en eigenlijk èlke oorlog) : het is een gok of je er levend uit terugkeert, niemand heeft dat (volledig) zelf in de hand. En waarom Nick na het te hebben overleefd toch weer naar dat "spel" terugkeert, gedeeltelijk zal dat zijn omdat hij het gevoel heeft dat hij na zijn afschuwelijke ervaringen nu een geheel ander mens is en hij nooit meer terug zal kunnen naar zijn vroegere leven, maar naar mijn idee vooral omdat hij zó getraumatiseerd is ("zó'n klap van de molen heeft gekregen", zoals we in minder genuanceerde tijden zouden zeggen) dat hij als het ware verslaafd is geraakt aan de intensiteit van die wedstrijden. Een echte vrijwillige keuze is het denk ik niet geweest, hij is feitelijk ook zichzelf niet meer, zoals ook blijkt uit het feit dat hij Michael eerst niet eens herkent.

avatar van baspls
Roger Thornhill schreef:

Hier zit zeker wat in. Bedankt voor de uitleg, zal er bij de volgende kijkbeurt ook rekening mee houden.